Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Mac mini vraag

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 23 jun 2013 14:34

Mac mini vraag

macmini.jpg


Omdat ik nu voor de zoveelste keer gekraak in mijn systeem heb, en WIN8 ok al eens totaal is gecrasht, en ik het telkens weer opschonen en optimalisren van de config. dus nu gewoon zat ben, ben ik eindelijk rijp voor iets anders.

Mijn oog is gevallen op de Mac Mini, die nmm de volgende voordelen heeft ( ik hoef slechts max 16 gig ram!!)

max 85 watt stroomverbruik
zowel USB 3.0 als ook Firewire standaard aanwezig.
kastje zo klein dat het gemakkelijk overal is te plaatsen.

Zijn er ook nadelen? En heeft iemand op het forum ervaring hiermee, of in elk geval met Apple voor HW ???

HG

Geert
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 jun 2013 08:27

Re: Mac mini vraag

Hauptwerk zelf is een voorstander van een Mac: "If you are buying a new computer to run Hauptwerk, we particularly recommend the current range of Apple Macs, especially the Mac Pro or
MacBook Pro, since we have found them to perform outstandingly well with Hauptwerk, to be very simple to set up and use, and also to be
very reliable and robust for use with audio and MIDI in general, while being reasonably-priced for their quality and performance."

Zelf vind ik het grootste nadeel van de MAC-mini de prijs. Daarnaast zit er een 5400 rpm harddrive in, wat niet echt lekker performed. Ik weet niet of je er een extra SSD bij in kan stoppen, anders is dat ook een nadeel. Verder wordt zo'n kastje onder belasting snel warm, en wat de fan dan voor herrie produceert weet ik ook niet. Een goed geconfigureerde Windows-PC bied meer voor een veel betere prijs.

Het voordeel is natuurlijk het formaat en de betrouwbaarheid. En zo'n mooi kastje vraagt erom om te laten zien, dus niet weg stoppen in je orgel ...
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 24 jun 2013 09:33

Re: Mac mini vraag

Zeer bedankt voor je kritische beschouwing, hr Schipper.

Ik zal er zeker rekening mee houden. Idd wel veel dissipatie in zo,n kleine behuizing.

Stel dat het doorgaat, dan zal ik in elk geval mijn bevindingen hier posten.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 24 jun 2013 11:00

Re: Mac mini vraag

Toch maar een Big-Mac dan :lol: :lol:

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 24 jun 2013 12:08

Re: Mac mini vraag

De Mac Pro is wel heel prijzig helaas. Maar zeker de moeite waard sinds zijn recente update.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 24 jun 2013 17:32

Re: Mac mini vraag

Dag Geert,

Ik ben in 2006 of 2007 overgestapt op Mac Pro, vanwege Hauptwerk, jawel. Ik heb er geen dag spijt van gehad, het is iedere euro dubbel waard. Ik startte indertijd op een Dell met windows XP maar dat was een dieptrieste ervaring. Toch had ik in 2005 al genoeg geproefd van de belofte die Hauptwerk betekende. Dus hoewel het een behoorlijke investering betekende - en in de jaren daarna nog behoorlijk wat upgrades qua Ram en SSD - heb ik mijn aarzelingen overwonnen over het toen nog voor mij onbekende van Mac. En dan ook nog laveren tussen de gelovenstrijd die dit altijd weer oproept: ik ben met en zonder HW volledig om naar Mac. Pure kwaliteit en stabiliteit, voor sommigen speelt design ook mee.
Mijn mac pro is alweer gedateerd, een 1.1, na 6/7 jaren nog altijd 100% stabiel en betrouwbaar, en geen onderhoudsores en heeft nog steeds een behoorlijke economische waarde. Wat kostbaarder in aanschaf maar goedkoper in afschrijving, zal ik maar zeggen.
Met Mac mini -uitvoering heb ik geen ervaring, kijk eens op het hauptwerk-forum, er zijn genoeg anderen.

Er is over Mac altijd veel te doen geweest over de - voor ons Europeanen- eigenaardige garantiebepalingen van Apple. Er zou al wel wat verbeterd zijn in de houding van Apple. Mijn advies is om een Apple aan te schaffen via een organisatie die de Europese richtlijnen hanteren op gebied, zoals Mycom. Dan heb je een betrouwbare partner/leverancier - mocht er toch wat aan de hand zijn.
Succes met orienteren op Mac en OS. :)

Fokko

PS: ik heb het indertijd aangedurfd vanwege de voorkeur voor en het vertrouwen van Martin Dyde in Apple. Ik heb deze man erg hoog zitten.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 jun 2013 17:46

Re: Mac mini vraag

Apple is al sinds jaar en dag de copmuter in de grafische industrie, omdat deze ook grafisch complexe belastingen aan kunnen, zonder storingen.dus met hauptwerk moet dat dan ook zeker stabiel draaien

eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik zelf nooit geen problemen technisch heb ondervonden met mijn windows pc.

ik denk wel, dat als je een krap bemeten windows pc hebt, deze veel storings gevoeliger is met hauptwerk, dan een apple


gr



JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 24 jun 2013 21:22

Re: Mac mini vraag

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reakties.

Tis gek, maar mijn PC doet het vandaag weer de hele dag zonder een tikje...wellicht ook een tip voor anderen: gewoon eens dreigen dattie door een Mac wordt vervangen......

Intussen heb ik wel de konsekwenties alvast even op een rij gezet, omdat ik dan ook een andere convolution plug-in nodig heb voor Reaper om maar iets te noemen, en idd de diverse drivers.

Das trouwens wel weer goed van Reaper: de licentie werkt gewoon platform-onafhanklijk.

wat betreft de Mac PRO: het schijnt - NRC van afgelopen zaterdag - dat mannen eens in hun leven iets echt onverantwoord goeds willen aanschaffen, dat ze eigenlijk niet echt nodig hebben; tis voer voor psychologen zeg maar.

Dus wie weet, in dat kader.......

HG

Geert

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 25 jun 2013 08:45

Re: Mac mini vraag

Geert schreef:Mijn oog is gevallen op de Mac Mini, die nmm de volgende voordelen heeft ( ik hoef slechts max 16 gig ram!!)

Op een Mac is ongeveer 2/3 van het totale RAM beschikbaar voor applicaties en dus HW. Bij een Mac Mini met 16GB kun je dus effectief ongeveer 11GB voor HW gebruiken.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 25 jun 2013 08:52

Re: Mac mini vraag

Ja, al gaat het gerucht dat in de nieuwe HW update ze de lat toch wat hoger hebben kunnen schuiven........

Maar dat is wel DE beperking voor de mac mini.......

HG

Geert

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 25 jun 2013 12:27

Re: Mac mini vraag

Geert schreef:Ja, al gaat het gerucht dat in de nieuwe HW update ze de lat toch wat hoger hebben kunnen schuiven........

Inderdaad, die 2/3 grens heeft mij altijd verbaasd en ik begrijp ik ook zelfs als Mac gebruiker nog steeds niet waarom. Ik heb Hauptwerk zo ingesteld dat het alleen een waarschuwing geeft bij het bereiken van de 2/3 Ram consumptie, in mijn situatie rond de 21 Gb. Ik gebruik echter veel meer GB's Ram en heb nooit enige onstabiliteit waargenomen of mindere performance. Wel vertraagt het laden van de sampleset wat. Op 32 Gb Ram ga ik met gemak tot 26 Gb en zelfs weleens hoger tot 30 Gb, maar doorgaans ga ik niet tot het randje.

Fokko

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com