Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

nieuwe compuer kapot ? help

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 16 jul 2013 01:50

nieuwe compuer kapot ? help

beste computer deskundigen ik heb een heel groot probleem...... mijn computer werkt niet meer .

ik heb zelf een nieuwe computer gebouwd voor mijn nieuwe zelfbouw orgel.

het gaat om het volgende systeem..

moederbord asus p8z77-m
geheugen ddr3 1300mhz geil 32gb
processor i7 2600
voeding 500 watt
ssd 128gb kingstong sata 6
1000gb hdd sata 3
geluidskaart m audio 10 10 lt pci

nu heb ik al een tijdje last van het volgende probleem..

als ik mijn computer opstart heb ik de ene keer dat hij gelijk windows 7 opstart en draait het systeem naar behoren.. tenminste zo lijkt het. ik heb de free versie hauptwerk geïnstalleerd en een aantal demo orgels. als ik hauptwerk op start dan zie ik gelijk dat de cpu meter in het rood loopt terwijl ik nog niet eens aan het spelen ben.. vreemd wat voor een i7 zou dat niet mogen gebeuren. lijkt mij.

als volgt druk ik de power knop in van de pc en sluit het systeem netjes af ..dan begint de ellende.... zodra ik de pc weer aanzet hoor je de koelvinnen en de hdd"s opstarten na +_ 4 seconden valt het systeem uit en herstart zich zelf weer op nieuw..het gebeurd meestal twee keer achter elkaar dat het systeem zelf uit schakelt en zelf weer inschakelt als ik de powerknop indruk ??? daarna krijg ik weer beeld en start het systeem weer volledig op en blijf gewoon draaien als ik hem zelf niet uitschakel..??

nu wou ik vandaag opnieuw mijn computer aan zetten en de computer gaf geen beeld meer en starte niet meer op.

ik heb het volgende gedaan,

pc open gemaakt geheugen er uit en stuk voor stuk weer terug geplaatst geen effect
hdd los gekoppeld geen effect. .
geluidskaart verwijdert: geen effect.
daarna geheugen nog eens terug geplaast 1 voor 1 en ja hij gaf ineens weer beeld pc weer uit geschakeld hdd weer aan gesloten en opnieuw op gestart. en weer zwart beeld.. :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

wat is dit heb dit nog nooit mee gemaakt.. iemand van jullie een idee ?

denk zelf dat het moederbord defect is om dat hij deze kuren al vanaf het begin heeft computer is nu ong twee maanden oud. processor lijkt mij in orde te zijn anders start de computer ook niet op lijkt mij en krijg je na ongeveer
10 x opstarten toch ook geen beeld.. al valt wel op dat de groene lampjes op het moederbord wel gewoon branden en niet knipperen zo als ze volgens mij doen bij een defect systeem..

als iemand dit probleem erkent of hier een oplossing voor weet hoor ik het graag want een hauptwerk systeem zonder computer gaat hem ook niet worden :lol: hoop dat de schade mee valt.

met vriendelijke groet hendrik romkes
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 16 jul 2013 12:01

Re: nieuwe compuer kapot ? help

Beste Hendrik,

heb je de powerknop van je speeltafel waarmee je de pc afsluit wel goed aangesloten? (verbreek- in plaats van maakcontact) Omdat de problemen pas begonnen als je de powerknop indrukt?

Het vervolg van je posting heeft niks met het opstarten van de pc te maken. Waarschijnlijk je grafische kaart niet goed aangedrukt of een los kabeltje ergens in je pc.

Het beste is om je pc onder de arm te nemen en naar de computerleverancier te gaan, kost je een paar centen maar dan weet je zeker waar het probleem zit, als je er zelf niet uitkomt.
Laatst bijgewerkt door Lubbert op 16 jul 2013 12:02, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 16 jul 2013 12:02

Re: nieuwe compuer kapot ? help

heb vandaag even verder gekeken en de pc helemaal uit elkaar gehaald. moederbord er uit en gekeken of er iets kortsluiting maakte maar kon niks ontdekken :roll: de zaak weer terug geplaatst en ja de pc deed het weer 10 x opgestart en 10x geen probleem 11x zwart beeld en was weer afgelopen.. zou het aan de voeding liggen? dat zou ook kunnen dat de processor te weinig stroom krijgt misschien?

anders weet ik het ook niet meer.. kun je zo iets ook testen.. :(

gr hendrik
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 16 jul 2013 13:30

Re: nieuwe compuer kapot ? help

De voeding is te testen met een tester van ongeveer 19,- euro
http://www.youtube.com/watch?v=4wML_G3lHzQ
deze heb ik gekocht, werkt perfect.

Zou kunnen dat er 1 voedingslijn niet goed is.

Zwarte beelden zijn mijn ervaring, geheugen chips
Dus alle chips eruit en 1 chip er in en dan kijken.
32gb is meestal 4x8gb, en hauptwerk free kan ook op 8gb draaien
Probeer maar eens met 8 gb

Bartmans

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 jul 2013 19:01

Re: nieuwe compuer kapot ? help

Hromkes schreef:als volgt druk ik de power knop in van de pc en sluit het systeem netjes af ..dan begint de ellende.... zodra ik de pc weer aanzet hoor je de koelvinnen en de hdd"s opstarten na +_ 4 seconden valt het systeem uit en herstart zich zelf weer op nieuw..het gebeurd meestal twee keer achter elkaar dat het systeem zelf uit schakelt en zelf weer inschakelt als ik de powerknop indruk ??? daarna krijg ik weer beeld en start het systeem weer volledig op en blijf gewoon draaien als ik hem zelf niet uitschakel..??


Het zijn 2 problemen.
Het ASUS moederbord probeert bij opstarten een hogere clock frequentie uit dan standaard mogelijk is (overklokken). Is het systeem dan niet stabiel, dan wordt de PC uit zichtzelf na ca 4 sec. herstart met een lagere clock frequentie.
En dat is wat je in probleem 1 ziet gebeuren. Je kan dit uitzetten door de OverclockTuner op manual te zetten. In jouw geval moet je het ook doen omdat je RAM van 1333 MHz gekocht hebt. Bij een eventuele hogere frequentie zou je gebruik kunnen maken van overklokken. Maar gezien jouw technische ervaringen raad ik je dit af.

aan te passen als volgt:
Druk daarvoor bij het opstarten van de PC op de DEL toets zodat je in het BIOS komt.

Je krijgt dan dit linker deel van het plaatje voor: http://www.asus.com/websites/global/products/7yxGrS52FngihsKT/EFI-2_pic.jpg

De instellingen in het ASUS BIOS kunnen met de muis gewijzigd worden.

Klik rechtsboven op Exit / Advanced mode
Klik in het volgende window op Advanced mode

Klik in het volgende window dat je ziet bovenin op AI Tweaker
Ai Overclock Tuner staat op AUTO. Dit moet Manual worden. Klik op AUTO en wijzig dit in Manual
Toets F10 van je keyboard in en vervolgens Save changes and exit en dan op YES ; de instellingen wordt opgeslagen.

De PC start opnieuw op en nu dus altijd in 1 keer op de standaard frequentie.

Hromkes schreef:nu wou ik vandaag opnieuw mijn computer aan zetten en de computer gaf geen beeld meer en starte niet meer op.


Het 2e probleem heeft volgens mij met je videokaart te maken. Hoe weet je dat je PC niet opstart? Windows zou best opgestart kunnen zijn (kijk naar het lampje van je harddisk tijdens het opstarten) maar je hebt geen beeld.
Zat de kaart misschien niet goed aangedrukt in het moederbord of je had de kabel niet goed vastgeschroefd op de videokaart of op je monitor?
Nu hij weer beeld geeft, kun je het niet meer navertellen wat de oorzaak geweest zou kunnen zijn.

Nog een vraag: in de nabijheid van de processor (tussen processor en de aansluitingen op de achterkant van het moederbord) zit ook een voedingsblokaansluiting. Heb je daar ook een kabel van de voeding op aangesloten??

Vaak geven PC's bij aanzetten een aantal korte/lange piepjes achter elkaar als er intern wat fout zou zijn (een soort morse). Even onthouden hoeveel korte en/of lange of combinaties van die 2 hoort. Zie hier voor een tabel: http://www.computerhope.com/beep.htm
Advies: ik zou de PC ook niet steeds (onnodig) uit elkaar halen; daar wordt deze niet beter van (maar je krijgt wel PC bouwer ervaring :lol: :lol: :lol: ).

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 17 jul 2013 00:54

Re: nieuwe compuer kapot ? help

hartelijk dank voor de snelle reactie"s.

helaas heb ik geen klein speakertje bij mijn moederbord meer dus kan geen piepjes horen op het moment.
vanmorgen kreeg ik na een beetje prutsen hem weer aan de praat nu helemaal niets meer beeld blijft zwart en het lampje van het moederbord voor het geheugen knippert ook niet meer bij opstarten van de pc ?,

ik heb wel redelijk verstand van computers heb ze altijd gebouwd voor een pc winkel maar dat is al 4 jaar terug af en toe doe ik er nog wel eens een maar het spul verander met de dag dus als je er niet meer in zit dan kom je er niet snel meer uit.

ik gebruik trouwens de video kaart die op het moederbord standaard zit. gewoon de vga aansluiting.

ik ben er van overtuigt dat de pc geen windows start tijdens dit probleem om dat hij bij de keren dat ik hem nog wel aan de praat kreeg hij niet aan gaf of ik windows normaal wou starten of in veilige modus.

het eerste probleem wou ik nu gaan verhelpen dat was een goede tip van je evert - jan :) alleen zie eerst maar eens of ik hem weer aan krijg. geheugen in losse reepjes getest bij alle 4 geen resultaat.. en vanmorgen gaf hij in windows nog 31.9 gb werkgeheugen weer dus dat lijkt me geen probleem te zijn..

heb nu de baterij er uit gehaald kijken wat hij dan doet.. toch denk ik van een voeding"s probleem maar ja om nu een meter te kopen van 25 a 30 euro vind ik het ook niet echt waard voor eenmalig gebruik :roll:

gr hendrik
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 17 jul 2013 01:36

Re: nieuwe compuer kapot ? help

Je woont vast niet vlak bij hilversum, anders kwam ik even langs met zo'n meterje

Bartmans :D

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 jul 2013 18:32

Re: nieuwe compuer kapot ? help

Hendrik

nu zie ik dat jij de onboard videokaart gebruikt.
Dit is shared memory, wat betekent dat naast de DRAM-refresh en het normale CPU-geheugenverkeer ook nog video-geheugen verkeer over diezelfde geheugenbus gaat. Staat je videokaart op 60 Hz, dan is dat dus 60 keer per sec. In een PC voor een kantooromgeving kan dit geen kwaad. Voor HW betekent dat je audio hiks kunt krijgen en je polyfonie moet lager gezet worden.
Advies is om een (afzonderlijke) videokaart te kopen. Voorbeeld: http://www.mycom.nl/componenten/videokaarten/10074/msi-gt-210-silent1gb of http://www.mycom.nl/componenten/videokaarten/8717/asus-gt-610-silent1gb. Deze hebben geen ventilator (zijn dus stil). De tweede is iets sneller, maar dat maakt voor HW niets uit. Er kunnen 3 monitoren op aangesloten worden: VGA, HDMI en DVI. Het mag ook en ander merk zijn met een GeForce 210 chipset erop. Deze GeForce 210 is erg goedkoop en voldoet prima. En natuurlijk geen ventilator (tenzij je deze voor wind- en motorgeluiden in HW wilt gebruiken; dan hoef je die samples voortaan niet meer te laden ;) ).
En kijk even op blz 1-16 van de handleiding: hij moet in het blauwe PCIe slot.

Op een andere vraag heb je nog geen reactie gegeven: in de nabijheid van de processor (tussen processor en de aansluitingen op de achterkant van het moederbord) zit ook een voedingsblokaansluiting op het moederbord. Heb je daar ook een kabel van de voeding op aangesloten??

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 18 jul 2013 02:10

Re: nieuwe compuer kapot ? help

beste evert -jan

ik heb wegens tijd gebrek nog niet kunnen reageren.

ten eerste ben ik erg blij met je hulp die je aanbied en je kennis daar heb ik wat aan. :lol: :lol:

ben vanmorgen voor mijn werk even naar de computerzaak geweest en heb de voeding laten testen die bleek via het test apparaat nog goed te zijn :roll: maar ik geloofde er niet erg in. net wat jij al zij had zomaar al een vermoeden dat de processor te weinig stroom kreeg.

heb dus toch een nieuwe voeding gekocht van 650 watt. heb hem in mijn pc geplaatst en heb de nodige stroom stekkers in het moederbord geplugd.. en startte de computer op en hup beeld heb hem heel vaak af gesloten met de power knop en daarna weer in geschakeld zonder problemen wat hij eerst wel had ..

toen hauptwerk gestart en even het orgel van Zwolle. demo gestart en wat blijkt tijdens het spelen komt de cpu maar op ëën groen streepje max dus wat mij betreft is het probleem voorlopig opgelost :) :) :) :) ;)

met vriendelijke groet hendrik romkes
Avatar gebruiker

Berichten: 307

Geregistreerd: 14 sep 2012 16:45

Woonplaats: Huizen

Bericht 18 jul 2013 08:28

Re: nieuwe compuer kapot ? help

Kijk dat zijn de betere berichten

Bartmans :D

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 18 jul 2013 19:53

Re: nieuwe compuer kapot ? help

Je hebt toch geen 64 voeter in je pedaal zitten :lol:

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 19 jul 2013 00:10

Re: nieuwe compuer kapot ? help

hoe bedoel je dat met mijn domme pech werkt het pedaal nog niet :lol: :lol: :lol: :lol:
maar dat ben ik wel gewent mijn midi gaat nu trouwens ook via de m audio 10 10 lt die ook eindelijk werkt ;)

nog even een vraagje tussen door :? op de geluidskaart zitten een aantal tulp stekkers rood en wit

volgens mij 1 tot 7 oud uitgangen en 1 tot 7 ingangen.

moet ik de actieve speakers aansluiten op een witte tulp oud en een rode in of moet ik alles op de oud uitgangen aansluiten.. :roll: :) :) heb trouwens twee setjes mfb 544 wat ik wil aansluiten op de delta geluidskaart.

kan ik ze dan beter alle 4 boxen apart aansluiten of ge woon de twee sets doorlussen via midi kabel met elkaar :roll:

alvast bedankt.

gr hendrik

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 jul 2013 10:51

Re: nieuwe compuer kapot ? help

Alles natuurlijk aansluiten op de OUT pluggen.
Rood is Rechterkanaal, Wit is Linkerkanaal

En het beste kun je de boxen afzonderlijk op de geluidskaart aansluiten en dat in Hauptwerk configureren

En midi kabels hebben NIETS met je (audio)boxen (dus het geluid te maken). Midi is een datasignaal tussen je orgel en de PC. Dat signaal wordt door HW omgezet in audio en dan via de geluidskaart naar je boxen gestuurd.
Midi kabels zijn dus geen audiokabels om bijv. geluid door te lussen :!: :!: :!:
In de winkel koop je dus een Midi kabel en die is uitsluitend voor Midi geschikt. De audiokabels met Dinplug zijn nagenoeg niet meer te koop (in webshops nog wel).

Misschien komt het misverstand door de MFB boxen die een DIN plug hebben (dat is de oude standaard audioplug van vroeger). Op de MFB boxen kun je dus alleen het AUDIO op aansluiten. Je hebt in jouw geval dus een aantal kabeltjes nodig: Tulp plug aan de ene kant en een Din plug aan de andere kant.

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 20 jul 2013 14:24

Re: nieuwe compuer kapot ? help

beste evert-jan

ik bedoelde eigenlijk.

op mijn m audio delta 10 10 heb ik twee midi aansluitingen een in en een oud. die midi heb ik door gekoppeld naar mijn midi prints waar mijn klavieren op aangesloten zitten. :)

dus dat is geen probleem..

die tulp/din kabel heb ik al thuis liggen. die din / tulp aansluiting gaat in de mfb ( in- kanaal )van bijvoorbeeld de linker speaker.
kan dan in de oud ingang van de mfb speaker nog een din kabel doen die loopt dan naar de rechter speaker toe en gaat dan op de in aansluiting van de rechter speaker. zo zijn ze aan elkaar verbonden nu.

maar goed zal ze dus allemaal apart gaan aansluiten met tulp/din kabels om er het beste resultaat uit te krijgen :)

nog bedankt voor je reactie.

gr hendrik

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 jul 2013 16:10

Re: nieuwe compuer kapot ? help

Op http://www.mfbfreaks.com/hifi-apparatuur/mfb-boxen/22rh544/ kun je de handleiding van de boxen downloaden. Helaas niet in het URKS :( :( maar wel in het Nederlands en nog een aantal talen.

Heb even gekeken en de tulpuitgang van de 1010 kaart moet naar de eerste box (aansluiten op punt 7 , zie afbeelding hieronder). Vervolgens pak je een AUDIO DIN kabel en stopt die in punt 8 en de andere kant van de kabel in punt 7 van de 2e box. Met schakelaar 6 bepaal je vervolgens of een box het linker of rechterkanaal moet weergeven; voor 1 setje moeten ze dus tegengesteld aan elkaar staan !!
Zo heb je dus één stereo kanaal met je MFB's gemaakt.

Met knop 9 bepaal je de ingangsgevoeligheid. Meer naar rechts is harder. Dit kun je ook in de 1010 kaart regelen; even wat mee spelen om het goed af te regelen en daarna nooit meer aankomen.
Met knop 10 kun je de hoge tonen van je box regelen.

En download die handleiding even en lees die door !!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 20 jul 2013 18:35

Re: nieuwe compuer kapot ? help

dankjewel evert jan

ik zal niet te veel vragen meer stellen :lol: :lol:

sorry maar ben wel blij dat ik hier een hoop kennis kan op doen en zo als ik al zij. zonder jullie was ik niet ver gekomen en ga daar een hoop beginnende hauptwerkers nog blij mee maken.

heb mijn console ook zo gebouwd dat hij kwa bekabeling goed en overzichtelijk is zo dat ik beginners ook kan laten zien hoe hauptwerk en een console een beetje in elkaar steekt. en dat een speel tafel met een beetjes kennis en hulp van het forum makkelijk zelf te bouwen is. :)

zonder jullie hulp had ik oon niet ver gekomen dus daarom ben ik jullie dankbaar voor de vele hulp tot nu toe. :D

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 jul 2013 19:11

Re: nieuwe compuer kapot ? help

Hromkes schreef:ik zal niet te veel vragen meer stellen :lol: :lol:

Ik heb nergens gezegd dat je geen vragen mag stellen :!: :!:
Maar ik denk dat je eerst van te worden moet kijken wat je wilt en daarna bij onduidelijkheden of vragen in dat plan de vragen stellen. Nu stel je vragen achteraf als je verkeerde beslissingen genomen hebt of om een brandje te blussen. Het is jammer van de energie die je er dan in stopt.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com