Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Voicing routine

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 maart 2019 11:53

Voicing routine

Ik wil in dit topic niet weer de voicing v.s. roomcorrectie discussie openen!!!
Ik ben meer benieuwd of je met of zonder roomcorrectie toch de samplesets iets of veel intoneert om aan je smaak aan te passen.
Ikzelf pas vaak toch de scherpe registers met name bij de wat scherpere Barokke set iets(niet veel) aan. Met name een mixtuur soms trompet ,siflet etc verzwak ik meestal een paar db. Dan klinkt het beter voor mij oren maar ik besef gelijk dat ik de werkelijkheid daarmee geweld aandoe.
Ik denk dat de plaats en soort van de frontspeakers er ook aan bijdraagt.
Als je speakers naast je console staan dan zal je er denk ik minder behoefte aan hebben.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 06 maart 2019 12:09

Re: Voicing routine

Tja, dat is nou ook wat. Als je eerst alles zo realistisch mogelijk wilt weergeven en dan kom je er na een paar jaar achter dat de mixtuur toch niet meer zo je favoriete register blijkt te zijn. Vervolgens gaan we het realisme er weer een beetje uithalen.... :D The circle of sound / ears?

Ik ga niks aanpassen. Ik trek de Scherp of mixtuur er gewoon minder snel bij..
En aangezien ik dol ben op trumpet tunes, boost ik het volume van de trompet vaak wel 3 db :D (Zolang ik geen sampleset met Tuba heb)
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 maart 2019 12:44

Re: Voicing routine

Hoi Jaap

Niets zo veranderlijk als een mens. :D :D
Ik heb ook altijd met niet geintoneerde set gespeeld.De roomcorrectie trok alles perfect recht en je kan dan altijd voorkeurs curven gebruiken in je roomcorrectie software om het hoog iets te boosten of te verzwakken afhankelijk van de set of je gemoed.
Nou was ik nooit zo'n mixtuur fan dus ik trok het register er al niet zo vaak bij.
Beetje zonde echter om niet te gebruiken dus nu een paar dbs zwakker grijp ik er iets vaker naar, maar nog steeds niet vaak.
Maar waarom zou je een orgel niet iets naar je smaak veranderen maar dan subtiel.

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 maart 2019 12:59

Re: Voicing routine

Loosman schreef:Ik wil in dit topic niet weer de voicing v.s. roomcorrectie discussie openen!!!
Ik ben meer benieuwd of je met of zonder roomcorrectie toch de samplesets iets of veel intoneert om aan je smaak aan te passen.
Ikzelf pas vaak toch de scherpe registers met name bij de wat scherpere Barokke set iets(niet veel) aan. Met name een mixtuur soms trompet ,siflet etc verzwak ik meestal een paar db. Dan klinkt het beter voor mij oren maar ik besef gelijk dat ik de werkelijkheid daarmee geweld aandoe.
Ik denk dat de plaats en soort van de frontspeakers er ook aan bijdraagt.
Als je speakers naast je console staan dan zal je er denk ik minder behoefte aan hebben.

Groet Jan


Jan troost je maar je doet de werkelijkheid geen geweld aan hoor ;) in de ODF wordt zoveel aangepast, zelfs het aantal decibels
Soms gaat een register in de beta net zo makkelijk 2/3 decibel voor of achteruit
ook de harmonische worden soms aangepast via de ODF
Ik denk alleen dat wij als gebruikers het beeld authentiek /werkelijkheid bij de virtuele sets toch iets minder streng moeten nemen.

In mijn zoektocht de afgelopen periode in de ODF ben ik niet 1 ODF tegen gekomen die geen "dwang" uitoefent op de wave bestanden.

Dus m.i. mag de eindgebruiker best wel e.e.a naar eigen inzicht aanpassen, als dat beter klinkt! waarom niet?

ik snap dat je de discussie voicing v.s correctie niet wil oppakken ;)
Maar die weg laat ook zien dat het intoneer verhaal redelijk amateuristisch is, je kan als eindgebruiker alleen via de achterdeur een toon intoneren, terwijl dit bij de basis moet gebeuren n.l. wederom in de ODF.
En daar zal de mate van slagen altijd gerelateerd zijn aan de opname input
Stel dat een producent beslist om een Prestant minder harmonisch te boosten en het aantal dB te verlagen, dan is het raar dat je dit later aan de gebruikerszijde weer probeert op te poetsen.
Dus wat dat betreft is de info op de intonatsite een beetje paard achter de wagen spannen. Daar wordt uitvoerig beschreven hoe je een set via de achterdeur kan intoneren, terwijl de bron gefixeerd blijft in de ODF
Auto rijden met de handrem erop, en als het harder moet niet de handrem eraf halen, maar wat gas erbij geven
Zolang wij als eindgebruiker geen inzicht in de referentie hebben, zal het realisme van een set ook een aanname zijn
er vanuit gaande dat een producent er alles aan doet om zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven.
Maar ze schromen zeker niet om zaken aan te passen

@ Jaap wat dat betreft heeft Jan wel gelijk
Maar waarom zou je een orgel niet iets naar je smaak veranderen maar dan subtiel


want dat doet een setmaker ook, en dan dekt de term subtiel niet altijd de lading maar dat terzijde :(

aan de gebruikerszijde heb je voor de voicing grofweg 3 tools
via de ODF kan je daaromheen ook de 3e harmonische of hoger aanpassen, dan laat je de grondtoon ongemoeid, wat veel beter klinkt dan bv. brightness tool van de voicing tab, daarbij kan je alleen een laag/hoogdoorlaat ingeven en de mate van boost. Of via de brightness die zowel grondtoon als boventoon boost wat niet altijd goed klinkt
terwijl die zaken al in de ODF zijn vastgelegd.
de pitch kan je zowel op grondtoon als harmonische aanpassen enz.

Maar dat zijn vrij ontoegankelijke gebieden voor een doorsnede HW-speler

p.s denk bijvoorbeeld maar eens aan de update's Freiberg , Caen, Utrecht
daar werden ook complete sets opnieuw getuned en gedrag opnieuw beschreven in de ODF
kan jezelf de vraag stellen welke van beide was authentiek enz. maar daarin zie je al de mate van vrijheid die een producent toepast

dus we zullen de set m.i. meer moeten zien als een "werkend model" van het origineel, dan dat we ons vast pinnen op 1op1 exacte copy
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 06 maart 2019 13:28, in totaal 1 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

HJK

Berichten: 174

Geregistreerd: 05 okt 2015 19:50

Woonplaats: Leusden

Bericht 06 maart 2019 13:28

Re: Voicing routine

Hoi Jaap,

Je schrijft dat je niks aanpast maar het register wat je niet bevalt minder gebruikt.
Je schrijft dan verder dat je de trompet wel boost. Is dat dan geen aanpassing? :D
Met hartelijke groet,
Henk-Jan Kroeze

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 maart 2019 14:05

Re: Voicing routine

in de ODF topic heb ik deze tekst ook gepost. m.i. gewoon eerlijk zoals de stand van zaken met de huidige techniek is

bron SP:

Of course, these models are not at all the same as the actual organs! Despite the advances in recording technology and computer modeling software such as Hauptwerk, there are still significant differences between the models and the actual organs. No one can think that a recording, even a multi-channel recording, can somehow become the original organ. This is true for any recording; a CD or DVD is just another sound model of the actual organ. But this does not diminish the benefits and usefulness of those recordings.

The same can be said of any model, whether it is a digital copy of an ancient manuscript, a photograph of a famous painting, etc. Since the advent of digital technology decades ago, digitization of various artifacts has benefitted countless people. The organ models created as part of the Sonus Paradisi project are yet another way in which digital models can increase the awareness, popularity, and respect for the underlying artifacts - in this case, beautiful organs from around the world.

It has been said that a model’s greatest strength is also its greatest weakness, namely, that it simplifies reality. The organ models created by the Sonus Paradisi project also simplify reality. For example, the wind modeling within the organ models only approximates the actual organ’s behavior, and even when multiple attacks, loops, and releases are recorded for a given pipe, this is again a simplification and approximation of the actual pipe’s real behavior. But these and other simplifications, when used appropriately and done well, can create realistic and beautiful models with enough fidelity to the original artifact to be useful for many people and purposes. This is what leads to the goals of the Sonus Paradisi project, as they are stated above.

Through these models, people from all over the world can experience the sounds of beautiful organs that are far away, without the time and money associated with travel. For example, Students can hear how Bach sounds on a model of an organ from his lifetime, perform French baroque organ music on the models of several instruments from that period, contrast the tonal scheme and voicing of stops between a French romantic and German romantic organ, and any number of other explorations, all from the comfort of their own home or school.


google translate:

Natuurlijk zijn deze modellen helemaal niet hetzelfde als de echte orgels! Ondanks de vooruitgang op het gebied van opnametechnologie en computer-modelleringssoftware zoals Hauptwerk, zijn er nog steeds aanzienlijke verschillen tussen de modellen en de eigenlijke orgels. Niemand kan denken dat een opname, zelfs een opname met meerdere kanalen, op de een of andere manier het originele orgel kan worden. Dit geldt voor elke opname; een CD of DVD is gewoon een ander geluidsmodel van het daadwerkelijke orgel. Maar dit doet niets af aan de voordelen en bruikbaarheid van die opnames.

Hetzelfde kan gezegd worden van elk model, of het nu een digitale kopie is van een oud manuscript, een foto van een beroemd schilderij, enz. Sinds de opkomst van digitale technologie decennia geleden heeft digitalisering van verschillende artefacten talloze mensen ten goede gekomen. De orgelmodellen gemaakt als onderdeel van het Sonus Paradisi-project zijn nog een andere manier waarop digitale modellen het bewustzijn, de populariteit en het respect voor de onderliggende artefacten kunnen vergroten - in dit geval prachtige orgels uit de hele wereld.

Er is gezegd dat de grootste kracht van een model ook de grootste zwakte is, namelijk dat het de realiteit vereenvoudigt. De orgelmodellen gemaakt door het Sonus Paradisi-project vereenvoudigen ook de realiteit. De windmodellering binnen de orgelmodellen benadert bijvoorbeeld alleen het gedrag van het eigenlijke orgel, en zelfs wanneer meerdere aanvallen, lussen en releases worden opgenomen voor een gegeven pijp, is dit opnieuw een vereenvoudiging en benadering van het werkelijke gedrag van de pijp. Maar deze en andere vereenvoudigingen kunnen, mits correct gebruikt en goed gedaan, realistische en mooie modellen creëren met voldoende getrouwheid aan het oorspronkelijke artefact om bruikbaar te zijn voor veel mensen en doeleinden. Dit is wat leidt tot de doelen van het Sonus Paradisi-project, zoals ze hierboven zijn vermeld.

Via deze modellen kunnen mensen van over de hele wereld de geluiden ervaren van prachtige orgels die ver weg zijn, zonder de tijd en het geld die gepaard gaan met reizen. Studenten kunnen bijvoorbeeld horen hoe Bach op zijn orgel uit zijn leven klinkt, Franse barokke orgelmuziek uitvoeren op de modellen van verschillende instrumenten uit die periode, het tonale schema en de stemmen tussen een Frans romantisch en Duits romantisch orgel tegenover elkaar stellen en een aantal andere verkenningen, allemaal vanuit het comfort van hun eigen huis of school




vraag voor mij persoonlijk blijft wel altijd waarom kan een cd of dvd opname wel realistisch(er) klinken :oops: :oops: :oops:
maar goed als een gerespecteerd producent dit schrijft dan mogen wij:
thuus gebrukers toch oak wel ein bietje aanpoassen , ja tog?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 06 maart 2019 17:58

Re: Voicing routine

Dag Jan Wim,

Hauptwerk als hometrainer is een geweldige optie, waar ik al vele jaren van geniet, maar het blijft surrogaat!

Alle klanken van pijpen apart opnemen geeft nooit de werkelijkheid weer en dat verschil hoor je tijdens een live concert of cd/dvd opname, de samensmelting van alle klanken gedurende de luistersessie of opname ervaar je alleen op deze wijze.

De sample’s aanpassen doe ik al vanaf het begin, maar niet op de wijze waar jullie mee bezig zijn de roomcorrectie.
Ik speel uitsluitend met hoofdtelefoon met respect voor mijn oren.
Het gaat mij meestal om de onderlinge sterkte verhoudingen van de registers (hier gaat nog wel eens wat fout) en de volume curve van het register zelf klopt ook lang niet altijd.
Ik heb maar 2 sample’s: Salisbury en Aix waar heel weinig correctie nodig was, maar de rest van de sample’s zijn allemaal aangepast!
Vooral bij Zwolle is veel aangepast, in dit orgel heb ik in mijn Flentrop periode regelmatig gestemd, zowiezo luister je anders naar een orgel als je intonatie en stem-ervaring.
Het zou een goede zaak zijn als samplemakers wat intonatie kennis opdoen dat zou voor de onderlinge klankbalans niet verkeerd zijn, ik vermoed dat er geen één uit de muzikale pijporgelwereld komt!

Je kan heel krampachtig omgaan met je sample’s niets toevoegen of wijzigen, maar Hauptwerk biedt veel mogelijkheden en ik gebruik alles wat mij aanstaat b.v. Zwolle en Rotterdam hebben maar weinig koppels dat is de werkelijkheid, maar in mijn thuissituatie zijn dat er 20.
Dat je het echte orgel niet aanpast vind ik vanzelfsprekend, niet omdat je dat niet zou willen of kunnen maar uit respect voor de bouwer!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 maart 2019 18:26

Re: Voicing routine

hoi Jaap

Even een misverstand opklaren ikzelf gebruik geen roomcorrectie, maar ik filter akoestisch
maar beide vormen zijn geen intonatie, ze zorgen dat speaker i.c.m de ruimte vrij neutraal gemaakt worden.

Door deze aanpassing zullen een aantal pijnpunten verdwijnen, technisch zet je de speakers dus de goede kant op
Fase, groepdelay enz. dit kan niet met intoneren

Het klopt wat je schrijft over de samensmelting dit kan nooit met afzonderlijk opgenomen stemmen, omdat het continue een stapel proces is van afzonderlijke samples.

maar goed wat dat betreft zou HW toch nog wel wat intelligenter gemaakt kunnen worden.

Wat intoneer kennis betreft ben ik het geheel met je eens, dit is zonder ervaring en goed gehoor eigenlijk niet tot een goed eind te brengen.
dus dat valt eigenlijk voor de gemiddelde HW-er al af.
sommige set producenten zijn wel organist maar bij mijn weten geen intonateur
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 06 maart 2019 21:10

Re: Voicing routine

vraag voor mij persoonlijk blijft wel altijd waarom kan een cd of dvd opname wel realistisch(er) klinken :oops: :oops: :oops:
Ha Jan wim,

Ik postte zojuist in de ODF topic een vertaling van een Duits artikel dat impliciet antwoord geeft op deze vraag. Wat de schrijver van dat artikel naar voren brengt komt mijns inziens wonderwel overeen met wat JacoP als orgelmaker naar voren brengt: Alle klanken van pijpen apart opnemen geeft nooit de werkelijkheid weer en dat verschil hoor je tijdens een live concert of cd/dvd opname, de samensmelting van alle klanken gedurende de luistersessie of opname ervaar je alleen op deze wijze. Dit is bijna een concluderende samenvatting van dat artikel.

Terzijde, met mijn digitale orgel ben ik ook intensief bezig met 'intoneren'. Als volstrekte leek, door schade en schande proberend wijs te worden, heb ik wel al ontdekt wat JacoP schrijft: klanksterkte en klankverloop van registers zijn duidelijk van invloed is op de samenklank. Maar er is vast meer. Er zijn ongetwijfeld allerlei tips en trucs.

@JacoP, is het een idee om eens een intonatiecursus te organiseren onder leiding van jou? digitaal of Hauptwerk, principes van een goede intonatie blijven hetzelfde lijkt mij. Er is vast en zeker belangstelling voor, ik meld me op voorhand aan.

Tenslotte, heeft ook meneer Boersma het niet over intoneren? (niet dat ik die oude discussie wil oprakelen hoor, JW heeft me overtuigd van het nut van roomcorrectie - maar toch....)
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 06 maart 2019 21:32

Re: Voicing routine

orgelitis schreef:
vraag voor mij persoonlijk blijft wel altijd waarom kan een cd of dvd opname wel realistisch(er) klinken :oops: :oops: :oops:
Ha Jan wim,

Ik postte zojuist in de ODF topic een vertaling van een Duits artikel dat impliciet antwoord geeft op deze vraag. Wat de schrijver van dat artikel naar voren brengt komt mijns inziens wonderwel overeen met wat JacoP als orgelmaker naar voren brengt: Alle klanken van pijpen apart opnemen geeft nooit de werkelijkheid weer en dat verschil hoor je tijdens een live concert of cd/dvd opname, de samensmelting van alle klanken gedurende de luistersessie of opname ervaar je alleen op deze wijze. Dit is bijna een concluderende samenvatting van dat artikel.

Terzijde, met mijn digitale orgel ben ik ook intensief bezig met 'intoneren'. Als volstrekte leek, door schade en schande proberend wijs te worden, heb ik wel al ontdekt wat JacoP schrijft: klanksterkte en klankverloop van registers zijn duidelijk van invloed is op de samenklank. Maar er is vast meer. Er zijn ongetwijfeld allerlei tips en trucs.

@JacoP, is het een idee om eens een intonatiecursus te organiseren onder leiding van jou? digitaal of Hauptwerk, principes van een goede intonatie blijven hetzelfde lijkt mij. Er is vast en zeker belangstelling voor, ik meld me op voorhand aan.

Tenslotte, heeft ook meneer Boersma het niet over intoneren? (niet dat ik die oude discussie wil oprakelen hoor, JW heeft me overtuigd van het nut van roomcorrectie - maar toch....)

Mijnheer Boersma is al vaker uitgenodigd, Boersma heeft wel de kennis maar niet de technische know/how met betrekking tot de ODF
via zijn methode wordt alleen de al bewerkte sample via de voicingstools aangepast, terwijl je dan al door de gefixeerde intonatie heen moet die in de ODF is aangebracht.
en boersma wil niets over correctie horen
mijn visie is nog steeds eerst alles technisch corrigeren en dan artistiek intoneren ala boersma bv.

maar dan nog loop je tegen de beperking van de solo opname's aan, die gaan ook met intoneren nooit rekening houden met elkaar. Dat kan het windmodel ook allemaal niet repareren.
feitelijk zouden er minimaal nog 2 tot 3 intelligente lagen in de ODF erbij moeten komen om het realisme verder op te krikken.
en van de 6-kanaals afstappen een compleet orgel multikanaals opnemen en gecodeerd wegschrijven.
zodat elk speaker kanaal echt zijn eigen stukje informatie krijgt zoals je dit ook in de kerk hoort.
dus niet 3x stereo vanuit verschillende perspectieven , die elkaar na het mixen misvormen
Zo het is eruit :lol: :lol: :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 06 maart 2019 22:39

Re: Voicing routine

orgelitis schreef:@JacoP, is het een idee om eens een intonatiecursus te organiseren onder leiding van jou? digitaal of Hauptwerk, principes van een goede intonatie blijven hetzelfde lijkt mij. Er is vast en zeker belangstelling voor, ik meld me op voorhand aan.


Ik meende dat Orgelitis op een Viscount orgel speelde? Inmiddels toch overgestapt naar Hauptwerk?
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 06 maart 2019 23:32

Re: Voicing routine

Als je kijkt naar digitale pianos dan zijn die al zover ontwikkeld dat ook het spontaan meetrillen van aangrenzende snaren is gesimuleerd. Dit geeft al een enorme toename van het realisme bij digitale pianos.
Ik weet niet in hoeverre de onderlinge beïnvloeding van pijpen/ registers onderling bij gelijktijdige aanspraak is in te programmeren of na te bootsen?
Zoiets zou het realisme verder kunnen doen toenemen. Ook het verder perfectioneren van het windmodel is wenselijk.
Laten ze in ieder geval weer teruggaan naar 4kanaals sets en de vrijkomende rekenkracht en geheugen aanwenden om het realiteits gehalte verder op te krikken in de volgende Hauptwerk versies.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 07 maart 2019 00:41

Re: Voicing routine

Dag Orgelitis,

Er zit zo’n wereld van verschil tussen een pijpintonatie en een digitale aanpassing van de klankkleur daarom heeft het geen zin om een intonatie workshop te geven.
Deze opleiding vergt jaren en veel ervaring!
De aanpassing van het grootste deel van mijn sample’s moet je ook niet zien als klankcorrectie, het ging mij om de volumecurve en onderlinge sterkte verhoudingen als je daar een betere balans en evenwicht in aanbrengt wordt het totaalplaatje beter!
Een plenum met b.v. Prestanten vult elkaar (wanneer het op bovengenoemde punten aangepast is) hoorbaar beter aan!
Gewoon uit proberen je kunt altijd terug naar af.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 07 maart 2019 16:53

Re: Voicing routine

Jan Leendert schreef:Ik meende dat Orgelitis op een Viscount orgel speelde? Inmiddels toch overgestapt naar Hauptwerk?
Nee hoor Jan Leendert, nog steeds digitaal.

JacoP schreef:Er zit zo’n wereld van verschil tussen een pijpintonatie en een digitale aanpassing van de klankkleur daarom heeft het geen zin om een intonatie workshop te geven.
Daar had ik al zo'n, vermoeden van. Maar ik dacht, wellicht zijn er tips betreffende de volumeverhoudingen tussen de stemmen en het sterkteverloop binnen één stem. Als die er zijn zou ik ze graag weten.
Wat ik nu doe is 'gewoon uitproberen'. Ook daar leer je geleidelijk aan wel wat van, maar een deskundige geeft allicht meer 'richting' dan een leek die wat probeert.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 07 maart 2019 19:30

Re: Voicing routine

Dag Jan Wim en Orgelitis,

Er bestaat zeker een relatie tussen mensuur en sterkte, een enge mensuur geeft een zwakke toon.
Maar om de juiste volume-aanpassingen te maken is het makkelijker als je de mensuren van het pijpwerk weet!
Uit deze gegevens kan je de sterkte bij benadering vaststellen, heb je deze gegevens niet ga dan alle gelijknamige registers met dezelfde voetmaat gehoormatig met elkaar vergelijken, dus alle 8’ Prestantregisters met elkaar en alle 4’ enz. dan hoor je mensuurverschillen in het volume en/of klankkleur.
Hierbij kun je er van uitgaan dat de meeste Hoofdwerk-registers een wijdere mensuur hebben dan de andere werken zoals Rugwerk, Bovenwerk e.d. en daarom ook meer volume!
Vaak hebben veel registers in de Hauptwerk sample’s onderaan de baskant en aan de bovenzijde van de diskant te weinig volume
Een goede methode is de octaafvergelijking, je vergelijkt b.v. octaaf C-H van de Prestant 4’ met octaaf c-h van de Prestant 8’ waarbij er een volume verschil hoorbaar moet zijn en dat doe je met alle gelijknamige registers en ook met meerdere octaven

Voor mensen die wat meer over registerklankkleuren en samenstelling willen weten heb ik op een pdf. een uitgeschreven lezing van een oud-collega en intonateur uit mijn Flentrop periode dhr. Vlaanderen. stuur een pb. met mailadres en je ontvang deze!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 maart 2019 20:14

Re: Voicing routine

Jaap

is dat dit document?
http://www.wimdejust.nl/downloads/harmo ... rendef.doc


En voor de anderen: dit topic gaat over "Voicing routine". Berichten over ODF/windmodel icm Midwolda graag in dat topic plaatsen.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 07 maart 2019 20:31

Re: Voicing routine

Dag Evert Jan,

Dat is inderdaad dit document, geschreven door een oud-collega Ko Vlaanderen.
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 08 maart 2019 10:20

Re: Voicing routine

JacoP en Evert Jan, bedankt voor dit zeer informatieve artikel.

Ik vond nog een Duitstalige website van intonateur Reiner Janke, http://www.orgel-info.de/index.htm. Deze website bevat veel artikelen over intoneren en oude stemmingen. Ik heb het nog niet allemaal gelezen, maar er zitten, zeker qua intonatie van echte pijpen, interessante stukken bij.

Heeft iemand wel eens van deze meneer gehoord? Waar kan hij gepositioneerd worden in orgelland?

Groet, Orgelitis
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 08 maart 2019 23:15

Re: Voicing routine

orgelitis schreef:
Jan Leendert schreef:Ik meende dat Orgelitis op een Viscount orgel speelde? Inmiddels toch overgestapt naar Hauptwerk?
Nee hoor Jan Leendert, nog steeds digitaal.


Maar wel een onverminderde belangstelling voor Hauptwerk dus.
Wie weet komt het er nog eens van. Maar ik begrijp dat je nog steeds tevreden bent over je Viscount.

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 11 maart 2019 17:31

Re: Voicing routine

Jan Leendert schreef:Maar wel een onverminderde belangstelling voor Hauptwerk dus. Wie weet komt het er nog eens van. Maar ik begrijp dat je nog steeds tevreden bent over je Viscount.
Drie zinnen, drie spijkers op hun kop :) :) :)
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 maart 2019 17:54

Re: Voicing routine

orgelitis schreef:
Jan Leendert schreef:Maar wel een onverminderde belangstelling voor Hauptwerk dus. Wie weet komt het er nog eens van. Maar ik begrijp dat je nog steeds tevreden bent over je Viscount.
Drie zinnen, drie spijkers op hun kop :) :) :)



oke ...….maar niet alle spijkers hebben een kop ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 336

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 11 maart 2019 21:47

Re: Voicing routine

orgelitis schreef:
Jan Leendert schreef:Maar wel een onverminderde belangstelling voor Hauptwerk dus. Wie weet komt het er nog eens van. Maar ik begrijp dat je nog steeds tevreden bent over je Viscount.
Drie zinnen, drie spijkers op hun kop :) :) :)



https://www.viscountinstruments.nl/klas ... ?limit=all

Dit kan ook met Viscount...

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com