Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

ODF etc

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 11 jan 2012 00:42

ODF etc

Als leek op het technische vlak van hauptwerk heb ik een vraag over ODF's. Ik gebruik de basic versie van Hauptwerk 4 waarmee ik geen volumes van individuele pijpen kan instellen. Kan ik nu wel door gebruik te maken van andermans ODF die persoon zijn instellingen gebruiken in Hauptwerk basic? Ik heb bijvoorbeeld de ODF's van Anloo van Kees bij mij op Hauptwerk gezet. De set wordt keurig geladen, maar het is lastig verschil te horen. Daarom vroeg ik mij af, kan dit uberhaupt wel? Kan je ook volumes aanpassen in een ODF file?

Groeten

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 11 jan 2012 11:36

Re: ODF etc

Een ODF bevat niet de persoonlijke instellingen die iemand in HW gemaakt heeft (intonatie, volume ed). Wat wel mogelijk is, is dat iemand de ODF heeft aangepast. Die aanpassingen worden gewoon meegenomen, ongeacht welke HW-versie je gebruikt.

Dus als Kees de ODF heeft aangepast, dan moet je dat kunnen horen. Maar als Kees in HW instellingen heeft aangepast, zitten die aanpassingen niet in de ODF en zul je die dus ook niet horen. Dergelijk aanpassingen kunnen wel overgezet worden naar een andere computer/gebruiker, maar dan moet je de backupfunctie gebruiken. En in de basic-versie heb je daar niets aan, omdat die instellingen dan genegeerd worden.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 11 jan 2012 22:51

Re: ODF etc

Gerrit, bedankt voor je antwoord.

Welke zaken kun je nu precies aanpassen in een ODF? Heeft dit alleen te maken met bijvoorbeeld de layout etc of ook geluidstechnisch.

Gertjan

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 16 jan 2012 11:28

Re: ODF etc

In een ODF wordt eigenlijk alles over een orgel opgeslagen. Het geluid zelf zit natuurlijk in de wave-bestanden, maar hoe die bestanden gebruikt en tijdens het afspelen bewerkt moeten worden, wordt allemaal bepaald in de ODF. En dat kun je in theorie dus allemaal aanpassen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com