Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

i5 duo of quad?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 17

Geregistreerd: 18 feb 2011 20:33

Bericht 30 mei 2013 21:38

i5 duo of quad?

hallo,

ik kan een hp 8100 elite minitower aanschaffen. hier zit een i5-processor in, maar dat is dual core i.p.v. een quad core. Maakt dat nog uit? Kan hauptwerk eigenlijk wel 4 of meer cores benutten? is dat bewezen?

verder vroeg ik me af waarom de voeding meer dan 500 watt moet zijn?

groeten arjan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 mei 2013 22:47

Re: i5 duo of quad?

Arjan

even gegoogled en ik zag dat de HP8100 de volgende specs zou hebben:
3.2 GHz Intel Core i5 650, 2 GB DDR3, 500 GB HDD, DVD±RW, Intel HD Graphics, Windows 7 Professional

Als je HW free zou gebruiken, word je al beperkt in de samplesetgrootte. Windows vereist 1 GB RAM, blijft slechts 1 GB over.
De processor is idd een 2 core en kan max 16 GB aansturen. Ik heb niet gekeken welke type RAM in het systeem past en of je dan de bestaande RAM kunt weggooien om 2 nieuwe bankjes te plaatsen.
Ik denk dat deze PC geschikt is voor kantoor werkzaamheden: office, internet, email, maar voor Hauptwerk en toekomstige zaken niet geschikt (tenzij je HW nu wilt proberen en je over bijv. een jaar een andere PC koopt).
Ik zou toch kijken naar een iets krachtiger systeem met 4 core.

Antwoorden op je vragen
- Het maakt zeker uit: duo of quad core. De laatste kan 2x zoveel werk verzetten (er zitten dan 4 processors in 1 behuizing ipv 2).
- 500 W voeding. Een beetje processor kan afhankelijk van de belasting 130 W consumeren. Tel daarbij op het verbruik van moederbord, RAM, video kaart, harddisk en het rendement van de voeding en je zit al gauw richting 500 W.

Berichten: 17

Geregistreerd: 18 feb 2011 20:33

Bericht 31 mei 2013 21:33

Re: i5 duo of quad?

Hoi Evertjan, bedankt voor je antwoord.
Alleen vroeg ik me af, als ik een bestaande desktop koop waarvan de voeding bijv. 480 Watt is, dan mag ik er toch van uitgaan dat dat ruim voldoende is voor alles wat op het moederbord kan worden aangesloten? Of zie ik dat verkeerd?

Verder vroeg ik me af of Hauptwerk die 4 kernen ook bewijsbaar goed aan stuurt. Of zit 'm dat in de aansturing via Windows? Ik kan best een quad core aanschaffen, maar hoe weet ik dat die ook alle 4 daadwerkelijk gebruikt worden?
Of zit ik nu te zwammen? :lol:

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 mei 2013 22:52

Re: i5 duo of quad?

Arjan

Als je een bestaande PC koopt, mag je er vanuit gaan dat de voeding daarop is aangepast. Echter, je kunt niet onbeperkt kaarten in de PCIe slots stoppen e.d.
De 500 W die ik noemde, is als je een PC in losse onderdelen koopt.

HW kan makkelijk een i7 3930K gebruiken. Dit is een 6 core en heeft ook nog 6 virtuele cores; dus 12 stuks. Ik weet niet wat het maximum van is, dat HW kan aansturen. Een moderne i5 heeft alleen fysieke cores (4 stuks), een i7 heeft 4 fysieke en 4 virtuele cores. Er zijn meerdere forumleden die een i5 gebruiken (met een max van 32 GB RAM); anderen gebruiken een i7 (met een max van 64 GB RAM). Aanschaf is afhankelijk wat voor samplesets je heb/zou willen kopen.
Hauptwerk wijst de kernen aan die gebruikt worden (als Windows en de Bios ze allemaal beschikbaar geeft) en als ze bijv. alle 12 beschikbaar zijn, gebruikt HW ze ook.

Berichten: 17

Geregistreerd: 18 feb 2011 20:33

Bericht 01 jun 2013 23:03

Re: i5 duo of quad?

Helder, bedankt voor je antwoord.

Groeten Arjan

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com