Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerk 8 is uitgekomen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 aug 2023 11:13

Hauptwerk 8 is uitgekomen

Hauptwerk 8 is uitgekomen; https://www.hauptwerk.com/

Ik heb even snel de release notes gescand.

Highlights:
- een nieuwe feature is het touch menu (zie https://www.hauptwerk.com/features/)
- 4 ‘rank routing/voicing presets’ per orgel mogelijk waarmee je bij elk orgel 4 verschillende voicings, audioconfiguratie in Audio mIxer en/of routeren van registers kunt uitvoeren. Je kunt bijv. bij een orgel een configuratie inrichten voor luidsprekers en een tweede configuratie voor een koptelefoon (in oude HW versies had je hiervoor een andere HW config nodig om dit te doen). Via een knop kun je realtime switchen: nieuwe toetsaanslagen zijn direct hoorbaar in de gekozen configuratie.
- de polyfonie is verbeterd voor Intel processors met zgn P en E cores en Apple's M1/M2. Zo zou bij een 12e generatie Intel I9 processor onder Windows de statische polyfonie bijna 3x hoger zijn tov die in HW7
- verder wordt een orgel tot 40% sneller geladen en weer uit het geheugen verwijderd dan in V7. HW geeft nl. RAM bij het verwijderen van een orgel niet vrij (tot een bepaald percentage) en gebruikt dat bij direct laden van een ander orgel weer als eerste. Switchen van orgel gaat dus snel.
- orgels gaan in HW8 eenmalig door de lange laadroutine bij het laden van een orgel
- minimum OS: macOS version is 10.13.6. HW8 is niet getest op Windows 7 maar werkt wel onder 7. Als een HW8 fout reproduceerbaar is in Windows 10, dan wordt gewoon support verleend. Het probleem moet dus niet door Windows 7/8.1 veroorzaakt zijn.
- bij gebruik van floating divisions wordt de route (welk manuaal van de sample set wordt op welk klavier van het eigen orgel bespeeld) ook opgeslagen in de Master Generals en Stepper registratie. Hij het gebruik van die opgeslagen registraties hoeven de klavieren daardoor niet meer goed gezet te worden maar staan ze direct goed. Wel even een vinkje plaatsen in General Preferences om dit te activeren

Verder nog wat kleinere aanpassingen (blz. 14).

Edit 16 aug. 2023:
Je kunt in HW8 ook trial (probeer)versies van sample sets uit HW verwijderen nadat de periode is afgelopen. Dat kon tot nu toe niet. Wilde je het wel, dan kon dat gedaan worden door de betreffende bestanden handmatig te verwijderen

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 15 aug 2023 14:14

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Hoi Evert-Jan,

Waar veel mensen blij van worden is dat er een of line Lite versie is gekomen zonder max RAM geheugen.

Beperking is
Alleen stereo
Max Polyfonie van 1024
geen audiomixer
enz.

Dus de grootste samples kan je ermee laden.

mvg

André

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 aug 2023 17:56

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Dat stond niet in de release notes, André.

Wat er ook niet in staat, is dat je de Lite edition nu ook kunt kopen (US$ 249) ipv een abonnement voor een jaar afsluiten (US$ 12,99/maand): https://www.hauptwerk.com/editions/
Dat heb je er in 2 jaar uit en dat is het ook je eigendom.

MD5 checksums van de door mij gedownloade files:

Windows versie:
MD5 checksum: 9c6d131c8e83f7ec62df1457d19c933d
Grootte: 2.98 GB (3.209.528.136 bytes)

macOS versie:
MD5 checksum: effeb0cce8b6575079dc072858f03a1d
Grootte: 3.14 GB (3.378.275.804 bytes)
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 15 aug 2023 23:53

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Evert-Jan schreef:Dat stond niet in de release notes, André.

Wat er ook niet in staat, is dat je de Lite edition nu ook kunt kopen (US$ 249) ipv een abonnement voor een jaar afsluiten (US$ 12,99/maand): https://www.hauptwerk.com/editions/
Dat heb je er in 2 jaar uit en dat is het ook je eigendom.


De software wordt niet je eigendom ! Je hebt een licentie gekocht voor het gebruik van de software/ het materiaal, maar het auteursrecht en -eigendomsrecht ervan ligt nog steeds bij de auteur.
Dat geldt uiteraard ook voor samplesets, laten we dat niet uit het oog verliezen ! Er wordt vaak gedacht dat je eigenaar bent als je HW of een sampleset aanschaft, maar dat is niet het geval.

Gr, Danny

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 16 aug 2023 09:17

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Hallo Danny,

Klopt, maar het voelt voor de meeste niet zo. Wat dat aangaat is software voor veel mensen een onduidelijk gebied.
Je mag wel kopieën maken voor je eigen gebruik, maar je mag geen samples of delen software gebruiken voor commerciële doeleinden zonder toestemming van de uitgever. Helaas gebeurt dat wel.

Voordeel is van een eeuwig durend gebruiksrecht zoals bij Hauptwerk en bijbehorende sampels, dat als de uitgever failliet gaat of ermee stopt dat je de software gewoon kan blijven gebruiken, bij een abonnement moet je ermee rekeninghouden dat het gebruik stopt zodra de uitgever de stekker om wat voor reden uittrekt en dan heb je niets meer.

mvg André

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 aug 2023 11:30

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Danny

zoals André het beschreven heeft, zo bedoelde ik het ook.

Berichten: 2

Geregistreerd: 04 aug 2023 23:21

Bericht 16 aug 2023 21:05

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Thinking about upgrading from V7 to V8, however, the display requirements for V8 are listed 1024 x 900 minimum and my display which has been working with V7 is only 1024 x 768. Wondering if it would continue to work (with limitations of course) or will the program just not run at all with my current display resolution?

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 aug 2023 23:11

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Translation:
Ik denk erover om te upgraden van V7 naar V8, maar de beeldschermvereisten voor V8 zijn minimaal 1024 x 900 en mijn beeldscherm dat met V7 werkte is slechts 1024 x 768. Ik vraag me af of het nog steeds werkt (met beperkingen natuurlijk) of dat het programma helemaal niet meer werkt met mijn huidige beeldschermresolutie?


Jim

Please also write your next message in Dutch, using Google translate, Deepl.com, etc. The language here is Dutch.

It's better to ask the min. resolution on the MDA Hauptwerk forum. Martin Dyde knows better than anyone what is and what is not possible.

Translation:
Je kunt de minimale resolutie beter vragen op het MDA Hauptwerk forum. Martin Dyde weet als geen ander wat wel en niet mogelijk is.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 17 aug 2023 20:08

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Is de belangstelling voor Hauptwerk tanende? Of voor het forum?
Ik herinner mij het uitkomen van Hauptwerk 5 en 6. Dat resulteerde in een flink aantal reacties op het forum.
Ook op het Amerikaanse forum is het nogal tam.

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 17 aug 2023 21:16

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Misschien omdat het nu een " regenboog hauptwerk"is.
Ik weet het niet maar het zou best kunnen.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 aug 2023 16:51

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

De reacties op het Nederlands- en Engelstalige forum bij HW 5 en 6 waren vanwege vragen en problemen omdat het audio fors gewijzigd was t.o.v. HW 4.2.1.
Wat ik nu lees zijn vnl installatieproblemen, ook van sample sets die gelijktijdig gekocht zijn

Ook kon je HW8 enige tijd niet bestellen omdat de voorraad iLok codes op waren. Iets anders kan ik niet bedenken bij een bestelling met een download. Te weinig ingekocht of meer belangstelling dan vooraf ingeschat?

hpw

Berichten: 125

Geregistreerd: 09 jul 2014 12:19

Bericht 19 aug 2023 20:01

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Evert Jan
- verder wordt een orgel tot 40% sneller geladen en weer uit het geheugen verwijderd dan in V7. HW geeft nl. RAM bij het verwijderen van een orgel niet vrij (tot een bepaald percentage) en gebruikt dat bij direct laden van een ander orgel weer als eerste. Switchen van orgel gaat dus snel.


Is dit ook bij Hauptwerk opstarten en een sampleset laden of alleen bij het switchen?

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 aug 2023 20:54

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Ook direct na het opstarten van HW, maar in iets mindere mate.

Een voorbeeld met de Domkerk, Utrecht
In HW 7: 36,667 sec
In HW8:
- laden van het Domorgel direct na aanzetten PC en de start van HW: 27,173 sec.
- laden nadat RAM al ge-allocated is door HW nadat eerst een grotere set dan de Dom geladen is (switchen orgel): 22,576 sec

Met Kampen
In HW7: 30,878 sec
In HW 8:
- 18.645 sec.
- 13.240 sec.

Gemeten getallen komen uit de activity logfile (Loading time overall)

Berichten: 53

Geregistreerd: 31 jan 2019 18:47

Bericht 21 aug 2023 15:53

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Ben nu enige tijd in het bezit van HW8. Veel van de nieuwe functionaliteiten zal ik niet gebruiken. De optimalisaties onder motorkap zijn echter wel een flinke verbetering. Ik heb het idee dat HW8 stabieler/beter draait, en beter gebruikmaakt van je PC hardware. De laadtijden van samplesets zijn significant korter, zoals Evert-Jan al illustreerde. Geen revolutionaire veranderingen, maar wel evolutionaire verbeteringen.
"L'orgue, c'est mon orchestre!” - César Franck

Berichten: 42

Geregistreerd: 09 feb 2022 10:22

Bericht 25 aug 2023 07:52

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Ik deel de ervaringen van Alexander.

HW8 draait stabiel (beter dan 7 ooit gedaan heeft hier.. :( )
Nogmaals dank aan Evert-Jan voor alle hulp die ik heb gekregen om e.e.a. op te lossen!

Het touch-screen blijkt wel een redelijk stevige belasting te geven op het CPU gebruik, dat scherm laat ik ook achterwege.
Vooral bij het laden (en opstarten) van orgels blijft de CPU soms een paar seconden in het rood staan.
Daarna kan het zonder aanleiding nog wel eens tot een klein piekje komen...

Vooralsnog ben ik heel tevreden over de upgrade!

Groet,

Ronald

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 aug 2023 09:55

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Er is een update verschenen: versie 8.0.1

Daarin zijn 2 fouten opgelost:
- als je nu de Lite Edition gekocht hebt, kun je bij het laden van een orgel error 87 krijgen
- bij 2 sample sets zat er een fout in de ODF (een fysiek BMP plaatje was in de ODF anders gedefinieerd). Oorzaak: HW 8 leest nu exact het bestand zoals in de ODF gedefinieerd ipv zelf uit te zoeken was voor formaat het is (zoadat het iets sneller een cache file aan maakt). Dit is nu aangepast.

Als je deze 2 problemen niet had, dan heeft updaten geen zin (mag natuurlijk wel).


Windows:
https://www.hauptwerk.com/win/
InstallHauptwerk_v8.0.1.002.exe
Size: 3,208,869,568 bytes
MD5 checksum: e4deafa8ddc87d35f50c78b1e1601f25

macOS:
https://www.hauptwerk.com/osx/
InstallHauptwerk_v8.0.1.002.zip
Size: 3,377,619,129 bytes
MD5 checksum: 779656aad4e1996b58914d2fb4236358
Avatar gebruiker

Berichten: 87

Geregistreerd: 13 nov 2019 16:49

Bericht 25 aug 2023 18:52

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Ronald schreef:Het touch-screen blijkt wel een redelijk stevige belasting te geven op het CPU gebruik, dat scherm laat ik ook achterwege.
Vooral bij het laden (en opstarten) van orgels blijft de CPU soms een paar seconden in het rood staan.
Daarna kan het zonder aanleiding nog wel eens tot een klein piekje komen..


Dat klinkt negatief. Begrijp ik dat goed?

Muzikale groeten
Matthias
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 26 aug 2023 08:44

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Dit heb ik overgenomen uit het HW forum

Instrumenten laden en lossen veel sneller dan voorheen. En dankzij de toegevoegde tekst over de Realtime-optie voer ik Hauptwerk nu uit als beheerder en zijn alle knetterende audio-artefacten die ik eens in de minuut kreeg, nu verdwenen, zelfs met een audiobuffergrootte van slechts 128 samples, wat neerkomt op een vertraging van slechts 1,3 ms bij 96 kHz, en de hoogste kwaliteitsopties geselecteerd in de Audio-engine van de Orgelvoorkeuren. En dit alles op een bescheiden krachtige (volgens huidige normen) AMD 1500X CPU.
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 26 aug 2023 12:43

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Ik twijfel ook... Ik heb momenteel Hauptwerk V6 en dat werkt allemaal goed in combinatie met een PC met 64Gb intern geheugen. Ik heb destijds niet de stap naar V7 gemaakt, ik zag er niet de voordelen van in. Ik begrijp wel dat V7 meer resources neemt dat V6 en dat dat in V8 weer beter is geworden. Geldt dit dan ook voor de stap van V6 naar V8, veel hogere polyfonie e.d. of is dat vergelijkbaar? Het is wel weer $199,00 voor deze upgrade. Of toch de stap maken naar Sweelinq voor 10 euro per maand inclusief alle samplesets? Of gaat dit straks ook meer kosten? Ze hebben nu expliciet over een Standard versie.... Gaat er dan een Advanced o.i.d. versie komen? Met welk verschil in prijs en functionaliteit? Lastige keuzes... Of gewoon maar blijven zitten op Hauptwerk V6?

Groet,
Gerald

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 aug 2023 20:52

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Gerald

Wel of geen extra processorbelasting/resources is afhankelijk hoe jij HW6 nu gebruikt.

In menu Organ settings | Organ preferences stel je de audio engine in.
In HW 6 had je daar 2 opties: "HD pitch-shifting' quality" en standaard.
In HW 7 heb je Lower (HW v2-v5 quality), Medium (= HW6 HD pitch-shifting' quality) en Higher (nieuw in HW7). Medium en Higher liggen dicht bij elkaar wat betreft audiokwaliteit (Medium is ca 50% minder poplyfonie dan Lower en Higher is ca. 60% minder poplyfonie dan Lower).
In HW 8 is Medium vervallen: je hebt alleen Lower (HW v2-v5 quality) en Higher (HW7+ quality door de extra filters, die dan geactiveerd zijn).

Extra processorbelasting in HW7 en HW8 t.o.v. HW6 is er alleen als je in HW7 of HW8 de stand Medium & Higher gebruikt. In beide HW versies is dat gelijk gebleven.

Daarnaast kun je via General settings | Audio device and channels de sample rate op 96 kHz instellen. Maar dat kon in HW6 dacht ik ook al.

Als de processor niet krachtig genoeg is en/of als de polyfonie hoog zou moeten staan omdat het een groot orgel is, kan 'Higher' niet gebruikt worden vanwege mogelijke tikken in het audio. Als op dat moment ook de sample rate 96 kHz gebruikt wordt, is het advies om deze op 48 kHz te zetten en de 'Audio engine processing quality' op 'Higher'. Deze combinatie geeft een betere audiokwaliteit dan de combinatie 96 kHz en 'Lower'.


HW8 is geoptimaliseerd voor Intel processors met zgn P en E cores (performance & efficiency cores) en Apple's M1/M2. De polyfonie is daardoor bij deze processors verbeterd.
Bij Intel zijn P en E cores beschikbaar vanaf de 12e generatie (begin 2022). Als jij een oudere PC hebt, speelt die optimalisatie in HW8 bij jou niet.
Voor CPU's waarvan alle cores evenveel performance leveren, is de polyfonie bij dezelfde audio engine instellingen ongewijzigd t.o.v. HW7. Geldt voor AMD en Intel processors.


Sweelinq krijgt m.i. in de toekomst meer functies, waarvoor extra betaald moet worden of het aantal orgels, dat gelimiteerd wordt per licentievorm.
Inderdaad, de naamgeving duidt daar op: Standaard versie.

Je kunt ook nog even op HW6 blijven zitten en dan bij black-friday of kerst actie de update met korting kopen.

Berichten: 43

Geregistreerd: 30 dec 2020 15:56

Bericht 26 aug 2023 21:50

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Hoi Gerald,
Ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit, de vele ter beschikking komende orgels bij Sweelinq lijkt heel aantrekkelijk maar voor mij klinken bijna ze allemaal het zelfde.
Ik ben altijd mee gegaan met update's van Hauptwerk en daar heb ik nooit spijt van gehad.
Er komen nog steeds geweldige orgels voor uit en dat in combinatie met de laatste versie van Hauptwerk ongeëvenaard.
Komt nog bij dat alle oudere sets ook veel beter klinken met de nieuwere Hauptwerk versie's.
En in dat licht denk ik dat de prijs kwaliteit verhouding zo slecht nog niet is.

Hgr, Wim
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 27 aug 2023 12:03

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Bedankt Evert-Jan en Wim voor jullie reacties.

Ik gebruik inderdaad HD pitch-shifting in combinatie 96kHZ en een RME firewire geluidskaart. Dat werkte allemaal goed en nooit geen krakende geluiden. Toen ik Sweelinq ging proberen heb ik weer een aantal services moeten inschakelen omdat je bij Sweelinq een internet connectie nodig hebt voor de license check... Ik heb toen niet goed bijgehouden wat ik aan heb gezet, maar had wel invloed om de meer krakende geluiden bij Hauptwerk, dat ik voorheen niet had. Ik gebruik Sweelinq nu niet meer, maar alleen Hauptwerk en heb die extra services nog niet uitgeschakeld. Dus dat is het eerste dat ik ga doen, stap voor stap de services uitschakelen die niet meer nodig zijn en hopelijk heb ik dan minder krakende geluiden. En dan later de upgrade naar V8.

En bedankt voor de tip voor Black Friday en/of Kerst, om dan met wat korting een V8 licentie aan te schaffen ;-)

Groet,
Gerald
Avatar gebruiker

Berichten: 140

Geregistreerd: 13 dec 2014 20:43

Woonplaats: Sint Maartensdijk

Bericht 27 aug 2023 20:40

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

zandhoop schreef:Hoi Gerald,
Ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit, de vele ter beschikking komende orgels bij Sweelinq lijkt heel aantrekkelijk maar voor mij klinken bijna ze allemaal het zelfde.
Ik ben altijd mee gegaan met update's van Hauptwerk en daar heb ik nooit spijt van gehad.
Er komen nog steeds geweldige orgels voor uit en dat in combinatie met de laatste versie van Hauptwerk ongeëvenaard.
Komt nog bij dat alle oudere sets ook veel beter klinken met de nieuwere Hauptwerk versie's.
En in dat licht denk ik dat de prijs kwaliteit verhouding zo slecht nog niet is.

Hgr, Wim


Nu ben ik al heel lang benieuwd naar de verschillen in klank tussen hw 4.2 en de nieuwere versies, vooral met de wat oudere sets. Is dat echt zo goed hoorbaar? En hoe?

Berichten: 43

Geregistreerd: 30 dec 2020 15:56

Bericht 27 aug 2023 21:51

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

alexm12 schreef:
zandhoop schreef:Hoi Gerald,
Ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit, de vele ter beschikking komende orgels bij Sweelinq lijkt heel aantrekkelijk maar voor mij klinken bijna ze allemaal het zelfde.
Ik ben altijd mee gegaan met update's van Hauptwerk en daar heb ik nooit spijt van gehad.
Er komen nog steeds geweldige orgels voor uit en dat in combinatie met de laatste versie van Hauptwerk ongeëvenaard.
Komt nog bij dat alle oudere sets ook veel beter klinken met de nieuwere Hauptwerk versie's.
En in dat licht denk ik dat de prijs kwaliteit verhouding zo slecht nog niet is.

Hgr, Wim


Nu ben ik al heel lang benieuwd naar de verschillen in klank tussen hw 4.2 en de nieuwere versies, vooral met de wat oudere sets. Is dat echt zo goed hoorbaar? En hoe?


Hoi,
Het is moeilijk in woorden uit te leggen, en ik begrijp ook wel dat je dingen kunt horen die er misschien niet zijn en toch, het zijn soms maar kleine stapjes vooruit en verschilt ook van set tot set, maar vooral de overgang naar 96Khz/HD is naar mijn gevoel de echtheid van klanken en het uitsterven van de nagalm in de ruimte sterk verbeterd. Het e.e.a. hangt natuurlijk ook af van audio opzet en kwaliteit daarvan.

Hgr, Wim

Berichten: 43

Geregistreerd: 30 dec 2020 15:56

Bericht 28 aug 2023 20:00

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Orgeljournal schreef:
Ronald schreef:Het touch-screen blijkt wel een redelijk stevige belasting te geven op het CPU gebruik, dat scherm laat ik ook achterwege.
Vooral bij het laden (en opstarten) van orgels blijft de CPU soms een paar seconden in het rood staan.
Daarna kan het zonder aanleiding nog wel eens tot een klein piekje komen..


Dat klinkt negatief. Begrijp ik dat goed?

Muzikale groeten
Matthias


Dag Matthias,
Het probleem met het touch-screen heb ik ook maar alleen tijdens het spelen als hij nog actief is, vandaar ook die aan/uit schakelaar voor deze functie.

Hgr, Wim
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 82 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com