Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Portraitschermen buiten gebruik stellen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 53

Geregistreerd: 31 jan 2019 18:47

Bericht 09 aug 2023 15:46

Portraitschermen buiten gebruik stellen

Beste forumleden,

Bij veel samplesets worden de verschillende schermen in portrait- en landschapsoriëntatie aangeboden. Hierbij wordt het scherm automatisch naar landschap of portrait gezet naar gelang de resolutie. In sommige gevallen vind ik dit niet prettig: bijvoorbeeld bij de nieuwe SP-set van het Warrington Cavaillé-Coll is het portraitscherm geen vooruitgang omdat de registers niet meer in de originele volgorde staan, en zou ik liever gebruik willen maken van de schermen in landschapsoriëntatie.

Mijn vraag: hoe kan ik zorgen dat de schermen altijd in landschapsmodus blijven, en niet naar portretmodus springen? Is hier wellicht een instelling voor in HW, of moet ik dan iets aanpassen in de ODF?

Met vriendelijke groet,

Alexander
"L'orgue, c'est mon orchestre!” - César Franck

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 aug 2023 19:48

Re: Portraitschermen buiten gebruik stellen

Alexander

Als jij HW - full screen werkt en het Windows scherm is landscape, dan is HW ook landscape

Ik denk dat jij met HW niet full screen werkt maar in een window. En daar heb je de verhouding horizontaal / vertikaal dusdanig staan dat HW denk dat je in portrait mode werkt. Bijv. je HW window is niet 4:3 maar 3:4 of soortgelijke verhoudingen.
Je moet het window breder maken.

Ter info: landscape of portrait wordt bepaald door HW.
Het is aan de sample set maker om daar wel of geen gebruik van te maken.
Het ligt dus niet aan een sample set dat deze in portrait opkomt (zoals Warrington bij jou).

Berichten: 53

Geregistreerd: 31 jan 2019 18:47

Bericht 09 aug 2023 22:07

Re: Portraitschermen buiten gebruik stellen

Hallo Evert-Jan,

Mijn situatie is als volgt: ik heb 2 16:9-beeldschermen in portraitstand. HW draait hierop gewoon in fullscreen. De sampleset van Warrington gebruik ik met links Left Jamb en rechts Right Jamb. Deze schermen worden in portraitmodus getoond (wat logisch is natuurlijk, zo heeft SP de schermen ontworpen).

Wat ik echter wil is dat de Left Jamb en Right Jamb schermen niet in portraitmodus worden weergegeven, maar in landschapmodus. HW wil ik gewoon in fullscreen houden. Hoe kan ik dat doen?

Mvg, Alexander
"L'orgue, c'est mon orchestre!” - César Franck

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 aug 2023 23:23

Re: Portraitschermen buiten gebruik stellen

Alexander

Je had niet aangegeven dat je portraitschermen gebruikt; vandaar mijn "window" verhaal.

In het begin van de ODF staat <ObjectList ObjectType="_General"> met hier de schermen en bijbehorende grotes. (ODF editten met bijv. Notepad++).

  Code:
<Display_ConsoleScreenWidthPixels>2548</Display_ConsoleScreenWidthPixels>
<Display_ConsoleScreenHeightPixels>1838</Display_ConsoleScreenHeightPixels>
<Display_AlternateConsoleScreenLayout1_WidthPixels>3740</Display_AlternateConsoleScreenLayout1_WidthPixels>
<Display_AlternateConsoleScreenLayout1_HeightPixels>1870</Display_AlternateConsoleScreenLayout1_HeightPixels>
<Display_AlternateConsoleScreenLayout2_WidthPixels>1621</Display_AlternateConsoleScreenLayout2_WidthPixels>
<Display_AlternateConsoleScreenLayout2_HeightPixels>2493</Display_AlternateConsoleScreenLayout2_HeightPixels>
<Display_AlternateConsoleScreenLayout3_WidthPixels>0</Display_AlternateConsoleScreenLayout3_WidthPixels>
<Display_AlternateConsoleScreenLayout3_HeightPixels>0</Display_AlternateConsoleScreenLayout3_HeightPixels>


De eerste 2 regels bepalen het standaard scherm; de andere regels zijn alternatieven.

AlternateConsoleScreenLayout2 is in Warrington als portrait gedefinieerd.

Direct daarachter staat dit:

  Code:
<ObjectList ObjectType="DisplayPage">
  <o><a>7</a><b>Single Jamb</b></o>
  <o><a>4</a><b>Right Jamb</b><d>Y</d></o>
  <o><a>3</a><b>Left Jamb</b><d>Y</d></o>
  <o><a>5</a><b>Mixer and Noise</b></o>
  <o><a>6</a><b>Pedal Matrix</b></o>
  <o><a>1</a><b>Console</b></o>
  <o><a>2</a><b>Simple Jamb</b><d>Y</d></o>
</ObjectList>


Bij Right en Left Jamb staat <d>Y</d>
Van Y moet je N maken of <d>Y</d> in zijn geheel weghalen. Als je het in N wijzigt, kun je het later eventueel weer terugzetten. Je moet dan wel deze ODF als origineel bewaren, omdat HW anders de <d>N</d> verwijderd (omdat dit de default waarde is).

Hierboven is tag:
<c> gekoppeld aan AlternateConsoleScreenLayout1_Include
<d> gekoppeld aan AlternateConsoleScreenLayout2_Include
<e> gekoppeld aan AlternateConsoleScreenLayout3_Include

Alternatieve schermen <c> en <e> worden in Warrington niet gebruikt en staat dus niet in het Object DisplayPage.

Berichten: 53

Geregistreerd: 31 jan 2019 18:47

Bericht 10 aug 2023 13:04

Re: Portraitschermen buiten gebruik stellen

Dank voor de heldere toelichting. Ik heb de ODF aangepast en het werkt. Bedankt, Evert-Jan!
"L'orgue, c'est mon orchestre!” - César Franck

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 85 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com