Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Beginnend Hauptwerker

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 3

Geregistreerd: 23 jul 2020 09:26

Bericht 23 jul 2020 17:56

Beginnend Hauptwerker

Hallo allemaal, mijn eerste vraag op dit voor mij nieuwe forum.

Begin dit jaar heb ik mijn oude hobby - orgelspelen - weer opgepakt omdat ik er nu voldoende vrije tijd voor heb. Omdat ik altijd al fanatiek zelfbouwer ben van audio-apparatuur en computer gerelateerde zaken heb ik lang geaarzeld of ik niet zelf op basis van Hauptwerk een orgel zou bouwen.
Uiteindelijk zag ik toch niet over het mechanische deel heen, mede omdat mijn vrouw - terecht - ook eisen stelde aan de "toonbaarheid" van het geheel in de huiskamer en ik dus niet wilde beginnen met losse toetsenborden e.d.
Ik heb dus begin dit jaar een Celeste 236 gekocht. Op zich prima. Maar de nieuwsgierigheid naar Hauptwerk met alle mogelijkheden en de combinatie van veel van mijn hobby's in één laat me niet los. Ik zou daar wel eens mee willen experimenteren. Vooralsnog zonder veel extra kosten te maken.

Ik heb begrepen dat een testversie van Hauptwerk voor twee weken gebruikt kan worden. Verder heb ik beschikbaar een moderne laptop met i5 processor, aanraakscherm en 8Gb geheugen. Verder heb ik een zeer goede audio-installatie staan.

Kan ik nu inderdaad "aan de slag" door de Celeste met een MIDI-USB kabel te koppelen aan de laptop en die te koppelen aan de audio-set ? Is dat gewoon een "passieve" kabel ?
Als het allemaal goed bevalt komt er wel een externe MIDI-geluidskaart en een zwaardere computer.

O ja, en natuurlijk moet ik nog een sample-set hebben. Graag een die nog net werkt op de hierboven genoemde hardware, (tijdelijk) niets kost en toch een goede indruk geeft van de mogelijkheden van Hauptwerk. Jullie advies graag !

Tenslotte schijn ik nog een iLok account te moeten inrichten.

Gaat mijn plan werken ? Vergeet ik iets ?

Dank vast voor het meedenken,

Dirk
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 23 jul 2020 19:26

Re: Beginnend Hauptwerker

Hallo Dirk, welkom hier!

Ik ken de Content Celeste alleen van naam, mooi orgel?

Als je toch het glibberige Hauptwerkpad op gaat... veel succes!
Wil je beginnen met je genoemde setting, dan is een USB-MIDIkabel niet voldoende. Deze stuurt immers alleen signalen van orgel naar laptop vice versa. Maar dat zul je wel begrijpen.

Het interne geluidskaartje van je laptop zal een kort termijn bevredigen, ik zou voorzichtig vast op een geluidskaart oriënteren. Zelf gebruik ik naar volle tevredenheid een 2de hands MOTU Audio Express. Enige nadeel van deze is het beperkte aantal kanalen. Als je meerkanaals wilt gaan spelen kun je MOTU MK3 bijv. zoeken op Nederlands grootste handelsweb...

Samples zijn er inmiddels zat, ook gratis. Snuffel maar eens op PCorgan.com onder samples. Gezien je PC specs, kun je het beste niet al te grote sets inladen, dan zal je weergave tegenvallen en je zult niet alles kunnen inladen.

Over ILOK is genoeg te vinden op dit forum. Ik ben nog van de conservatieve lichting (HW4) dus wellicht kunnen anderen je hierin beter adviseren.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 40

Geregistreerd: 11 maart 2020 14:41

Bericht 23 jul 2020 20:08

Re: Beginnend Hauptwerker

Zonder externe USB geluidskaart zal de probeerversie niet veel opleveren. Dat is toch wel het meest essentiële onderdeel. Als je een netwerkverbinding hebt op de laptop kun je met een on-line versie van iLok beginnen.
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 24 jul 2020 07:49

Re: Beginnend Hauptwerker

Je hebt inderdaad alleen een midi kabel nodig tussen orgel en laptop.
Als je je geluidsinstallatie kunt koppelen aan je laptop heb je daar ook nog een kabeltje voor nodig. Dan zou je moeten kijken welke aansluitingen op je geluidsinstallatie zitten.
En anders alleen laptop geluid.

Van daaruit kun je langzaam uitbouwen naar betere pc, audiocomponenten e.d.

Berichten: 3

Geregistreerd: 23 jul 2020 09:26

Bericht 24 jul 2020 10:31

Re: Beginnend Hauptwerker

Dank voor jullie snelle reacties. Ik ben wat in verwarring omdat ik tegengestelde adviezen lees v.w.b. de MIDI-kabel. Inderdaad zou ik graag "goedkoop" beginnen zonder externe geluidskaart. Die moet er t.z.t. natuurlijk wel komen, maar voorlopig wil ik eens kijken of ik de boel technisch aan de praat krijg. Dat de geluidskaart in de laptop uiteindelijk niet bevredigend is snap ik.

De kabel van laptop naar audio-installatie is duidelijk.

Gaat zoiets werken: https://www.thomann.de/nl/esi_midimate_ex.htm

Groet en dank,

Dirk
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 24 jul 2020 11:14

Re: Beginnend Hauptwerker

De Roland UM One is een goede midi verbinding.

Dan kun je desnoods via de ingebouwde laptop-audio orgel spelen.
Desgewenst je geluidsinstallatie op je laptop aansluiten.

Meer heb je niet nodig om te beginnen.

Berichten: 45

Geregistreerd: 24 aug 2015 19:08

Woonplaats: Meppel

Bericht 24 jul 2020 14:37

Re: Beginnend Hauptwerker

En om te starten zou je eens naar deze sampleset kunnen kijken
https://piotrgrabowski.pl/raszczyce/
Dat moet passen bij jouw laptop.

Groet,
Jan

Berichten: 3

Geregistreerd: 23 jul 2020 09:26

Bericht 25 jul 2020 18:22

Re: Beginnend Hauptwerker

Dank aan jullie allemaal: het werkt !!
Mijn Celeste 236 is "gedegradeerd" tot enkel de klavieren en op de laptop staat nu het orgel dat Jan me adviseerde.
Het klinkt allemaal wel heel erg echt hoor ....

Wel een enorme vertraging, maar dat was al voorspeld bij gebruik van de interne geluidskaart van de laptop. Misschien dat Windows 10 ASIO drivers nog wat verbetering brengen of kan ik in Hauptwerk zelf de vertraging nog beïnvloeden ?

Voorlopig ben ik blij verrast en verbaasd door de echtheid van de klanken :D :o

Groet,

Dirk

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 jul 2020 19:11

Re: Beginnend Hauptwerker

Voor het audio moet je Asio4all installeren: http://asio4all.org/ en dat in HW instellen als geluidskaart.
Dan ben je de vertraging kwijt.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com