Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

ODF en o.a. het windmodel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 jan 2019 00:02

Re: ODF en o.a. het windmodel

Evert-Jan schreef:Winddruk 71 mm
Bron: http://www.orgbase.nl/scripts/ogb.exe?d ... LIJST=lang


hier staat ook: Praestant 8' - discant dubbelkorig

dan zou de discant waarde verhoogd moeten worden
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 jan 2019 00:19

Re: ODF en o.a. het windmodel

Ja, dat is een moeilijke ............
Een mixtuur is ook meerkorig, hoe moet dat dan?

(bij de Dom zijn meerdere registers aan diskantzijde dubbelkorig)

Het lijkt mij dat bij de prestant aan diskantzijde 2x zoveel lucht loopt als bij een enkele rij pijpen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 jan 2019 00:27

Re: ODF en o.a. het windmodel

Evert-Jan schreef:Ja, dat is een moeilijke ............
Een mixtuur is ook meerkorig, hoe moet dat dan?

(bij de Dom zijn meerdere registers aan diskantzijde dubbelkorig)

Het lijkt mij dat bij de prestant aan diskantzijde 2x zoveel lucht loopt als bij een enkele rij pijpen.



dan zou je bij wijze van de samenstelling van de mixtuur moeten uitzoeken welke voetmaten er gelijktijdig spreken, en dit per octaaf in een soort zaagtand figuur moeten invoeren denk ik .

dit zal bij de Prestant denk ik ook moeten, om zoiets te simuleren.

bas disc.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 jan 2019 00:30

Re: ODF en o.a. het windmodel

Ook van de site van Piet Bron:

Vulstem Samenstelling
Mixtuur IV-V sterk (Hoofdwerk)
C: 1' - 2/3' - 1/2' - 1/3'.
c°: 2' - 1 1/3' - 1' - 2/3'.
c': 4' - 3 1/5' - 2 2/3' - 2' - 1 1/3'.
c'': 5 1/3' - 4' - 4' - 3 1/5' - 2'.

Cornet III sterk discant (Hoofdwerk)
c': 4' - 2 2/3' - 1 3/5'.

Scherp IV sterk (Rugwerk)
C: 2/3' - 1/2' - 1/3' - 1/4'.
c°: 1' - 2/3' - 1/2' - 1/3'.
c': 2' - 1 1/3' - 1' - 2/3'.
c'': 2 2/3' - 2' - 1 1/3' - 1'.

Sexquialtra II-III sterk (Rugwerk)
C: 1 1/3' - 4/5'.
c': 2 2/3' - 2' - 1 3/5'.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 jan 2019 09:12

Re: ODF en o.a. het windmodel

Evert-Jan schreef:Ook van de site van Piet Bron:

Vulstem Samenstelling
Mixtuur IV-V sterk (Hoofdwerk)
C: 1' - 2/3' - 1/2' - 1/3'.
c°: 2' - 1 1/3' - 1' - 2/3'.
c': 4' - 3 1/5' - 2 2/3' - 2' - 1 1/3'.
c'': 5 1/3' - 4' - 4' - 3 1/5' - 2'.

Cornet III sterk discant (Hoofdwerk)
c': 4' - 2 2/3' - 1 3/5'.

Scherp IV sterk (Rugwerk)
C: 2/3' - 1/2' - 1/3' - 1/4'.
c°: 1' - 2/3' - 1/2' - 1/3'.
c': 2' - 1 1/3' - 1' - 2/3'.
c'': 2 2/3' - 2' - 1 1/3' - 1'.

Sexquialtra II-III sterk (Rugwerk)
C: 1 1/3' - 4/5'.
c': 2 2/3' - 2' - 1 3/5'.


maar zijn dat werkelijk voetmaten? bv. begint C: met een 1 voet in het koor
Mixtuur IV-V sterk (Hoofdwerk)
C: 1' - 2/3' - 1/2' - 1/3'.
c°: 2' - 1 1/3' - 1' - 2/3'.
c': 4' - 3 1/5' - 2 2/3' - 2' - 1 1/3'.
c'': 5 1/3' - 4' - 4' - 3 1/5' - 2'.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 jan 2019 11:00

Re: ODF en o.a. het windmodel

Ja, het eerste octaaf C - c° bestaat uit 4 pijpen met genoemde voetmaten.
Van c° - c' zijn dat 4 rijen pijpen. De voetmaten zijn op C gebaseerd. De c° 2' is dus eigenlijk een 2' op C en klinkt als een 1' op c°.
Evenzo de andere pijpen: aangegeven voetmaten zijn gebaseerd op C. De pijp gebruikt dus lucht als van een 1'.

Dit geld ook voor de 2 andere samenstellingen. c' 4' is dus eigenlijk een C 4', dat op op c' een 1' is geworden.

Vergelijk het met een Prestant 8' B/D. Dit is een Prestant 8' B en een Prestant 8' D, waarbij de laatste als een 2' klinkt op c' en ook die hoeveelheid lucht verbruikt als zijnde een (Prestant) 2' op c'.

De spreadsheet wordt steeds groter ............

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 jan 2019 11:22

Re: ODF en o.a. het windmodel

De spreadsheet wordt steeds groter ............
:lol: :lol:

ik krijg er ook meer ervaring in, heb nu een methode gevonden om vanuit de pipe calculator in 1x een compleet register in een grafiek te plaatsen ;)
Een nieuw register uitrekenen en visueel maken kost nu nog maar 2 minuten werk, terwijl ik vorige week 54 toetsen x 13 cijfers handmatig zat in te voeren :oops:

dus er zit ontwikkeling in mijn leercurve :lol: :lol:


alleen daarna het invoeren in de ODF blijft een berg werk, maar goed daar wordt op de "achtergrond" aan gewerkt, om te kijken of dat process wat te versnellen is.

ik heb vanmorgen bv. de Prestant met discant dubbelkoor ingevoerd in HW ik was bang dat dit wellicht te heftig zou reageren, maar verbazingwekkend reageert het heel goed, ik zou zeggen veel natuurlijker komt het over.



even ter controle kijken of ik het snap ;)
C: 1' - 2/3' - 1/2' - 1/3'.
ik reken de waarde van C 1voet uit
vervolgens 2/3 uitrekenen van de 1voet enz.
bij elkaar opgeteld kan ik de waarde van het koor 1e octaaf invoeren in de calculator
1voet + 4/8 waarde van 1voet.


ik had beter kunnen doorleren voor boekhouder ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 jan 2019 11:40

Re: ODF en o.a. het windmodel

Nog niet goed uitgelegd dus

Er zijn 4 rijen pijpen: een 1', een 2/3', een 1/2' en een 1/3'
Die 4 moet je allemaal afzonderlijk uitrekenen qua windverbruik in die pijpcalculator
Geen pijpjes bij elkaar optellen. Dat geeft een verkeerde waarde. Vergelijk het met een prestant 8 en een holpijp 8' op een Hoofdwerk. Die tel je toch ook niet op als zijnde een 16'?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 jan 2019 11:49

Re: ODF en o.a. het windmodel

Evert-Jan schreef:Nog niet goed uitgelegd dus

Er zijn 4 rijen pijpen: een 1', een 2/3', een 1/2' en een 1/3'
Die 4 moet je allemaal afzonderlijk uitrekenen qua windverbruik in die pijpcalculator
Geen pijpjes bij elkaar optellen. Dat geeft een verkeerde waarde. Vergelijk het met een prestant 8 en een holpijp 8' op een Hoofdwerk. Die tel je toch ook niet op als zijnde een 16'?



oke, maar de calculator verslikt zich in breuk notatie, de 1voet is inorde
maar een 2/3'kan ik niet invoeren althans daar ben ik nog niet uit

maar stel mijn niet bestaande mixtuur heeft daadwerkelijk 1 prestant8 en een holpijp8, met beide zeg maar resp.
4.123456789e-2 en 6.123456789e-2 dan zal ik toch die waarde moeten optellen uit eindelijk om deze in de ODF te kunnen plaatsen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 jan 2019 11:56

Re: ODF en o.a. het windmodel

Ja. het eindresulaat moet je natuurlijk optellen om het totale windverbruik te bepalen.
Maar niet de voetmaten bij elkaar optellen (2x 8' is geen 16'). Misschien gebruikt de 16' wel minder lucht dan de twee 8' bij elkaar

Als het een 'echte' pijpcalculator is, moet hij toch ook breuken aan kunnen? Hoe voer je een quint 2 2/3 in? Als een 3'?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 jan 2019 12:07

Re: ODF en o.a. het windmodel

Evert-Jan schreef:Ja. het eindresulaat moet je natuurlijk optellen om het totale windverbruik te bepalen.
Maar niet de voetmaten bij elkaar optellen (2x 8' is geen 16'). Misschien gebruikt de 16' wel minder lucht dan de twee 8' bij elkaar

Als het een 'echte' pijpcalculator is, moet hij toch ook breuken aan kunnen? Hoe voer je een quint 2 2/3 in? Als een 3'?


Vulstemmen e.d heb ik nog niet ingevuld, de pijp calculator is gebaseerd op op hele voetmaten, althans ik heb nog geen andere pipe calculator gevonden op internet die wel bv. 2 2/3 snapt.......


Maar goed als dit niet bestaat op consumenten niveau, dan zal ik via een truk de waarde moeten invoeren, het zal er allicht beter op worden dan wat er nu staat in de ODF.
Nu is er voor een mixtuur een zelfde verloop ingevoerd alsof het een 4 voeter zou zijn, dus van laag naar hoog logaritmisch aflopend ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jan 2019 09:48

Re: ODF en o.a. het windmodel

als voorschakel traject op het aanpassen van het windmodel zou ik graag het volgende aan de forumleden willen vragen.

zouden jullie het excel bestandje kunnen voorzien van informatie bv. is een pijp open/gesloten/conisch/wijd-eng mensuur. enz.. dit zal soms gissen blijven, ik denk dat we in de bouw stijl periode van hinsz moeten zoeken en blijven, als er register onbekend is deze wellicht te achterhalen via een "soortgenoot"

alvast bedankt voor de input
register forum.zip


p.s. ik heb al wel enige documentatie gevonden m.b.t diameter mensuren van rond die periode.
maar als er leden zijn die ergens nog een orgelboek, informatie , ect. hebben liggen m.b.t diameter/mensuur verloop van registers dan hou ik me aanbevolen.
Tijdens de test proef blijkt gewoon hoe nauwkeuriger de mensuur tabel is , hoe realistischer ook de verhouding/gedrag van het windmodel onderling wordt.
ik moet een soort puzzel compleet krijgen bv. dit hinsz orgel heeft ook een fluitdoes 8v maar is 1 hele toon enger van mensuur dan de holpijp 8v
http://www.hervormddriezum.nl/orgel/
dus hoe meer info en realistische info des te beter het is
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jan 2019 14:03

Re: ODF en o.a. het windmodel

de gehele mensuur tabel is in het bezit van de rijksdienst, daar kom je dus niet bij vrees ik :oops:

of zou ik een soort WOP verzoek kunnen indienen ;)

rijksmonument.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 jan 2019 15:05

Re: ODF en o.a. het windmodel

Je kunt ook Ludolf Heikens benaderen. Hij heeft geassisteerd bij de opnames e.d.
Special thanks to Mr. Ludolf Heikens for his support during the recording sessions!
Voordeel is dus dat hij weet wat HW is.

Zie https://www.hintsorgelmidwolda.nl/index.php/contact

(Als je de brief stuurt: WOP = WOB (Wet Openbaarheid Bestuur) )

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 jan 2019 18:41

Re: ODF en o.a. het windmodel

Evert-Jan schreef:Je kunt ook Ludolf Heikens benaderen. Hij heeft geassisteerd bij de opnames e.d.
Special thanks to Mr. Ludolf Heikens for his support during the recording sessions!
Voordeel is dus dat hij weet wat HW is.

Zie https://www.hintsorgelmidwolda.nl/index.php/contact

(Als je de brief stuurt: WOP = WOB (Wet Openbaarheid Bestuur) )


ik had al eerder aan Ludolf gevraagd of hij meer info heeft m.b.t. het orgel foto's binnenzijde ect.

reactie binnen 1 minuut, dat er geen foto's zijn dan die op het net circuleren, en dat de mensuur in handen is van de rijksdienst
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 24 jan 2019 21:11

Re: ODF en o.a. het windmodel

maar als er leden zijn die ergens nog een orgelboek, informatie , ect. hebben liggen m.b.t diameter/mensuur verloop van registers dan hou ik me aanbevolen.


Het hoofdstuk over mensuren uit het boek van Oosterhof / Bouman heb je al mag ik aannemen.
2e druk en 5e druk heb ik eventueel voor je.
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 jan 2019 21:26

Re: ODF en o.a. het windmodel

GerrGouw schreef:
maar als er leden zijn die ergens nog een orgelboek, informatie , ect. hebben liggen m.b.t diameter/mensuur verloop van registers dan hou ik me aanbevolen.


Het hoofdstuk over mensuren uit het boek van Oosterhof / Bouman heb je al mag ik aannemen.
2e druk en 5e druk heb ik eventueel voor je.

die heb ik nog niet Gerrit, dus alle info is welkom

ik heb gister ook nog een boek van Hinsz besteld, wellicht staat daar ook nog iets bruikbaars in
Albertus Anthoni Hinsz, orgelmaker 1704-1785
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 24 jan 2019 22:43

Re: ODF en o.a. het windmodel

Respect hoever je bent gekomen Jan Wim.
Voor detail informatie over het pijpwerk zou je misschien bij een orgel of pijpenmaker te rade kunnen gaan.
Ik dacht aan Stinkens in Zeist, die hebben een ongelofelijk archief heb ik mij laten vertellen tijdens een opendag, alweer enige tijd geleden. In hoeverre er bereidheid is om informatie te delen is natuurlijk gissen vanachter de laptop.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 jan 2019 23:05

Re: ODF en o.a. het windmodel

Fokko schreef:Respect hoever je bent gekomen Jan Wim.
Voor detail informatie over het pijpwerk zou je misschien bij een orgel of pijpenmaker te rade kunnen gaan.
Ik dacht aan Stinkens in Zeist, die hebben een ongelofelijk archief heb ik mij laten vertellen tijdens een opendag, alweer enige tijd geleden. In hoeverre er bereidheid is om informatie te delen is natuurlijk gissen vanachter de laptop.


inderdaad Fokko ik ben recent nog bij Stinkens geweest, het is de uitdaging om enige aansluiting te vinden bij Hinsz factuur. en juist die informatie is goed weg gestopt.

als ik eenmaal een vrij betrouwbare mensuur van een Hinsz prestant heb, kan je daaruit wel weer de prestanten familie maken enz.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 jan 2019 14:47

Re: ODF en o.a. het windmodel

Het boek is binnen (2e hands) bij uitpakken zaten er nog wat oude krantenknipsels bij, en een kleiner boekwerkje met informatie over Hinsz van een conservator , een leuke bijvangst.

Bouwsom van Midwolda 4.870 gulden en 16 stuivers.


Er wordt beschreven dat het groot octaaf van de Gedackt 16' en Bourdon 16' vervangen zijn door hout.
dus dit moet ik al aan passen in mijn eigen mensuur tabel.

Er worden mensuren vermeld van de
Prestant 8'
Prestant 4'
Octaaf 4'
Holpijp 8'
Fluit Douce 8'
Fluit 4'


zijn er nog registers van Midwolda die ik als familie van boven genoemde kan aanmerken?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 25 jan 2019 14:59

Re: ODF en o.a. het windmodel

HOI Jan Wim heb je hier wat aan


http://www.orgel-info.de

Peter
Laatst bijgewerkt door peterdb72 op 25 jan 2019 15:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 jan 2019 15:06

Re: ODF en o.a. het windmodel

Peter de Link werkt niet
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 149

Geregistreerd: 07 okt 2012 16:57

Bericht 25 jan 2019 15:14

Re: ODF en o.a. het windmodel

Link aangepast

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 jan 2019 15:28

Re: ODF en o.a. het windmodel

peterdb72 schreef:Link aangepast

Thx, deze site had ik al gezien, er zit ook scaling software bij, maar die is niet goed bruikbaar, je krijgt dan meer een soort standaard universeel mensuur verloop
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 25 jan 2019 22:08

Re: ODF en o.a. het windmodel

die heb ik nog niet Gerrit, dus alle info is welkom

wordt wel half volgende week voor ik die goed kan scannen op de zaak.

Mooie achtergrond info wordt daar ook gegeven van een extra mensuur verloop om allerlei redenen.

Een vierde druk wordt op MP angeboden 10 euro Orgelbouwkunde Oosterhof Bouman dan heb je hem geheel.
HGroet, Gerrit uit Gouda
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com