Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

ODF en o.a. het windmodel

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 okt 2019 00:47

Re: ODF en o.a. het windmodel

beste resultaat krijg je op een systeem waarbij audio correctie is uitgevoerd

http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/35822

het 1e gedeelte is de sampleset, het 2e gedeelte hoor je de opname van de cd

De focus heb ik gelegd op het tonale gedeelte van de set en dit in de ODF aangepast
De set is dermate sterk bewerkt dat er veel informatie verloren is gegaan jammer genoeg, en wat weg gefilterd is krijg je nooit meer terug, toch vind ik het resultaat erg dicht naar de cd opname kruipen, wat laat zien dat Impulse response tot heel wat in staat is

Impulse op front toegevoegd: op 8mtr van het front stereo quad
2e impulse toegevoegd: als rear weergave op 12 meter van het front
midwolda quad IR.jpg



je hoort de baarpijp in het hoofdwerk als c.f. hoor je de Nazat icm. fluitdoes, de impulse zorgt voor een mooi samenspel van orgel en akoestiek

HW: Baarpijp 8v
RW: Fluitdoes 8v-Nazat 3v
PED:Bourdon 16v-Gedackt 8v-Prestant 8v
TREM

de tractuur geluiden heb ik nog niet geladen terwijl deze wel in het origineel te horen zijn op de cd
van de set zijn alleen de direct samples geladen wat een enorme RAM en CPU winst geeft
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 17 okt 2019 14:40

Re: ODF en o.a. het windmodel

Ik hoor in de CD-opname meer ruimtelijkheid, kan dat kloppen?
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 okt 2019 14:55

Re: ODF en o.a. het windmodel

Jaap380 schreef:Ik hoor in de CD-opname meer ruimtelijkheid, kan dat kloppen?

Klopt Jaap, dit heb ik in de IR nog niet opgeschroefd, ik weet ook niet of dit wenselijk is tijdens het live spelen thuis daar zit je tussen de fronts en de rear in.
Maar voor een CB opname zou ik het inderdaad wrl iets kunnen op schroeven.

Wat mij nog op valt na een nachtje slapen is dat het laag wat sterker overkomt Dan op de cd.....

WORK IN PROGRESS :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 17 okt 2019 17:32

Re: ODF en o.a. het windmodel

De sampleset komt inderdaad dicht bij de CD, mooi werk! Op mijn PC luidsprekers komt het geluid van de CD niet alleen ruimtelijker over maar ook wat voller en iets meer helderheid. Maar desondanks, de sampleset is heel herkenbaar hetzelfde orgel. Prachtig.

Tegelijkertijd een 'maar': een CD kán anders klinken dan het origineel (vergelijk maar eens twee CD's van hetzelfde orgel, met verschillende opnametechnici - soms zijn de verschillen aanmerkelijk bv in de ene CD veel beter hoog dan in de andere.
Misschien is het geconstateerde 'teveel laag tov de CD' dus niet strijdig met het laag zoals je het in de kerk hoort.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 okt 2019 20:18

Re: ODF en o.a. het windmodel

Orgelitis, klopt helemaal het geluid is nog wel iets ruimtelijker te maken als dat nodig is, maar de helderheid zit echt dik tegen het maximale aan , de ruis wordt dan te veel.
Uiteraard is elke cd een benadering, ik heb meerdere diversen geluids bestanden van dit orgel, waarbij ze redelijk overeenkomen, denk doordat de kerkzaal niet heel groot is er geen oneindige microfoon opstelling mogelijk is.


Wel wordt pijnlijk duidelijk en hoorbaar dat er tussen de set en het origineel een grote kloof zit.
Die kloof kan je maar tot een bepaald niveau dichten, dat is feitelijk wat ik geprobeerd heb met deze actie.

De set out of the box staat erg ver af van het origineel, dat is jammer
De vulstemmen zijn helemaal verknoeit, ik snap niet dat deze zo Straf bewerkt zijn.
Deze hebben over het algemeen toch redelijk volume, en zouden dus aardig wat motor ruis en bij geluiden moeten overstemmen.
De kroon ontbreekt totaal
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 37

Geregistreerd: 09 jan 2019 10:13

Bericht 18 okt 2019 08:48

Re: ODF en o.a. het windmodel

Jan Wim, conclusie is toch eigenlijk dat het erg jammer is dat de opname niet beter is?
Is er toch niet een mogelijkheid / genegenheid van de producent, met kennis van jouw bevindingen, de opname opnieuw te doen en een versie 2.0 uit te brengen? Desnoods tegen een kleine vergoeding voor de upgrade. Vooral ook als meerdere mensen dit erg jammer vinden.
Als hij de Martinikerk goed voor elkaar krijgt, kan Midwolda toch niet achterblijven :cry: ?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 okt 2019 15:35

Re: ODF en o.a. het windmodel

RobE schreef:Jan Wim, conclusie is toch eigenlijk dat het erg jammer is dat de opname niet beter is?
Is er toch niet een mogelijkheid / genegenheid van de producent, met kennis van jouw bevindingen, de opname opnieuw te doen en een versie 2.0 uit te brengen? Desnoods tegen een kleine vergoeding voor de upgrade. Vooral ook als meerdere mensen dit erg jammer vinden.
Als hij de Martinikerk goed voor elkaar krijgt, kan Midwolda toch niet achterblijven :cry: ?



Dat zit er niet snel in Rob vrees ik :oops: Jiri staat hier niet echt voor open.
Ik heb Ludolf de organist weleens gemaild met wat vragen, die was op zijn beurt verbaasd dat ik toch wat aanmerkingen op de set had.
op zo'n moment ga ik toch zwaar aan mezelf twijfelen, echter ik hoor in de set toch een andere Midwolda die niet echt strookt met audio materiaal wat er voor handen is van dat orgel
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 okt 2019 10:08

Re: ODF en o.a. het windmodel

http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/35844

romantiek op barok ;)

opnieuw is hier als referentie audio materiaal gebruikt van de originele Midwolda

in de ODF heb ik de luchtdruk in het hoge druk compartiment iets aangepast, dit naar aanleiding eveneens van voorhanden zijnde audio materiaal
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 72

Geregistreerd: 15 apr 2011 21:56

Woonplaats: Chilliwack BC CANADA

Bericht 19 okt 2019 20:06

Re: ODF en o.a. het windmodel

Klinkt geweldig Jan Wim !
Dit had een CD weergave kunnen zijn…… beschouw het als een compliment :D

Groetjes van de overzijde
Als het nog lang duurt , wacht ik nog even..

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 okt 2019 20:15

Re: ODF en o.a. het windmodel

martinus schreef:Klinkt geweldig Jan Wim !
Dit had een CD weergave kunnen zijn…… beschouw het als een compliment :D

Groetjes van de overzijde



Thx Martinus, jij weet uit ervaring hoe verdraaid moeilijk en lastig een ODF kan zijn, vaak zijn het 2 stappen achteruit, en hooguit 1 voorruit :oops:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 72

Geregistreerd: 15 apr 2011 21:56

Woonplaats: Chilliwack BC CANADA

Bericht 19 okt 2019 21:29

Re: ODF en o.a. het windmodel

Absoluut feit Jan Wim!

Effe volhouwen joh , het eind resultaat is het dubbel en dwars waard...k'heb toendertijd een complex wind model ingebouwd in Weissenau Peter en Paul ….zat geen wind in....nu wel ;)
Plus de 2 voeters en hoger (mixtuuren enz ) vanaf c3 meer windgevoelig gemaakt , vooral merkbaar als je een laag oktaaf 4 vinger greep indrukt , nadat je een "hooge " toon aangeslagen hebt.
Net genoeg om het levensecht te maken…...niet zoveel dat het orgel " jankt " :roll:

Mart
Als het nog lang duurt , wacht ik nog even..
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 okt 2019 22:15

Re: ODF en o.a. het windmodel

martinus schreef:Absoluut feit Jan Wim!

Effe volhouwen joh , het eind resultaat is het dubbel en dwars waard...k'heb toendertijd een complex wind model ingebouwd in Weissenau Peter en Paul ….zat geen wind in....nu wel ;)
Plus de 2 voeters en hoger (mixtuuren enz ) vanaf c3 meer windgevoelig gemaakt , vooral merkbaar als je een laag oktaaf 4 vinger greep indrukt , nadat je een "hooge " toon aangeslagen hebt.
Net genoeg om het levensecht te maken…...niet zoveel dat het orgel " jankt " :roll:

Mart


Hoi Martinus

Klopt ik maak nog steeds dankbaar gebruik daarvan en nu realiseer ik mij ineens ook dat ik nooit enige feedback en/of bedankje naar jou heb gestuurd. Ik schaam mij diep!
Bij deze alsnog en wel een beetje laat, Bedankt!!!

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 72

Geregistreerd: 15 apr 2011 21:56

Woonplaats: Chilliwack BC CANADA

Bericht 19 okt 2019 22:19

Re: ODF en o.a. het windmodel

Geen probleem Jan!

Gewoon leuk dat je ervan kan genieten , daar gaat het uiteindelijk toch om !

Mart
Als het nog lang duurt , wacht ik nog even..

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 okt 2019 22:41

Re: ODF en o.a. het windmodel

http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/35895

HW: Prestant 8v
Holpijp 8v
Baarpijp 8v

RW: Quintadeena 8v
Fluitdoes 8v
Holpijp 4v

PED: Schalmeij 4v (c.f.)



de Schalmeij 4v gerestaureerd , tevens de ruimtelijkheid iets opgeschroefd van de gehele set
zodat deze meer aansluit ala CD.
Ondanks de ruimtelijke toevoeging, blijven de 8voeters hoorbaar, ook de schalmeij hoor je nog verlopen in de orgelkas
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 37

Geregistreerd: 09 jan 2019 10:13

Bericht 25 okt 2019 08:28

Re: ODF en o.a. het windmodel

Heel mooi Jan Wim!
Ga zo door ;)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 okt 2019 12:06

Re: ODF en o.a. het windmodel

RobE schreef:Heel mooi Jan Wim!
Ga zo door ;)


Rob, jij hebt live Midwolda bespeeld, klopt het dat het windgedrag een soort lichte verstemming geeft tussen de registers?
Op de achtergrond loopt nog steeds zachtjes het windproject door ;)
Als ik het windmodel zo natuur getrouw mogelijk maak en invoer, dan wordt het Orgel niet zozeer windziek, dat het ademnood krijgt, maar het lijkt meer op een bepaalde verstemming, zweving onderling.
Ik weet niet hoe ik dit precies moet omschrijven, was dit bij het echte orgel ook het geval.
Op de cd hoor ik n.l ook een lichte verstemming bij gebruik van meer registers
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 25 okt 2019 18:56

Re: ODF en o.a. het windmodel

Dag Jan Wim,

Dat heb je goed waargenomen, dit verschijnsel komt bij meer orgels voor.
Als bij het betreffende orgel de klavieren onvoldoende diepgang hebben gaat het ventiel niet voldoende open, gevolg te weinig wind bij het spelen met een groter aantal registers.
Een andere reden een tractuur die benodigde ventielwerking niet kan bereiken of te kleine ventielopeningen en te smalle cancellen!
Al deze zaken zorgen voor onderlinge ontstemmingen, bij elke bijtrekking van een register ontstaat in de cancel een herverdeling van de beschikbare orgelwind.
Ik heb meegemaakt dat bij sommige orgels veel gebruikte combinatie in combinatie met elkaar worden gestemd, niet ideaal want dit gaat ten koste van de zuiverheid van andere combinaties
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 okt 2019 19:38

Re: ODF en o.a. het windmodel

Bedankt Jaap voor je bijdrage, weer wat geleerd ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 37

Geregistreerd: 09 jan 2019 10:13

Bericht 28 okt 2019 10:27

Re: ODF en o.a. het windmodel

Jan Wim schreef:
RobE schreef:Heel mooi Jan Wim!
Ga zo door ;)


Rob, jij hebt live Midwolda bespeeld, klopt het dat het windgedrag een soort lichte verstemming geeft tussen de registers?
Op de achtergrond loopt nog steeds zachtjes het windproject door ;)
Als ik het windmodel zo natuur getrouw mogelijk maak en invoer, dan wordt het Orgel niet zozeer windziek, dat het ademnood krijgt, maar het lijkt meer op een bepaalde verstemming, zweving onderling.
Ik weet niet hoe ik dit precies moet omschrijven, was dit bij het echte orgel ook het geval.
Op de cd hoor ik n.l ook een lichte verstemming bij gebruik van meer registers


Jan Wim, dat ik er heb gespeeld is ook alweer 1,5 jaar geleden. Ik weet het niet meer precies. Vooral nu je ook de sampleset thuis ervaar weet je niet meer precies hoe het in werkelijkheid klonk. Wat ik wel nog weet is dat het orgel zeer zuiver en boeiend klonk, ook met meer registers. Dus die verstemming / zweving (los van de speciale stemming van het orgel), en dan met name een zekere ruis in de set, is mij toen zeker niet opgevallen en al helemaal niet gaan irriteren. Iets wat ik in de set soms wel ervaar. De CD geluidsopnames komen denk ik dichter bij mijn ervaring toen. Maar nogmaals met de kennis van nu, zou je live anders gaan luisteren en misschien toch ook dingen gaan opvallen.

Hetgeen Jaap noemt is inderdaad ook wel een dingetje. Op het echte orgel is het toch meer 'werken' om de toetsen in te drukken en de klank te laten vormen, dan thuis. Iets wat je op het echte orgel vanzelfsprekend doet. Het 'werken' zit ook wel in de set, wat ik op zich mooi en levensecht vind. De klank heeft tijd nodig om tot wasdom te komen op dit orgel. Maar misschien is dit dan ook iets wat met die ruis te maken heeft en de werkelijke klank (te veel) vertroebelt.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn gedachtenspinsels ;)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 okt 2019 13:52

Re: ODF en o.a. het windmodel

Het virtuele orgel heeft maar liefst 11 balgen van gemiddeld 76x280cm, de hoogte varieert van 30 tot 50 cm


ik heb geen idee maar is deze enorme batterij aan balgen realistisch ? Volgens mij zat er maar 1 magazijn balg in, kan de gegevens alleen niet zo snel terug vinden
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 nov 2019 23:28

Re: ODF en o.a. het windmodel

http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/36161

http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/36162

Midwolda heeft aangepaste longen, het grappige is wel omdat de grootste pijpen meer flow/lucht afsnoepen gaan ze wel harder klinken.
Het pedaal is nu in onbalans t.o.v hoofd/rugwerk, maar zodra het jitteren (of hoe dat ook in orgeltaal mag heten) met de linkerhand in een akkoord begint, dan hoor je de pijpen hoger in het octaaf mee bewegen.

op zich is dat realistisch, moet alleen het volume nog gaan herverdelen, en dan opnieuw luisteren
Soms hoor je wel dat de orgeltonen wat tegen elkaar inzweven bij Tutti spel, maar dat verschijnsel hoor ik weleens vaker bij kerkorgels, dus of dat een bijkomend verschijnsel is, of nog een afwijking in het aangepaste windmodel weet ik nog niet.
eerst het volume aanpassen per register aanpassen, zodat de kleuring verdwijnt, en het weer richting CD van Midwolda gaat
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 nov 2019 00:35

Re: ODF en o.a. het windmodel

vandaag de registers qua volume weer gemaakt ala CD Midwolda

Het virtuele orgel kruipt nu sterk richting origineel, als ik van Midwolda een originele IR zou hebben had ik de akoestische zweem nog gelijk kunnen trekken, maar jammer genoeg heb ik die niet.


http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/36180
1e gedeelte hoor je echte orgel vanaf 2;09 het virtuele orgel

het sprankelende wat de set van oorsprong miste , heb ik redelijk kunnen restaureren
Zal hier en daar nog wat moeten schaven aan het geluid, maar de gelijkenis is zachtjes hoorbaar vind ik tussen CD en virtueel orgel
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 37

Geregistreerd: 09 jan 2019 10:13

Bericht 21 nov 2019 09:36

Re: ODF en o.a. het windmodel

Je komt zeker in de buurt van het origineel Jan Wim. Inderdaad nog niet helemaal, maar toch zeker een complimentje waard!
Ik hoop dat jouw ODF straks met HW5 op de een of andere manier ook met anderen te delen is. En dan nog een IR erbij... Ik ben absoluut geinteresseerd!
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 21 nov 2019 14:03

Re: ODF en o.a. het windmodel

had je de opname vanaf 209 ietsje zachter had gezet, nu dan had je totaal geen verschil gehoord. Proficiat maat :D
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 21 nov 2019 19:07

Re: ODF en o.a. het windmodel

Jan wim, je komt inderdaad heel dicht in de buurt! Ook van mij complimenten, ook voor je spel trouwens. Echt een genoegen om naar te luisteren. Petje af.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com