Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

orgel ontregeld door MIDI 128 encoder

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 11

Geregistreerd: 31 jan 2017 21:44

Bericht 21 mei 2018 10:19

orgel ontregeld door MIDI 128 encoder

Helaas, na vele jaren perfect gebruik van Hauptwerk, nu alles ontregeld.
Druk ik een toets in dan krijg ik een andere toon.
Vier toetsen naast elkaar wel geluid maar verkeerde toon, de vijfde toets geen geluid.
Dit op zowel onder- als bovenklavier. Het pedaal is wel in orde.
Computer opnieuw opgestart, stekkertjes los en opnieuw vast enz. Geen oplossing.

Iemand idee wat dit kan zijn?

Groet,
Kees van de Wege

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 mei 2018 10:49

Re: orgel ontregeld

Kan het soms zijn dat je eigen (electronisch) orgel ineens andere midi kanalen heeft aangenomen? Wat voor merk orgel is het?
Probleem is waarschijnlijk bij alle sample sets.

(Nadat de kanalen in je eigen orgel goed staan) kun je het volgende doen:
- MIDI learn op het onderste klavier en dan eerst in het rechter muisknop menu kiezen voor Clear all MIDI triggers ....
- Vervolgens MIDI learn op het onderste klavier en dan laagste & hoogste toets en dan OK klikken
Vervolgens testen of het nu wel goed werkt. Als het werkt ook het andere klavier doen. Het pedaal hoeft dus niet, want dat werkt goed.

Berichten: 11

Geregistreerd: 31 jan 2017 21:44

Bericht 21 mei 2018 11:01

Re: orgel ontregeld

Evert-Jan,

Ik heb een Heyligers die gemidificeerd is door Peter Murre.
(uiteraard kan ik hem benaderen)
Ik heb gedaan wat je adviseerde maar geen resultaat.

Berichten: 11

Geregistreerd: 31 jan 2017 21:44

Bericht 21 mei 2018 11:53

Re: orgel ontregeld

Kleine aanvulling:
- Bij het indrukken van welke toets dan ook, brandt het lampje op de midi-controler wel.
- Op het scherm doen alle toetsen het wel (met de muis elke toets aantikken op het scherm)

Is het een idee om met het hauptwerkboek in de hand, alles terug te zetten en alles opnieuw in te stellen?
Of is dat te riskant?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 mei 2018 14:00

Re: orgel ontregeld

Kees

Omdat de toetsen op het scherm het wel goed doen, lijkt het mij iets in de MIDI encoder in het orgel. Want dat is, op het zenden en ontvangen van de MIDI signalen, het enige dat anders is vergeleken met de handelingen op het scherm.

Om daar zeker van te zijn: wat je kunt doen is idd de laatste backup van Hauptwerk terugzetten.
Dit staat beschreven op blz. 116 e.v. Kies dan "Simple" in punt 3.

Opmerking: alle orgels gaan (eenmalig) automatisch door de lange laadroutine. Je hoeft er niets voor te doen. Op basis van de oude instellingen in die backup wordt het orgel dan geladen.

Als de backup terugzetten niet helpt, kun je de flatcable connectors van de MIDI encoder print nog een keer losmaken en opnieuw er op zetten. Wel een paar keer schuiven zodat de pennen/contactpunten schoongeveegd worden. Hetzelfde met de voedingsaansluiting doen.
Natuurlijk moet je orgel dan uit staan als je dit doet. Misschien is het slecht contact in 1 of meer van die pennen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 21 mei 2018 17:28

Re: orgel ontregeld

Kees, ik weet niet welk midispul Peter Murre gebruikt heeft, maar als het van Midihardware is (Rowan Sowa), moet je een numpad-bordje (cijfers 0-9) zien te krijgen en dat aansluiten op de mrg2 en dan een herstelcode invoeren (#921, #922, #923 etc) en dan testen of alles werkt.
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 21 mei 2018 20:48, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 11

Geregistreerd: 31 jan 2017 21:44

Bericht 21 mei 2018 19:04

Re: orgel ontregeld

Evert-Jan en Jaap,

Ik heb de backup toegepast, alles nog eens los gemaakt, zonder resultaat.

Jaap, bedoel je zoiets?
MIDI128 has a lot of features to set and you may sometimes go one step too far, so it may
be useful to have last resort in form of factory defaults reset. It can be done in 3 ways.
In first method enter command #979 either from the keypad if you have one, or EDIT, A,
G, A from the musical keyboard, using lowest 10 keys as numbers from 0 to 9. About one
second later MIDI128 is ready to use with all factory settings in place. If MiDisp module is
used, this process is clearly indicated at the display.
The 2nd method requires operation on internal pins only. First, switch the power supply
off. Then short pins 3,4,5 and 6 of “special switch inputs” to GND (pin 2 of the same
connector). This is like simultaneously pressing first 4 special buttons. With those pins
shorted to ground turn the power on. Again, after about 1 second, the board is ready to
use, with all channels, events and starting notes returned to defaults.
Defaults can be also loaded when sending this System Exclusive message to MIDI128:
F0 00 20 7A 06 00 09 4F F7
This is actually equivalent of #979 command entered from KEYPAD.

let wel IK BEN EEN LEEK OP DIT GEBIED ;)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 mei 2018 20:05

Re: orgel ontregeld

Kees

dat is wat Jaap bedoelt.

Als er daadwerkelijk een MIDI128 in je orgel zit, moet er minimaal nog 1 print in zitten voor het pedaal. Je 2 manualen zijn op de MIDI128 aangesloten. Zie ook https://www.midi-hardware.com/index.php ... ct=MIDI128
De instellingen van de MIDI128 worden op deze print opgeslagen. Ik denk dat ze weg zijn of verminkt zijn.
Oplossing is dan de MIDI128 naar de fabrieksinstellingen terug te zetten (blz. 23 van het manual)
Op de print zitten 2 pennetjes. Daar even een schroevendraaier tussen zetten en 1 sec. zo laten; daarna verwijderen. De print is in de Edit mode gekomen.
Vervolgens moet code 979 ingegeven worden. Ik denk niet dat je een keyboard hebt om dit te programmeren. Dan kun je de laagste toetsen van een klavier gebruiken. Op blz. 4 staat de nummering van de toetsen. Dan achtereenvolgens toets 9, 7 en 9 intoetsen, dus A, G en A.
De MIDI128 herkent automatisch je diode matrix (blz. 5 van het manual). Dus op elk klavier even alle toetsen van laag naar hoog achtereenvolgens stuk voor stuk indrukken. Een code zoals Jaap aangeeft werkt niet met de MIDI128 (blz. 5 en 6).

Berichten: 11

Geregistreerd: 31 jan 2017 21:44

Bericht 22 mei 2018 17:06

Re: orgel ontregeld

Wat ben ik blij dat er mee gedacht wordt!!
Ik snap alleen niet wat er bedoeld wordt met de twee pennetjes.....
Die moeten dus op de MIDI 128 zitten?
Ik heb een fotootje toegevoegd.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 11

Geregistreerd: 31 jan 2017 21:44

Bericht 22 mei 2018 17:28

Re: orgel ontregeld

Moet dit trouwens allemaal als het orgel aan of uitstaat?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 22 mei 2018 17:49

Re: orgel ontregeld

Orgel aan Kees. In ieder geval midi.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 mei 2018 18:22

Re: orgel ontregeld

Op deze print zitten geen 2 pennetjes (normaal zitten op de printen van MIDI hardware 2 pennetjes om in de Edit mode te komen).

Nu kan het alleen met een speciaal keyboard. En dan 979 invoeren.
Als je geen keyboard hebt, moet je 4 pennetjes aan ground leggen terwijl je spanning op de print zet.
Het printje staat in dit manual https://www.midi-hardware.com/instrukcje/midi128usman.zip op blz. 3.
Echter, de print die jij hebt is een oudere versie, de nieuwe uitvoering staat op blz. 2. Ik weet dan niet welke van de 2 10-polige connectors de in het boek bedoelde connector is. Misschien kan Peter je dat vertellen of kan hij je even een keyboardje lenen.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 22 mei 2018 18:58

Re: orgel ontregeld

Dag Kees,
Dit is een ouder type daar zitten deze 2 pennen niet op, ik heb hetzelfde type en af en toe moet ik ook resetten. (2x in 5jaar)
Op de foto zie je wat je kunt doen!
Als je dit te lastig vindt kan ik je ook een gemodificeerde 10 polige connector sturen, even er in en er weer uit is alles! Ook een kopie van de handleiding is mogelijk, stuur dan een p.b. met je adres en mailadres.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 22 mei 2018 21:06

Re: orgel ontregeld

Hoi Kees

Is er pas een update geïnstalleerd van windows?
Ik heb pas de laatste windows 10 update geïnstalleerd met als resultaat dat superfetch weer aanstaat en dat mijn rechter touchscreen niet meer werkte. Na her kalibratie en disabelen van superfetch werkte alles weer normaal.
Ik weet niet of dat bij jou ook het geval was?
Die updates willen dus de boel soms ontregelen.

Groet Jan

Berichten: 11

Geregistreerd: 31 jan 2017 21:44

Bericht 23 mei 2018 19:08

Re: orgel ontregeld

#Jan, nee geen updates enz.

#Jaco, ik stuurde een PB-tje maar deze blijft in postvak-uit staan dus of je het berichtje hebt gehad.....
Mocht je de handleiding digitaal hebben dan graag naar cvandewege@kpnmail.nl

Ik denk dat ik met jouw manier verder kom.
Nog enkele vragen:
- Als ik gereset heb dan kan ik dus geen enkele toets meer 'vinden'.
Moet ik dan eerst de klavieren weer toewijzen?
- Waar en wanneer moet ik die code 9-7-9 aanslaan? Op elk klavier en pedaal?

(ps. ik ben nu zover gevorderd (of achteruitgegaan;-)) dat ik alleen de laagste c nog kan spelen)

Berichten: 11

Geregistreerd: 31 jan 2017 21:44

Bericht 23 mei 2018 22:02

Re: orgel ontregeld

Beste mensen,

Ik heb niet goed nagedacht ;-(
Ik heb wel een key-pad dus kan ik het wel gewoon invoeren.....
Alleen waar sluit ik de key-pad op aan (ik neem aan op de controller) en (zo ja) moet ik daar een speciaal kabeltje voor hebben?
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 23 mei 2018 22:09

Re: orgel ontregeld

Kees van de Wege schreef:Beste mensen,

Ik heb niet goed nagedacht ;-(
Ik heb wel een key-pad dus kan ik het wel gewoon invoeren.....
Alleen waar sluit ik de key-pad op aan (ik neem aan op de controller) en (zo ja) moet ik daar een speciaal kabeltje voor hebben?

Gewoon hetzelfde grijze kabeltje met wit vierpolig stekkertje waarmee je een klavierscanner aansluit.
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 11

Geregistreerd: 31 jan 2017 21:44

Bericht 24 mei 2018 18:53

Re: orgel ontregeld

Vergeef me:
Ik heb op het keyboard toch geen aansluiting voor dat kabeltje?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 24 mei 2018 19:09

Re: orgel ontregeld

Dag Kees,

Het is niet moeilijk je key-pad ( hierop zit een 4 polige connector) verbinden met de Midi128 (hierop ztten twee 4 polige connectors) m.b.v. het door Jaap genoemde grijze of zwarte kabeltje met aan beide zijde een wit stekkertje!
Wij gaan er van uit dat er zo'n kabeltje bij je orgel aanwezig is.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 11

Geregistreerd: 31 jan 2017 21:44

Bericht 24 mei 2018 20:45

Re: orgel ontregeld door MIDI 128 encoder

Beste allen,

Het is helemaal voor elkaar.
Ik dank allen die meegedacht hebben, heel erg hartelijk!
Jaco, jij zeker dank voor alle moeite!

Ik heb het tenslotte met een key-pad van Peter voor elkaar gekregen.
Uiteraard ga ik zelf zo'n key-pad bestellen ;-)

Nogmaals allen dank en groet,
Kees

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com