Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwe PC 64 gig geheugen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 57

Geregistreerd: 04 dec 2015 00:31

Bericht 23 mei 2020 20:43

Nieuwe PC 64 gig geheugen

Hallo, ik heb nu een 32 gig computer met windows 10. Ik wil die gaan vervangen met 64 gig. geheugen. Met 32 loop je bij verschillende sets toch tegen de randen aan.
Ik denk aan:
SHUTTLE DS10U7 met Intel core i7-8565U 4X 1.80. - 4,60 GHz.
2 x kingstone 32 GB GEHEUGENMODULE DDR4 CL19
1 x ssd 1 TB 970 evo plus
1 x ssd 2 TB 860 evo
Grafische kaart intel HD graphics
Window 10 home

Welke geluidskaart past hier goed bij? Ik heb nu een ouder type EMU DIE NIET ECHT LEKKER BIJ WINDOWS 10 past.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 mei 2020 22:17

Re: Nieuwe PC 64 gig geheugen

Siem

deze PC is, als ik de specs bekijk (http://www.shuttle.eu/fileadmin/resourc ... 10U7_e.pdf), m.i. niet voor Hauptwerk geschikt en zeker niet voor grote orgels die in 64 GB geheugen passen. Het is een leuke, stille PC voor in de huiskamer of op kantoor.

De kast is fannless, dus de warmte moet op natuurlijke weg uit de kast. De processor moet bij HW in gesteld worden om te draaien op constante snelheid, zal dus genoeg warmte produceren en gaat trottlen door die warmte. De CPU freq. zal dus steeds variëren waardoor tikken in het audio.
De processor heeft "maar" een TPD van 15 W. De CPU is een laptop model, maar in een laptop zit nog een ventilator.

Berichten: 40

Geregistreerd: 11 maart 2020 14:41

Bericht 23 mei 2020 22:45

Re: Nieuwe PC 64 gig geheugen

Het systeem dat Siem beschrijft is zo ongeveer wat ik voor Hauptwerk gebruik, heb er ook 64GB in en 1GB SSD.
Alleen heb ik de DS10U5, dat is nog een model lager.
Ik heb de turbo uitgezet in het BIOS, de CPU op 100% minimum en 100% maximum zoals in de HW handleiding beschreven.
De 4 cores lopen nu op een constante basissnelheid van 1600 MHz en de CPU temperatuur blijft keurig rond de 50 graden, ook na urenlang spelen.

Toevallig heb ik gisteren de polyfonie getest en dat bleek 5100 te zijn. Er zijn zeker systemen die hogere getallen halen, maar voor mijn doel is het genoeg. Ik speel meestal stereo en ook met alle 84 registers van Rotterdam open krijg ik de polyfonie niet in het geel. Voor mij voldoet dit systeem prima en ik heb sinds ik de touchscreen op een andere USB poort heb aangesloten geen tikjes of glitches meer.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 mei 2020 11:07

Re: Nieuwe PC 64 gig geheugen

Erwin

Goed jouw ervaring uit de praktijk met de Shuttle hier te noemen.

Toch nog een vraag omdat de CPU klokfrequentie nog al laag is en ik jouw polyfonie getal hoog vind.
Is jouw getal getal de gemeten polyfonie (statische polyfonie genoemd) door het polyfonie-orgel in HW te laden, of heb je de uitkomst van die meting al gecorrigeerd? HW adviseert nl. als polyfoniewaarde de statische polyfonie * 0,3 te doen en dit in te stellen in het Audio, MIDI and Performance large control paneel. Zie het HW-V manual blz. 247 - 250: "Determining and limiting polyphony".
(0,3 vind ik zelf nog al aan de veilige kant zitten).

Verder, de buffergrootte tussen HW en geluidskaart is mede bepalend voor het resultaat.

Berichten: 40

Geregistreerd: 11 maart 2020 14:41

Bericht 25 mei 2020 13:10

Re: Nieuwe PC 64 gig geheugen

Evert-Jan,

Inderdaad is dit de statische polyfonie die ik met het polyfonie-orgel gemeten heb.
Dus volgens de handleiding moet ik de polyfonie dan op 1700 instellen, dat heb ik dan maar gedaan (moet voor elk orgel apart ingesteld). De buffer heb ik op 1 x 512 staan.
Ik zag een video van Richard McVeigh en die heeft een laptop van 7 jaar oud met 16 GB en heeft daar Rotterdam surround op staan, zie https://www.youtube.com/watch?v=5F8iPqOnySo
Nou, dan denk ik dat mijn shuttle PC heel wat beter is. Ik vind zijn livestream concerten overigens prachtig klinken, luister maar: https://www.youtube.com/watch?v=bfnxX3i2WX4

De temperatuur van de CPU hangt volgens mij vooral van de frequentie af. Toen ik de aanpassingen nog niet gedaan had, ging de CPU bij het laden van een orgel al snel naar 3,9 GHz (turbo maximaal) en toen liep de temperatuur heel snel op naar boven de 80 graden. Nu de CPU vastzit op 1600 MHz komt de temperatuur nauwelijks meer boven de 50 graden, ook niet bij het laden wanneer de belasting het hoogst is. Eigenlijk zou ik die turbo tijdens het laden van orgels nog wel tijdelijk willen terug hebben, zodat het laden sneller gaat, maar lijkt me in de praktijk niet mogelijk. Shuttle heeft ook nog een krachtiger mini PC, waarin een volwaardige i9 kan, met actieve koeling, maar dan ben ik bang dat je de ventilatortjes wel gaat horen, zie http://www.shuttle.eu/fileadmin/resourc ... H370_e.pdf
Ik heb liever absolute stilte en dan iets minder power.

Op de oorspronkelijke vraag van Siem: ik denk dat elke moderne externe USB geluidskaart voldoet, ik gebruik de iConnectivity audio 4+, dus met 4 outputs voor eventuele surround.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 mei 2020 19:48

Re: Nieuwe PC 64 gig geheugen

Het polyfonie orgel is een goede graadmeter om PC's met elkaar te vergelijken.

Zelf stel ik de polyfonie in door een MIDI file met snel spel af te spelen op het grootste orgel in een kerk met de meest akoestiek en dan alles open (ook al zal dat niet klinken). Zo krijg je de meeste pijpen aan het spreken en is dat de praktijk. Dan in het Audio, MIDI and Performance paneel de polyfonie zodanig instellen, dat CPU en polyfonie gelijktijdig rood raken (maar niet in het rood komen).
Dit getal kun je daarna voor elk orgel instellen met een heel enkele uitzondering, waarbij er toch soms nog een plop te horen is.
En dan zul je zien dat je hoger uitkomt dan de 1700, die je bij de huidige instelling van het audiobuffer hebt.

Wordt de ingestelde polyfoniewaarde bereikt, dan regelt Hauptwerk het audio van de galmstaarten die het langst geklonken hebben, langzaam weg. Dit gebeurt dus "onhoorbaar" omdat de andere galmstaarten luider zijn.
En dat is dus ook het geval als je de polyfonie te laag instelt (1700 terwijl je in de praktijk op bijv. 2500 kan uitkomen). Je zit met 1700 altijd veilig, terwijl de processor meer aan kan en je dan de volledige akoestiek kan horen.

Richard McVeigh & Rotterdam in 16 GB.
Zie de presentatie https://www.youtube.com/watch?v=5F8iPqOnySo&t=180 tot 3':52".
Hij laadt niet alle registers. En omdat hij zelf 3 manualen heeft, gebruikt hij het borstwerk niet. Geeft hij ook aan bij de demonstratie van de divisionals per manuaal. Ook in de demonstratie van de div. registers vanaf 15' kun je zien/horen welke hij geladen heeft. Van het pedaal zijn 8 registers niet geladen. Ik tel ca. 60 knoppen op zijn orgel. Trek daar koppels, tremulanten e.d. van af, dan laadt hij er denk ik ca. 40.
Full surround heeft bij 16-bit ca. 23,5 GB nodig. Als hij dan een deel in 14 bits laadt, dan kom je wel aan 16 GB RAM voor Windows en de sample set.
Bij een oude processor regelt de ingestelde polyfonie de langst geklonken galmstaart wel weg. En als je het slotakkoord gegeven en daarna de handen los van het klavier hebt, dan hoor je de volledige galm weer. De CPU heeft dan weer meer tijd omdat er geen nieuwe akkoorden komen. En dat is ook bij Richard het geval.

En misschien heeft een NMVe SSD geen zin voor Siem, als de CPU het laden van een orgel afremt. Maar dat kun je zien aan de getallen in de activity logfile. Maar misschien gaat HW in de toekomst meer dan 5 cores gebruiken. Dan zou zo'n SSD misschien wel voordeel hebben.

Shuttle heeft naast de Slim serie ook een Cube serie (barebone). De kast is 2x zo groot en heeft een ventilator. http://global.shuttle.com/products/prod ... egoryId=19
In deze kan gewoon een desktop processor.

Het blijven wel dure systemen.

Berichten: 57

Geregistreerd: 04 dec 2015 00:31

Bericht 29 mei 2020 00:34

Re: Nieuwe PC 64 gig geheugen

Hoi beste mannen. Ik heb bewust even afgewacht of er enige discussie zou gaan ontstaan m.b.t. de shuttle systemen.
Evert-Jan geeft aan dat dit systeem niet geschikt is voor HW. Ik hecht veel waarde aan dat advies. Echter is er ook een praktijkvoorbeeld waarbij het wel blijkt te werken. Een laatste opmerking was; “het blijven toch dure systemen.”

Als ik een goede HW PC wil kopen ben ik ruim € 2000,00 kwijt. De shuttle komt in de specificaties die ik hierboven noem op ruim € 1800,00 uit. Dus niet duurder dan een HW pc.

Wat ik me afvraag, is het systeem nu geschikt of niet. Ik speel nu ook met een i7 processor en 32 gig. Zonder problemen. Dat heeft de shuttle ook minimaal in huis. Ik ben er nog niet helemaal uit.

Berichten: 40

Geregistreerd: 11 maart 2020 14:41

Bericht 29 mei 2020 08:31

Re: Nieuwe PC 64 gig geheugen

Siem, ik zou bijna zeggen kom maar eens kijken bij mij en probeer het uit. Ik ben heel tevreden met mijn Shuttle die ik met alle snoeren en adapters binnen in de speeltafel heb geplaatst, want ik wilde geen PC op of naast de speeltafel.

Een ding is nog wel te overwegen: je kunt bij de Shuttle niet boven de 64GB, zou je ooit meer, bv. 128GB willen, dan heb je weer een nieuw systeem nodig.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 mei 2020 18:03

Re: Nieuwe PC 64 gig geheugen

Siem schreef:Als ik een goede HW PC wil kopen ben ik ruim € 2000,00 kwijt. De shuttle komt in de specificaties die ik hierboven noem op ruim € 1800,00 uit. Dus niet duurder dan een HW pc.
Het verschil is wel dat de CPU in de desktop PC meer presteert dan die in de Shuttle. Voor wat de Shuttle presteert blijft het m.i. een dure doos.
Voordeel is, zoals Erwin schrijft, dat hij heel gemakkelijk in de orgelkast kan worden geplaatst.

Berichten: 40

Geregistreerd: 11 maart 2020 14:41

Bericht 30 mei 2020 00:30

Re: Nieuwe PC 64 gig geheugen

Zojuist de Shuttle PC in de configurator van minipc.eu ingevoerd en dan komt er €1604.= uit. Dus toch €200 minder...

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com