Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerk 8 is uitgekomen

Toon actieve onderwerpen


Jos

Berichten: 36

Geregistreerd: 29 okt 2015 10:01

Bericht 30 aug 2023 14:32

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Hallo,

Kan iemand uitleggen wat de mogelijkheden zijn van het touch menu in HW8?
Als je bijvoorbeeld 3 kleine touchscreens op je orgel hebt, kun je dan layouts maken met o.a. registerknoppen?

Bij voorbaat dank voor reactie.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 aug 2023 19:48

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Mogelijkheden Touch menu: boven in het 'Touch menu' scherm staan 8 tabjes, waarmee een scherm opgeroepen wordt:
1. Organs: laden van een orgel en installeren van een sample set. Ook kan de favorietenlijst orgels worden aangepast. In het onderste deel van dit 'Touch menu' scherm Organs staan de 9 recent geladen orgels.
2. Registration: naast een aantal setzer knoppen die altijd in beeld blijven zijn er 8 submenu's: Combination sets, Stepper, Generals, enz. Elk scherm dat na een submenu keuze verschijnt heeft dezelfde knoppen als het betreffende grote control paneel
3. Pitch: instellen toonhoogte en stemming (grote pitch control panel) en de favorietenlijst aanpassen. Plus de 9 recent gebruikte temperaments
4. Engine: instellen polyfonie e.d. Het scherm heeft dezelfde functionaliteiten als het grote audio/MIDI performance control panel
5. Recording: voor opnemen eigen orgelspel en afspelen MIDI bestanden (het grote recording control panel). Ook de 9 laatst afgespeelde MIDI opnames
6. Settings: audio en MIDI instellingen, zowel algemeen als orgel specifiek. Op het instellen van de rank en mixer presets na wordt na het indrukken van een knop altijd een bestaand Hauptwerk configuratiescherm opgeroepen waar toch nog een muis nodig is
7. View: de items uit menu View. Alleen de Mini control panels kunnen niet worden opgeroepen
8. Other: de keuzes, die in menu File, menu Design tools en menu Help gemaakt kunnen worden.

Kortom, allemaal standaard HW utilities.
Registerknoppen zijn onderdelen van sample sets. Je kunt daarvoor in het Touch menu geen eigen layouts maken.
Avatar gebruiker

Berichten: 87

Geregistreerd: 13 nov 2019 16:49

Bericht 31 aug 2023 20:29

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Zijn de iets betere laadtijden (afhankelijk van de hardware!) en touch menu's niet een indirect antwoord op
Sweelinq?

Op de een of andere manier lijkt dat onvolwassen in Hauptwerk 8. Weer academisch encyclopedisch. Scusi.

Muzikale groeten
Matthias

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 sep 2023 18:52

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Wat betreft het snelle laden: dat is mede te danken aan het beschikbaar komen van snellere hardware (NVMe SSD's) op PCIe 4.0 en geschikte moederborden. En dat alles is nu betaalbaar geworden, een aantal jaren geleden nog niet.
Dit heeft dus niets te maken met een "indirect antwoord op Sweelinq". Sweelinq orgels met 1 sample en geen release per toets/register combinatie ten opzichte van Hauptwerk 8 kanaals surround sets met 4 samples en 12 releases per toets/register combinatie zullen het qua laadtijd altijd winnen van Hauptwerk. Nog even los van gesamplede tremulantregisters; dan loopt het nog verder uit elkaar.
Voor Hauptwerk een nooit te winnen wedstrijd.
Hauptwerk 8 gebruikers zijn denk ik blij met het snellere laden van orgels en ik hoop dat MDA niet stopt met dit verder te optimaliseren en te versnellen.

MDA heeft in versie 5 van Hauptwerk de audio engine vervangen en in versie 6 en 7 deze geoptimaliseerd/verbeterd. Daardoor zijn veel verzoeken van gebruikers blijven liggen. En waarschijnlijk ook zoiets als een touch menu. Wil je het zeker weten of dit het MDA antwoord is op Sweelinq, vraag het Martin Dyde.
Ik kan wel een reden bedenken waarom het nu pas gekomen is. En dat heeft niets te maken met Sweelinq.

Microsoft Word wordt elke 2 jaar verbeterd. Bij Reaper is dat elke 4/5 weken. Betekent dat de voorgaande versies onvolwassen zijn?
In jouw visie maak je dus eenmaal een programma waar alles en alles en alles in zit, en daarna nog wat bugs oplossen. Klaar. Het programma is af en wordt nooit meer aangepast. Geen innovaties en dergelijke meer, geen ............ :( :(

Matthias, je voegt wat toe als je in plaats van bovenstaand forumbericht bijvoorbeeld een video van het touch menu van Sweelinq en van Hauptwerk publiceert en/of de verschillen tussen beiden en ook de voor- en nadelen van beiden aangeeft.
Nu komt één en ander bij mij over als stemmingmakerij, ook al vanwege het lettergebruik: een bericht zonder enige onderbouwing.

(geen afkortingen gebruikt zodat dit door een vertaalmachine gehaald kan worden in de hoop dat ze er wat van maken).

Berichten: 17

Geregistreerd: 14 okt 2019 19:47

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 01 jan 2024 19:31

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Ik heb een upgrade aangeschaft de voor transfer van Hauptwerk 5 naar Hauptwerk 8.
Hauptwerk 5 werkt prima op mijn DELL Precision 3431 op Windows 10 (viewtopic.php?f=12&t=3707)
In het kader van de winterkorting bij Milan heb ik meteen maar het orgel van de Bovenkerk in Kampen aangeschaft.
Dat draait inmiddels perfect. Ik ga nog wel wat nagalm wegwerken.

Tevens heb ik het handboek VII van Evert-Jan en het supplement VIII aangeschaft (dank Evert-Jan voor dit duidelijke en overzichtelijke handboek).

Graag jullie advies of ik eerst mijn PC zal upgraden naar Windows 11 en dan de upgrade van 5 naar 8 zal doen.

... tot slot een voorspoedig en gezond 2024, met veel Hauptwerk plezier.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 jan 2024 21:25

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Iedereen die dit leest een muzikaal en gezond 2024 toegewenst.

Ik zou eerst updaten naar Windows 11.
Omdat je al zo lang HW5 hebt, kun je dat goed uittesten in Windows 11.
Windows 11 wel optimaliseren zoals in het boek beschreven en dan uitgebreid gaan testen.
Als alles stabiel draait dan naar HW8 gaan.

De Precision 3431 is er in diverse uitvoeringen met verschillende CPU's.
Je moet eerst kijken of jouw PC aan alle voorwaarden voldoet voor Windows 11.
Als je zoekt naar de laatste updates, dan kan daar misschien Windows 11 al staan. Dan zou het moeten kunnen.
Je kunt ook checken met dit tooltje: https://www.bytejams.com/win11rct/

Voldoet de PC niet, dan kan het wel. Je moet de Windows11 ISO downloaden (https://www.microsoft.com/nl-nl/softwar ... /windows11) en die met Rufus op een USB stick zetten. Daarbij een vinkje plaatsen bij Requirements .... , bij remove requirement MS account en bij de onderste 2 Disable items. Dan Windows10 starten, USB stick erin en klik via de Verkenner op Start.exe
Let op dat tijdens de setup geen controle op updates gedaan mogen worden, want daarvoor wordt de hardwarecontrole alsnog uitgevoerd. Dus de netwerkkabel even losmaken.

Bedankt voor je compliment over het boek.

Berichten: 17

Geregistreerd: 14 okt 2019 19:47

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 01 jan 2024 21:53

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Dank Evert-Jan, voor je snelle en heldere antwoord.
Ik ga ermee aan de slag.
Groet,
Jan

Berichten: 17

Geregistreerd: 14 okt 2019 19:47

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 02 jan 2024 20:05

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Nogmaals dank, Evert-Jan voor de tips en je heldere handboek.
De overgang van W10 naar 11 en daarna HW5 naar 8 en is vlot verlopen.
Het optimaliseren van Windows heb ik stap voor stap gedaan volgens je handboek (VII en supplement). Alles klopte! Een tijdrovend klusje, maar dan heb je ook wat. Het upgraden van Hauptwerk V naar VIII verliep snel en probleemloos. De processorsnelheid is constant op zijn maximale waarde. De Bovenkerk in Kampen speelt inmiddels probleemloos (1 streepje in het rood in de Audio). Ik hoor geen noodzaak om de nagalm aan te passen. Kampen klinkt mooier dan voorheen (met HW5). Heel transparant en en zeer indrukwekkend met het volle werk.
Dank en groet,
Jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 jan 2024 12:42

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Dat heb je snel gedaan, Jan.
Mooi dat alles probleemloos is verlopen.
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 74 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com