Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Audioprobleem na update naar Hauptwerk 8

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 559

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 29 aug 2023 23:30

Audioprobleem na update naar Hauptwerk 8

Hallo,

Op zich tot tevredenheid heb ik HW 7. Maar ik lees voordelen van sneller laden en schakelen tussen sample-sets. Maar ook dat de voordelen alleen voor nieuwe processoren zou zijn.

Mijn PC heeft moederboard: X570 AORUS ELITE (Gigabyte Technology)
Bus Clock: 100 MHz,
UEFI American Megatrends Inc. F11 12/06/2019

Mijn processor is een 3,60 GHz AMD Ryzen7 3700X 8-Core
512 kilobyte primary memory cache
4 megabyte secondary memory cache
32 megabyte tertiary memory cache
Multi-Core (8 total)
Hyper-threaded (16 total)

RAM : 64 GB

Zou upgrade naar HW8 mij significant voordeel bieden?

Bedankt voor je reactie
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 aug 2023 19:55

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Fred,

Belangrijk voor het laden van sample sets is de clock frequentie van de CPU en het medium, waar vanaf de cache file geladen worden. Dat geldt voor alle HW versies.
De clock frequentie van de Ryzen is 3,6GHz; opslag medium heb je niet opgegeven.
Bij een harddisk zie je geen verbetering. Met een SATA SSD heb ik geen idee (iemand anders misschien?). Bij een NVMe SSD is de laadsnelheid zeker een verbetering. Jouw moederbord heeft een M.2 slot PCIe 4.0, dus NVMe is mogelijk (als je dat al niet geplaatst hebt).

Je kunt, als een SATA SSD hebt, in de activity logfile kijken hoeveel ruimte er is als je een orgel laadt.
Het gaat om deze regels:
Sample loader: approx. avg. data read rate during disk reader activity: 1153.49 MB/s.
Sample loader: pct. data loading time each stage busy: disk I/O: 41.74.
Sample loader: pct. sample loading time stage busy: 1st proc.: 99.07.
Sample loader: pct. sample loading time stage busy: 2nd proc.: 35.83.
Sample loader: pct. sample loading time stage busy: 3rd proc.: 7.95.
Sample loader: pct. sample loading time stage busy: 4th proc.: 4.60.
Sample loader: pct. sample loading time stage busy: 5th proc.: 38.36.

Een core staat op 99%, dwz sneller inlezen kan niet. De verwerking remt inlezen af.
Als disk reader activity op ca 500 MB/s staat, heeft de SATA SSD zijn max. bereikt.

Als je genoeg RAM over hebt, kun je (een deel) van de set ongecomprimeerd laden. Dat gaat sneller dan 'lossless memory compression' laden.
Avatar gebruiker

Berichten: 559

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 02 sep 2023 19:52

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Hoi Evert Jan,

Mijn disks zijn allemaal SSD. Maar ik zou willen weten of is zonder wijzigingen aan de PC, die helemaal getuned is volgens je voorschriften, HW 8 sneller is dan HW 7, of betreft het meer features i.p.v. performance?
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 sep 2023 22:38

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Een 2 jaar oude PC of oudere PC hebben geen P en E cores en (recentere) AMD CPU helemaal niet. Alleen bij Intel CPU's vanaf 12e generatie moet je de polyfonie opnieuw afregelen vanwege die P en E cores. Als de PC geoptimaliseerd is en goed werkt in HW7, doet hij dat ook in HW8.
Alleen als je in het touch menu wisselt van scherm (zie viewtopic.php?p=50932#p50932 voor de 8 schermen) zie je CPU pieken. Als ik tijd heb ga ik hier nog een keer in duiken.

HW zelf is niet sneller geworden; alleen het laden van orgels gaat sneller. E.e.a. is afhankelijk van de hardware van de PC (CPU kloksnelheid en disk/SSD).
Als jij Görlitz laadt, ga dan in menu Help | view activity log en kijk dan naar de regels:

INF:2157 The organ Goerlitz Sonnenorgel Surround, full edition.Organ_Hauptwerk_xml has been loaded. Metrics:
.....
t/m
.....
Sample loader: pct. thread activity due to stage: 5th proc.: 10.05

Zie mijn vorige antwoord.

Of plaats ze op het forum in je reactie.

Op welk merk/type nr. SSD staan de HW cache files?
Avatar gebruiker

Berichten: 559

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 09 sep 2023 17:21

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Hoi Evert-Jan,

Via Belarc heb ik data verkregen over mijn storage:
ADATA SSD S511, 120GB (SSD) - CT1000MX500SSD1, 1TB (SSD) - NVMe Intel SSDPEKNW01, 1.02 TB (NVMe) - SAMSUNG HD103UJ, 1 TB.

groetjes, Fred
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 sep 2023 18:57

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Fred

Als je de cache files op de NVMe Intel SSDPEKNW01 hebt staan, kan dat sneller laden van een orgel uitmaken.

De Intel SSDPEKNW01 is een NVMe SSD waarbij de prestaties nogal wisselend zijn; afhankelijk van de omstandigheden.
https://ssd.userbenchmark.com/SpeedTest ... PEKNW010T8
https://www.harddrivebenchmark.net/hdd. ... B&id=16667
Sequentieel lezen varieert van 657 MB/s tot 1755 MB/s. Ook een beetje afhankelijk van de grootte van de SSD (en dat is vreemd; bij schrijven kan ik mij er wel wat bij voorstellen).
Wel sneller dan een SATA SSD's (max. 550 MB/s), maar een PCIe 3.0 SSD kan ca 3300 - 3500 MB/s doen bij seq. lezen en dat doet deze niet.

Ik ben er nog niet uit of je dat met deze disk i.c.m. HW 8 ook merkt.
Kun je ook Görlitz laden. Daarna ga dan in menu Help | view activity log en kijk dan naar de regels:

INF:2157 The organ Goerlitz Sonnenorgel Surround, full edition.Organ_Hauptwerk_xml has been loaded. Metrics:
.....
t/m
.....
Sample loader: pct. thread activity due to stage: 5th proc.: 10.05

Het gaat dan om de regels die in viewtopic.php?p=50933#p50933 geschreven zijn.
Kun je die regels ook op het forum plaatsen?
Dan kun je zien hoe de SSD werkelijk presteert bij het laden van een orgel.
Avatar gebruiker

Berichten: 559

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 25 okt 2023 23:31

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Ik heb inmiddels Hauptwerk 8 geinstalleerd en dat verliep soepel. Bij het laden van de sample-sets de eerste keer natuurlijk lang om de cache file opnieuw aan te maken. Daarna laadt een sample-set snel, maar niet veel of zelfs niet merkbaar sneller dan bij HW 7. Wel het sluiten van een orgel is flitsend snel.

Toch heb ik last van CPU pieken, meer dan bij HW7 en als ik Fidelizer gebruik is dat probleem opgelost, maar bij HW 8 betekent het wisselen van een orgel dat ik de PC moet herstarten, als ik Fidelizer hebt uitgevoerd, omdat mijn Octacapture niet meer gezien wordt en herstarten van de Octacapture DAW helpt zelfs niet. Dus denk ik dat HW8 voor mij weinig voordelen biedt.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 okt 2023 19:19

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Fred

Heb je de volgende vinkjes wel gezet in menu General settings | General Preferences op tabblad Advanced preferences?
- optie 'Try to run Hauptwerk at real-time priority on Windows'
- optie 'Bind audio engine threads to CPU cores on Windows?'
En je moet HW starten met Admin. rechten: klik met de rechtermuisknop op het betreffende Hauptwerk icoontje op het bureaublad en kies dan 'Als administrator uitvoeren'. Als er een orgel geladen is, dan loopt HW op realtime prioriteit.

Als een orgel in HW8 niet sneller laadt dan onder HW7, dan
- is de disk/SSD, waar vanaf geladen wordt, niet snel genoeg om de data (cache file) aan te leveren
- draait de processor op zijn max. bij het verwerken van de gelezen data van de cache file.
Je kunt dit zien in de activity log file (zie mijn bericht hierboven: viewtopic.php?p=50955#p50955).
Voorwaarden voor sneller laden dan in HW7 is ook dat op het tabblad Advanced preferences de optie 'Reserve RAM in chunks for fastest organ unloading/loading .... ?' aangevinkt is en de 'Max proportion of computer's RAM to keep reserved ....' op 65% staat (hoger kan helaas niet). Dat laatste is van belang bij switchen van orgels of een orgel nogmaals laden.

Jij hebt ook Kampen. Een set om te vergelijken.
Laadtijd in HW7 is bij mij 30,8 sec., in HW8 direct na aanzetten PC 18,6 sec. en als eerst een ander orgel geladen is en dan Kampen 13,2 sec.
Het gaat niet om de absolute getallen maar om de verhoudingen tussen deze tijden 0,6 resp. 0,42 in HW8 tov HW7
Het is een beetje afhankelijk van de set. Maar 0,75 - 0,60 resp. 0,65 - 0,42 moeten haalbaar zijn bij gelijk gebleven hardware tenzij je de 2 bovengenoemde "problemen" hebt.
Avatar gebruiker

Berichten: 559

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 30 okt 2023 14:44

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Hallo,

Ik heb spijt van de aanschaf van HW 8. Na het eerste trage laden van een sample set gaat het snel en misschien iets sneller dan bij HW 7 en het stoppen gaat in de meeste gevallen vliegensvlug. Echter wordt ik nu regelmatig gestoord tijdens spelen door hickups in het geluid. ik heb nog steeds Fidelizer op mijn PC staan en die zou door beter memory management van HW8 niet meer nodig zijn. Welnu, als ik de free versie van Fidelizer in Purist mode start, na het laden van een sample-set, werkt het net zo goed als bij HW 7, komt de CPU peak amper uit de hoek en heb ik geen hickups mee. Wat kan er metreft die hickups fout gegaan zijn tijdens de upgrade van HW7 naar HW8?
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 okt 2023 23:03

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Fred

Heb jij de PC wel volledig geoptimaliseerd of vertrouw je alleen op Fidelizer? Want zoals je nu beschrijft zorgt Fidelizer dat het storingsvrij werkt.
Start HW eens op zonder Fidelizer.
Draait HW wel in realtime mode als er een orgel geladen is? Je kunt dit zien in Taakbeheer. Dan naar tabblad "Details". Zoek HW op. Daar met de rechtermuisknop op klikken en bij de keuze 'Set Priority' kun je dat zien. DIt moet realtime zijn onder voorwaarde dat er een orgel geladen is. Anders is de prioriteit normaal.

Vinkjes ook gecontroleerd zoals in mijn vorige bericht aangegeven?

Welke Windows versie draai jij? In het zoekveld op de PC even Winver intikken en dan Build nr, incl. de cijfers achter de punten even noteren.

Als je nu fTPM in het BIOS actief hebt, moet je het BIOS updaten omdat in oudere AMD BIOS-en een bug zit in TPM icm memory, die tikken in het audio veroorzaakt. Nieuwe BIOS versie lost dit op (sinds 26 dec 2022 opgelost voor jouw moederbord opgelost).
https://www.gigabyte.com/Motherboard/X5 ... rt-dl-bios
Dus even checken of fTPM aan staat.
Ik weet niet of Fidelizer dit issue ook onderdrukt en dat je daarom geen audioproblemen hebt.
Avatar gebruiker

Berichten: 559

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 31 okt 2023 23:53

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Vandaag de hele dag op route geweest. Morgen ga ik er mee aan de slag "als leek". M.a.w. ik heb nog nooit een BIOS update uitgevoerd. Ik heb destijds na ombouw van de PC naar huidige configuratie alle maatregelen uitgevoerd die je adviseert. Op de PC heb ik geen internet, om ook geen anti-virus programma nodig te hebben. Ik draai nog Windows 10.
Morgenochtend zal ik nadere info met winver, ed. terugkoppelen
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 559

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 01 nov 2023 11:23

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Evert-Jan schreef:Fred

Heb jij de PC wel volledig geoptimaliseerd of vertrouw je alleen op Fidelizer? Want zoals je nu beschrijft zorgt Fidelizer dat het storingsvrij werkt.
Start HW eens op zonder Fidelizer.
Draait HW wel in realtime mode als er een orgel geladen is? Je kunt dit zien in Taakbeheer. Dan naar tabblad "Details". Zoek HW op. Daar met de rechtermuisknop op klikken en bij de keuze 'Set Priority' kun je dat zien. DIt moet realtime zijn onder voorwaarde dat er een orgel geladen is. Anders is de prioriteit normaal.

Vinkjes ook gecontroleerd zoals in mijn vorige bericht aangegeven?

Welke Windows versie draai jij? In het zoekveld op de PC even Winver intikken en dan Build nr, incl. de cijfers achter de punten even noteren.

Winver: Windows 10, Build10240
Als je nu fTPM in het BIOS actief hebt, moet je het BIOS updaten omdat in oudere AMD BIOS-en een bug zit in TPM icm memory, die tikken in het audio veroorzaakt. Nieuwe BIOS versie lost dit op (sinds 26 dec 2022 opgelost voor jouw moederbord opgelost).
https://www.gigabyte.com/Motherboard/X5 ... rt-dl-bios
Dus even checken of fTPM aan staat.

Hoe check ik fTPM? Hoe upgrade ik BIOS op PC zonder internet? Op normale PC latest BIOS downloaden en via USB stick? Ik vind BIOS upgraden 'eng'.
Ik weet niet of Fidelizer dit issue ook onderdrukt en dat je daarom geen audioproblemen hebt.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 nov 2023 19:33

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Moederbord manual: https://download.gigabyte.com/FileList/ ... 2_e_v1.pdf
fTPM zit in het BIOS in menu Tweaker en dan Advanced CPU Settings
- AMD CPU fTPM moet op Disabled staan. Dan treedt dit probleem niet op en hoeft het BIOS ook niet geüpdatet te worden.
TPM is verplicht voor Windows11 maar valt via een truc wel te omzeilen. Is voor Windows10 niet verplicht.
(voor een BIOS update hoeft de PC nooit aan internet; het bestand op een USB stick zetten is voldoende)

Nu je toch in het BIOS --> Advanced CPU Settings menu bent kun je direct de volgende zaken checken
- Core Performance Boost ==> Disabled
- Global C-state Control ==> Disabled
- SVM Mode ==> Disabled (dan worden er geen drivers voor HyperV geladen)
Sluit BIOS: F10 ==> save en Exit.

Windows 10, Build 10240 is de eerste Windows 10 versie (uit 2015), heel oud dus.
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_1 ... on_history
Misschien toch wel eens gaan updaten naar bijv. Windows 10 22H2 of 23H2 (net uit)
In iedergeval wel de betreffende ISO file gaan downloaden voor het geval dat.

In Windows 10 kun je de achtergrond apps nog uitzetten.
- druk tegelijk op de Windows-logotoets en toets i
- klik op het icoontje Privacy
- zet in de rubriek Algemeen (het scherm dat het eerste zichtbaar is) alle privacy schakelaars op Uit
- scrol in de linkerkolom naar beneden en kies Activiteitengeschiedenis. Haal de vinkjes weg
- scrol in de linkerkolom verder naar beneden en kies Overige apparaten. Zet de schakelaars op Uit
- scrol in de linkerkolom verder naar beneden en kies Achtergrond-apps. Zet de schakelaar rechts boven in dit scherm 'Apps mogen op de achtergrond worden uitgevoerd' op Uit. Alle schakelaars voor de verschillende apps op dezelfde pagina gaan daardoor ook op Uit
- sluit het Window
Avatar gebruiker

Berichten: 559

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 01 nov 2023 20:08

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Hoi Evert Jan,
Dank voor je snelle reactie. In het Tweaker-advanced menu vind ik geen fTPM. Wel heb ik Core Performance Boost Disabled, Evenals SVM Mode. Verder is AMD Cool&Quiet function Enabled, PPC Adjustment is PState 0, Glbal C-State Controle disabled en alle volgende opties staan op Auto:
Power Supply Idle Control, CCD Control, Downcore Control, SMT Mode, CPPC en CPPC Preferred Cores.

Overigens heb ik het laden van Hinz orgel vanaf geladen Buckeburg Janke orgel de timed: ca. 13 sec. Dus met de snelheid zit het wel goed. Betreft de hickups heb ik het idee dat die hickups met regelmatige frequentie optreden. Dus het lijkt op de getimed proces, wat stoort. Ik ben er nog niet achter wat, want bijvoorbeeld een malwarechecker was het stoppen van het proces niet toegestaan.Overigens, hoe kan ik aan de meest recente Windows 10 komen? En hoe belangrijk is dat, als ik toch niet op internet zit met de PC?
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 559

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 01 nov 2023 20:56

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Na de instelleingen als boven beschreven: een audio 'glitch-CPU peak is er ongeveer iedere 5 minuten.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 nov 2023 22:32

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Als fTPM niet aanwezig is, dan zit deze functie niet in je huidige BIOS. Dan is dit ook niet de oorzaak van je audioprobleem.

AMD Cool&Quiet function moet op Disabled staan.

Als jouw PC niet aan internet zit, moet je die Malwarechecker eraf gooien. Dat programma krijgt ook nooit definition updates, dus je hebt er ook niet zo veel aan.
Programma's e.d. download je op een andere PC en daar zal wel een (geactualiseerde) virusscanner aanwezig zijn.
Een HW PC hoeft niet aan internet te zitten als je de iLok dongle gebruikt. Houden zo.

Windows 10 ISO file: https://www.microsoft.com/nl-nl/softwar ... /windows10
Daar moet je op het "Hulpprogramma nu downloaden" klikken en dit installeren op de PC die met internet verbonden is. Je moet daar NIET kiezen voor installeren/updaten, maar voor ISO file aanmaken voor USB stick. Die ISO file komt dan in de Download directory. Je kunt hem dan archiveren voor het geval dat.
Directe downloadlink van de 22H2 ISO file zonder dat vervelende programmaatje:
https://software.download.prss.microsof ... 9db82399db

In deze ISO ontbreken alle updates sinds november 2022, dus dan ben je ook nog even zoet mee omdat de PC niet met internet verbonden is. Je kunt dan beter 23H2 downloaden zodra deze (binnenkort) beschikbaar komt, want die is actueel.

Windows 11 ISO file: https://www.microsoft.com/nl-nl/softwar ... /windows11.
Onder de kop "Windows 11-schijfkopiebestand (ISO) downloaden" kun je deze downloaden. Kies "Windows 11 (multi-edition for x64 devices)" en klik op Download.
Directe downloadlink van de 23H2 ISO file:
https://software.download.prss.microsof ... dcb06493b0


Edit 2-11-2023:
Media creation tool voor Win11 23H2 werkt niet goed. Je krijgt Win11 22H2 (de oude versie dus). Het duurt nog 2 weken voordat dit werkt (bron: https://twitter.com/bytenerd/status/1719562290452980064)
Avatar gebruiker

Berichten: 559

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 01 nov 2023 22:50

Re: Hauptwerk 8 is uitgekomen

Hoi Evert-Jan,

Dank je wederom voor je snelle reactie. Ik wacht wel op de 23H2 ISO af, want ik wil niet Windows 11 installeren. Windows 11 is zwaarder en ik heb geen zin om weer van alles uit te moeten zetten.
Weet je hoe ik de malware checker kan verwijderen. In de Details Tab van Taakbeheer (Task Manager) kan ik de service niet stoppen.
Op de GiGabyte site vind ik naast de 2022 BIOSversie nog een nieuwere (sept 2023) Heeft het zin de nieuwste meeten te installeren of eerst de 2022 en dan de 2023. Hoe doe ik de update. Ik heb de Bios gedownload en het is een zipfile. Hoe werkt BIOS update in detail?

Groetjes, Fred
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 nov 2023 23:03

Re: Audioprobleem na update naar Hauptwerk 8

In viewtopic.php?p=51076#p51076 schreef ik, omdat fTPM niet aanwezig is, dat je het BIOS niet hoeft de updaten.
Dus BIOS update even vergeten (trouwens, altijd de laatste update nemen - sept 2023).

Programma verwijderen doe je met Revo-Uninstaller. De gratis versie: https://www.revouninstaller.com/product ... ller-free/ en kies daar de portable versie. De zipfile uitpakken en programma direct runnen.
Kies daarin het Malwarechecker programma. Als deze verwijderd is, klik dan op Scan.
In de volgende 2 schermen op Delete klikken.
Daarna de PC opnieuw opstarten.

En vergeet niet AMD Cool&Quiet function op Disabled te zetten.

(ik ga dit onderwerp afsplitsen van het "Hauptwerk 8 is uitgekomen" topic)

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 83 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com