Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Wat vinden jullie van deze pc configuratie?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 05 nov 2013 00:16

Wat vinden jullie van deze pc configuratie?

Hallo,

De bouw van het orgel schiet op. Ben me daarom momenteel aan het oriënteren voor mijn hw-pc. Heb de volgende samenstelling in gedachten. Graag jullie mening:

Windows 8
Processor: Intel Core i7-4930k Ivy Bridge-E ( six-core )
Moederbord: Asus Sabertooth X79
Werkgeheugen: 64 GB G Skill DDR-3 1866
240 GB SSD: Kingston SSD Now KC300
1 TB HDD seagate 3.5 inch 7200
Voeding: 500 W van het merk Aerocool
simpele DVD writer
grafische PCIe: Asus EAH6450
Kast: coolermaster silencio 550

Geluidskaart pak ik extern middels USB.
Iemand nog tips voor een goede cooler?

Gr,

Joost
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 05 nov 2013 09:24

Re: Wat vinden jullie van deze pc configuratie?

Geld over? :)

Aandachtspunt: Bij het gebruik van meer dan 4 geheugen modules ondersteunt de processor maximaal DDR3-1333, ook al heb je sneller geheugen.
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 05 nov 2013 10:16

Re: Wat vinden jullie van deze pc configuratie?

Nou dat valt ook wel weer mee hoor. Maar wil meteen klaar zijn voor komende tijd.

Maar jij zegt dat 1866 geheugen onnodig is. Ligt dit aan de processor of is dit altijd zo?
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 05 nov 2013 12:08

Re: Wat vinden jullie van deze pc configuratie?

1866 geheugen kan wel, maar dan moet je wel overklokken. De vraag is of dit het waard is.

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 05 nov 2013 17:50

Re: Wat vinden jullie van deze pc configuratie?

Wil je de cache-bestanden ook op die SSD onder gaan brengen?
Dan is mijn ervaring dat je een grotere moet nemen. Of nog beter: 2 SSD's in RAID0. Is goedkoper, netto volledige capaciteit en betere performance.
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 05 nov 2013 19:06

Pieter,

Dat is idd wel de bedoeling. Wat bedoel je met Raido? Dat zegt met helemaal niets.

Gr

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 05 nov 2013 19:13

Re: Wat vinden jullie van deze pc configuratie?

Hoeveel ruimte zou je in je ssd moeten overhouden nadat al je samplesetes zijn geladen,om Hauptwerk het beste laten te draaien?
Pete

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 05 nov 2013 19:45

Re:

Joostdekeijzer schreef:Wat bedoel je met Raido?

Kort gezegd kun je met RAID0 2 identieke schijven combineren tot 1 schijf. Dus als je 2 SSD's hebt van 240GB kun je die als één schijf van 480GB (netto iets minder) gebruiken. Bijkomend voordeel is dat met RAID0 gelijktijdig naar beide schijven geschreven en gelezen kan worden. Dat verhoogd dus de lees/schrijf-snelheid.

Keerzijde is dat wanneer 1 van de schijven in een RAID0 configuratie stuk gaat de data van beide schijven verloren is. RAID0 is dus minder geschikt voor schijven die kritische data bevatten. Op een HW systeem meestal niet aan de orde. Of je moet gewoon regelmatig een backup maken.

Zie voor meer technische uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_array_of_independent_disks#RAID-0

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 nov 2013 23:25

Re: Wat vinden jullie van deze pc configuratie?

gjschipper schreef:Aandachtspunt: Bij het gebruik van meer dan 4 geheugen modules ondersteunt de processor maximaal DDR3-1333, ook al heb je sneller geheugen.

Is dat zo ??

Volgens mij niet. Wel is het zo dat bij dit moederbord de zaak op DDR3-1600 wordt ingesteld bij opstarten van de PC (onder voorwaarde dat dit type RAM of een snellere versie in zit en dat je de BIOS op auto hebt staan).
Dus als je DDR-3 1866MHz erin zet, dan moet je (handmatig) overclocken hetgeen best kan en waarbij de PC ook nog stabiel blijft werken.
Even Googlen bij dit moederbord type en overclocken om een basis waarde te vinden als uitgangspunt.


@Joost: ik mis in jouw configuratie een koelpet op de processor (ik heb niet zo gauw gevonden of een standaard koeler wordt meegeleverd). Omdat de kast een foam binnenzijde heeft moet je op de hoogte van de koeler + ventilator letten; anders kan de kast niet dicht ... :) .

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 nov 2013 23:39

_Pieter_ schreef:
Joostdekeijzer schreef:Wat bedoel je met Raido?

Kort gezegd kun je met RAID0 2 identieke schijven combineren tot 1 schijf. Dus als je 2 SSD's hebt van 240GB kun je die als één schijf van 480GB (netto iets minder) gebruiken. Bijkomend voordeel is dat met RAID0 gelijktijdig naar beide schijven geschreven en gelezen kan worden. Dat verhoogd dus de lees/schrijf-snelheid.


Standaard wordt de lees/schrijf-snelheid bij RAID0 inderdaad verhoogd.

Echter, op dit moment is Hauptwerk de oorzaak dat die snelheid (bij lange na) niet gehaald wordt. HW gebruikt te weinig threats om data gelijktijdig van de SSD in te lezen. In een nieuwe versie zou dit verbeterd zijn (hopelijk al 4.1) waardoor HW het laden van een sampleset sneller doet.

Zie http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=12&t=596&p=7102 voor een eerdere discussie en tijdmetingen over SSD's.

Let op dat de Kingston SSD Now KC300 een SandForce SF-2281 controller heeft (http://nl.hardware.info/nieuws/35267/kingston-kondigt-ssdnow-kc300-serie-aan). Deze controller op de SSD comprimeert data (wordt hier beschreven voor en andere merk SSD: http://nl.hardware.info/reviews/2054/2/ocz-vertex-3-240gb-ssd-review-sandforce-sf-2281). Omdat de cache file al gecomprimeerd is, zullen de door de fabrikant opgegeven lees/schrijftijden in geval van HW cache files dus niet gehaald worden.
Misschien kunnen anderen bovengenoemd topic aanvullen met hun laadtijden zodat praktijkcijfers bekend worden.
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 06 nov 2013 22:46

Re: Wat vinden jullie van deze pc configuratie?

evert-jan,

Heb even gekeken maar het dekseltje gaat dicht ;)

Heb jouw technisch verhaal even door gespeeld naar degene die samen met mij de PC samenstelt. Hij snapt WEL wat je bedoelt. :lol:

Ga binnenkort de PC bestellen. Ik laat dan wel even weten wat het is geworden.

Gr,

Joost
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 07 nov 2013 23:25

Re: Wat vinden jullie van deze pc configuratie?

M.b.t SSD's en RAID0:

Ik heb pas een testje gedaan:

Utrecht laden (30GB) vanaf 2 SATA2 Hard drives in RAID0 duurde bijna 2 minuten.
Utrecht laden vanaf SSD (via symbolic link) duurde nagenoeg even lang.

Dus sample sets wegzetten op 2 (goedkope) SATA schijven in RAID0 configuratie is op dit moment m.i. de beste keus.
Wel een 128GB SSD voor Windows, scheelt flink in opstart tijd van Windows.

Berichten: 54

Geregistreerd: 29 mei 2012 10:36

Bericht 08 nov 2013 09:11

Re: Wat vinden jullie van deze pc configuratie?

Edwin schreef:M.b.t SSD's en RAID0:
<...>
Dus sample sets wegzetten op 2 (goedkope) SATA schijven in RAID0 configuratie is op dit moment m.i. de beste keus.
Wel een 128GB SSD voor Windows, scheelt flink in opstart tijd van Windows.


Hallo Edwin,
Dat geldt wellicht voor jouw Computer... bij een ander kan het wel degelijk sneller zijn vanaf SSD een sampleset te laden. De snelheid hangt niet alleen af van je harde schijf, maar ook van CPU en geheugen hoe snel deze die data kunnen verwerken.

Groet,
Erik

Berichten: 36

Geregistreerd: 09 aug 2012 18:47

Woonplaats: Rhenen

Bericht 17 nov 2013 17:29

Re: Wat vinden jullie van deze pc configuratie?

Raid 0 heeft in de praktijk geen zin met ssd's denk ik, omdat de schrijfsnelheid al zo hoog is. Het lijkt me dat 500mb/s al sneller is dan de PC verwerkt. Zoek eens een SSR op Tweakers.net en sorteer op prijs per GB. Dan kan ik je verzekeren dat 1 SSD van 480 GB goedkoper is dan twee van 256gb. Op een ssd van 500gb kun je al heel wat installeren. Gewone hdd is dan volgens mij ook niet zo nodig.

En 64gb in 4stripjes is er niet. Alleen Kingston ValueRAM maar als ik daar mee begin met een PC samenstellen op alternate.nl zegt hij bij het kiezen van een moederbord dat er geen beschikbaar is. Dus volgens hen past het nergens op heeft iemand ervaring daarmee? En of je nu 1333 of 1866 MHz geheugen neemt, er zit een verschil in van 10a 20 euro dus valt wel mee. En merk je verschil tussen de verschillende snelheden met het bespelen van het instrument?

Gr. Maarten

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 nov 2013 23:45

Re: Wat vinden jullie van deze pc configuratie?

Maarten,

Maarten de Jong schreef:Raid 0 heeft in de praktijk geen zin met ssd's denk ik, omdat de schrijfsnelheid al zo hoog is. Het lijkt me dat 500mb/s al sneller is dan de PC verwerkt. Zoek eens een SSR op Tweakers.net en sorteer op prijs per GB. Dan kan ik je verzekeren dat 1 SSD van 480 GB goedkoper is dan twee van 256gb. Op een ssd van 500gb kun je al heel wat installeren. Gewone hdd is dan volgens mij ook niet zo nodig.

Bij het laden van een sampleset is Hauptwerk op dit moment de bottleneck en niet de PC; hierboven al aangegeven in een topic.
Raid0 heeft dan inderdaad geen zin bij SSD's, wel bij gewone harddisks.
Een gewone harddisk blijft nodig om alle losse sampleset componenten bij installeren vanaf DVD of downloadfile (o.a. de WAV files) kwijt te kunnen, want anders loopt je SSD wel heel snel vol.

Maarten de Jong schreef:En 64gb in 4stripjes is er niet.

Dit moederbord heeft plaats voor 8 bankjes; dus 8x 8GB

Maarten de Jong schreef:En of je nu 1333 of 1866 MHz geheugen neemt, er zit een verschil in van 10a 20 euro dus valt wel mee. En merk je verschil tussen de verschillende snelheden met het bespelen van het instrument?

Jazeker, de polyfonie kan hoger worden ingesteld. Alleen 1866 MHz bussnelheid wordt niet automatisch ingesteld als je de PC opstart maar in dit geval 1600 MHZ. Dus moet je het handmatig forceren door de juiste BIOS instellingen; vergelijk het met overklokken.
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 08 dec 2013 14:36

Re: Wat vinden jullie van deze pc configuratie?

Na veel wikken en wegen heb ik de computer besteld en inmiddels in elkaar gezet.

Het is de volgende configuratie geworden:

Intel Core i7 4820K / 3.7 GHz - 10 MB cahce
ASUS P9X79 - Moederbord met firewire aansluiting
64 GB Corsair Vengeance - Geheugen
256 GB SSD Samsung 840 Pro Series
1 TB HDD
Dit als belangrijkste ingredienten. Verder uiteraard al het andere noodzakelijke maar niet het vermelden waard.

Mijn inziens een PC waar ik even mee vooruit kan. Nu nog even een ruime maand wachten op mijn orgel en waarna ik na 4 maanden weer lekker kan spelen! :)

Berichten: 36

Geregistreerd: 09 aug 2012 18:47

Woonplaats: Rhenen

Bericht 08 dec 2013 15:10

Re: Wat vinden jullie van deze pc configuratie?

Geweldig Joost!

Nu de boel nog even installeren... dat duurt met z´n pc dan weer geen maand :D. Nu kun je wel vast je audio configuratie testen. ook wel leuk om het allemaal goed voor elkaar te krijgen.

Succes met wachten ;)!
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 08 dec 2013 15:17

Re: Wat vinden jullie van deze pc configuratie?

Ha Maarten,

De opstelling staat nu boven op zolder. Lekker cd'tjes draaien.
Moet ook nog onder mijn huis zijn in de kruipruimte om de bekabeling naar de andere kant van de woonkamer te krijgen voor de surround speakers.

Vindt de vrouw mooier :?

Berichten: 36

Geregistreerd: 09 aug 2012 18:47

Woonplaats: Rhenen

Bericht 08 dec 2013 15:25

Re: Wat vinden jullie van deze pc configuratie?

ahhh jammer, je kan echt niets anders meer verzinnen?. lekker klusje om door zo´n dikke laag beton te boren, en dan langs de muur omhoog? :(. dan heb je in ieder geval wat te doen :lol: je kom je maand wel door hoop ik?

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com