Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

PC aanschaffen

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 11 dec 2014 22:48

PC aanschaffen

Ik heb mn lijstje ook samengesteld voor een nieuwe HauptwerkPC

Fractal Design Define R4
Asus P9X79 moederbord
Intel Core i7 3820 / 3.6GHz
Scythe KATANA 4 Koeler
4x8Gb Corsair Vengeance geheugen
Coolermaster V550 Semi Modulair
Samsung 840 EVO Basic SSD 250Gb
IIyama Prolite T2252MTS-3 Touchscreen
2x 1Tb schijf (heb ik nog liggen)

Iemand op of aanmerkingen, ik heb de lijst aanbevolen geheugen voor het moederbord bekeken, maar daar staat niet veel van boven de 4Gb, werkt dit Corsair geheugen wel op dit moederbord, iemand ervaring met goed geheugen voor dit moederbord ?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 dec 2014 01:02

Re: PC aanschaffen

Dit systeem is door meerdere HW-ers aangeschaft.

Alleen het geheugen kan ik niets over vinden. De moederbord fabrikanten lopen altijd achter. Je kunt beter bij de geheugenproducten kijken. Bij Crosair kan dat hier http://www.corsair.com/se-fi/memory-finder
Alleen staat daar geen ASUS bord p9x79 bij. Ik kan me niet voorstellen dat zij geen geheugen maken, dat in dit bord goed werkt. Dus dan kun je beter aan de lokale PC winkel advies vragen.
Let wel: deze Vengeance heeft wel een hoge koeler. Kijk of dan de processorkoeler + ventilator nog past (1 tot 2 zitten (en bij de P9X79 2-4 stuks) meestal op het moederbord direct onder de koeler).
En je moet voor 4 kanalen geheugen gaan. ZIe hier: http://tweakers.net/reviews/3330/10/de-grote-tweakers-geheugentest-conclusie-twee-keer-vier.html met o.a. deze conclusie: De hoeveelheid geheugenkanalen maakt wel een duidelijk verschil. Een enkel reepje in een systeem, zowel van AMD als van Intel, is stukken trager dan twee modules van gezamenlijk dezelfde capaciteit. In ons high-end systeem zien we met de stap naar vierkanaalsgeheugen opnieuw snelheidswinst.
Deze is bijv. 4 kanalen http://azerty.nl/8-750-527214/corsair-vengeance-geheugen-.html
Deze is 2: http://azerty.nl/8-750-627379/corsair-vengeance-pro-series.html
LET OP: Ik heb niet gecontroleerd of deze wel werken in dit Asus bord

Ik mis wel een eenvoudige videokaart en eventueel een FireWire kaart als je een geluidskaart hebt met FW.
En de beide 1 TB drives in RAID0 zetten.

Vraag: ga je de HW-cache files ook op die SSD zetten of op de HD's?
Bij 64 GB RAM en de grote samplesets is de SSD snel vol. In dat geval is het beter een 500 GB te nemen en dan van het merk Crucial MX100 SSD 512 GB. Deze kost ca 195 euro (Azerty http://azerty.nl/0-1990-708052/crucial-mx100-.html )
http://nl.hardware.info/reviews/5450/crucial-mx100-256gb512gb-ssd-review-ssd-voor-32-cent-per-gb
Deze SSD kwam zeer goed uit de test: zeer snel en goedkoop.
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 12 dec 2014 21:08

Re: PC aanschaffen

Evert-Jan,

bedankt voor je heldere antwoord.

Dat geheugen ben ik nu nog niet uit, misschien nog iemand op het forum met ervaring icm dit moederbord ?

En die cache files kunnen toch ook naar die 2 x 1Tb RAID0 ?
Of is het toch aan te raden voor een 500Gb SSD te gaan.

Ik zie nu inderdaad dat het moederbord geen onboard video meer heeft, bedankt voor de tip.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 dec 2014 21:18

Re: PC aanschaffen

Ja, die cache files kunnen gewoon op de RAID0 HD's
Ik weet niet wat voor merk je hebt. De Seagates Barracuda zijn het snelst. Ik haal 300 MB/sec op SATA2 (het max. dus). Ze kunnen 360 MB/sec halen als ze leeg zijn (een enkele schijf doet 180 MB/sec). Als ze voller worden, worden ze natuurlijk wel langzamer. Een SSD heeft daar geen last van.
Het is wel de goedkoopste oplossing.

Maar je kunt kijken naar het prijsverschil tussen de 250 GB en 500 GB SSD en afwegen of dat het je geld waard is.

Berichten: 18

Geregistreerd: 28 dec 2012 22:39

Bericht 13 dec 2014 00:15

Re: PC aanschaffen

Ik heb hetzelfde moederbord en heb goede ervaringen met dit geheugen:
https://afuture.nl/productview.php?productID=347794
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 14 dec 2014 18:16

Re: PC aanschaffen

Is het verstandig om windows 8 aan te schaffen, ik heb nog een legale versie van windows 7 professional

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 15 dec 2014 12:53

Re: PC aanschaffen

dvwerkhoven schreef:Is het verstandig om windows 8 aan te schaffen, ik heb nog een legale versie van windows 7 professional


Windows 8 voegt voor HW echt niets toe, het start misschien net iets sneller op. Ik zou lekker die legale versie van 7 gebruiken.
Overigens valt het me in je configuratie wel op dat je een redelijk oude CPU hebt gekozen.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 dec 2014 18:48

Re: PC aanschaffen

Leonard schreef:Overigens valt het me in je configuratie wel op dat je een redelijk oude CPU hebt gekozen.

Inderdaad Leonard, daar heb ik overheen gekeken.
Het zou de Intel i7-4820K @ 3.70GHz moeten zijn. Loopt iets harder qua clock. Is ca 10 euro duur maar die extra performance meer dan waard.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 dec 2014 18:51

Re: PC aanschaffen

dvwerkhoven schreef:Is het verstandig om windows 8 aan te schaffen, ik heb nog een legale versie van windows 7 professional
Ik zou Windows 7 houden, zeker omdat je hem al op de plank heb liggen. Daarvoor komen updates tot 14 januari 2020.
En HW stopt met support van een bepaalde HW release als Microsoft ook stopt met updates voor die Windows versie.

Als je geen Windows had, dan altijd 8.1 aanschaffen en Classicshell installeren. Voor die Windows komen updates tot 14 januari 2023
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 29 dec 2014 12:33

Re: PC aangeschaft

Ik heb voor de kerst mooi mn spulletjes binnen gekregen, meteen alles in elkaar gezet.
Hauptwerk geinstalleerd, update gedaan, draait allemaal goed. In combinatie met een IIyama touchscreen wat overigens ook super werkt.

Afbeelding

Vallen me een paar dingen op:

Windows blijf ongeveer 20-25 seconden "hangen" op het welkom scherm, dit vind ik best lang, is een nieuwe schone installatie.

Ik moet alleen nog goed de instellingen van het geluid voor mekaar krijgen, gebruik een Saffire USB 6, maar vind het volume vrij zacht, als ik alles opschroef begint het geluid te kraken, ik luister hoofdzakelijk via de koptelefoon uitgang van de Saffire. Misschien iemand die hier nog wat truukjes voor heeft.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 dec 2014 12:56

Re: PC aanschaffen

De PC zou gewoon door moeten starten. Ik ga er vanuit dat je W8.1 hebt (dat kan ik niet op de foto zien ;) ). Dan zou dat in ca 15-20 sec. klaar moeten zijn bij starten met een SSD.
Op de site staat beschreven welk vinkje je moet verwijderen om niet te hoeven inloggen bij opstarten: https://www.windowscorner.nl/windows8.1/workshops/automatisch_inloggen.php
Als je dit gedaan hebt, wacht de PC dan ook nog steeds? Komt er een foutmelding op het scherm?
Gebruik je ook ClassicShell?

Voor het volume probleem moet je even aangeven of je de koptelefoon rechtstreeks in de Saffire hebt geprikt en welk merk/type koptelefoon je gebruikt.
In ieder geval mag het audio in HW nooit in het rood komen (menu View --> Large panels --> Audio, performance, ......)
Standaard stelt HW dit in op -10, wat over het algemeen bij de meeste orgels een juiste waarde is.
In de Saffire de mixerschuif ook nooit boven de 0 dB zetten.
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 29 dec 2014 20:40

Re: PC aanschaffen

Evert-Jan, ik heb Windows 7 geinstalleerd had ik nog liggen, heb mn account geen wachtwoord gegeven dus logt ook automatisch in, maar het windowsscherm met Welkom blijft dus hangen, heb windows geinstalleerd en verder nog niks ingesteld.

Ik gebruik de AKG-K701 als koptelefoon rechtstreeks in de Saffire, ik heb die -10 al opgeschroefd naar 4 maar dan komt de audio inderdaad dik in het rood, maar op -10 hoor ik echt bijna niks, of mijn gehoor is gewoon heeeel slecht.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 dec 2014 22:50

Re: PC aanschaffen

Dan blijft Windows ergens op wachten.
Is de PC op een netwerk aangesloten?
Heb je in apparatenbeheer geen vraagtekens oid staan?
Heb je voor alle drivers de laatste versie van de website gedownload (meegeleverde DVD is meestal meet dan een 1/2 jaar oud)

Voor het audio: heb je de Saffire mixer ook bekeken en de schuiven op 0 staan (zowel ingangsschuif als uitgangsschuif)?
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 03 jan 2015 17:35

Re: PC aanschaffen

ik heb de pc niet aan het netwerk zitten (adapter is uitgeschakeld)
ik heb nog wel één PCI device met een vraagteken, maar geen idee wat dat is, en hoe ik aan die driver ervan kom.
Ik heb de ASUS dvd gebruikt om alle drivers te installeren.

En die schuifjes van de focusrite, waar kan ik die vinden, ik heb in mn startmenu een configuratietooltje van Focusrite, maar daar kan ik alleen een schuifje vinden met samplesize, meer niet.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 jan 2015 20:43

Re: PC aanschaffen

Dennis

Ik heb even de Saffire USB6 handleiding gedownload http://us.focusrite.com/usb-audio-interfaces/saffire-6-usb/downloads.
Deze geluidsinterface heeft 2 ingangen en 4 uitgangen. Er valt dus niets te mixen; een software-mixer is er daarom niet.

De ene PCI device die nog een vraagteken geeft is tbv beheer in kantoornetwerken; niet echt interessant. Je kunt deze uitschakelen of de driver alsnog installeren: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/Intel_MEI_VistaWin7_8_VER9001287.zip.

Ik zou voor de drivers toch de laatste versie van de website downloaden http://www.asus.com/nl/Motherboards/P9X79/HelpDesk/ en installeren. De driver die hierboven staat is de Management Engine Interface en komt ook van die pagina.

Vraag: heb je wel alle updates van Windows geïnstalleerd?
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 03 jan 2015 21:12

Re: PC aanschaffen

Dank Evert Jan, voor deze info, ik heb de updates van windows niet gedraaid, ik wou de pc eigenlijk compleet van het internet afhouden, of maakt dit verder niet veel uit, kan het niet veel kwaad als ik hem gewoon op het netwerk thuis aansluit ?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 jan 2015 21:28

Re: PC aanschaffen

Je moet zeker de Windows updates draaien. De nieuwe dongle driver van HW heeft die updates nodig. Op het Engelse forum zijn er diverse problemen geweest met systemen die niet geüpdatet waren.

En als je de PC op het huisnetwerk aansluit, dan zit deze toch automatisch aan de ADSL router/modem? Dus ook contact met internet.
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 03 jan 2015 21:40

Re: PC aanschaffen

Ok duidelijk, heb ik weer wat te doen, ga ik eerst de windows updates draaien, ik heb ook die dongle driver niet geinstalleerd, heeft dit met je licentiedongle te maken ?
Maar is het dan verstandig om te PC daarna weer van het internet los te gooien, of kan het niet veel kwaad.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 jan 2015 22:49

Re: PC aanschaffen

De installatie volgorde is dus:
- Windows updates
- Dongle driver; die is idd voor de HW dongle
- HW 4.1.1
Dit kun je allemaal al doen, ook als je de gekochte HW nog niet binnen hebt. Beiden gewoon even downloaden van de HW site.
Als je die krijgt, dan alleen de dongle erin en de volledige versie werkt. Dus niets meer herinstalleren. Alleen St. Anne op 24 bits laden ipv 16 bits (die alleen in die waarde bij de free versie werkt)

Internetaansluiting is niet nodig voor HW. Dus de PC hoeft niet aan internet te zitten. Maar dit is een persoonlijke keuze.
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 04 jan 2015 00:26

Re: PC aanschaffen

OK, is het dan verstandig om Hauptwerk nu eerst te deinstalleren, en dan volgens jou stappenplan opnieuw te installeren, of misschien nog een keer systeem even helemaal opnieiw opzetten met windows installatie ?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 jan 2015 00:38

Re: PC aanschaffen

Heb jij dan HW aan de praat gekregen (incl. dongle) zonder Windows update? Dit omdat op het Engelstalig forum talloze problemen waren met de nieuwe versie van de dongle driver als je geen update van HW gedaan had.

Als HW al geïnstalleerd is en goed werkt, zou ik gewoon "Windows update" draaien, want dat lost misschien het traag starten van de PC (na het welkomsscherm) op. De-installeren van HW is dan niet nodig.
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 04 jan 2015 10:30

Re: PC aanschaffen

Mijn stappenplan was,

Windows 7 Professional kaal geinstalleerd,
vervolgens alle ASUS drivers van bijgeleverde DVD
Daarna Hauptwerk geinstalleerd
Dongle in pc geplaatst
Update Hauptwerk naar versie 4.1
Focusrite geinstalleerd
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 10 jan 2015 08:21

Re: PC aanschaffen

Ik wil vandaag of morgen eigenlijk even de pc compleet opnieuw installeren, maar gaat dat goed met de licentiedongle? Of moet die dan weer geupdate worden?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 10 jan 2015 10:27

Re: PC aanschaffen

Dennis,


je kan Windows opnieuw installeren, de dongle update heeft daar niets mee te maken

de dongel update gebeurd eenmalig zodra je een license update gedaan hebt, blijft deze op de dongle staan.


wel moet je meestal de dongle driver downloaden voor het herkennen van de dongle





gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 jan 2015 12:05

Re: PC aanschaffen

Als je toch opnieuw begint, de volgorde is dan
Windows 7 Professional kaal installeren, vervolgens alle ASUS drivers van de website
Focusrite installeren
Driver van de dongle installeren (download hem van de website van HW)
Dongle in pc plaatsen
Daarna Hauptwerk installeren (als je de volledige nieuwste versie 4.11 van de website download, dan hoef je geen update te doen, anders update Hauptwerk naar versie 4.11)

Door eerst de Focusrite te installeren, is het audio al in orde en kun je gebruik maken van de HW installatie wizard om daar alle instellingen te doen. Anders moet je het achteraf handmatig doen.

En als je de installatie sets van de orgels op de HD hebt staan, hoef je na installatie alleen de HW cache files op je SSD opnieuw aan te maken.
Volgende

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com