Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Interrupts van het systeem - 25% CPU belasting ?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 11 jul 2013 12:23

Interrupts van het systeem - 25% CPU belasting ?

Voor Windwos 8 heeft Asus voor het P8P67-M moederbord een aantal (BIOS)updates beschikbaar.

Ik heb deze updates voor het moederbord uitgevoerd, en de nieuwe drivers geinstalleerd, waaronder een Intel Rapid Storage driver. Hoewel mijn PC, een i5-2300, 2xSSD in Raid (totaal 320 Gb) en 32 GB Ram prima draaide, verbaasd het me nu ik met ASUS "AL Suite II" weer realtime de CPU temperatuur kan uitlezen, dat nu "Core 0" op een 80-100% belasting staat. De gehele Quadcore-processor in Windows is dan ook nu 22-25 % belast, en wel met Interrupts van het systeem...

Het uitzetten van indexering, automatische updates, de onboard geluidskaart (die na de bios update weer aanstond...) helpt niets , vreemd genioed slaat de CPU-meter in Hauptwerk 4 nagenoeg niet uit. In rust soms even 1, of tikt net het tweede balkje aan.

Alhoewel de PC ook voor office en internet wordt gebruikt, maar regelmatig wordt opgeschoond met CC-cleaner en Glary Utilities 3.0, heb ik wat services uitgezet, waarvan overigens in het geluid niets van is te merken. De polyfonie is onverminderd gewoon nog op 4000 mogelijk. Wel duurt het laden van de samplsets ineens (af en toe) veel langer. De snelheden van SSD in RAi is gewoon weer enkele Harddisk snelheid geworden, globaal zeker wel 2x zolang. Dit zou met de Intel driver te maken kunnen hebben, die ik helaas niet kan verwijderen, danwel met de verminderde processorcapaciteit i.v.m. het datatransport.


Een heel verhaal, zie of doe ik iets verkeerd ?
Graag wil ik eerst van die "Interrupts van het systeem" af, wie weet raad ??


WiBo
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 jul 2013 18:04

Re: Interrupts van het systeem - 25% CPU belasting ?

Wim

één ding noem je niet in je uitgebreide verhaal: Wanneer treedt het op. Altijd? Als je speelt? Als je een orgel laadt?
Dat het laden van een sampleset langer duurt komt mede door die interrupts, maar het kan ook aan de nieuwe Intel Rapid Storage driver liggen.


Ik noem maar een aantal dingen, die je misschien kan nakijken/uitvoeren.
Onderstaande moet altijd na een BIOS upgrade omdat de parameters wel eens op een nadere NVRAM locatie kunnen staan dan voor de upgrade. Door eerst de factory settings te saven, staat alles weer op de juiste plaats.
Reset dus de BIOS naar factory settings en kies save. De PC start opnieuw op en ga direct weer de BIOS in en zet nu alle settings zoals ze voor de update stonden.
En kijk direct of de HD's op SATA staan en niet in een PIO mode maar DMA.
Als de PC is opgestart, kijk dan in apparatenbeheer of ze daar ook als DMA staan (of te wel dat windows ze niet in PIO mode heeft gezet).


Audio op moederbord heb je uitgezet. Soms zit er op de videokaart ook audio (tbv HDMI). Is dit ook uitgezet indien aanwezig?
Op http://languor.us/windows-7-high-cpu-usage-due-system-interrupts-deferred-procedure-calls-and-interrupt-service-routin staat e.e.a.
Een process "audiodg.exe" is de veroorzaker in dit geval; er staat beschreven hoe je het voorkomt.


Een programma om te ontdekken welke interrupt welk proces start en hoe lang dat proces duurt, is Latency Monitor: http://www.resplendence.com/latencymon
De home versie is gratis te gebruiken: http://www.resplendence.com/download/LatencyMon.exe

Programma installeren en in jouw geval op de knop "drivers" klikken


Ik ben benieuwd wat er uit komt.

Evert-Jan

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 11 jul 2013 21:46

Re: Interrupts van het systeem - 25% CPU belasting ?

Vrijdag of zaterdag ga ik er verder induiken, dank zover!
Er is een kleine kans dat het al eerder was, omdat de CPU indicator in Hauptwerk niets verontrustends aangeeft en aangaf.
Het fenomeen is nadat ik het ontdekte constant aanwezig, de laadtijden wisselen. Dus bijna altijd 80-100% voor core 0, soms na een tijdje rust 37-60%, hoewel dan de hele processor activiteit niet onder de 22-30% komt in het windowstaakoverzicht.

WiBo

PS. de Bios leek me al gereset na de update naar 3701, maar 'k zal het in elk geval nog een keer overdoen.
Na deze upgrade startte de PC namelijk eerst niet op, omdat de RAID instelling was teruggezet op SATA....
Daar moet je zelf achter komen.... :?

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 16 jul 2013 22:44

Re: Interrupts van het systeem - 25% CPU belasting ?

Evert-Jan schreef:Audio op moederbord heb je uitgezet. Soms zit er op de videokaart ook audio (tbv HDMI). Is dit ook uitgezet indien aanwezig?
Op http://languor.us/windows-7-high-cpu-usage-due-system-interrupts-deferred-procedure-calls-and-interrupt-service-routin staat e.e.a.
Een process "audiodg.exe" is de veroorzaker in dit geval; er staat beschreven hoe je het voorkomt.

Een programma om te ontdekken welke interrupt welk proces start en hoe lang dat proces duurt, is Latency Monitor: http://www.resplendence.com/latencymon
De home versie is gratis te gebruiken: http://www.resplendence.com/download/LatencyMon.exe

Programma installeren en in jouw geval op de knop "drivers" klikken

Ik ben benieuwd wat er uit komt.

Evert-Jan


Ik heb inmiddels wat resultaat geboekt, ben eerst met de bezem door de softwarekast gegaan..
A) Bios nogmaals gereset en ingesteld
B) Aanwezige software die niet werd gebruikt, zoals Google-drive en Skydrive zijn gedeinstalleerd.
C) In apparaatbeheer een overbodige draadloze Wifi-netwerkadapter verwijderd (pc is bedraad aangesloten nu)
D) in apparaatbeheer het Audio van de videokaart uitgezet
E) Windows geluiden uitgezet
F) Bestandsdeling in thuisgroep (netwerk) uitgezet - delen van video, audi, bestanden en printers ooit getest...
G) Windows wisselebestand weer uitgezet, ik heb 32 Gb Ram, waarvan zeker altijd 5 vrij (aanzetten bij HW4 zou beter zijn volgens Hauptwerk.com


Het resltaat mag er zijn, Caen 24 bits-surround laadt 1:30 en Freiberg in 0:50 !
Zie ook bijlage, de Latenymonitor ga ik zeker ook nog proberen!

WiBo
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door WiBo op 17 jul 2013 18:55, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 jul 2013 18:44

Re: Interrupts van het systeem - 25% CPU belasting ?

Ziet er goed uit.
Ik denk dat D de fout veroorzaakte. Dit audio op de videokaart ziet men heel vaak over het hoofd en geeft wel de door jou genoemde effecten. En omdat je de vele interrupts nu kwijt bent, gaat het laden sneller.

De andere zaken zijn optimalisaties, die geen kwaad kunnen. Punt F kun je nog aanvullend de "Windows media player Network sharing service" uitzetten (mocht je dat nog niet gedaan hebben). En als je ook geen printer aan deze PC hebt, kunnen drivers weg en printerspooler service ook uit.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com