Loosman schreef:Ik wil in dit topic niet weer de voicing v.s. roomcorrectie discussie openen!!!
Ik ben meer benieuwd of je met of zonder roomcorrectie toch de samplesets iets of veel intoneert om aan je smaak aan te passen.
Ikzelf pas vaak toch de scherpe registers met name bij de wat scherpere Barokke set iets(niet veel) aan. Met name een mixtuur soms trompet ,siflet etc verzwak ik meestal een paar db. Dan klinkt het beter voor mij oren maar ik besef gelijk dat ik de werkelijkheid daarmee geweld aandoe.
Ik denk dat de plaats en soort van de frontspeakers er ook aan bijdraagt.
Als je speakers naast je console staan dan zal je er denk ik minder behoefte aan hebben.
Groet Jan
Jan troost je maar je doet de werkelijkheid geen geweld aan hoor
in de ODF wordt zoveel aangepast, zelfs het aantal decibels
Soms gaat een register in de beta net zo makkelijk 2/3 decibel voor of achteruit
ook de harmonische worden soms aangepast via de ODF
Ik denk alleen dat wij als gebruikers het beeld authentiek /werkelijkheid bij de virtuele sets toch iets minder streng moeten nemen.
In mijn zoektocht de afgelopen periode in de ODF ben ik niet 1 ODF tegen gekomen die geen "dwang" uitoefent op de wave bestanden.
Dus m.i. mag de eindgebruiker best wel e.e.a naar eigen inzicht aanpassen, als dat beter klinkt! waarom niet?
ik snap dat je de discussie voicing v.s correctie niet wil oppakken
Maar die weg laat ook zien dat het intoneer verhaal redelijk amateuristisch is, je kan als eindgebruiker alleen via de achterdeur een toon intoneren, terwijl dit bij de basis moet gebeuren n.l. wederom in de ODF.
En daar zal de mate van slagen
altijd gerelateerd zijn aan de opname input
Stel dat een producent beslist om een Prestant minder harmonisch te boosten en het aantal dB te verlagen, dan is het raar dat je dit later aan de gebruikerszijde weer probeert op te poetsen.
Dus wat dat betreft is de info op de intonatsite een beetje paard achter de wagen spannen. Daar wordt uitvoerig beschreven hoe je een set via de achterdeur kan intoneren, terwijl de bron gefixeerd blijft in de ODF
Auto rijden met de handrem erop, en als het harder moet niet de handrem eraf halen, maar wat gas erbij geven
Zolang wij als eindgebruiker geen inzicht in de referentie hebben, zal het realisme van een set ook een aanname zijn
er vanuit gaande dat een producent er alles aan doet om zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven.
Maar ze schromen zeker niet om zaken aan te passen
@ Jaap wat dat betreft heeft Jan wel gelijk
Maar waarom zou je een orgel niet iets naar je smaak veranderen maar dan subtiel
want dat doet een setmaker ook, en dan dekt de term subtiel niet altijd de lading maar dat terzijde
aan de gebruikerszijde heb je voor de voicing grofweg 3 tools
via de ODF kan je daaromheen ook de 3e harmonische of hoger aanpassen, dan laat je de grondtoon ongemoeid, wat veel beter klinkt dan bv. brightness tool van de voicing tab, daarbij kan je alleen een laag/hoogdoorlaat ingeven en de mate van boost. Of via de brightness die zowel grondtoon als boventoon boost wat niet altijd goed klinkt
terwijl die zaken al in de ODF zijn vastgelegd.
de pitch kan je zowel op grondtoon als harmonische aanpassen enz.
Maar dat zijn vrij ontoegankelijke gebieden voor een doorsnede HW-speler
p.s denk bijvoorbeeld maar eens aan de update's Freiberg , Caen, Utrecht
daar werden ook complete sets opnieuw getuned en gedrag opnieuw beschreven in de ODF
kan jezelf de vraag stellen welke van beide was authentiek enz. maar daarin zie je al de mate van vrijheid die een producent toepast
dus we zullen de set m.i. meer moeten zien als een "werkend model" van het origineel, dan dat we ons vast pinnen op 1op1 exacte copy