Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Klavieren toewijzen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 9

Geregistreerd: 05 sep 2013 08:50

Bericht 07 mei 2020 08:49

Klavieren toewijzen

Hallo allemaal,

Zelf heb ik een hauptwerk-orgel met 3 klavieren. Graag zou ik een oplossing willen hebben voor sets zoals Rotterdam en Zwolle. Op dit moment heb ik in hauptwerk het borstwerk aan het derde klavier gekoppeld, dat werkt op zich prima, maar soms bestaat de wens om uitkomend op borstwerk te spelen en m'n begeleiding te verrichten middels het bovenwerk/zwelwerk, dan loop ik vast.

Is het een mogelijkheid om bijvoorbeeld met de bovenste toets van het klavier de klavier toewijzing te veranderen?

Ben benieuwd of jullie me verder kunnen helpen...!

Alvast bedankt!

Gr. Bastiaan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 mei 2020 08:58

Re: Klavieren toewijzen

Dat doe je via zgn. Floating divisions
Met de 3 hoogste toetsen van een klavier bepaal je dan het manuaal van de sample set, dat op dat klavier van je eigen orgel bespeeld moet worden. Je kunt er ook voor kiezen om alleen manuaal 3 en 4 van de Laurenskerk via floating divisions om te schakelen. (in dat geval kun je dan niet meer de hoogste toets van het onderste klavier gebruiken om de setzer een stap vooruit te zetten, zoals je op video's doet)

Het recept staat hier: viewtopic.php?p=10214#p10214

Berichten: 9

Geregistreerd: 05 sep 2013 08:50

Bericht 07 mei 2020 11:21

Re: Klavieren toewijzen

Kijk, bedankt! Dit is precies wat ik bedoel!

Kan je de klaviertoewijzingen ook koppelen aan je setser instellingen? Het zou mooi zijn als ik bij een opname op een bepaald moment ergens in een stuk ook de klavieromzetting kan mee programmeren, of is dat niet mogelijk?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 mei 2020 21:29

Re: Klavieren toewijzen

Klaviertoewijzingen kunnen niet in de setzer instellingen worden opgeslagen. Alleen registers en standaard HW hulpmiddelen zoals Master couplers e.d., reversibles e.d.

Maar als je de setzer gebruikt, heb je geen floating manuals nodig.
Bijv. Bij Rotterdam, maar ook Zwolle:
Je speelt op je 3e klavier van je eigen orgel zowel het 3e als 4e manuaal van de sample set.
Gebruikt je registers van het 3e manuaal, dan niets voor het 4e manuaal opentrekken en spelen op het 3e klavier.
Gebruikt je registers van het 4e manuaal, dan niets voor het 3e manuaal opentrekken en spelen op het 3e klavier.
Wil je beide manualen gekoppeld bespelen, dan trek je zowel registers van het 3e als 4e manuaal open, en de Master Coupler III-IV als de sample set zelf dit koppel niet heeft. Spelen doe je weer op het 3e klavier van je eigen orgel.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com