Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

ODF en o.a. het windmodel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 jan 2019 14:40

Re: ODF en o.a. het windmodel

Jan Wim schreef:Jiri is volgens mij geen orgelbouwer, en van iedere set bepaald hij toch een waarde van diversen registers.
Als je soms kijkt dat bij een restauratie het een orgelbouwer dagen/weken kost om alle mensuren in kaart te brengen.
dan kan het niet anders zijn dat Jiri of een soort standaard tabel hanteert , of een soort grote duim heeft?

Ik denk dat je in bovenstaande tekst Jiri moet vervangen door 'elke sample set maker'

Jan Wim schreef:zeker met name omdat Hinz Midwolda nagenoeg gaaf bewaard is gebleven, zou er toch een relatie tussen beide Prestanten moeten zitten.

Dit is ten dele waar. Het pijpwerk is nagenoeg van Hinsz, maar is op de lade al wat heen en weer geschoven (aanpassen toonhoogte) en een keer evenredig gestemd geweest (van Oekelen) en later weer teruggebracht naar Valloti-Young (vd Putten). Er is daarbij ook pijpwerk verlengd.
Nog aanvullend: er is 1 magazijnbalg (van Van Oeckelen), die nu nog in gebruik is.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jan 2019 15:17

Re: ODF en o.a. het windmodel

ik denk dat de pijpwaarde verloop toch een beetje uit een grote dikke duim komt ;)


want de prestant 8v reageert wel op het windmodel, en de prestant 4v blijft nagenoeg onbewegelijk
dat zou wellicht in de praktijk nog wel kunnen, maar in het windmodel wordt er zowel voor de prestant 8v als de 4v exact dezelfde referentie waarde aangehouden, waarlangs de pijpen hun waarde's krijgen toegewezen
wat ik wil proberen is de waarde's van de prestant 8v , met octaaf verschuiving aan de prestant 4v te knopen.
kijken of de prestant 4v dan ook wat actiever wordt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jan 2019 17:00

Re: ODF en o.a. het windmodel

ik heb nu de Prestant 8v als basis genomen:
toets 48 als beginwaarden genomen , vervolgens van het daarop volgende octaaf het gemiddelde verloop berekend
en kom dan op een nieuwe tabel uit. Deze waarde' s ga ik invoeren ben benieuwd of de Prestant 4v dan beter reageert.
mensuren verloop.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 15 jan 2019 17:39

Re: ODF en o.a. het windmodel

Wat ook nog speelt is dat hauptwerk de bijvoorbeeld front prestant 8 midden prestant 8 en rear prestant 8 als verschillende register ziet.
Dus de detuning en windparameters zijn voor dit register per kanaal verschillend .
In de volgende update van hauptwerk zou dit verholpen moeten zijn en dan ziet hauptwerk dus front, midden en rear als een register met dezelfde waarden.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jan 2019 17:43

Re: ODF en o.a. het windmodel

Tatatata lalala…….. :lol: :lol: its working de prestant 4v reageert nu ook in verhouding met het windmodel
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 15 jan 2019 17:44

Re: ODF en o.a. het windmodel

lub schreef:Wat ook nog speelt is dat hauptwerk de bijvoorbeeld front prestant 8 midden prestant 8 en rear prestant 8 als verschillende register ziet.
Dus de detuning en windparameters zijn voor dit register per kanaal verschillend .
In de volgende update van hauptwerk zou dit verholpen moeten zijn en dan ziet hauptwerk dus front, midden en rear als een register met dezelfde waarden.


in de ODF zijn de waarde's van het windmodel per toets voor alle kanalen gelijk daar zit geen afwijking in
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 15 jan 2019 23:05

Re: ODF en o.a. het windmodel

Oké...goed om te weten!
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 16 jan 2019 19:47

Re: ODF en o.a. het windmodel

Jan Wim schreef:Tatatata lalala…….. :lol: :lol: its working de prestant 4v reageert nu ook in verhouding met het windmodel

Je bent wel weer een kunstenaar! Als Jiri dit leest, denk ik dat je meteen een baan aangeboden krijgt :lol:
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 jan 2019 20:04

Re: ODF en o.a. het windmodel

Jaap380 schreef:
Jan Wim schreef:Tatatata lalala…….. :lol: :lol: its working de prestant 4v reageert nu ook in verhouding met het windmodel

Je bent wel weer een kunstenaar! Als Jiri dit leest, denk ik dat je meteen een baan aangeboden krijgt :lol:



die heb ik al ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 jan 2019 20:30

Re: ODF en o.a. het windmodel

Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en afgereisd naar een orgelbouwer. Om wat info los te peuteren m.b.t wind voorziening in een orgel. Nou ik kan je verklappen appeltje eitje………………………………..

Het virtuele windmodel is complex, maar de Live situatie net zo :oops: ik heb echt veel info gekregen, maar er komt eigenlijk ook teveel info los in een korte tijd.

Ik heb mensuur uitslagen gezien die er net zo acrabadabra uitzien als de ODF :lol: :lol: :lol:

Toch was mijn bezoek niet voor niets, je steekt er altijd iets van op, ook het luisteren naar wind in combi met tonen levert een andere kijk op, zo is bv. het bibberakkoord (woord van het jaar) eigenlijk niet met parameters te vangen.
wel hoor je dat het wegtrekken van lucht(druk) de pijpen licht ontstemt, erg overdreven gaat een orgel wat "vals" klinken. Maar zeker niet naar lucht happen (bibberen) zoals je nu bij de meeste windmodellen hoort. Ik had een geluidsopname bij me met dat verschijnsel, de beste man heeft nu denk ik nog last van shock :lol: :lol: Ik kreeg de vraag waarom ik geluid zo opzettelijk zou gaan verminken??? dit was totaal niet realistisch
Tot slot nog advies meegekregen hoe ik e.e.a vanuit de praktijk mogelijk kan vertalen naar digitaal, ik ga nog wat foutjes die ik gemaakt had .m.b.t de wind consumptie aanpassen in de ODF en hoop deze week de Direct kanalen te hebben aangepast. met de nieuwe info ga ik toch weer met wat meer moed de ODF in.

Ook leuk om oude bekende tegen te komen n.l de beide heren Fletcher en Munson. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat deze heren ook in de orgelwereld werkzaam zijn.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 299

Geregistreerd: 14 jan 2013 21:32

Bericht 16 jan 2019 22:43

Re: ODF en o.a. het windmodel

Interessant en leerzaam om mee te lezen, bedankt Jan Wim voor het delen van alle info.

Misschien nog een leuk artikel, in dit verband, die ik een keer tegen kwam op internet,
http://www.johansorgels.nl/html/artikelen/mensuur/mensuur-w.pdf

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 jan 2019 22:52

Re: ODF en o.a. het windmodel

Nu het halve orgel is aangepast , gaat het af en toe een heel klein beetje……………. vals klinken :o
Hier was ik al voor gewaarschuwd, maarja alle begin is moeilijk. voorlopig ga ik het niet overnieuw doen, werk tenslotte niet in een klooster. Ik kan altijd nog kijken als het te gek wordt of ik het windmodel iets terug zet. of wellicht kan ik in de ODF er nog een beetje lucht bij blazen?

1 ding is duidelijk het windmodel werkt wel
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 jan 2019 23:11

Re: ODF en o.a. het windmodel

Is dat niet een kwestie van een andere waarden in de parameters u en v (pitch referentie en de afwijking) in Pipe_SoundEngine01_layer?

Of te wel het afregelen

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 16 jan 2019 23:27

Re: ODF en o.a. het windmodel

Evert-Jan schreef:Is dat niet een kwestie van een andere waarden in de parameters u en v (pitch referentie en de afwijking) in Pipe_SoundEngine01_layer?

Of te wel het afregelen


Ja, maar dan moet ik nog een paar duizend getallen invoeren :oops: ik zou kunnen kijken welken registers iets "te" zijn. als korte check zou ik bijwijze de e-2 cijferreeks naar e-3 kunnen zetten?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 jan 2019 23:37

Re: ODF en o.a. het windmodel

Gebruik je hierbij die op pijpID gesorteerde bestanden?

Kijk ik even snel in 'PipeSound layer Direct.txt' dan zie ik dat er <u>9.4e+1</u> staat. Voor V staan allemaal verschillende waarden
Bij <u> kun je een find/replace doen van <u>9.4e+1</u> door bijv. <u>47</u> (een halvering dus)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 jan 2019 01:22

Re: ODF en o.a. het windmodel

even de tegenslag verwerken, puin ruimen en gewoon doorgaan ;)

zolang je met cijfertjes bezig bent wordt je er blind voor, ik heb nu copy/paste de waardes in een grafiek gezet

dit ziet er wel heel opmerkelijk uit, waarbij sommige pijpen erg wegzakken t.o.v naast liggende

grafiek prestant1.jpg


grafiek prestant.jpg


Prestant 8v HW midwolda.zip



De 1e 16 pijpen lopen af via een trapje, dan krijg je een gat, de rest van de overige pijpen lopen af via een soort radius, wat mij natuurlijker overkomt.
als je dit zo bekijkt dan denk ik dat Jiri de waarde' s aan de hand van een tabel in vult???
dus ongelijkheid en de gaten zijn misschien wel fouten bij het wegschrijven?
is natuurlijk speculatief, maar goed de grafiek is opmerkelijk
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 17 jan 2019 08:48

Re: ODF en o.a. het windmodel

Ook leuk om oude bekende tegen te komen n.l de beide heren Fletcher en Munson. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat deze heren ook in de orgelwereld werkzaam zijn.


Ik kom die twee voorlopig nog wel tegen, in combinatie met mijn audiciens opleiding. :lol: ;)

Jochum

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 jan 2019 09:24

Re: ODF en o.a. het windmodel

Jochum schreef:
Ook leuk om oude bekende tegen te komen n.l de beide heren Fletcher en Munson. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat deze heren ook in de orgelwereld werkzaam zijn.


Ik kom die twee voorlopig nog wel tegen, in combinatie met mijn audiciens opleiding. :lol: ;)

Jochum


die gasten werken dan door het hele land :lol: :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 jan 2019 09:29

Re: ODF en o.a. het windmodel

hier een invoer van de Holpijp 8v hoofdwerk

ook hier weer de bekende gaten /missers??

grafiek holpijp 8.jpg




ik betrap me er vaak op dat ik het geheel ziet als luchtverbruik. Maar het is natuurlijk een waarde die het windmodel beinvloed.
Maar zowel de Prestant als de Holpijp laten in principe het zelfde verloop zien, alleen de Holpijp heeft getalmatig meer invloed op het model.
ik denk persoonlijk dat we iets meer het werkelijke verbruik van pijpen moeten loslaten, en ons meer gaan richten op de manier dat wij willen dat een bepaald register het windmodel beinvloed………………………..

Het lijkt me ook zinvol om de grafieken eerst te repareren zodat ieder pijp meedoet, dat houdt dan wel in dat ik eerst van ieder register een grafiek moet maken.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 jan 2019 11:57

Re: ODF en o.a. het windmodel

soms vind je op internet weleens iets, ik heb nu een compleet prestant register gevonden incl. windverbruik.
als ik deze waarde's in een grafiek zet, dan krijg je een veel netter verloop.

als ik dit in de ODF wil vertolken moet ik dit omzetten naar een andere waarde, hoe ga ik dat fixen??

grafiek prestant internet.jpg




dus als ik nog even de beide prestanten grafisch laat zien, dan is de HW prestant wel erg hakkerig

prestant internet en midwolda.jpg



de omschrijving van internet
flowrate.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 jan 2019 13:06

Re: ODF en o.a. het windmodel

De dippen in de waarde voor een bepaalde pijp is een fout in het verwerkingsprogramma, die deze "grafiek" genereert.

Prestant 8 MIDI 52.jpg


  Code:
pijp 50 = waarde 4.989774360627e-2   13 cijfers
pijp 51 = waarde 4.685906214739e-2   13 cijfers
pijp 52 = waarde 4.40054308399e-2    12 cijfers
pijp 53 = waarde 4.132558046754e-2   13 cijfers


Hier zie je dat pijp 52 eigenlijk 4.400543083990e-2 is (overal 13 cijfers) maar de 0 valt er af als er een komma in het spel is.
Als je van die 0 een 1 van maakt (dus 4.400543083991e-2), dan ben je de dip kwijt. Dus zo kun je gemakkelijk en snel die al pijpen met een dip corrigeren.

Blijft nog over: waarom de windflow bij de laagste pijpen lineair loopt en de rest wel goed (logaritmisch)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 jan 2019 13:38

Re: ODF en o.a. het windmodel

Ik zou natuurlijk eens in st. Anne Mosley kunnen kijken hoe Martin deze waarde bepaald heeft.
Althans ik neem aan dat Martin Dyde zijn eigen set in elkaar gezet heeft?


Brainstorm sessie ;) als ik nu de 1e waarde van de prestant uit de ODF gebruik van de prestant, is het dan ook mogelijk om met een formule de resterende 53 toetsen een logaritmisch vervolg te geven?
Of moet je dan eerst altijd het grondgetal weten?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 17 jan 2019 14:19

Re: ODF en o.a. het windmodel

Misschien eens kijken in de ODF van het Lohman set, dat windmodel klinkt goed.
Overigens hanteert Jiri wel verschillende waarden in de sets , bijvoorbeeld Zutphen, Freiberg , enz reageren compleet verschillend op het windmodel ,dus er word wel gekeken naar het originele orgel hoe de windvoorziening reageert .

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 jan 2019 14:20

Re: ODF en o.a. het windmodel

Misschien kan de orgelbouwer, waar je gisteren geweest bent, die formule leveren. Hij zal heb toch ook gebruiken om een tabel op te stellen.

Maar zonder maatregelen loop je tegen hetzelfde probleem met die 0 aan als ik hiervoor beschreef.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 jan 2019 14:36

Re: ODF en o.a. het windmodel

lub schreef:Misschien eens kijken in de ODF van het Lohman set, dat windmodel klinkt goed.
Overigens hanteert Jiri wel verschillende waarden in de sets , bijvoorbeeld Zutphen, Freiberg , enz reageren compleet verschillend op het windmodel ,dus er word wel gekeken naar het originele orgel hoe de windvoorziening reageert .


in de Lohman set gaat alles heen en weer op en neer, dat is dus puur op het gehoor gezet
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com