Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

ODF en o.a. het windmodel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 maart 2019 09:34

Re: ODF en o.a. het windmodel

anco.marijs schreef:
Jan Wim schreef:
maar in feite is het nog steeds blindvaren zolang er geen referentie opname's bekend zijn, zoals ten tijde van de set opname


Inderdaad Jan-Wim, je zou wel voor iedere pijp een opname moeten hebben... ;)


klopt Anco en het liefst met Db notatie, jaren geleden heb ik dit al voorgelegd aan Jiri
de vraag was of hij van iedere c1 pijp het aantal decibels wilden benoemen, dit bij de set voegen ter info

maar dit gaf geen gehoor, Jiri vond dat onzin, de clou zal meer zijn dat de gebruiker dan pas gaat zien hoeveel er gesleuteld wordt aan een set :oops:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 06 maart 2019 10:23

Re: ODF en o.a. het windmodel

Begrijp ik het goed dat de samples de lading niet dekken en wij een slap aftreksel krijgen van de mooie orgels die er zijn? Of is dat van de laatste tijd? Of geldt dat niet voor alle sample makers? Zo nee, welke zijn dan wel goed?
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 maart 2019 11:16

Re: ODF en o.a. het windmodel

HJK schreef:Begrijp ik het goed dat de samples de lading niet dekken en wij een slap aftreksel krijgen van de mooie orgels die er zijn? Of is dat van de laatste tijd? Of geldt dat niet voor alle sample makers? Zo nee, welke zijn dan wel goed?



Hoi Henk Jan, even voor de goede orde het gespit in de ODF is vanuit mijn kant zeker niet bedoeld om een soort "heksenjacht" op setmakers te starten.

In het geval van Midwolda moet ik nogmaals heel voorzichtig opereren , eenvoudig weg omdat ik het origineel niet ken.

Dus moet ik hier puur af gaan op een enkel geluids voorbeeld, en info van mensen die wel het origineel kennen.

Op basis van het geluids voorbeeld kan ik niet anders concluderen, dat er toch iets " fout" gegaan is met de set.


Laat ik het zachtjes zeggen 9 van de 10 testers hebben geen gecalibreerde audio setup, en gaan ook vanuit hun eigen "defecte" omgeving een set beoordelen en Jiri voorzien van input.
Dit kan dus technisch of artistiek zijn.
Uit eindelijk bepaalt Jiri wat er aangepast wordt.
Maar ik heb in het begin aangegeven dat de 16v stemmen veel te zwak zijn in de set, de andere betatesters vonden dat niet, dus wordt dit niet aangepast.
Daarin tegen wordt de Baarpijp 8v op verzoek zomaar 3,7db verzwakt enz.

De grote fout is denk ik dat Jiri teveel sleutelt aan een set op basis van input testpanel, terwijl die mensen wellicht het origineel ook niet kennen.
Jiri is de enige met de echte referentie opnames.

Daarbij komt m.i. nog dat er best wel veel schoongemaakt wordt in de sample, waarom moet het zo clean? Vraag ik me soms af.
Iets meer ruwe restanten in de opname zou ik weleens willen horen.

Nu kan je eigenlijk niet anders concluderen dat Midwolda als set t.o.v het geluids voorbeeld toch veel aan kroon heeft moeten inleveren.

Maar nogmaals het blijft balanceren met mijn inbreng in dit verhaal
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 37

Geregistreerd: 09 jan 2019 10:13

Bericht 06 maart 2019 12:43

Re: ODF en o.a. het windmodel

Twee zaken vallen mij met name op in de opname, die ik mis in de set, en waar ik zomaar wat gedachten en vragen over heb. Let wel de set heeft veel mooie dingen, maar dit mis ik.

1. de meer briljante orgelklank. Iets waar Jan Wim al op heeft gereageerd. Dat zou aan de kwaliteit van de opname of de keuzes van Jiri kunnen liggen? En dit is blijkbaar niet zomaar meer aan te passen? Of was deze klank met de toen gebruikte technieken gewoon nog niet te 'pakken' en is dat op dit moment ook nog een manco?

2. het wind effect, waardoor het orgel in het volle werk gaat zingen en de onderlinge stemmen meer in elkaar overvloeien. In de set blijft dit erg strak en statisch (is moeilijk uit te drukken en is een kwestie van smaak, maar ik vergelijk het met de beleving van het echte orgel).
Misschien is hier met de aanpassingen waar Jan Wim mee bezig is, toch wel iets in te bereiken en te verbeteren? En kan ook Jiri hier niet mee geconfronteerd worden? Er zijn toch geregeld opmerkingen over het geïmplementeerde windmodel. Het zou mij logisch lijken dat een sampleset maker veel voorkomende opmerkingen van klanten serieus analyseert en, indien gewenst en het mogelijk is, met verbeterde versies van een sample komt.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 maart 2019 14:03

Re: ODF en o.a. het windmodel

ik denk wel dat uiteindelijk onderstaande tekst realistisch geschreven is en de tekortkomingen eerlijk laat zien
Alleen mag dat geen kapstok zijn om verbetering te remmen.
De opname apparatuur is wel inorde bij bv. SP , dus moeten het verliezen van sprankeling en helderheid, dat is wat anders dan scherp en hard, toch te wijten zijn aan nabewerking


bron SP:

Of course, these models are not at all the same as the actual organs! Despite the advances in recording technology and computer modeling software such as Hauptwerk, there are still significant differences between the models and the actual organs. No one can think that a recording, even a multi-channel recording, can somehow become the original organ. This is true for any recording; a CD or DVD is just another sound model of the actual organ. But this does not diminish the benefits and usefulness of those recordings.

The same can be said of any model, whether it is a digital copy of an ancient manuscript, a photograph of a famous painting, etc. Since the advent of digital technology decades ago, digitization of various artifacts has benefitted countless people. The organ models created as part of the Sonus Paradisi project are yet another way in which digital models can increase the awareness, popularity, and respect for the underlying artifacts - in this case, beautiful organs from around the world.

It has been said that a model’s greatest strength is also its greatest weakness, namely, that it simplifies reality. The organ models created by the Sonus Paradisi project also simplify reality. For example, the wind modeling within the organ models only approximates the actual organ’s behavior, and even when multiple attacks, loops, and releases are recorded for a given pipe, this is again a simplification and approximation of the actual pipe’s real behavior. But these and other simplifications, when used appropriately and done well, can create realistic and beautiful models with enough fidelity to the original artifact to be useful for many people and purposes. This is what leads to the goals of the Sonus Paradisi project, as they are stated above.

Through these models, people from all over the world can experience the sounds of beautiful organs that are far away, without the time and money associated with travel. For example, Students can hear how Bach sounds on a model of an organ from his lifetime, perform French baroque organ music on the models of several instruments from that period, contrast the tonal scheme and voicing of stops between a French romantic and German romantic organ, and any number of other explorations, all from the comfort of their own home or school.


google translate:

Natuurlijk zijn deze modellen helemaal niet hetzelfde als de echte orgels! Ondanks de vooruitgang op het gebied van opnametechnologie en computer-modelleringssoftware zoals Hauptwerk, zijn er nog steeds aanzienlijke verschillen tussen de modellen en de eigenlijke orgels. Niemand kan denken dat een opname, zelfs een opname met meerdere kanalen, op de een of andere manier het originele orgel kan worden. Dit geldt voor elke opname; een CD of DVD is gewoon een ander geluidsmodel van het daadwerkelijke orgel. Maar dit doet niets af aan de voordelen en bruikbaarheid van die opnames.

Hetzelfde kan gezegd worden van elk model, of het nu een digitale kopie is van een oud manuscript, een foto van een beroemd schilderij, enz. Sinds de opkomst van digitale technologie decennia geleden heeft digitalisering van verschillende artefacten talloze mensen ten goede gekomen. De orgelmodellen gemaakt als onderdeel van het Sonus Paradisi-project zijn nog een andere manier waarop digitale modellen het bewustzijn, de populariteit en het respect voor de onderliggende artefacten kunnen vergroten - in dit geval prachtige orgels uit de hele wereld.

Er is gezegd dat de grootste kracht van een model ook de grootste zwakte is, namelijk dat het de realiteit vereenvoudigt. De orgelmodellen gemaakt door het Sonus Paradisi-project vereenvoudigen ook de realiteit. De windmodellering binnen de orgelmodellen benadert bijvoorbeeld alleen het gedrag van het eigenlijke orgel, en zelfs wanneer meerdere aanvallen, lussen en releases worden opgenomen voor een gegeven pijp, is dit opnieuw een vereenvoudiging en benadering van het werkelijke gedrag van de pijp. Maar deze en andere vereenvoudigingen kunnen, mits correct gebruikt en goed gedaan, realistische en mooie modellen creëren met voldoende getrouwheid aan het oorspronkelijke artefact om bruikbaar te zijn voor veel mensen en doeleinden. Dit is wat leidt tot de doelen van het Sonus Paradisi-project, zoals ze hierboven zijn vermeld.

Via deze modellen kunnen mensen van over de hele wereld de geluiden ervaren van prachtige orgels die ver weg zijn, zonder de tijd en het geld die gepaard gaan met reizen. Studenten kunnen bijvoorbeeld horen hoe Bach op zijn orgel uit zijn leven klinkt, Franse barokke orgelmuziek uitvoeren op de modellen van verschillende instrumenten uit die periode, het tonale schema en de stemmen tussen een Frans romantisch en Duits romantisch orgel tegenover elkaar stellen en een aantal andere verkenningen, allemaal vanuit het comfort van hun eigen huis of school
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 06 maart 2019 20:52

Re: ODF en o.a. het windmodel

Ha Wim Jan, uit interesse lees ik nog altijd een beetje mee op dit forum, en dit onderwerp vind ik erg intrigerend.

Misschien is de volgende tekst helpend, door mij enigszins vrij vertaald van https://www.musikundtheologie.de/hauptwerk-news3.html. Het originele artikel is veel uitgebreider. De schrijver is duidelijk erg kritisch (wellicht te?), maar onderstaande beweringen klinken in elk geval plausibel. Hopelijk helpend in de meningsvorming en wellicht ook in het verder ontwikkelen van HW en samplesets.

Dan nu de vertaling (blauw):

Volgens mijn observatie geloven de meeste gebruikers in een live beeld van een origineel instrument - zoals de reclame suggereert. Men is in de veronderstelling dat de klank van de sample-set zich verhoudt tot het origineel zoals een fotokopie zich verhoudt tot de foto. Maar dat is niet zo.

Voor Hauptwerk-sets is er in feite sprake van een monochrome sampling. De respectievelijke samples (opnames per pijp) worden dan bij elkaar opgeteld tijdens het spelen via het programma Hauptwerk, zodra men meerdere noten tegelijkertijd speelt of registers met elkaar combineert. Bovendien wordt elk geluid (pijp) opgenomen met maximale winddruk, een winddruk die niet met andere pijpen hoeft te worden gedeeld, zoals wel het geval is bij spelen op het echte orgel.

Deze complete opname-dissectie van een enkele pijp en de daaropvolgende montage door het computerprogramma Hauptwerk verschilt fundamenteel van het geluid van een echt pijporgel (en de nagalm verschilt om ongeveer dezelfde reden van de nagalm in de originele ruimte als er echt gespeeld wordt, waarbij meerdere pijpen tegelijk klinken.

Wegens de ‘enkele pijp’ sampling kan HW, als er meerdere pijpen tegelijk klinken, noch de uiterst complexe klankvermengingsverhoudingen van meerdere pijpen correct simuleren, noch de uiterst complexe veranderingen in windgedrag in de lade, noch de complexe veranderingen in nagalmkarakteristieken van de ruimte. Hoe meer pijpen er tegelijk klinken (akkoorden, registers), hoe meer de HW klank zich van het origineel verwijderd.

Dit geldt des te meer voor historische orgels met een flexibele windvoorziening.

In de wens om het origineel te horen, vergeet men dat men met een softwaresampler te doen heeft, met als doel: orgelklanken thuis speelbaar te maken met behulp van een computer. Met HW krijg je gedigitaliseerde klanken, die met verschillende kunstgrepen door samplesetmakers worden bewerkt (bedrijfsgeheimen!) op een manier die meestal onbekend en subjectief is (bedrijfsgeheimen!).

Ik stel vast dat „die Aufnahmesituation und das Mastering von Hauptwerk-Sets weithin undokumentiert und nicht standardisiert ist.“
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 maart 2019 21:16

Re: ODF en o.a. het windmodel

orgelitis schreef:Ha Wim Jan, uit interesse lees ik nog altijd een beetje mee op dit forum, en dit onderwerp vind ik erg intrigerend.

Misschien is de volgende tekst helpend, door mij enigszins vrij vertaald van https://www.musikundtheologie.de/hauptwerk-news3.html. Het originele artikel is veel uitgebreider. De schrijver is duidelijk erg kritisch (wellicht te?), maar onderstaande beweringen klinken in elk geval plausibel. Hopelijk helpend in de meningsvorming en wellicht ook in het verder ontwikkelen van HW en samplesets.

Dan nu de vertaling (blauw):

Volgens mijn observatie geloven de meeste gebruikers in een live beeld van een origineel instrument - zoals de reclame suggereert. Men is in de veronderstelling dat de klank van de sample-set zich verhoudt tot het origineel zoals een fotokopie zich verhoudt tot de foto. Maar dat is niet zo.

Voor Hauptwerk-sets is er in feite sprake van een monochrome sampling. De respectievelijke samples (opnames per pijp) worden dan bij elkaar opgeteld tijdens het spelen via het programma Hauptwerk, zodra men meerdere noten tegelijkertijd speelt of registers met elkaar combineert. Bovendien wordt elk geluid (pijp) opgenomen met maximale winddruk, een winddruk die niet met andere pijpen hoeft te worden gedeeld, zoals wel het geval is bij spelen op het echte orgel.

Deze complete opname-dissectie van een enkele pijp en de daaropvolgende montage door het computerprogramma Hauptwerk verschilt fundamenteel van het geluid van een echt pijporgel (en de nagalm verschilt om ongeveer dezelfde reden van de nagalm in de originele ruimte als er echt gespeeld wordt, waarbij meerdere pijpen tegelijk klinken.

Wegens de ‘enkele pijp’ sampling kan HW, als er meerdere pijpen tegelijk klinken, noch de uiterst complexe klankvermengingsverhoudingen van meerdere pijpen correct simuleren, noch de uiterst complexe veranderingen in windgedrag in de lade, noch de complexe veranderingen in nagalmkarakteristieken van de ruimte. Hoe meer pijpen er tegelijk klinken (akkoorden, registers), hoe meer de HW klank zich van het origineel verwijderd.

Dit geldt des te meer voor historische orgels met een flexibele windvoorziening.

In de wens om het origineel te horen, vergeet men dat men met een softwaresampler te doen heeft, met als doel: orgelklanken thuis speelbaar te maken met behulp van een computer. Met HW krijg je gedigitaliseerde klanken, die met verschillende kunstgrepen door samplesetmakers worden bewerkt (bedrijfsgeheimen!) op een manier die meestal onbekend en subjectief is (bedrijfsgeheimen!).

Ik stel vast dat „die Aufnahmesituation und das Mastering von Hauptwerk-Sets weithin undokumentiert und nicht standardisiert ist.“


zo zie ik het ook ;) HW moet innoveren naar een volgend level, maar dat heb ik al vaker geschreven
de tijd van de roze bril is over, nu voorruit met die geit Bret , anders stuur ik Henk op je af met donuts
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 maart 2019 08:59

Voicing routine

in afwachting van de nieuwe beveiliging staat het windmodel even op een lager pitje

wat ik wel kan doen intussen is kijken hoe e.e.a aan voicing in de ODF verbeterd kan worden
Ik beperk me tot Midwolda omdat ik daar al mee gestart ben, dus Hw-ers die midwolda bezitten….. doe mee

laten we beginnen met de Gedackt 16v van het Hoofdwerk
wat zou er aan dit register beter/anders kunnen?
hierbij kan je denken aan grondtoon/boventoon, volume t.o.v andere registers, volume verloop binnen het register enz.
niets aan veranderen is natuurlijk ook een antwoord :)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 07 maart 2019 11:41

Re: Voicing routine

Lijkt me lastig omdat bij iedereen het weer anders klinkt en de "pijnpunten " bijvoorbeeld net in een ander frequentie gebied zitten als bij de buurman .
Per stem vind ik Midwolda erg goed klinken en het is meer het samen smelten van de registers waar ik niet tevreden over ben.
Wel heb ik de" HW Baarpijp 8 "4 db harder gezet en de "HW Trompet 8" ook bijgesteld in volume per toets.
Zutphen daarin tegen klinkt echt super bij mij ook per stem en meerdere registers tegelijk gaat ook veel beter dan Midwolda.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 maart 2019 11:47

Re: Voicing routine

lub schreef:Lijkt me lastig omdat bij iedereen het weer anders klinkt en de "pijnpunten " bijvoorbeeld net in een ander frequentie gebied zitten als bij de buurman .
Per stem vind ik Midwolda erg goed klinken en het is meer het samen smelten van de registers waar ik niet tevreden over ben.
Wel heb ik de" HW Baarpijp 8 "4 db harder gezet en de "HW Trompet 8" ook bijgesteld in volume per toets.
Zutphen daarin tegen klinkt echt super bij mij ook per stem en meerdere registers tegelijk gaat ook veel beter dan Midwolda.


klopt Lub de baarpijp is op verzoek van een test lid naar beneden gebracht, ik zelf vind die nu te zacht in het geheel
maar de 16 v mogen van mijn ook gerust harder, maar wellicht op een niet gecorrigeerd systeem kan het anders uitpakken.

wat dat betreft zou gewoon iedere HW correctie moeten uitvoeren, dan kan je universeel aanpassen zodat het bij iedereen redelijk gelijkwaardig klinkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 37

Geregistreerd: 09 jan 2019 10:13

Bericht 07 maart 2019 13:28

Re: Voicing routine

Een aanvulling mijnerzijds.
Ik heb me laten vertellen dat voornamelijk de 16 voets registers voldoende hard moeten staan om de subwoofer te activeren. Dit speelt met name in het onderste octaaf. Ik heb dit advies opgevolgd en bij meerdere sets (o.a. ook Haarlem) de 16 voets labiaal registers (vooral van het pedaal, en niet de tongwerken) in het onderste octaaf enkele of meerdere db's verhoogd. Je hoort dat de subwoofer dan meedoet en het orgel er als totaal 'staat' (ligt per installatie anders waar die grens ligt, maar is wel iets om in de gaten te houden).

Dit heb ik ook gedaan bij Midwolda, vooral bij Bourdon 16 en minder bij Gedackt 16. Gedackt 16 alleen in het onderste octaaf, Bourdon 16 niet alleen in het onderste octaaf maar daarna ook nog in het geheel enkele db's.

Verder vond ik de Scherp veel te sterk/scherp (vooral in het hoogste octaaf). Ik las ergens een stuk over het registeren op dit soort orgels. Daarin werd gezegd dat de Mixtuur de kroon is op het plenum en niet de Scherp. De Scherp trek je vóór de Mixtuur. De Scherp heb ik vele db's verlaagd om deze reden, zodat je hem nog net hoort als de Mixtuur er ook bij komt.

Andere aanpassingen vond ik tot nu toe niet nodig en mijn idee was ook altijd om zoveel mogelijk bij het 'origineel' te blijven, alhoewel dit nu toch ook wel genuanceerder ligt zo te lezen.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 07 maart 2019 13:40

Re: Voicing routine

De vulstemmen inderdaad, daar ben ik me op aan het focussen, die klinken veelste bruut en koud , ze zouden eigenlik een " zilveren kroon" moeten zijn bij dit orgel maar ze maken het digitaal .

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 maart 2019 13:40

Re: Voicing routine

http://www.orgelnieuws.nl/recensie-ludo ... -midwolda/

Ik ben druk op zoek naar deze cd, jammer genoeg niet leverbaar, heeft iemand een idee?

Er zit ook een boekje bij waarin de gebruikte registraties staan, dit zou een pracht cd zijn om iets meer te leren over dit orgel
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 maart 2019 13:44

Re: Voicing routine

lub schreef:De vulstemmen inderdaad, daar ben ik me op aan het focussen, die klinken veelste bruut en koud , ze zouden eigenlik een " zilveren kroon" moeten zijn bij dit orgel maar ze maken het digitaal .



De vulstemmen missen de grond/boventoon verhouding, dit is kapot gefilterd en onherstelbaar, het enige wat nog lukt is de amplitude wat aanpassen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 07 maart 2019 14:10

Re: Voicing routine

Jan Wim schreef:http://www.orgelnieuws.nl/recensie-ludolf-heikens-hintsorgel-midwolda/

Ik ben druk op zoek naar deze cd, jammer genoeg niet leverbaar, heeft iemand een idee?

Er zit ook een boekje bij waarin de gebruikte registraties staan, dit zou een pracht cd zijn om iets meer te leren over dit orgel


Die heb ik liggen JW. Registraties staan erin.
Met vriendelijke groet,
Harm

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 07 maart 2019 14:22

Re: Voicing routine

Oeps...dan zullen we Jiri moeten vragen om de originele opname van de mixtuur en scherp.
Uhm...zou wel niet gebeuren vrees ik , maar het is toch enorm zonde , want gezien het aantal reacties op dit orgel zou het toch verstandig zijn om een ander te herzien en een update te laten plaatsvinden , want het is in het echt een zeer mooi en historisch instrument met een toegevoegde waarde in onze hauptwerk collectie.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 maart 2019 14:47

Re: Voicing routine

Harm schreef:
Jan Wim schreef:http://www.orgelnieuws.nl/recensie-ludolf-heikens-hintsorgel-midwolda/

Ik ben druk op zoek naar deze cd, jammer genoeg niet leverbaar, heeft iemand een idee?

Er zit ook een boekje bij waarin de gebruikte registraties staan, dit zou een pracht cd zijn om iets meer te leren over dit orgel


Die heb ik liggen JW. Registraties staan erin.



Mooi Harm, maarrrrrrrrr wil je de cd ook verkopen?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 07 maart 2019 15:01

Re: Voicing routine

Jan Wim schreef:
Harm schreef:
Jan Wim schreef:http://www.orgelnieuws.nl/recensie-ludolf-heikens-hintsorgel-midwolda/

Ik ben druk op zoek naar deze cd, jammer genoeg niet leverbaar, heeft iemand een idee?

Er zit ook een boekje bij waarin de gebruikte registraties staan, dit zou een pracht cd zijn om iets meer te leren over dit orgel


Die heb ik liggen JW. Registraties staan erin.



Mooi Harm, maarrrrrrrrr wil je de cd ook verkopen?

Je hebt een PB
Met vriendelijke groet,
Harm

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 07 maart 2019 15:39

Re: Voicing routine

Jan Wim, ik heb serieuze plannen om naar Midwolda te gaan om het orgel live te horen , heb inmiddels een contact persoon om wat af te spreken. Ga je mee?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 maart 2019 16:51

Voicing routine

lub schreef:Jan Wim, ik heb serieuze plannen om naar Midwolda te gaan om het orgel live te horen , heb inmiddels een contact persoon om wat af te spreken. Ga je mee?


als ik het royaal van te voren weet en kan inplannen lijkt me dat leuk , want het blijft een mooi orgel
effe de decibel meter mee in de binnenzak :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 maart 2019 17:21

Re: ODF en o.a. het windmodel

is er uberhaupt een relatie/patroon tussen mensuur en volume?



hier nog iets gevonden:
https://www.concertzender.nl/programma/documento-414/
vanaf 0:14:25 tot 0:23:01 hoor je Midwolda

hier kan ik echt van genieten , zoals de presentator verteld laat Ludolf het tempo afhangen in samenspel met de akoestiek
dus die akoestiek zal bij de speeltafel goed merkbaar/hoorbaar zijn neem ik dan aan?

maar het orgel klinkt in ieder geval mooi in balans
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 maart 2019 18:45

Re: ODF en o.a. het windmodel

test midwolda.zip


ik heb een Prestant 8v en een Octaaf 4v genomen ze klinken beide tegelijk, er zitten dus ergens frequenties/harmonische die dicht tegen elkaar aan liggen, het 1e deel klinken ze solo gestapeld zoals je de set speelt, in het 2e deel beinvloeden ze elkaar. wat bij een echt orgel ook gebeurd, dit kan je moeilijk simuleren, althans subtiel
in het geluids fragment hoor je 2 verschillen welke klinkt beter het deel voor de "Click" of erna?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 07 maart 2019 19:20

Re: ODF en o.a. het windmodel

Na de klik , vind ik persoonlijk echter klinken

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 07 maart 2019 23:39

Re: ODF en o.a. het windmodel

Jan Wim schreef:
lub schreef:De vulstemmen inderdaad, daar ben ik me op aan het focussen, die klinken veelste bruut en koud , ze zouden eigenlik een " zilveren kroon" moeten zijn bij dit orgel maar ze maken het digitaal .



De vulstemmen missen de grond/boventoon verhouding, dit is kapot gefilterd en onherstelbaar, het enige wat nog lukt is de amplitude wat aanpassen


Toch begrijp ik dat niet , want je zou verwachten dat een bourdon 16 en 8 voet moeilijker is om schoon te filteren dan een mixtuur of scherp...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 maart 2019 01:43

Re: ODF en o.a. het windmodel

lub schreef:
Jan Wim schreef:
lub schreef:De vulstemmen inderdaad, daar ben ik me op aan het focussen, die klinken veelste bruut en koud , ze zouden eigenlik een " zilveren kroon" moeten zijn bij dit orgel maar ze maken het digitaal .



De vulstemmen missen de grond/boventoon verhouding, dit is kapot gefilterd en onherstelbaar, het enige wat nog lukt is de amplitude wat aanpassen


Toch begrijp ik dat niet , want je zou verwachten dat een bourdon 16 en 8 voet moeilijker is om schoon te filteren dan een mixtuur of scherp...



eerder andersom, met name motor ruis e.d. In het laag wordt dit eerder gemaskeerd , terwijl dit juist in het hoog er dieper uit gefilterd moet worden
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com