Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Audio- problemen met Mac mini Pro 2 en Alessandria

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 68

Geregistreerd: 23 aug 2018 20:23

Bericht 29 jan 2024 18:11

Audio- problemen met Mac mini Pro 2 en Alessandria

Ik heb audio-problemen met het installeren van Alessandria(Full score van Piotjer)
Op het eind van de installatie wordt de geluidskaart niet gevonden op de computer en zegt dat ik deze opnieuw moet
opstarten.Dit helpt niet.Het vreemde is, dat Utrecht en Noordbroek gewoon te downloden zijn en bepeelbaar.
Je zou zeggen, geluidskaart en computer staan goed. Wat kan ik nog meer controleren. Het gaat om een Macmini pro 2.
Heb ook Piotjer geraadpleegd. Tot nu toe komen we er niet uit. Het zou toch niet komen door een computerwissel wat
heeft plaats gevonden?

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 jan 2024 20:28

Re: Audio- problemen met Mac mini Pro 2 en Alessandria

Het lijkt op hetzelfde probleem als hier: https://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=4&t=20962 (Mac Mini M2 Audio Issue with Hauptwerk)
Anders moet je zelf even zoeken op het Engels talig forum met deze kreten: Mac +mini +pro


Wat ik begrijp van (andere) berichten op het Engels talig forum, is dat audio issues vnl. ontstaan bij de Mac mini als het geheugen RAM te weinig vrije ruimte overhoud. Alessandria is een grote set (24 bit, all channels @ 56 GB; voor 20 bit is dit niet vermeld) en dat is te veel te veel voor een mini. Max. 2/3 mag gevuld zijn.
Hoeveel RAM is er nog over als de set bijna geladen is?

Heb je voor de geluidskaart ook de laatste drivers geïnstalleerd?

(ik heb de titel aangevuld met Mac mini Pro 2 en Alessandria zodat het later beter vindbaar is)

Berichten: 68

Geregistreerd: 23 aug 2018 20:23

Bericht 29 jan 2024 22:59

Re: Audio- problemen met Mac mini Pro 2 en Alessandria

Als ik Alessandria inlaad hou ik nog 1.8 Ram over. Ik heb het Amerikaanse Forum gelezen en ben bang dat het een lijdensweg gaat worden.Zou een andere geluidskaart nog uitkomst bieden? Gebruik nu Focustite Scarlat 2e gen.2/4.
Bij mijn vorige computer moest deze Focus alleen de Midi verwerken. De Focus was al geupdate.
Ik heb deze Macmini nog geen maand in gebruik, misschien wordt het nog omruilen.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 jan 2024 23:34

Re: Audio- problemen met Mac mini Pro 2 en Alessandria

Ik heb geen mac en/of mac kennis.
Maar het lijkt wel een verdienmodel voor Apple.
Koop een mac met 64 GB Ram en je mag maar 40 GB gebruiken zodat de swap partitie/virtueel geheugen niet gebruikt wordt.

De geluidskaart vervangen zal je niet helpen in dit probleem. 1,6 GB vrije RAM is gewoon veel te weinig bij een mac.
De kaart werkt immers goed met Utrecht en andere sets?

Probeer eerst maar eens deze sample set onder de 45 GB te krijgen. Laad rear bijv in 16 bits en front in 20 bits. De 16 en 32 voeters kun je in 16 bit laden.
Kijken of Hauptwerk dan wel werkt. Zo ja, dan kun je dit aanpassen.

Berichten: 68

Geregistreerd: 23 aug 2018 20:23

Bericht 30 jan 2024 15:01

Re: Audio- problemen met Mac mini Pro 2 en Alessandria

Hartelijk dank voor je hulp!Ik heb het orgel uitgekleed en veel in mono gezet want ik gebruik hoofdzakelijk stereo.
Het kon nu geladen worden!

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jan 2024 18:50

Re: Audio- problemen met Mac mini Pro 2 en Alessandria

Je hebt een stereo-omgeving.
Maar volgens mij laad jij ook de rear samples.
De sample set heeft 3 kanalen: close, front en rear. Bij 24 bit & 3 kanalen is 56 GB RAM nodig. Per kanaal is dat 1/3 daarvan = 18,6 GB.
In het scherm Organ | Load organ adjusting memory options moet je alle rear registers selecteren en rechts in het scherm bij Rank enabled deze op NO zetten.
De rest kun je dan op 24 bit laden. Dit zou dan ruim 37 GB RAM verbruik geven.
Dus niets op mono laden.
Dit zou dan moeten werken.

Is het nog te veel, dan moet je de 32 en 16 voets labiaal stemmen op 20 bit zetten en nogmaals proberen. Gaat het nog niet dan dit op 16 bit zetten. Dan moet het zeker lukken.

Berichten: 68

Geregistreerd: 23 aug 2018 20:23

Bericht 31 jan 2024 18:04

Re: Audio- problemen met Mac mini Pro 2 en Alessandria

EvertJan dit was een goede tip! Ik heb veel in 16bit moeten zetten.Maar verder werkt alles!
Het is een prachtig orgel! Bedankt!

Keer terug naar Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 84 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com