Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Blokkeren transponeren

Toon actieve onderwerpen


Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 29 sep 2023 23:20

Blokkeren transponeren

In onze gemeente hebben we een hybride orgel (pijporgel uitgebreid met Hauptwerkstemmen).
Voor in de kerk staat een Cantorum Keyboard waarmee het hybride orgel bespeeld kan worden.
Het probleem wat wel eens ontstaat is dat op het keyboard het transpose knopje wordt gebruikt.
Omdat de pijpen natuurlijk niet transponeren is de boel uiteraard ontstemd. Via het keyboard terugzetten gaat op een of andere manier ook niet handig en dus reset ik dat op de Hauptwerk PC.

Is het op een of andere manier mogelijk om Hauptwerk te 'verbieden' om te reageren op een inkomende code voor transponeren? (Op het keyboard kan het niet).

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 sep 2023 10:40

Re: Blokkeren transponeren

Iemand heeft ooit in HW de ► knop van transponeren d.m.v. een MIDI code aan die knop op het Cantorum Keyboard gekoppeld.
Die MIDI code moet je wissen in HW.
Ga naar View | Large floating control panels | Pitch
Klik met de rechtermuisknop op de ► knop bij 'Key transposer' en kies dan "Clear all for this organ and also for all organs"

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 30 sep 2023 15:56

Re: Blokkeren transponeren

Evert-Jan schreef:Iemand heeft ooit in HW de ► knop van transponeren d.m.v. een MIDI code aan die knop op het Cantorum Keyboard gekoppeld.
Die MIDI code moet je wissen in HW.
Ga naar View | Large floating control panels | Pitch
Klik met de rechtermuisknop op de ► knop bij 'Key transposer' en kies dan "Clear all for this organ and also for all organs"


Ik ben er vrij zeker van dat er geen transpose knop is gekoppeld. (dat zou ik dan zelf gedaan moeten hebben...)
De kwestie is dat er een Transpose knop op de keyboard zit. Bij het indrukken zend deze een 'transpose + midi boodschap uit en vervolgens reageert Hauptwerk daarop.

Ik zal het straks in de kerk even proberen.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 30 sep 2023 19:50

Re: Blokkeren transponeren

Ik heb de transponeer knoppen 'uitgezet' op de aangegeven manier en inderdaad het bovenklavier van het orgel (waarop dus Hauptwerk) transponeert niet meer.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 sep 2023 21:47

Re: Blokkeren transponeren

Bedankt voor de terugkoppeling.

Dit moest het wel zijn. Alles wat HW binnen krijgt of naar buiten gaat moet ingesteld/geconfigureerd worden. Het spontaan op een willekeurige binnenkomende MIDI code zal HW nooit doen.

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 76 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com