Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

IR

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 09 dec 2019 20:09

IR

Hallo allen,

E.e.a. vast aan het doorlezen en de Ilok3 vast besteld, al wachtende op V, kom ik steeds vaker de term IR tegen, nu ook op de website van Sonus Paradisi, maar wat moet ik me nu bij IR voorstellen? Is dit iets wat ik extra kan kopen bij ieder orgel? Ik kan me voorstellen dat het te maken heeft met de 'galm' in de kerk die vervolgens wordt verdeeld over de rear speakers in plaats van het gebruiken van samples hiervoor? Of sla ik de plank nu volledig mis?

Hartelijke groet,


Daan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 dec 2019 21:28

Re: IR

Hoi Daan, ik zal proberen heel kort door de bocht iets uit te leggen wat IR is

IR = een afkorting van Impulse Response


Hoe werkt dit:

De impulse response bestaat uit een analyze van een ruimte, Het is de van groot belang dat een IR in HW dan ook echt in de ruimte is gemaakt waarin de gesampelde set zich bevind.
Normaal zou de ruimte in de kerk een bepaalde kleuring aan het orgel geluid toevoegen, die kleuring en de lengte daarvan wil je feitelijk gebruiken, je gaat dus orgel en kleuring van de ruimte scheiden,
voor de IR zijn we alleen geintereseerd in het gedrag van de kerkruimte

het gedrag of eigenschap van een ruimte kan je met een techniek vangen en opslaan.

Deze response wordt gemaakt door de reflecties van de zaal op te nemen nadat er vooraf een korte impuls de ruimte in gezonden is vroeger gebeurde dat vaak met een pistoolschot of klapbord.
Tegenwoordig wordt er steeds meer een sweep via een speaker in de ruimte gestuurd.
Deze impuls is zo gemaakt dat er over een zo kort mogelijke tijd, over een zo breed mogelijk frequentiespectrum, akoestische energie de zaal in wordt gestuurd.

De sweep bestaat zeg maar uit tientallen frequenties meestal van 20-20.000Hz feitelijk het bereik wat een gemiddelde speaker thuis kan laten horen

De reactie vanuit de kerk op deze impuls is (de blauwdruk van de ruimte), de impulse response.

Dus de (actie) impulse heb je nodig om de (reactie) van response later te gaan gebruiken.

in tegenstelling tot wat veel mensen denken is een IR een wave bestand

Het uit eindelijke resultaat valt of staat met de software en het aantal kanalen wat een IR bevat

Hoe dit in HW5 ingebouwd is qua techniek en hoe de kwaliteit is kan ik nog niet beroordelen

Het is aan de producent van een IR hoe hij deze in de markt zet, icm een set, of los te koop


ikzelf had de hoop dat HW5 minimaal voor Altiverb kwaliteit zou gaan, maar ik zie nog geen quad opname's staan bij Jiri op zijn site.
dus vrees ik dat de kwaliteit niet kan evenaren met altiverb

hier een korte impressie hoe een IR gemaakt wordt
https://www.youtube.com/watch?v=UAKuMLu ... e=emb_logo
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 115

Geregistreerd: 02 okt 2013 16:51

Bericht 10 dec 2019 20:34

Re: IR

Jan Wim,

Bedankt voor je heldere antwoord, ik heb nu een veel beter idee van IR en ik ben erg benieuwd hoe dit in HW V gaat werken!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 dec 2019 20:37

Re: IR

daant schreef:Jan Wim,

Bedankt voor je heldere antwoord, ik heb nu een veel beter idee van IR en ik ben erg benieuwd hoe dit in HW V gaat werken!



dat is voor mij ook een verrassing, ik heb al wel met IR gewerkt maar dan van altiverb, dat klinkt erg goed, dus hoop eerlijk gezegd dat de HW IR niet minder is, dat zou een gemiste kans zijn.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 11 dec 2019 00:28

Re: IR

Jiri heeft de Ir al in de verkoop.
http://www.sonusparadisi.cz/en/irs.html

Nog wat uitleg van Jiri
http://www.sonusparadisi.cz/en/download ... MuaHRtbA==

Gr Jan

Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 14 dec 2019 01:36

Re: IR

Loosman schreef:Jiri heeft de Ir al in de verkoop.
http://www.sonusparadisi.cz/en/irs.html

Nog wat uitleg van Jiri
http://www.sonusparadisi.cz/en/download ... MuaHRtbA==

Gr Jan


Zeker credits voor Jiri omdat hij al in de begin periode van Hauptwerk IR's heeft gemaakt en ook al in die tijd beschikbaar heeft gesteld voor verkoop.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 14 dec 2019 20:40

Re: IR

Jan-Wim (en natuurlijk anderen die kunnen antwoorden),

Wat ik me afvraag:
Je schrijft dat je Altiverb gebruikt. En dat dit beter klinkt dan de opgenomen akoestiek.
Nu hebben we in HW5 de mogelijk IR te gebruiken. Toch schrijf je bij Martinikerk Groningen dat je vind dat bij Groningen de IR minder goed klinkt.
Hoe kan de IR van Altiverb beter klinken, zelfs al met HW4?

Wat zijn precies de verschillen tussen de IR van Altiverb, HW5 en Johannus?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 14 dec 2019 23:56

Re: IR

anco.marijs schreef:Jan-Wim (en natuurlijk anderen die kunnen antwoorden),

Wat ik me afvraag:
Je schrijft dat je Altiverb gebruikt. En dat dit beter klinkt dan de opgenomen akoestiek.
Nu hebben we in HW5 de mogelijk IR te gebruiken. Toch schrijf je bij Martinikerk Groningen dat je vind dat bij Groningen de IR minder goed klinkt.
Hoe kan de IR van Altiverb beter klinken, zelfs al met HW4?

Wat zijn precies de verschillen tussen de IR van Altiverb, HW5 en Johannus?


Hoi Anco, Altiverb is qua ontwikkeling veel verder met IR dan HW5
Zowel met de software als het verwerken van de Wave Ir.

Waar HW5 start met 2 kanaal IRs , die je vervolgens kan selecteren op afstand in meters,
Er wordt wat verschil in stereowide aangeboden,
Je kan kiezen uit rear, of voor front omni/ortf

Maar de totale setting komt op een Sir2 achtige beleving uit.

Jammer ik had graag gezien dat het minimaal de kwaliteit van Altiverb zou krijgen.

Daar kan je enorm mooie quad IRs mee maken.

De huidige keuze zal een centen kwestie geweest zijn.

Zal niet gelijk willen roepen dat het een gemiste kans is, maar ik zie toch graag in een volgende update de IR zijde naar een hoger level gaan
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 53

Geregistreerd: 31 jan 2019 18:47

Bericht 16 dec 2019 17:41

Re: IR

Zelf gebruik ik Reaper i.c.m. SIR3, waar ik overigens heel tevreden mee ben. Over Altiverb lees ik veel goede berichten; het is de prijs die me ervan weerhoudt deze vooralsnog aan te schaffen. Nu met de komst van HW5 ben ik zeer benieuwd hoe de ervaringen zijn de nieuwe IR-functie. Heeft iemand hier ervaring mee?
"L'orgue, c'est mon orchestre!” - César Franck

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com