Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Gevraagd advies bij vervanging Content

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4

Geregistreerd: 25 jan 2018 14:01

Bericht 21 apr 2020 13:58

Gevraagd advies bij vervanging Content

Beste mensen,
Al enige jaren ben ik een meelezer hier. Meelezer omdat ik slechts wat voorzichtige stappen op het gebied van Hauptwerk heb gedaan, en het om financiële redenen ook in principe niet verder wil uitbreiden. Nu zit ik wel met een probleem, en vandaar dat ik hier om advies vraag.

Wat ik nu heb, is het volgende:
- Content D2327 van meer dan twintig jaar oud
- laptop met Intel i7 en 16 GB RAM
- Hauptwerk Advanced versie 4
- Focusrite 2i4 geluidskaart
- 2x Adam A5X speakers
- sampleset Nijkerk
- gratis sampleset Romer
Het werkt allemaal best redelijk, al heeft het natuurlijk een behoorlijk aantal beperkingen: geen touchscreen, en registratie via mijn orgel weigert te werken, dus m.n. registreren is echt lastig.

Nu is het zo dat de Content steeds vaker dienst weigert, althans het onderklavier en pedaal. Als ik Hauptwerk aansluit, doet-ie het perfect, maar 'op de ouderwetse manier' niet. Mijn zoon van 12 is zeer fanatiek aan het orgelspelen, dus die moet ik echt iets bieden in plaats van mijn eigen laptop die ik ook gewoon voor andere dingen gebruik. Tegelijkertijd moet ik gewoon goed op m'n centjes letten...

Nu zit ik dus voor de keuze:
(1) repareren, maar de laatste jaren is er steeds vaker wat aan de hand dus ik vraag me af of dat slim is
(2) ander vergelijkbaar orgel aanschaffen
Ik vraag me daarnaast of het volgende iets is:
(3) Hauptwerk pc en touchscreen aansluiten op mijn Content. Kan ik daar hauptwerk 4 op zetten? Overzetten van mijn laptop? Als dat kan, zou het toch mogelijk moeten zijn om pc naast mijn orgel te zetten, die Hauptwerk opstart zodra je de pc aanzet?
(4) andere creatieve tip?

Als jullie tips en adviezen hebben, houd ik me aanbevolen. Alvast bedankt!

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 apr 2020 18:44

Re: Gevraagd advies bij vervanging Content

Marrijn

Welkom op het forum, nu als schrijver/vragensteller.

N.a.v. je keuze vragen:

Als de Content alleen bij zelfstandig gebruik (dus zonder HW) problemen geeft, maar als bij het orgel i.c.m. HW alle toetsen van klavieren en pedaal onberispelijk werken (dus geen gekraak of weigeringen), dan zou ik in een PC investeren ipv in reparatie of aanschaf van een ander orgel. Kinderen van 12 jaar hoef je maar een paar keer de bediening van HW voor te doen, en dan is daar geen omkijken meer naar. En als je meerdere sets hebt en daardoor ook meer variatie, zul je de Content nooit meer als zelfstandig orgel gebruiken.
Op https://piotrgrabowski.pl/ vele goede gratis sets.

Als de laptop een 2e video aansluiting heeft, dan kun je daar een touchscreen scherm op aansluiten. Het Windows scherm blijft op je laptop (je kunt de laptop dan voor je eigen zaken gebruiken), het HW scherm kan op de touchscreen gezet worden. Waarschijnlijk kom je op de laptop dan wel een USB aansluiting te kort voor het touchdeel van dit scherm. En dan zul je een USB hub met voeding moeten kopen.

Als het orgel dus goed werkt, dan kun je beter een dedicated PC aanschaffen voor HW en de Content behouden. Op deze PC het aan te schaffen touchscreen aansluiten. Een USB hub zal dan niet nodig zijn, omdat een desktop PC genoeg aansluitingen heeft. En je kunt dan ook meer RAM in de PC hebben dan nu in de laptop zit.
Op die Desktop PC kun je dan HW 4.2.1. installeren, de driver van de HASP dongle en de sample sets. De HASP dongle fysiek overzetten van laptop naar desktop PC en HW draait dan op de desktop PC. En je kunt HW automatisch startend maken bij aanzetten van de PC. Voor uitzetten even kort op de aan/uit knop van de PC drukken en hij gaat uit.
Je kunt voor registratie ook gebruik maken van de HW master koppels of HW setzer. Als je daar een paar toetsen aan de bovenkant van een klavier voor reserveert, dan is dan een aanvulling op de registratiemogelijkheden (als je de monitor op het orgel zet, zal je zoon er denk ik niet bij kunnen). Of misschien werken de duimpistons van de Content wel in HW (ze geven wel MIDI af) en kun je die koppelen aan de Master Generals.

Misschien kun je wat met bovenstaande.
Of misschien heeft iemand anders nog een idee.

Berichten: 230

Geregistreerd: 21 okt 2015 12:45

Woonplaats: Almere

Bericht 23 apr 2020 10:48

Re: Gevraagd advies bij vervanging Content

Evert-Jan , ik las hiervoor " Voor uitzetten even kort op de aan/uit knop van de PC drukken en hij gaat uit.".

Ik zet de computer altijd keurig via het startmenu met het idee dat er anders storingen kunnen ontstaan, of bijwerken wordt geblokkeerd. Maar kan ik dan ook gewoon volstaan door de knop van de stekkerdoos op uit te zetten?
Met vriendelijke groet,
Albert

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 apr 2020 13:48

Re: Gevraagd advies bij vervanging Content

Albert,

niet helemaal goed gelezen. Ik schreef "even kort op de aan/uit knop van de PC drukken".

Als jij het stekkerblok uit zet, zonder eerst Windows af te sluiten, kan het wel een mis gaan waardoor hij niet meer opstart.
Dus op de aan/uit knop van de PC even kort indrukken en loslaten. Windows wordt dan afgesloten (het moet wel in het BIOS zo zijn ingesteld, maar het merendeel van de PC's heeft dat zo).

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com