Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

computer aanschaf

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 10

Geregistreerd: 16 dec 2014 22:47

Bericht 04 jan 2015 22:05

computer aanschaf

Goedendag,

Excuus voor het nieuwe draadje, echter kom ik er voor mijzelf niet uit, vandaag de vraag hier.
Ik heb concreet een computer op het oog om te starten met Hauptwerk.
http://www.marktplaats.nl/a/computers-e ... ichSnippet
ik heb deze man gesproken, hij stelt zelf computers samen. Hij kan deze computer ook met 32 GB RAM geheugen leveren incl, een ander moederbord.
Gaat dit goed zo?

hartelijke groeten een hauptwerk- en computerleek

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 jan 2015 23:07

Re: computer aanschaf

De PC van Marktplaats moet je zeker NIET kopen. Er kan maar 8 GB RAM in en dat is het dan (niet uitbreidbaar want de processor kan niet meer aan). Deze processor is ook te langzaam voor HW. En er zit geen Windows bij (het is dus een kale PC). Dus niet alleen afgaan op de kreet: "geschikt voor Hauptwerk" en misschien ook de prijs.

En als je iets anders wilt, moet je specificaties vragen: welke onderdelen komen er allemaal in. En wat is de prijs?

Of beter nog: jij moet zelf aangeven wat je wilt en dan de prijs vragen. Ik weet niet of betreffende persoon kennis heeft van HW.

Om je al vast een denkrichting te geven:
Welke samplesets heb je in gedachten, niet alleen nu maar ook bijv. over 2 jaar. En kijk dan op de site van de sampleset maker hoeveel geheugen elk die sets gebruiken? Denk daarbij ook aan Wet of Surround vereisten. Gewoon een lijstje maken dus.
Windows gebruikt ca 1,5 - 2 GB RAM.
Aan de hand van het benodigde geheugen kun je beslissen: heb ik een PC met 32 GB RAM of max. 64 GB nodig?
Dat bepaalt dan welk soort moederbord je moet nemen en als gevolg daarvan welke processors er mogelijk zijn.
En tenslotte, niet onbelangrijk is de prijs en jouw budget.

Bedenk wel, dat als je nu een juiste investering doet, deze PC zeker 5 jaar mee kan/moet kunnen.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 06 jan 2015 22:52

Re: computer aanschaf

De link werkt al niet meer...verder eens met Evert-Jan. Ik bouw af en toe ook wel eens pc's en wil met alle plezier meedenken over de componenten.

Ik zou zeggen, geef een budget en dan kunnen we wel een voorbeeldlijstje maken hier (er zijn vast meer mensen met voldoende kennis). Omdat de gangbare moederborden meestal niet meer dan 32 Gb aankunnen (4x8) is het idd verstandig om daar nu al over na te denken.

Groeten
Pim

Berichten: 10

Geregistreerd: 16 dec 2014 22:47

Bericht 07 jan 2015 00:28

Re: computer aanschaf

Goedenavond,

Budget is 750 euro
32 GB RAM omdat ik op,termijn Doesburg, Utrecht en caen wil aanschaffen.
Ben benieuwd naar de mogelijkheden!

Vr groet! René
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 07 jan 2015 21:30

Re: computer aanschaf

Ik heb vorige maand devolgende componenten aangeschaft +/- 1100 EUR ben dik tevreden hierover en geheugen is nog uitbreidbaar naar 64Gb

Fractal Design Define R4 kast
Asus P9X79 moederbord
Intel Core i7 4820 / 3.7GHz
Scythe KATANA 4 Koeler
Crucial Ballastix 4 x 8Gb geheugen
Coolermaster V550 Semi Modulair
Crucial MX100 256 Gb SSD schijf

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 07 jan 2015 22:13

Re: computer aanschaf

Ik zat aan zoiets te denken.

http://nl.hardware.info/wensenlijst/862686/mrnhanduc/hauptwerk_basic

Zomaar een ruwe opzet hoor, kan nog genoeg aan gefinetuned worden. Met jouw budget zou je al naar een i5 4690K kunnen, je kunt ook beginnen met deze, kun je altijd nog naar een i7 4790K (grotere stap omhoog). Moederbord is daarom gekozen om in de toekomst te kunnen overklokken. Platform kan 32 Gb geheugen, nu zit er 2x8 in voor de start.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 jan 2015 22:43

Re: computer aanschaf

Een paar opmerkingen

1)
Ik zou voor een (uiteindelijk) 32 GB RAM systeem nu geen i5 nemen, ook al plaats je nu maar 16 GB RAM.
Als je later 16 GB bijplaatst, moet je wel een i7 hebben om de betreffende samplesets te kunnen bespelen (polyfonie eisen). De i5 is dan een desinvestering. Een i7 4790 / 3.6 Ghz kost ca 290 euro.

2)
Er is nog Windows 8.1 nodig OEM versie ca 90 euro.
En een keyboard / muis (ca. 20 euro)
Assembleren van alle onderdelen zelf doen, anders nog assemblage kosten

3)
De prijzen op http://nl.hardware.info zijn minimum prijzen, die in verschillende winkels gelden. Maar als je die bij al die winkels bestelt, komt daar diverse malen porto/orderkosten bij. Beter is om even voor budget doeleinden van de gem. prijzen uit te gaan. Daarna bij enkele zaken kijken wat het totale systeem kost en dan je keuze maken: waar koop ik het systeem.

Verder goed voorstel.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 07 jan 2015 23:05

Re: computer aanschaf

@ Evert-Jan,

Was inderdaad de Windows vergeten, maar wellicht heeft de topic starter deze nog liggen? Voor toetsenbord en muis ben ik daar ook even vanuit gegaan (en scherm). Anders lijkt het mij dat het met een i7 een lastig verhaal wordt. Met een 4770K en Windows kom je al rond de 1000 euro, en wordt het al bijna interessant om voor X79 te gaan zodat zelfs 64 Gb mogelijk is. Een i5 kun je tweedehands prima verkopen lijkt me.

Als je verder naar onder scrolled, zie je trouwens wat het kost als je alle onderdelen bij 1 winkel aanschaft, dan is meerdere keren verzenden dus niet van toepassing (vaak zijn er dan helemaal geen verzendkosten). De allergoedkoopste winkels wil je echter weer niet altijd (zoals MaxICT).

Overigens, in elkaar zetten wil ik met alle plezier doen, maar ik weet niet op de topicstarter in de buurt van Arnhem woont?

Berichten: 10

Geregistreerd: 16 dec 2014 22:47

Bericht 09 jan 2015 15:56

Re: computer aanschaf

Goedemiddag all,

Dank voor de vele reactie. het wordt voor een leek als mij weer wat technisch nu... ;)
Ik heb al zelf Windows 7, een muis, toetsenbord en scherm.
Het gaat echt om de computer.

Ik ga er vanuit als ik deze onderdelen koop: http://nl.hardware.info/wensenlijst/862 ... werk_basic
dat ik dan kan draaien.
Uiteraard moet iemand de PC in elkaar zetten.

Gaat dit goed zo?

vr gr! Rene

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 jan 2015 20:06

Re: computer aanschaf

Rene

is het Windows 7 Prof? De home versie is ontoereikend voor 32 GB RAM.

Verder blijf ik van mening dat je beter direct een i7 moet aanschaffen, ook als je start met 16 GB RAM. Bij verkoop van de i5 als 2e hands na aanschaf van een i7 schiet je er geld bij in.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 10 jan 2015 22:25

Re: computer aanschaf

Dag,

ik heb de lijst aangepast, Windows eruit, i7 4790 erin. Circa 800 euro als je iemand vind die het in elkaar zet.

Wil dat met alle plezier doen, maar geen idee waar je woont?

Overigens wordt er nu dus uitgegaan van het onboard geluid. Dit bord is wel een instap Z97, dus ook het onboard geluid is niet het beste. Beeldscherm kan alleen via HDMI aangesloten.

Zijpaadje voor de 'technici', met een i7 4790, is het niet de moeite waard om dan voor 30 euro meer de overklokbare 4790K te nemen? Heeft Hauptwerk daar baat bij? Voor nu is die snel genoeg, in de toekomst kan het wellicht handig zijn? Daar is de Z97 chipset toch voor bedoeld, anders kan er net zo goed B85 in lijkt me? Scheelt weer drie tientjes.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 jan 2015 00:45

Re: computer aanschaf

Pim,

Inderdaad, een i7 4790K @ 4.00GHz past beter in dit bord ivm overklokken.
Maar ik denk dat het beter is om een bord met een B85 Chipset te nemen, daar Rene niet die PC kennis bezit om te kunnen overklokken. Een 2e reden is dat dit bord alleen een HDMI video uitgang heeft. Het scherm van Rene zal dit denk ik niet hebben en touchscreens zeker niet.
Een Asus B85M-G (C2) moederbord zou een goede kunnen zijn; ca 64 euro.

Als je met HW aan de gang gaat, moet je altijd een prof. geluidskaart met ASIO driver gebruiken. Met in dit geval USB2 aansluiting.
Dus naar audio op een moederbord kijk ik niet omdat dit niet geschikt is (geen ASIO drivers dan alleen een algemene ASIO4ALL).

Berichten: 10

Geregistreerd: 16 dec 2014 22:47

Bericht 11 jan 2015 18:05

Re: computer aanschaf

Goedemiddag MrNhanduc,

Nav de laatste opmerking, heeft u een linkje naar de aangepaste lijst?
Ik heb iemand die de pc in elkaar kan zetten...
Overigens woon ik in Sliedrecht.
Allen bedankt voor de reacties, ik heb er nu een goed gevoel bij en kan dus aan de slag!

Vr. Gr Rene


MrNhanduc schreef:Dag,

ik heb de lijst aangepast, Windows eruit, i7 4790 erin. Circa 800 euro als je iemand vind die het in elkaar zet.

Wil dat met alle plezier doen, maar geen idee waar je woont?

Overigens wordt er nu dus uitgegaan van het onboard geluid. Dit bord is wel een instap Z97, dus ook het onboard geluid is niet het beste. Beeldscherm kan alleen via HDMI aangesloten.

Zijpaadje voor de 'technici', met een i7 4790, is het niet de moeite waard om dan voor 30 euro meer de overklokbare 4790K te nemen? Heeft Hauptwerk daar baat bij? Voor nu is die snel genoeg, in de toekomst kan het wellicht handig zijn? Daar is de Z97 chipset toch voor bedoeld, anders kan er net zo goed B85 in lijkt me? Scheelt weer drie tientjes.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 11 jan 2015 21:41

Re: computer aanschaf

http://nl.hardware.info/wensenlijst/862686/mrnhanduc/hauptwerk_basic

Ik heb hem nog aangepast met een B85 moederbordje n.a.v. de opmerking van Evert-Jan, dus een iets ander moederbord. Succes ermee en ben wel benieuwd straks naar het eindresultaat!

Groeten Pim

Berichten: 10

Geregistreerd: 16 dec 2014 22:47

Bericht 28 jan 2015 16:31

Re: computer aanschaf

Ha Pim,

Ik ga bestellen, ik laat wel weten hoe het afloopt.
Toch nog een vraag: op de lijst staat 16GB RAM ipv 32GB RAM, gaat dit goed zo?

vr gr Rene







MrNhanduc schreef:http://nl.hardware.info/wensenlijst/862686/mrnhanduc/hauptwerk_basic

Ik heb hem nog aangepast met een B85 moederbordje n.a.v. de opmerking van Evert-Jan, dus een iets ander moederbord. Succes ermee en ben wel benieuwd straks naar het eindresultaat!

Groeten Pim

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 28 jan 2015 16:44

Re: computer aanschaf

Hoi Rene,

ik zie dat ik de lijst heb hernoemd en iets aangepast...Ik heb hem even gekopieerd en jouw naam gegeven, zodat ik niet de verkeerde meer aanpas...

Link:
http://nl.hardware.info/wensenlijst/878602/mrnhanduc/hauptwerk_b85_pcorgan_renenaber

Volgens mij zijn dit nog dezelfde onderdelen. Als je 32 Gb wil, kan ik nog aanpassen (zelfde merk, maar dan 4*8).
Ik zou het bij Afuture bestellen, goede ervaring mee. In ieder geval niet bij MaxICT.

Berichten: 10

Geregistreerd: 16 dec 2014 22:47

Bericht 28 jan 2015 16:49

Re: computer aanschaf

Hoi ja graag 32GB!
Als je het aanpast kan ik de def. bestelling plaatsen.

dank!

MrNhanduc schreef:Hoi Rene,

ik zie dat ik de lijst heb hernoemd en iets aangepast...Ik heb hem even gekopieerd en jouw naam gegeven, zodat ik niet de verkeerde meer aanpas...

Link:
http://nl.hardware.info/wensenlijst/878602/mrnhanduc/hauptwerk_b85_pcorgan_renenaber

Volgens mij zijn dit nog dezelfde onderdelen. Als je 32 Gb wil, kan ik nog aanpassen (zelfde merk, maar dan 4*8).
Ik zou het bij Afuture bestellen, goede ervaring mee. In ieder geval niet bij MaxICT.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 28 jan 2015 17:11

Re: computer aanschaf

Hij is aangepast! SI computers is 3 tientjes goedkoper dan Afuture.

Berichten: 18

Geregistreerd: 14 feb 2011 15:50

Bericht 02 feb 2015 13:17

Re: computer aanschaf

Hallo,

ik kan je maar 1 goede raad geven, wanneer je echt een probleemloze Hauptwerk PC wilt laat je dan voorlichten door Harrie Sieders HS Muziekinstrumetnen en computers uit Vollenhove. Hij is n.l de enigste t.o.v andere zaken die orgels met een voor Hauptwerk geschikte PC verkoopt en die er ook echt verstand van heeft. Je praat hier dan over een server computer met dubbele motoren. Systeem kun je bij wijze van spreken dag en nacht laten draaien. Het grootste deel van de gekochte PC's krijgen vaak problemen met Hauptwerk. Voordat U wat aanschaft neem eens kontakt met Harrie Sieders in Vollenhove op. Mocht je meer info van mij willen, bel of mail gerust.
Specificatie; 2x Intel Xeaon E5506,Super micro mainbord, 64 GB DDR3 1366 geheugen,1024 MB VGA kaart silent, 240 GB OZC SSD PCIe, 1 Terra server Harddisk. DVDRW speler/brander,Logitech toets/muis combinatie, Window 7 professional.
Daarnaast heb ik mijn Saffire geluidskaart laten vervangen door de RME Fireface UCX.
Ik nodig je langs deze weg uit om het systeem bij mij eens te komen bespelen of te beluisten.
Telefoon HS Vollenhoven 0527244020 of mobil 0650432741.

Hartelijke groeten Fam G Teunis
Elzenlaan 34
7642 TX Wierden
tel 0619432897
e.mail: g-teunis@outlook.com
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 02 feb 2015 14:22

Re: computer aanschaf

GTeunis schreef:Specificatie; 2x Intel Xeaon E5506,Super micro mainbord, 64 GB DDR3 1366 geheugen,1024 MB VGA kaart silent, 240 GB OZC SSD PCIe, 1 Terra server Harddisk.


Ik heb liever één i7 processer met meer dan drie keer zoveel capaciteit wat op een consumenten bord draait, dan twee oude server processoren uit 2009. Ik vind dat een ERP applicatie betrouwbaar moet zijn, maar een consumenten speeltje niet. Aan de andere kant een processor voor net geen 47 dollar is natuurlijk wel een koopje: http://tinyurl.com/mxcn8sp

Edit: Met betrouwbaar bedoel ik, 24x7 staat alles probleemloos te draaien en dat een paar jaar lang ... In de praktijk doet iedereen z'n PC elke dag uit en aan. En stel dat je één keer in het jaar een blauw scherm hebt omdat de desktop PC geen ECC geheugen heeft, start je de boel gewoon opnieuw op. Een server voor thuisgebruik is echt overdreven en veel te duur.

Maar goed, een ieder heeft z'n eigen overwegingen. Persoonlijk zou ik er nooit voor kiezen.
Laatst bijgewerkt door gjschipper op 02 feb 2015 15:17, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 10

Geregistreerd: 16 dec 2014 22:47

Bericht 02 feb 2015 15:15

Re: computer aanschaf

Ha Pim, nog een vraag van degene die de computer in elkaar gaat zetten: Hoeft er geen MIDI kaart in?
staat niet op de lijst......

groeten Rene

Naberrene schreef:Hoi ja graag 32GB!
Als je het aanpast kan ik de def. bestelling plaatsen.

dank!

MrNhanduc schreef:Hoi Rene,

ik zie dat ik de lijst heb hernoemd en iets aangepast...Ik heb hem even gekopieerd en jouw naam gegeven, zodat ik niet de verkeerde meer aanpas...

Link:
http://nl.hardware.info/wensenlijst/878602/mrnhanduc/hauptwerk_b85_pcorgan_renenaber

Volgens mij zijn dit nog dezelfde onderdelen. Als je 32 Gb wil, kan ik nog aanpassen (zelfde merk, maar dan 4*8).
Ik zou het bij Afuture bestellen, goede ervaring mee. In ieder geval niet bij MaxICT.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 feb 2015 17:27

Re: computer aanschaf

René

je gebruikt waarschijnlijk een externe (professionele) geluidskaart; deze heeft een midi aansluiting.
De "kaart" heeft een USB aansluiting op de PC (het is eigenlijk een doosje en geen kaart die je in een PCIe slot stopt).

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 feb 2015 17:40

Re: computer aanschaf

Gert Jan, ik wil nog wel een aantal opmerkingen plaatsen.

In het systeem van GTeunis zitten 2x een Xeon, dus het performance verschil is geen 3 maar 1,5 in het nadeel van het Xeon systeem.
Maar HW gebruikt voor de verwerking van de WAV files tijdens het spelen alleen de reële cores van een processor en niet de virtuele (de hyperthreading cores worden voor additionele processen gebruikt, zoals midi verwerking en opnemen met HW). Dus de 2x XEON is bij elkaar 8 cores, terwijl de i7 er 4 heeft. De laatste is wel hoger geklokt.
Met andere woorden: voor HW ontlopen de systemen elkaar qua polyfonie denk ik niet veel terwijl het eerste systeem uit 2009/2010 is.

Het aangegeven server systeem heeft een al een wat oudere processor dan de i7-4820K. Deze Xeon werd gelanceerd in Q1/2009 en niet meer te koop (alleen 2e hands). Opvolgers zijn bijv. Xeon E5-2609V3 of E5-2620V3.
Zou je een goede vergelijking willen doen met de door GTeunis gespecificeerde server, dan moet je ook een i7 uit die tijd nemen. Ik ben benieuwd .................

Maar ik denk dat GTeunis een andere bedoeling had met zijn reactie.


En nav je Edit toevoeging:
ECC geheugen icm HW: in het grootste deel van het geheugen zitten de WAV bestanden. Daardoor krijg je geen blauwe schermen of een programma crash als er een bitje omvalt omdat er bij veel RAM in je PC geen programma maar alleen data zit. Die crash kans is bij HW dus wel heel erg klein bij 8 GB of meer geheugen in je PC. Maar je krijgt wel een verkeerd geluid bij een omvallend bitje. En dat corrigeert een geluidskaart van meer dan 1000 euro niet; ECC geheugen wel.
Dus alles is relatief: een kwalitatief zeer goede (en dus dure) geluidskaart vereist ook ECC geheugen in de PC evenals zeer goede speakers.

Berichten: 10

Geregistreerd: 16 dec 2014 22:47

Bericht 03 feb 2015 01:16

Re: computer aanschaf

Goedenavond Evert jan,

Ik heb de man die de computer gaat bouwen het lijstje gemaild. Zijn vraag was moet er geen midi kaart in. Ik begrijp nu dat dat een extern kastje is. Welke adviseer je mij? En wat kost dat.

Daarnaast heb ik een Pb gehad met de opmerking dat de voeding en de kast ook niet goed genoeg zijn.
Wat adviseer je dan?

Het valt niet mee voor een leek....

Dank!

Ps Pim kan je het lijstje wellicht weer aanpassen?


Evert-Jan schreef:René

je gebruikt waarschijnlijk een externe (professionele) geluidskaart; deze heeft een midi aansluiting.
De "kaart" heeft een USB aansluiting op de PC (het is eigenlijk een doosje en geen kaart die je in een PCIe slot stopt).

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 03 feb 2015 08:09

Re: computer aanschaf

Beste Rene,

lijkt me inderdaad lastig als leek als je moet afgaan op andere meningen. Daarom heb ik ook vooral gerievewde componenten geselecteerd, dan hebben er professionals naar gekeken.

Voeding niet goed? Dat lijkt mij sterk, heeft een Bronze award op nl.hardware.info gekregen, en Be Quiet is een uitstekend merk. Ook qua capaciteit is het meer dan voldoende. Maar wil er best een 400w van maken hoor. Behuizing heeft ook een bronze award. Natuurlijk zijn er betere behuizingen, maar die zijn al snel twee keer zo duur. En volgens mij zaten we al over het budget toch?

Wat Midi/geluidskaart betreft, ik denk dat je even moet aangeven hoe je wilt gaan spelen? Met een koptelefoon die je gewoon in de computer wilt aansluiten? Of via een externe geluidskaart/versterker met boxen. Dat maakt nogal een verschil.

Trouwens, een consumentenpc kun je prima 24/7 laten draaien. Genoeg mensen die een thuisserver bouwen van niet-server onderdelen (maar in feite gewoon een zuinige pc). Ik heb mijn pc tweedehands gekocht, beestje had toen 3 jaar 24/7 als server gedraaid. Inmiddels 2 jaar verder, behalve 1 kapotte ram-lat een half jaar later nooit iets mee geweest. Voorzover ik weet is aan- en uitzetten (en daarmee afkoelen/krimpen en daarna weer uitzetten) schadelijker. Ik kan me wel voorstellen dat het een verschil maakt of je een packard-bell van 300 euro kant en klaar in de winkel koopt, of kwaliteitsspul. (in de genoemde server zie ik trouwens ook een aantal gewone consumenten onderdelen zitten...)
Volgende

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com