Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Windows 10-probleem bij herinstallatie HW

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4

Geregistreerd: 25 jan 2018 14:01

Bericht 26 sep 2020 10:38

Windows 10-probleem bij herinstallatie HW

Ik zit met het volgende probleem: de C-schijf van mijn laptop is helemaal vol, terwijl er op mijn D-schijf heel veel ruimte is. En natuurlijk draait Hauptwerk vanaf mijn C-schijf.

Nu heb ik in het boek van Evert-Jan gelezen over het verplaatsen van Hauptwerkonderdelen. Daarvoor is het nodig om het installatieprogramma op te starten. En daar begint mijn probleem om de hoek te kijken: als ik het installatieprogramma wil openen, krijg ik de melding: 'deze app kan niet worden uitgevoerd op uw pc'.

Op internet vind ik hier allerlei wilde oplossingen voor, maar ik vind het soms wat dubieus. Ik heb meer vertrouwen in geachte medeforummers. Ben benieuwd of jullie hier een oplossing voor weten.

P.S.: het vergroten van C en verkleinen van D gaat niet lukken. Ik meende althans daar een programmaatje voor gevonden te hebben, maar dan lukt het alleen om partities binnen die schijven te vergroten/verkleinen.

Overbodig te zeggen dat ik weinig verstand van dit soort dingen heb ;)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 sep 2020 12:17

Re: Windows 10-probleem bij herinstallatie HW

Marrijn

Je geeft niet aan welke HW versie: 4 of 5.
Maar bij beiden heeft het installatie-onderdeel van HW de Java runtime nodig. Bij HW5 wordt deze meegeleverd, bij HW4 moet deze op de PC staan. En waarschijnlijk gebruik je HW4 en ontbreekt Java. En er moet genoeg ruimte op C zijn om de installatie uit te voeren. Alleen het uitpakken van het installatie programma kost al 3-4 GB diskruimte. En daarna St. Anne installeren kost ook nog 1,5 GB.

Ik denk dat de snelste manier is om het handmatig te doen.
Je spreekt over 2 disken in de laptop en het lijkt, zoals je dat beschrijft dit 2 fysieke disken zijn en geen 2 partities. In dit geval kun je nl. niets vergroten.
Ik denk dat drive C een SSD is en drive D een harddisk.

Nu staat alle databestanden van HW op C:
C:\Hauptwerk\HauptwerkUserData
C:\Hauptwerk\HauptwerkSampleSetsAndComponents
C:\Hauptwerk\HauptwerkInternalWorkingFiles

Als D een harddisk is, moet je de map C:\Hauptwerk\HauptwerkSampleSetsAndComponents naar D verhuizen en de rest laten staan.
Omdat ik veel veronderstellingen doe, eerst maar even jouw reactie voordat ik verder schrijf. En misschien kun je groottes van disken en van de 3 mappen aangeven

Berichten: 4

Geregistreerd: 25 jan 2018 14:01

Bericht 26 sep 2020 14:38

Re: Windows 10-probleem bij herinstallatie HW

Dag Evert-Jan,
Dank voor het meedenken. Ik gebruik inderdaad HW4. Java... ga ik eens naar kijken.
Grootte van C is 237 GB, van D: 917 GB.

De grootte van de genoemde mappen die dus inderdaad op de C-schijf staan, is:
- c:\hauptwerk\hauptwerkinternalworkingfiles: 38,5GB
- c:\hauptwerk\hauptwerksamplesetsandcomponents: 140GB
- c:\hauptwerk\hauptwerkuserdata: 96,4MB

Die map 'hauptwerksamplesetsandcomponents' verhuizen naar D, zoals je aangeeft, klinkt dus goed. Maar ergens moet ik dan toch ook iets met de installatie van hauptwerk doen?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 sep 2020 15:05

Re: Windows 10-probleem bij herinstallatie HW

Ik zou het met de hand doen

Sluit HW af als het programma gestart is.
Maak op schijf D mbv de Windows verkenner een nieuwe map aan D:\Hauptwerk
Verplaats daarna de map hauptwerksamplesetsandcomponent vanaf C: naar D:\Haupwerk. Dit kan even duren voordat het klaar is.

Resultaat is dan:
- c:\hauptwerk\hauptwerkinternalworkingfiles: 38,5GB
- c:\hauptwerk\hauptwerkuserdata: 96,4MB
en
- d:\hauptwerk\hauptwerksamplesetsandcomponents: 140GB

Daarna ga je met de verkenner naar de map C:\Program Files\Hauptwerk Virtual Pipe Organ\InternalRescources\ en kopieer het bestand FileLocations.FileLocations_Hauptwerk_xml even naar je documenten map of een andere map (dit omdat het bestand gewijzigd moet worden en dan mag niet in C:\Program Files)

Open het bestand in notepad.exe
In het bestand staat de regel:
<RootFolder_HauptwerkSampleSetsAndComponents>C:\Hauptwerk/HauptwerkSampleSetsAndComponents</RootFolder_HauptwerkSampleSetsAndComponents>

Wijzig C: in D:
De regel wordt dan
<RootFolder_HauptwerkSampleSetsAndComponents>D:\Hauptwerk/HauptwerkSampleSetsAndComponents</RootFolder_HauptwerkSampleSetsAndComponents>

Sla het op. Let er op dat er geen extensie .txt in de bestandsnaam komt. Verwijder deze dus eventueel. De bestandsnaam moet dus FileLocations.FileLocations_Hauptwerk_xml zijn.
(Zie ook het HWboek punt 17 - Bestandsextensies zichtbaar maken - in het hoofdstuk over PC optimalisatie).

Verplaats het bestand weer naar C:/Program Files/Hauptwerk Virtual Pipe Organ/InternalRescources/
Windows zal een waarschuwing geven (geeft toestemming) en het overschrijft daarna het oude bestand.

Start HW op en laadt een orgel. Als dat allemaal goed gaat, heb je het foutloos gedaan.

Berichten: 4

Geregistreerd: 25 jan 2018 14:01

Bericht 26 sep 2020 15:54

Re: Windows 10-probleem bij herinstallatie HW

Dank je wel, Evert-Jan. Uitgevoerd en het werkt prima. Nu heb ik op m'n C-schijf weer 142 GB ruimte.
Super!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 sep 2020 16:16

Re: Windows 10-probleem bij herinstallatie HW

Dat is mooi. 2 GB was toch wel te weinig vrije ruimte om de HW installer te runnen.

Je kunt de C:schijf misschien nog verder opschonen mbv Ccleaner. Ik heb de laatste versie zonder spyware en telemetrie op internet gezet: https://www.dropbox.com/s/pdi4nrsgmf1uf ... e.zip?dl=1
Deze is portable, dwz na downloaden uitpakken en direct runnen; ccleaner.exe.
Klik in het scherm op Analyze (als de knop blauw geworden is). Dan gaat hij inventariseren. Run daarna op "Run Cleaner".

Regelmatig runnen om tijdelijke- en om logbestanden op te ruimen.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com