Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Galm staarten in korten

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 25

Geregistreerd: 29 jul 2017 11:25

Bericht 12 dec 2018 20:19

Galm staarten in korten

Goededag Ik heb een vraagje ik ben bezig om mijn orgel te in te regelen ik ben bezig met de sampel van Utrecht. Als ik een accoord aanslaat en los laat dan vervormd het aan het einde van de echo.Nu wil ik de galm staarten in korten maar kan niet vinden waar ik dat moet doen ik heb een beschrijving die verwijst naar load organ,adjusting rank audio enz.als ik daar op klikt krijg ik een lijst van de orgels die ik heb maar verder kom ik niet.ook het scherm in het boek van Evert Jan kan ik (NORMAL full release sampels niet vinden).?..Mvg.Arie

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 dec 2018 21:00

Re: Galm staarten in korten

Arie

het plaatje staat op blz. 70 (rechts onderaan op dat scherm staat "Release sample truncation"); de uitleg hiervan staat op blz. 72.
Daarvoor moet je het orgel laden via load organ,adjusting rank audio enz.. Dan kun je de registers selecteren en de truncation instellen.

Maar als het audio bij het los laten van toetsen (aan het eind van de releases dus) vervormd, verhelp je dat niet door de galmstaarten in te korten. De vervorming zit zeker NIET in de samples van Utrecht en moet dan ergens elders zitten.
Op blz. 98 staat hoe je het audio af regelt / controleert

Berichten: 25

Geregistreerd: 29 jul 2017 11:25

Bericht 13 dec 2018 13:23

Re: Galm staarten in korten

adhuijzer schreef:Goededag Ik heb een vraagje ik ben bezig om mijn orgel te in te regelen ik ben bezig met de sampel van Utrecht. Als ik een accoord aanslaat en los laat dan vervormd het aan het einde van de echo.Nu wil ik de galm staarten in korten maar kan niet vinden waar ik dat moet doen ik heb een beschrijving die verwijst naar load organ,adjusting rank audio enz.als ik daar op klikt krijg ik een lijst van de orgels die ik heb maar verder kom ik niet.ook het scherm in het boek van Evert Jan kan ik (NORMAL full release sampels niet vinden).?..Mvg.Arie
Hallo
, ik heb inderdaad nu kunnen vinden wat ik zocht ik heb het inkorten op je advies niet gedaan omdat het in de afregeling van de audio zou zitten op blz. 96 staat het over vervormen die in structie heb ik opgevolgd het is nu oke. Nogmaals bedankt .Mvrg. Arie

Berichten: 53

Geregistreerd: 31 jan 2019 18:47

Bericht 27 apr 2020 10:45

Re: Galm staarten in korten

Bij sommige stereo sample sets - bijv. Dudelange - is 'Release sample truncation' uitgeschakeld: deze functie is uitgegrijsd/vergrendeld. Weet iemand wat hier de reden van is? Is het mogelijk om toch de galmstaarten in te korten, en middels een IR galm toe te voegen?
"L'orgue, c'est mon orchestre!” - César Franck

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 apr 2020 11:23

Re: Galm staarten in korten

De sample set maker vindt dan dat de gebruiker de galmstaarten niet mag inkorten om zo de originaliteit van orgel en kerk in de sample set te behouden. Soms worden voicing en zelfs Master Couplers ook disabled.
OAM doet dit ook altijd (dus ook het Steinmeyer orgel/Berlijn zal deze eigenschap hebben ;) )

Beter is om deze vraag aan Voxus te stellen, want dan weet je de exacte reden.

Berichten: 53

Geregistreerd: 31 jan 2019 18:47

Bericht 27 apr 2020 12:17

Re: Galm staarten in korten

Bedankt, Evert-Jan! Het is dus een bewuste keuze van de sample set maker. Weer wat geleerd! ;)

MDA en SP blokkeren dit in ieder geval niet; OAM en Voxus dus wel. Jammer dat zij dit doen; m.i. moet de eindgebruiker alle mogelijkheden hebben om het orgel zelf zo goed mogelijk af te stellen. Iedereen heeft tenslotte weer een andere setup.
"L'orgue, c'est mon orchestre!” - César Franck

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 apr 2020 15:00

Re: Galm staarten in korten

Ik zou het toch aan Voxus vragen waarom ze dat doen.
Je moet er idd vrij in zijn om te doen en laten wat je wilt. Ze bepalen toch ook niet dat je persé bijv. een RME geluidskaart of een DSP versterker moet hebben met boxen van merk X om de sample set te laten klinken zoals zij dat willen?

Misschien kun je het in het voicing menu proberen; daar zit ook de optie afkappen. Ik heb het zelf niet geprobeerd; ik denk niet dat het daar wel gaat. Maar niet geschoten is altijd mis.

Berichten: 53

Geregistreerd: 31 jan 2019 18:47

Bericht 29 apr 2020 09:58

Re: Galm staarten in korten

Ik heb navraag bij Voxus gedaan. Zij bevestigen dit inderdaad: om de authenticiteit van het orgel te behouden is truncation niet mogelijk.
"L'orgue, c'est mon orchestre!” - César Franck

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com