Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Is de kloksnelheid van een laptop veelzeggend?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 93

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 29 jan 2014 18:36

Is de kloksnelheid van een laptop veelzeggend?

Sinds enige tijd ben ik aktief met Hauptwerk Free. Nu overweeg ik om te starten met Hauptwerk Basic om demo's goed te kunnen gebruiken. Als dat bevalt kan ik gaan sparen voor een zwaarder systeem na 2 jaar of zo met 32+ Gb.

Nu overweeg ik een laptop aan te schaffen die ik later kan doorschuiven naar de kinderen. Op basis van wat ik gelezen heb op fora als deze dacht ik aan de volgende specificaties:

processor: i5 of hoger
kloksnelheid: >2,5 GHz
RAM: 6 Gb
OS: Windows 7 of hoger, 64 bits
stil
liefst klein en een touch screen zou helemaal mooi zijn.

Nu zei de verkoper in de winkel dat kloksnelheid tegenwoordig niets meer zegt. Nu begin ik te twijfelen of bovengenoemde specificaties voldoende zijn om met Hauptwerk Basic (3Gb laden) aan de slag te gaan?

Wie helpt mij?

vriendelijke groet,
Peter

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 29 jan 2014 20:37

Re: Is de kloksnelheid van een laptop veelzeggend?

Waar ik als ik jou was naar zou kijken is het aantal cores van een processor. Volgens mij is hauptwerk prima in staat om meerdere cores te gebruiken, in dat geval is een quatcore dus beter dan een dualcore. I.t.t. software die maar één core tegelijk kan gebruiken, daar is een dualcore met hogere kloksnelheid veelal sneller dan een quatcore met lagere kloksnelheid. Inderdaad zegt de kloksnelheid niet zo veel, zeker als je desktops vergelijkt met laptops, mobiele processors werken toch weer wat anders en moeten het veelal met minder energie doen. Je kunt daarom het beste zoeken naar benchmarks scores en die tegen elkaar afzetten. Dan ook weer belangrijk om onderscheid te maken tussen single core en multi core.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 jan 2014 20:58

Re: Is de kloksnelheid van een laptop veelzeggend?

Aanvullend op Leonards antwoord:

De kloksnelheid zegt niet alles over de prestaties van een processor. De volgende factoren hebben ook invloed op de prestatie:

naast het aantal cores
- grootte cache geheugen
- als je traag RAM hebt, wordt het gehele systeem ook traag
- meestal wordt in laptops de grafische chip in de processor gebruikt voor het video en dat maakt het ook een trager systeem en de kans op audio glitches in Hauptwerk. Er moet dus in ieder geval een afzonderlijke grafische chipset in zitten als je naar HW Basic of Advanced gaat. Bij de freeware versie merk je dat niet.

En als je Windows 8 neemt (met bijv. het gratis Classic Shell voor een Windows 7 look and feel) heb je meer kans op een touchscreen bij een laptop. En bij een kleine laptop heb je ook een klein touchscreen.

En als je iets op het oog heb en je twijfelt even de specificaties hier neerzetten.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 29 jan 2014 21:09

Re: Is de kloksnelheid van een laptop veelzeggend?

Even een recent ervaringsfeit:

Ik kon toevallig een beijna nieuwe Toshiba C 670 overnemen, met "slechts"een I3 processor.

De RAM even van 4 naar 8 Gb gebracht ( groter wordt door het MB niet ondersteund), en ik draai er bv Caen heel goed op, en ook Ebersmunster om gewoon een paar orgels te noemen.

De orgels van OAM zijn meestal van een bescheidener RAM-behoefte, en ze spelen magnifiek.
6Gb zou ik niet doen. Met 8 kan je al heel veel meer.

Ik moet hier wel bij aantekenen, dat ik dus Caen droog inlaad, met een aantal 20 bits en een aantal 16 bits stops.

Ik heb de polyfonie standaard op 3000 staan, geeft geen krimp.

Ik werk dus met Reaper voor de galm etc, zoals iedereen hier op het forum nu wel zo langzamerhand weet.

Overigens heb ik hier nog een prima Lexicon MX200 staan, kan evt voor een vriendenprijsje ook een goede oplossing zijn voor je galmafhandeling bij beperkte PC.

Last but not least: ik werk met de MOTU Microbook 2 als Audio Device. Latency-instelling iets van 10 millisec!

Goed plan dus, een laptop! Alleen touch lijkt mij nou weer minder. Stuk duurder, minder vrije keuze, en onder het spelen tegen het scherm van een laptop aan zitten te duwen lijkt mij weinig comfortabel.

Allemaal persoonlijke meningen natuurlijk, maar er zitten ook voldoende harde feiten in mn relaas.
\
Succes ermee!
Avatar gebruiker

Berichten: 93

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 30 jan 2014 07:56

Re: Is de kloksnelheid van een laptop veelzeggend?

Leonard schreef:Waar ik als ik jou was naar zou kijken is het aantal cores van een processor. Volgens mij is hauptwerk prima in staat om meerdere cores te gebruiken, in dat geval is een quatcore dus beter dan een dualcore. I.t.t. software die maar één core tegelijk kan gebruiken, daar is een dualcore met hogere kloksnelheid veelal sneller dan een quatcore met lagere kloksnelheid. Inderdaad zegt de kloksnelheid niet zo veel, zeker als je desktops vergelijkt met laptops, mobiele processors werken toch weer wat anders en moeten het veelal met minder energie doen. Je kunt daarom het beste zoeken naar benchmarks scores en die tegen elkaar afzetten. Dan ook weer belangrijk om onderscheid te maken tussen single core en multi core.


Dank je Leonard. Heb je ook een idee wat de minimale scores ongeveer zijn voor Hauptwerk BASIC (max 3 Gb aan samples)?

groeten,
Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 93

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 30 jan 2014 08:03

Re: Is de kloksnelheid van een laptop veelzeggend?

Evert-Jan schreef:Aanvullend op Leonards antwoord:

De kloksnelheid zegt niet alles over de prestaties van een processor. De volgende factoren hebben ook invloed op de prestatie:

naast het aantal cores
- grootte cache geheugen
- als je traag RAM hebt, wordt het gehele systeem ook traag
- meestal wordt in laptops de grafische chip in de processor gebruikt voor het video en dat maakt het ook een trager systeem en de kans op audio glitches in Hauptwerk. Er moet dus in ieder geval een afzonderlijke grafische chipset in zitten als je naar HW Basic of Advanced gaat. Bij de freeware versie merk je dat niet.

En als je Windows 8 neemt (met bijv. het gratis Classic Shell voor een Windows 7 look and feel) heb je meer kans op een touchscreen bij een laptop. En bij een kleine laptop heb je ook een klein touchscreen.

En als je iets op het oog heb en je twijfelt even de specificaties hier neerzetten.


Dankjewel Evert Jan. Ik had inderdaad een Sony laptop op het oog met 6 Gb waarbij de videokaart ook aanspraak maakt op die 6 Gb. Dus dat is niet verstandig begrijp ik ook al heb je voldoende RAM?

groeten,
Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 93

Geregistreerd: 20 jan 2014 11:33

Woonplaats: Montfoort

Bericht 30 jan 2014 08:09

Re: Is de kloksnelheid van een laptop veelzeggend?

Geert schreef:Even een recent ervaringsfeit:

Ik kon toevallig een beijna nieuwe Toshiba C 670 overnemen, met "slechts"een I3 processor.

De RAM even van 4 naar 8 Gb gebracht ( groter wordt door het MB niet ondersteund), en ik draai er bv Caen heel goed op, en ook Ebersmunster om gewoon een paar orgels te noemen.

De orgels van OAM zijn meestal van een bescheidener RAM-behoefte, en ze spelen magnifiek.
6Gb zou ik niet doen. Met 8 kan je al heel veel meer.

Ik moet hier wel bij aantekenen, dat ik dus Caen droog inlaad, met een aantal 20 bits en een aantal 16 bits stops.

Ik heb de polyfonie standaard op 3000 staan, geeft geen krimp.

Ik werk dus met Reaper voor de galm etc, zoals iedereen hier op het forum nu wel zo langzamerhand weet.

Overigens heb ik hier nog een prima Lexicon MX200 staan, kan evt voor een vriendenprijsje ook een goede oplossing zijn voor je galmafhandeling bij beperkte PC.

Last but not least: ik werk met de MOTU Microbook 2 als Audio Device. Latency-instelling iets van 10 millisec!

Goed plan dus, een laptop! Alleen touch lijkt mij nou weer minder. Stuk duurder, minder vrije keuze, en onder het spelen tegen het scherm van een laptop aan zitten te duwen lijkt mij weinig comfortabel.

Allemaal persoonlijke meningen natuurlijk, maar er zitten ook voldoende harde feiten in mn relaas.
\
Succes ermee!


Dankjewel Geert voor je ervaring! Er is voor mij nog wel een financiële beperking ( :!: ). Het totale budget voor de computer en de licentie voor Hauptwerk BASIC is zo'n 800 euro. Wat zou je dan adviseren?

groeten,
Peter
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 30 jan 2014 21:14

Re: Is de kloksnelheid van een laptop veelzeggend?

De minimale configuratie.

Daarbij hangt het wel ervan af, of je bepaalde componenten bij een upgrade van je totale HW-gebeuren wilt blijven gebruiken, of dat je dan wellicht daar ook bijpassende andere toeters en bellen bij gaat zoeken.

Verder is het alvast van belang, om vast te stellen, of je altijd voldoende zult hebben aan een enkelvoudige Midi-interface, en of je die in je aan te schaffen Audio-Device geintegreerd wilt hebben.

Zo is er al een "losse" Midi-interface voor plm E 26,- ( M-Audio USB UNO). Daar kan je al nooit een buil aan vallen, en als je later evt ene Audio Device koopt met ingebouwde MIDI interface, kan je deze er altijd nog bij blijven gebruiken indien nodig, en anders naar de 2ehands.....

Sjaa... en om dan even op de ingeslagen weg voort te gaan, dan zou ik in elk geval gaan voor een AUdio Interface die 24 bit/s - 48 kHz ondersteunt. richtprijs: ESI U24 XL 24bit USB interface E77,-

BIj elkaar dus E 103,- Dan hebben we nog steeds slechts 2 audio uit kanalen.

Oplossing met geintegreerde Midi-interface: M-Audio M-Track USB audio interface E98,-

HAha, das dus goedkoper!!! En ook een gerenommeerd merk. Nog steeds 2 kanalen.

Ik ga hier gezien de budget-eisen nog niet in op multichannel audio devices.

LET OP: dit is de minimum eis voor zeer goede weergave en lage latency ( ASIO); ga niet zitten prutsen met de onboard-audio, daar komt alleen maar ergernis van.

Dan zou ik PERSOONLIJK gewoon investeren in een goede koptelefoon. Die is later, als je die geweldige murentrillende speakeropstellingen hebt staan, ook nog steeds zeer nuttig, al is het alleen maar voor de gezinsleden en evt buren....!

En anders zou ik een setje 2e hands Philips MFB,s zien op de kop te tikken, bij voorkeur de 544.
Lees eens de ervaringen.......kheb me ook aan zo,n setje bezondigd.

En als je dan ook nog wilt registreren, wie weet, is je huidige console wel zodanig gemidificeerd, dat je voorlopig een aantal bestaande registerschakelaars kunt gebruiken?? kost nix.

Ik stop maar weer even.

HG

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com