Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

uitleg over boek van Evert-Jan (voicing)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 19 nov 2019 20:56

uitleg over boek van Evert-Jan (voicing)

Beste Evert-Jan,

In je boek heb ik de uitleg over voicing en verdere akoestische instellingen bestudeerd en daarbij toch een vraag niet beantwoord gekregen:
Op blz. 179 en 180, 181 beschrijf je uitvoerig de diverse parameters die bereikbaar zijn via Pipe and rank voicing.
Die kunnen evt., afhankelijk van het sample, naar eigen voorkeur enigszins worden bijgesteld.

Het is me wel gelukt om de diverse parameters te vinden, maar niet hoe die dan in te stellen zouden zijn.
Bij Adjustment komen de diverse mogelijkheden wel tot uiting, maar ik vind geen positie waar die aan te passen zijn.
Ik zou b.v bij R'dam de trompetklank van het rugwerk wel wat milder willen hebben als dat mogelijk is.

Kun je me laten weten hoe ik dat dan kan instellen?

Alvast bedankt voor je reactie.

groet,
JanZ

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 nov 2019 21:41

Re: uitleg over boek van Evert-Jan (voicing)

Jan

De positie waarmee de verschillende parameters aan te passen zijn staat op pagina 179 direct bovenaan:
In het voicingtool zijn 127 schuiven beschikbaar, elk om de klank van een pijp aan te kunnen passen. .............. enz., en ook dat er links een Master schuif is en dat er per octaaf 2 Quick schuiven zijn.
Door de schuif omhoog te bewegen wordt het geluid in geval bij parameter 1 harder en de schuif naar beneden bewegen wordt het zachter.
Je kunt het ook in kleine stapjes doen via ▲ en ▼.
Soms moet je een toets opnieuw aanslaan om het geluid van je nieuwe instelling te kunnen horen; soms hoor je het direct.
Ik zou blz. 179 nog een keer doorlezen en gewoon uitproberen. Via de knop RESET zet je alle aanpassingen weer terug.

Om een Trompetklank wat milder te krijgen, moet je de boventonen verminderen.
Eerst de Trompet 8 van RW (Front) selecteren.
Dan parameter 3 (overall brightness) instellen.
Wil je het over het hele bereik (dus van toets C - f''') dan de MSTR schuif omlaag bewegen.
Wil je dit alleen vanaf een bepaalde frequentie/toets, dan moet niet de masterschuif gebruiken maar de Quickschuiven of schuiven per toets gebruiken.
Maar als je brightness weg neemt, dan wordt de Trompet ook zachter qua klank. Ja kun je weer compenseren door parameter 1 (amplitude) te verhogen.

Als dit goed staat, dan kun je voor Rear dezelfde waarden overnemen: de getallen die onderin in de witte vakjes staan (vanuit ene printscreen overtikken in Rear gaat het snelste). (Of wachten op HW5 want ik denk dat je dan geen front en rear meer apart moet afregelen)

Berichten: 96

Geregistreerd: 07 feb 2017 22:47

Bericht 20 nov 2019 11:57

Re: uitleg over boek van Evert-Jan (voicing)

Dag Evert-Jan,

Bedankt voor de toelichting. Hiermee gaat weer een wereld van mogelijkheden voor me open!
Hoewel ik wel probeer om de klank niet al te zeer te veranderen.
Maar bij sommige registers is het wel fijn om een kleine aanpassing te kunnen doen.

groet,

JanZ
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 20 nov 2019 14:38

Re: uitleg over boek van Evert-Jan (voicing)

Hoi Evert Jan

Niet alleen voor de sampleset producers maar ook voor jou komt er weer een drukke tijd aan om je boek naar versie 5 om te zetten, gezien de vele veranderingen.

Gr Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 nov 2019 15:18

Re: uitleg over boek van Evert-Jan (voicing)

Dat klopt.
Ik zit te wachten op de documentatie.
En dan moet ik nog een werkend systeem opbouwen om het in de praktijk uit te voeren.
De non-HW dingen heb ik al gedaan, zoals Windows 10 e.d.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com