Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

CPU belasting in Hauptwerk

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 14 okt 2013 22:11

CPU belasting in Hauptwerk

Goedenavond allen,

Ik heb een probleem waar ik al veel over gelezen heb op de diverse forums, maar krijg het niet opgelost.
Op mijn hauptwerk PC (staat alleen Hauptwerk op i.c.m. windows 8) I7-3820 met 32gb intern geheugen gaat mijn CPU in het rood met de bijbehorende audio glitches wanneer ik Tholen "vol" speel. Nu speel ik eigenlijk nooit vol, maar ik ga er vanuit dat mijn PC dit toch makkelijk zou moeten kunnen. Bij een latency van 1024 en een polyphonie van 2000 blijft deze net onder het rood. Ik heb Tholen 24 bit uncompressed geladen, audio op moederbord en videokaart uitgezet en naar mijn weten de meeste achtergrond services uitstaan (met behulp van black viper).
Mijn geluidskaart is een Focusrite saffire 6 USB.

Als ik kijk naar mijn CPU belasting in taskmanager, komt deze niet boven de 20% uit, terwijl Hauptwerk in het rood vliegt.

Wie heeft nog suggesties dit probleem op te lossen. Zou het aan mijn USB geluidskaart kunnen liggen??

Alvast bedankt.

gr

Gertjan
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 14 okt 2013 22:57

Re: CPU belasting in Hauptwerk

Hoi Gert Jan

Heb je ook superfetch gedisabled als achtergrond service. Dit is vaak de oorzaak. Black viper disabled het niet maar kijk maar eens op het Engelstalige forum m.b.t. Super fetch.

Groet Jan

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 14 okt 2013 23:01

Re: CPU belasting in Hauptwerk

Hoi Jan,

Heb ik inderdaad gedaan, maar helaas zonder resultaat..... Ik blijf maar een polyphonie van 2000 krijgen.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 okt 2013 23:05

Re: CPU belasting in Hauptwerk

toevallig staat dit vandaag ook genoemd op het Engels talige forum: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=16&t=12407: "Disable (uncheck) Win7 “Tablet” capabilities in the Windows Features control list."

Zit ook in services onder tablet service. Kan uit omdat waarschijnlijk de eigen driver van je touchscreen geïnstalleerd is

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 14 okt 2013 23:12

Re: CPU belasting in Hauptwerk

Hoi Evert Jan,

Ik zal hier morgen eens naar kijken. Ik gebruik wel windows 8 en geen touchscreen, maar wieweet.

De CPU spikes zijn bij mij alleen bij vol orgel en niet bij enkele registers. Een hoge latency en lage polyphonie lost het wel op, maar moet niet nodig zijn toch?

Bedankt zover.

Gr Gertjan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 okt 2013 23:56

Re: CPU belasting in Hauptwerk

Gertjan

Bij een "vol" orgel heb je eerder last omdat het buffer tussen HW en je Audiokaart veel sneller vol loopt. Er wordt veel meer vereist van CPU (heeft het drukker) en dan heb je eerder last van spikes.
En nog even voor de zekerheid: het audio staat toch niet in het rood bij een vol orgel?

Als je geen touchscreen heb, dan zeker de Tablet PC services uitzetten. Die service staat nu denk ik handmatig.
Maar er zijn meer services: index service, services met Smart Card de naam, idem met Media Center en idem met Remote ... (dit alles staat op handmatig, kunnen uit)

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 18 okt 2013 14:45

Re: CPU belasting in Hauptwerk

Evert Jan,

Mijn audio slaat inderdaad niet in het rood, dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb op het moment echt alle onnodige services van Windows uitgezet en de CPU belasting van de task manager komt echt niet verder dan max 20%.

Zou het kunnen liggen aan mijn USB geluidskaart, de Focusrite Saffire 6. Deze werkt nog via USB 1.1, kan dit de hoge CPU belasting van Hauptwerk verklaren?

Groeten,

Gertjan

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 18 okt 2013 15:17

Re: CPU belasting in Hauptwerk

Loosman schreef:Hoi Gert Jan

Heb je ook superfetch gedisabled als achtergrond service. Dit is vaak de oorzaak. Black viper disabled het niet maar kijk maar eens op het Engelstalige forum m.b.t. Super fetch.

Groet Jan



Dag Jan,

Een lekenvraag;
Hoe disabel je superfetch? (mijn engels is ook niet best).
Bij wat voller werk (Rotterdam) loopt mijn processor ook tegen het rood of komt in het rood.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 okt 2013 20:40

Re: CPU belasting in Hauptwerk

Gertjan

Het zou kunnen dat dat de bottleneck is, maar misschien zijn er andere gebruikers op het forum die wel goede resultaten hebben met de Focusrite Saffire 6. Ik heb geen ervaring met USB 1.1 audio devices icm hauptwerk

3 punten, die je in deze volgorde zou kunnen bekijken:
Hier staan misschien een oplossing voor de USB Scarlet: http://us.focusrite.com/answerbase/connectivity-of-usb-11-devices-on-non-root-hubs?id=1127
Verder moet er geen ander USB device aan die hub zitten, want anders "snoept" deze ook bandbreedte weg.
Je zou ook het audio-buffer in HW kunnen vergroten om te kijken of dat helpt met het snel vollopen van het audio buffer.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 okt 2013 20:43

Re: CPU belasting in Hauptwerk

Tammoschut schreef:Hoe disabel je superfetch? (mijn engels is ook niet best).

Uitgaande van windows7:

Ga naar Start
Tik in het zoekvakje daarboven: Services.msc in
In het opkomende window in de linker kolom zoeken naar Superfetch
2x klikken op deze regel
Verander automatisch in uitgeschakeld
Klik op stop
Als deze gestopt is, klik op OK
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 18 okt 2013 21:17

Re: CPU belasting in Hauptwerk

Thx Evert Jan
Ik wilde net het antwoord gaan posten, hoef ik het niet te doen.

Groet Jan

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 18 okt 2013 21:29

Re: CPU belasting in Hauptwerk

In ieder geval,allebei bedankt.
Ik heb het gevonden en ga morgen kijken wat voor een effect het heeft.
Ben zojuist bezig geweest met een demo van Doesburg.
En ik kan niet de hele avond in de garage blijven zitten!

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 19 okt 2013 15:50

Re: CPU belasting in Hauptwerk

Evert Jan,

Bedankt voor het meedenken. Ik zal eens even kijken naar de door jou genoemde 3 punten. Met mijn audiobuffer op de hoogste stand en een polyphonie van rond de 2000 is het probleem opgelost. Ik had alleen gehoopt met mijn nieuw PC een betere performance te krijgen.

Is het zo dat geluidskaarten met een firewire interface beter presteren dan USB geluidskaarten? Ik dacht dat USB 2 en 3 zelf iets sneller is dan firewire. Het valt me wel op veel externe geluidskaarten firewire zijn ipv USB.

gr

Gertjan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 okt 2013 17:06

Re: CPU belasting in Hauptwerk

Gertjan

ik denk dat bij jou de USB1.1 misschien wel eens de bottleneck kan zijn: het buffer bij het volle werk wordt niet snel genoeg leeggemaakt omdat die data (het audio dus) door de USB1.1 aansluiting moet en die kan die hoeveelheid niet bijbenen.
USB 1.1 is 12 Mbits/sec = 1,2 MB/sec
Ter vergelijk: USB 2.0 = 480 Mbit/s is 48 MB/sec

Nadeel van USB is dat devices geshared worden: aan een interne hub kunnen meerdere USB apparaten zitten. Je kan dat zelf uittesten door een sampleset file van 4 GB naar een externe HD te kopieren. Alle andere apparaten, die aan dezelfde USB hub in je PC zitten reageren niet of nauwelijks.
Bij audiostreaming (audio uit HW naar de USB kaart) is dat funest: onderbroken en klikkend geluid.
Vandaar mijn 1e punt: kijk of er aan de interne USB hub meerdere appraten zitten en het moet een ROOT hub zijn.

Firewire is een 1 op 1 verbinding (geen sharing en 400 of 800 Mbit/s). Nadeel is dat niet elke PC een FW aansluiting heeft (via een uitbreidingskaart kan dat wel in een desktop PC maar bij laptops weer niet).

USB is dus universeler en makkelijker toepasbaar.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com