Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Laptop (i7 proc./16 GB) met touchscreen voor Hauptwerk (?)

Toon actieve onderwerpen


Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 05 jul 2014 19:38

Laptop (i7 proc./16 GB) met touchscreen voor Hauptwerk (?)

Zou dit geschikt zijn voor Hauptwerk?
Voor iemand die een digitaal orgel heeft en liever geen grote computer in zijn huiskamer zet?
(en iemand die bijv. Tholen prima vind en niet perse grote samplesets in Surround en 24 bit wil)

Dit is een krachtige i7 laptop met 16 GB RAM en een 17 inch touchscreen: Hewlett Packard Laptop Envy 17-J120ED ( E 1209,- )

Te koop bij bijvoorbeeld: Staples

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jul 2014 20:04

Re: Laptop (i7 proc./16 GB) met touchscreen voor Hauptwerk (

Hoi Gert,

Ik denk dat de CPU wel goed is, -alleen 16gb is misschien wat weinig.

Want Tholen vreet aardig geheugen, als je dit in verhouding vergelijkt met bv Utrecht
Bij mij thuis als ik Tholen uncompressed,24bit, surround laad dan is het verbruik rond de 42GB

Of je kennis moet wat op 20/16 bit gaan laden misschien, dan past het misschien net in 16Gb

Voxus zelf geeft op;

Systeemvereisten:

Hauptwerk 4 advanced
16bit single loop compressed: 10.4 Gb RAM
16bit multi loops compressed: 12.0 Gb RAM (default)
20bit multi loops compressed: 22.6 Gb RAM
24bit multi loops compressed: 25.2 Gb RAM
24bit multi loops uncompressed: meer dan 32 Gb RAM

Gr
Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 jul 2014 21:04

Re: Laptop (i7 proc./16 GB) met touchscreen voor Hauptwerk (

Op Tweakers staat een gebruikerstest
http://tweakers.net/productreview/90611/hp-envy-17-j120ed-leap-motion-ts-se.html

Grootste probleem is de max. 16 GB RAM die erin kan en dat de ventialtor vaak aanslaat en veel lawaai maakt.
Verder geeft HP aan dat de laptop eigenlijk alleen gebruikt kan worden als deze aan de 220V hangt (de voeding voor deze laptop is 120 W en dat is zwaar te noemen waar 60 - 80 W is normaal)

Laden van samplesets in 16 bit wordt ontraden vanwege o.a. quantiserings ruis; zie ook http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/do-not-load-in-16-bit/
Advies: laden in 20 bit of hoger.

Ik zou ook niet fixeren op alleen Tholen; er zullen tijdens de levensduur van de laptop andere samplesets uitkomen, die op dat moment ook interessant zijn om aan te schaffen.

Ik zou eens naar een shuttle PC kijken. Deze heeft "dozen" in cube uitvoering: ca 30 cm diep, 21 breed en 20 cm hoog.
Zonder reclame te maken voor een specifieke zaak in NL: http://www.shuttleshop.nl/
Deze http://www.shuttleshop.nl/shuttle-sh87r6-configureren kan 32 GB aan.

Er wel even op letten: meestal zit er alleen een moederbord en voeding in de PC behuizing. De rest moet je zelf kiezen en erin laten zetten / zelf erin zetten (geheugen, processor en harddisk).
Bijv. http://www.shuttleshop.nl/shuttle-sh87r6-405
En er komt een touch screen monitor + draadloze keyboard/muis bij.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 05 jul 2014 21:07

Re: Laptop (i7 proc./16 GB) met touchscreen voor Hauptwerk (

uncompressed
Jan Wim, uncompressed is voor 90% zinloos.
Ik wist al dat deze discussie zou ontstaan, dat 16 GB niet genoeg zou zijn.
Zelf heb ik ook 16 GB en dat is voldoende voor 'gewone mensen' met 'gewone oren' en 'gewone tevredenheid'.
16-bit laden is ook genoeg voor 'gewone mensen' met 'gewone audio apparatuur'.
Natuurlijk is 20-bit of 24-bit beter, maar daar hangt een kostenplaatje aan.
Het is met de meeste dingen zo: 80% van de kwaliteit (16-bit laden in Hauptwerk) haal je redelijk eenvoudig.
Wil je een hogere kwaliteit (20-bit of zelfs 24-bit), dan betaal je daar onevenredig veel voor.
20-bit/24-bit heeft alleen zin als je speakers en geluidskaart in bijbehorende prijsklasse hebt.

Ik haal een oude stelling uit de kast, waar ik nog steeds achter sta: "16-bit Surround geeft een hogere realistische beleving dan 24-bit Stereo" (het kost evenveel geheugen).

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jul 2014 21:25

Re: Laptop (i7 proc./16 GB) met touchscreen voor Hauptwerk (

uncompressed
Jan Wim, uncompressed is voor 90% zinloos.waarom zinloos?? Hierdoor ontlast je toch voor een gedeelte de CPU??
Ik wist al dat deze discussie zou ontstaan, dat 16 GB niet genoeg zou zijn.
Zelf heb ik ook 16 GB en dat is voldoende voor 'gewone mensen' met 'gewone oren' en 'gewone tevredenheid'.
16-bit laden is ook genoeg voor 'gewone mensen' met 'gewone audio apparatuur'.vind ik een beetje stekelige reactie
Natuurlijk is 20-bit of 24-bit beter, maar daar hangt een kostenplaatje aan.
Het is met de meeste dingen zo: 80% van de kwaliteit (16-bit laden in Hauptwerk) haal je redelijk eenvoudig.
Wil je een hogere kwaliteit (20-bit of zelfs 24-bit), dan betaal je daar onevenredig veel voor. met een beetje speurwerk en het zelf in elkaar zetten van de pc, ben je echt niet duurder uit dan wat de laptop gaat kosten, en dan heb je meer werk geheugen
20-bit/24-bit heeft alleen zin als je speakers en geluidskaart in bijbehorende prijsklasse hebt.ik neem aan dat de meeste hauptwerkers actieve speakers en een semi professionele geluidskaart hebben, met een budget kaart heb je al veel te veel latency

Ik haal een oude stelling uit de kast, waar ik nog steeds achter sta: "16-bit Surround geeft een hogere realistische beleving dan 24-bit Stereo" (het kost evenveel geheugen).daar heb je gelijk in, maar kost ook meer omdat je dan een set extra speakers nodig hebt
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com