Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerk V is uit

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 dec 2019 12:21

Hauptwerk V is uit

Ondanks dat HW5 nog niet uit is, maar al wel de documentatie beschikbaar is, heb ik een nieuw topic gestart over HW5, de eigenschappen, issues, e.d.

MIL-065-1920x420-V has arrived.png


Op basis van de release notes (https://www.hauptwerk.com/download/8175/) een overzicht van de aanpassingen in HW5 t.o.v. HW4.2.1:

De grootste wijziging in HW5 is het audio. Dat werkt nu volgens een audiobus principe (zoals Reaper dat ook doet). Voordelen t.o.v. een traditioneel systeem zoals in HW4 zijn de flexibiliteit en minder CPU belasting als veel effecten en routeringen worden toegepast.

Per HW config omgeving kunnen in Advanced editie nu 8 verschillende en onafhankelijk van elkaar zijnde audio configuraties worden ingericht (de Lite editie heeft alleen stereo). D.m.v. een presetinstelling activeer je zo'n audioconfiguratie tijdens het configureren van een orgel. Het kan dus per orgel worden ingesteld en wordt ook opgeslagen in de organ settings. Zo kun je bijv. 1 preset instelling hebben voor wet stereo, 1 preset voor surround, 1 preset voor dry orgels met een bepaalde reverb (IR), een andere preset voor dry orgels met een andere reverb, enz.
Vroeger had je daar meerdere HWconfig omgevingen voor nodig, nu 1.
Er zijn daarvoor standaard configuraties voor wet, 2D en 3D surround (de eerste is wat we nu kennen, de 2e gaat uit dat je voor front en voor rear 2 speakers hoger hebt staan). Je moet zelf het audio naar de upper speakers sturen; dit gaat niet op basis van gegevens in de ODF. Je kunt via de interne mixer elke pijp naar een gewenste speaker sturen, zelfs naar alle speakers als je dat wilt.
Een reload van een orgel na een aanpassingen in de audioroutering is niet meer nodig; alleen bij aanpassen van de audiodriver, bitformaat, multiple releases/loops, enz.
De audioconfiguratieschermen kunnen nu naast elkaar geopend worden (en niet zoals in HW4 1 voor 1).
Geadviseerd wordt om bij updaten van HW4 de (oude) audioconfiguratie te resetten bij installatie van HW5 en deze nieuwe instelmogelijkheden te gebruiken.

4 kanaals IR ('true stereo' noemen ze dat in de documentatie); heeft geen vertraging. De 'wetness' is instelbaar. IR kan zelfs per pijp (tot max. 1024 pijpen) worden ingesteld.

Truncation (afkappen akoestiek) is nu via het voicingscherm ook per pijp instelbaar, al bespaart dit geen PC geheugen.

Slechts 1 audiodriver voor de geluidskaart is mogelijk. Je kunt dus niet meerdere geluidskaarten met elk een eigen driver gebruiken.

iLok beveiliging en nieuw encryptiemethode van de samples, waardoor encrypted sets opnieuw gedownload en geïnstalleerd moeten worden.

2 Editions: Lite en Advanced. Geen Free edition meer en geen publieke licentie meer. Wel een Trial periode van 14 dagen per iLok account (is een advanced edition zonder beperkingen of een tingel in het audio)
Zowel als abonnement (Lite en Advanced) als koop (Advanced).
Voor sommige sample sets ook een 7 daagse trial periode mogelijk (afhankelijk van sample set maker).
De Lite edition heeft de volgende beperkingen: geen VST link, polyfonie = 1024, geen mixer, geen IR, geen voicing, geen windmodel en 1 monitor. De 3 GB RAM limiet zoals in HW4 Basic Edition is nu verwijderd (is onbeperkt geworden).

Max. 1 (Lite) of 4 (Advanced) support tickets in geval van problemen.

Voor de voicers onder ons: je kunt nu meerdere registers selecteren om daar dezelfde instellingen voor te doen.
Aantal parameters is fors uitgebreid met bijv. links/rechts balans en zelfs negatieve waardes instellen bij de diverse HW modellen.
Bij een surround set: de equalizers moeten nog steeds per kanaal worden ingesteld, de andere parameters kunnen voor alle kanalen tegelijk ingesteld worden.

Men gebruikt nu AVX, AVX-2, or AVX-512 instructies van de CPU voor rekenkundige bewerkingen op de samples, windmodel, enz., waardoor betere performance. De recente AMD processor ken de laatste (nog) niet. Intel processors heeft ze sinds 2011 wel.
Er is geen 32 bits versie meer van HW.

Audiobuffer tussen HW en geluidskaart kan nu nog kleiner gezet worden (128 ipv 256). Grootste buffer is 4096. Voor VST moet nu ook de buffergrootte worden ingesteld.
Men kan nu ook aantal buffers naast elkaar instellen (voor tragere PC's).

De 14 bits resolutie voor de orgels is vervallen. Alleen nog 16, 20, 24 bits mogelijk.

Ingegeven door recente Mac OSX perikelen worden de 3 hoofdmappen van HW nu geïnstalleerd in de home directory van de ingelogde gebruiker (ook op een Windows PC). Niet handig als je meerdere disks hebt en/of met meerdere gebruikers op die PC zit. Locatie kan bij installatie van HW aangepast worden in c:\hauptwerk, enz., maar dit moet niet gedaan worden bij OSx, want dat weigert OSx toe te staan.


Resultaat van 1,5 uur lezen. Ik kan misschien iets belangrijks over het hoofd gezien hebben. Wat ik mis in de release notes is of de orgels sneller laden (meer dan 5 cores gebruiken), of men moet dit probleem geschaard hebben onder "Various other minor fixes"


Aanvulling 18 dec. 2019:
Martin Dyde heeft aangegeven dat HW5 Advanced ca. 1 GB meer geheugen nodig heeft dan HW4. De Lite edition heeft iets minder dan 1 GB extra RAM nodig. Dit komt door de nieuwe features: audio mixer/routing/reverb en voicing functionaliteit.
Bron: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... 25#p136225
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 09 dec 2019 13:02

Re: Hauptwerk V is uit

Evert-Jan schreef:Men gebruikt nu AVX, AVX-2, or AVX-512 instructies van de CPU voor rekenkundige bewerkingen op de samples, windmodel, enz., waardoor betere performance. De recente AMD processor ken de laatste (nog) niet. Intel processors heeft ze sinds 2011 wel.
Er is geen 32 bits versie meer van HW.



Wat betekend dit? Heeft dit bepaalde nadelige gevolgen voor AMD gebruikers?

Bedankt voor de samenvatting Evert-Jan.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 09 dec 2019 13:17

Re: Hauptwerk V is uit

Bij de MAC gebruik ik een aggregate device ( samengesteld uit 2 audio devices); ik vermoed toch, dat HW dit dan gewoon als 1 device ziet.....

IS het werken met de VST link hetzefde gebleven??? Want ik ga definitely via Reaper werken, ondanks alle verbeteringen in de HW audio afhandeling.

IS er nu al iets bekend over de upgrade prijs??

HG

Geert

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 dec 2019 13:19

Re: Hauptwerk V is uit

Anco,

Ja, bij de moderne AMD CPU's kan alleen AVX en AVX 2 gebruikt worden.
Dat betekent iets minder performance/iets lagere polyfonie.
Een processor die helemaal geen AVX heeft (oude Intel en AMD processors) gebruiken SSE/SSE2 voor dit soort bewerkingen. Dat doen ze in HW4 al, ook al bezit de processor AVX. AVX gebruik is dus nieuw in HW5.

AMD heeft wel het voordeel van meer Cores en meer CPU-cache geheugen.
Martin Dyde heeft niet met AMD processors getest en kan niet aangeven hoeveel het verschil is.
Iets voor een HW leverancier die ook computer levert om te testen ..........

Voor AVX, zie https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_ ... Extensions

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 dec 2019 13:22

Re: Hauptwerk V is uit

Geert,

dan kan je nu ook al zien.
Als je bij menu General Settings | Audio Outputs voor alle kanalen hetzelfde device hebt ingesteld, is het als 1 driver gedefinieerd.

VST link: dat moet ik nog in de documentatie lezen (maar niet vandaag!).

Upgrade prijs: de webshop is nog niet in de lucht. En je krijgt nog een email met een coupon.

Berichten: 37

Geregistreerd: 26 sep 2011 15:06

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 09 dec 2019 14:04

Re: Hauptwerk V is uit

De handleiding over het toewijzen van kanalen en nagalm instelling is zeer uitgebreid. De instelmogelijkheden zijn legio. Maar door de vele mogelijkheden tamelijk ondoorzichtig op het eerste gezicht. Ik heb voor de liefhebbers de betreffende hoofdstukken m.b.v. google vertaald. Via de site van Sygsoft is het PDF-bestand te downloaden.

https://www.hauptwerk.nl/hw5-bestanden/ ... 2-2019.pdf


Mocht iemand de vertaling willen verbeteren, dan kan bij mij een Word-document opgevraagd worden.
Behalve het routeren van geluiden is er niet zo veel veranderd m.i..

Johan vd Waal van Dijk
Laatst bijgewerkt door jvdwvd op 12 dec 2019 17:31, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 17

Geregistreerd: 14 okt 2019 19:47

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 09 dec 2019 14:42

Re: Hauptwerk V is uit

Evert-Jan schreef:Ondanks dat HW5 nog niet uit is, maar al wel de documentatie beschikbaar is, ben ik een nieuw topic gestart over HW5, de eigenschappen, issues, e.d.

Evert-Jan, dank voor je snelle actie en je duidelijke samenvatting. Ik heb een iLok3 besteld, en die vandaag wordt afgeleverd!

Ik begrijp dat na de gratis trial period van 14 dagen gekozen kan worden voor een abonnement (maand of jaar) of een perpetual (voor de kleine up-dates). Ik ben benieuwd naar de overwegingen voor de keuze. Zijn er b.v. binnen 2 jaar mayor up-dates van versie 5 te verwachten?

Vriendelijke groet,
Jan

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 09 dec 2019 15:04

Re: Hauptwerk V is uit

Even de handleiding doorgelezen. Is duidelijk. Ook de upgrade procedure staat goed beschreven, echter UITSLUITEND het gedeelte dat betrekking heeft op het installeren, upgraden, en de iLok.

Ik heb nog niet kunnen verifieren, hoe de aanvraag voor het updaten van beveiligde sets in zn werk gaat, en of het idd zo is dat de HASP wordt leeggetrokken.

Is het a bekend, waar en wanneer je dit soort instrukties kunt verkrijgen?? Ik begrip dat Evert Jan al wel bepaalde info heeft, gezien zijn waarschuwing over de HASP.....

HG

Geert

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 09 dec 2019 15:52

Re: Hauptwerk V is uit

Evert-Jan schreef:De 14 bits resolutie voor de orgels is vervallen. Alleen nog 16, 20, 24 bits mogelijk.

Dat is balen! Dan kan ik dus mijn meest gebruikte sets niet meer volledig stereo laden in mijn 8Gb. Dan moet er eerst een nieuwe PC komen. Voorlopig dus even geen HW5 voor mij.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 dec 2019 17:14

Re: Hauptwerk V is uit

geert01 schreef:Ik begrip dat Evert Jan al wel bepaalde info heeft, gezien zijn waarschuwing over de HASP.....

Geert

ik heb geen enkele info meer dan jij.
Ik ben geen beta tester en heb geen testversie van HW5 oid hier.
Ik lees het Engelstalig forum.
Ik weet hoe de HASP dongle werkt. Zelfs met de versie, die je op de parallel poort aansloot, heb ik gewerkt (toen was er nog geen USB poort op de PC).

Dus ik heb ook geen instructies hoe het verdere proces upgrade verloopt, dan dat ik gelezen heb en hier op het forum geschreven heb

En als je alles met Reaper wilt gaan doen, dan maakt het toch niet uit dat HW maar 1 audiodriver kan behappen? Want de audiodrivers configureer je dan in Reaper.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 dec 2019 18:06

Re: Hauptwerk V is uit

Evert-Jan schreef: Ik weet hoe de HASP dongle werkt. Zelfs met de versie, die je op de parallel poort aansloot

grappig die enorme Hasp heb ik ook nog gehad op mijn lpt1 poort
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 dec 2019 19:18

Re: Hauptwerk V is uit

We beginnen oud te worden. :lol: :lol: Wat is een LPT1 poort?

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 09 dec 2019 20:38

Re: Hauptwerk V is uit

Wim bedoelt zeker de aloude parallel printerpoort......

Nou, ik ben er klaar voor...mn gloednieuwe ilok geinstalleerd, de komende tijd ga ik dus ipv tegen een rode HASP led, tegen een piepklein blauw ledje aankijken.....

Ja, idd, Evert Jan, wat je zei over Reaper.....Toevallig ben ik ook aan een nieuwe licensie voor V6 toe! En mijn bezoekje aan Ypma ( met de jou welbekende hr T) heeft ook nog eens een nieuw pianootje opgeleverd...drukke tijden.....
Ook al heb jij geen geheime kanalen naar HW, toch heb je mij - en anderen - al veel waarschuwende tips gegeven....thkss

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 dec 2019 20:54

Re: Hauptwerk V is uit

Evert-Jan schreef:We beginnen oud te worden. :lol: :lol: Wat is een LPT1 poort?


sorry de volledige naam was volgens mij " Line Print Terminal"
of heten dit in vakjargon anders?

en ja...……………… het is allang geleden dan beginnen we zeker oud te worden :lol: :lol: :lol:

sorry voor de offtopic uitglijder
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 dec 2019 20:56

Re: Hauptwerk V is uit

Ja. zo heette de poort voluit.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 dec 2019 20:59

Re: Hauptwerk V is uit

geert01 schreef:Ook al heb jij geen geheime kanalen naar HW, toch heb je mij - en anderen - al veel waarschuwende tips gegeven....thkss

Het belangrijkste is: als je op de 'magic' knop gedrukt hebt (gewenst of ongewenst) om de licenties om te zetten naar iLok is er GEEN weg meer terug naar HW4.2.1

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 09 dec 2019 21:33

Re: Hauptwerk V is uit

Evert-Jan schreef:Anco,

Ja, bij de moderne AMD CPU's kan alleen AVX en AVX 2 gebruikt worden.
Dat betekent iets minder performance/iets lagere polyfonie.
Een processor die helemaal geen AVX heeft (oude Intel en AMD processors) gebruiken SSE/SSE2 voor dit soort bewerkingen. Dat doen ze in HW4 al, ook al bezit de processor AVX. AVX gebruik is dus nieuw in HW5.

AMD heeft wel het voordeel van meer Cores en meer CPU-cache geheugen.
Martin Dyde heeft niet met AMD processors getest en kan niet aangeven hoeveel het verschil is.
Iets voor een HW leverancier die ook computer levert om te testen ..........

Voor AVX, zie https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_ ... Extensions


AVX-512 trekt veel stroom en daarmee warmteontwikkeling. En kan daarmee ook leiden tot 'thermal throttling'. De huidige AMD cpu's zijn net zo goed als die van Intel, met meestal iets meer cores of threads voor hetzelfde geld. Ze hebben dan wellicht als nadeel geen AVX-512. Ik verwacht niet dat dit een merkbaar verschil gaat zijn. En dat cpu's van beide merken daarmee even bruikbaar zijn. Als Hauptwerk V minder rekenkracht vraagt, dan zijn de meest courante processors voor het merendeel van de samplesets al overkill. En een paar procent rekenkracht verschil gaat dan dus geen enkel verschil in de praktijk maken. Mocht uit testen iets anders blijken, dan laat ik het weten ;)

Overigens ben ik vooral heel benieuwd hoe het laadproces is verbeterd, was inderdaad nog iets waarover ze niets zeggen helaas.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 dec 2019 21:53

Re: Hauptwerk V is uit

Inderdaad is de warmteontwikkeling (veel) hoger. Koelen dus .......

AVX-512 is in HW5.0.0 vooralsnog uitgeschakeld. Men had problemen met 1 processor.
In een volgende release zou het weer ingeschakeld worden.
Bron: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... 20#p133820
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 10 dec 2019 08:30

Re: Hauptwerk V is uit

Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 10 dec 2019 09:00

Re: Hauptwerk V is uit

Ik zie het, net ingelogd met mijn bestaande user-id, maar zie bij mijn profile staan dat ik geen recht op een coupon heb! Vreemd, ze hebben alle details van de versie die ik gekocht heb, maar geen coupon. Ook geen mail ontvangen met een coupon. Wie wel? Of moet je er nog iets speciaals voor doen?

Jos

Berichten: 35

Geregistreerd: 29 okt 2015 10:01

Bericht 10 dec 2019 09:16

Re: Hauptwerk V is uit

Zojuist coupon ontvangen.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 10 dec 2019 09:17

Re: Hauptwerk V is uit

Ik had ook geen coupon gekregen. Heb er een vraag over gesteld op het engelse forum.

http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=1&t=17874&start=15

Een half uur later had ik de code binnen op mijn email.
Dus ze zullen nog wel bezig zijn met het verspreiden van die emails

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 dec 2019 09:23

Re: Hauptwerk V is uit

gkruizenga schreef:Ik zie het, net ingelogd met mijn bestaande user-id, maar zie bij mijn profile staan dat ik geen recht op een coupon heb! Vreemd, ze hebben alle details van de versie die ik gekocht heb, maar geen coupon. Ook geen mail ontvangen met een coupon. Wie wel? Of moet je er nog iets speciaals voor doen?



Hahahaha ik krijg ook geen coupon, zal wel teveel kritiek geuit hebben de laatste jaren :lol: :lol:

Misschien als ik de afwas doe bij Brett en Michelle thuis , dat ik dan alsnog een coupon krijgt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 47

Geregistreerd: 24 aug 2015 22:20

Woonplaats: Rozenburg

Bericht 10 dec 2019 09:34

De sfeer is aan het veranderen

goede morgen.

Ik ben niet zo van al dat gemopper maar ik vind het wel vreemd dat ik een mailtje kreeg met onder andere de onderstaande tekst.
Wie weet wat dat betekend en wat moet ik daar mee? (ik begrijp het Engels wel maar niet de bedoeling)

Hauptwerk 5 license will be revoked without warning if you do not own a Hauptwerk 2-4 Advanced license. Non-transferable. Restrictions apply.

Ik heb al een paar jaar de advanced versie van HW maar ik weet geen versie nummer.......

Groeten

Wim.

Berichten: 196

Geregistreerd: 19 maart 2016 17:57

Woonplaats: Spijkenisse

Bericht 10 dec 2019 09:37

Re: Hauptwerk V is uit

Er is ook maar een korte bedenktijd om te upgraden op de coupon staat:
GEBRUIK CODE BIJ HET AFREKENEN. VERVALT 12.16.19 om middernacht.
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com