Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Fix voor trage Samsung 840 EVO

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 12

Geregistreerd: 25 mei 2014 15:35

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 12 apr 2015 22:03

Fix voor trage Samsung 840 EVO

Een veel verkochte SSD serie is kennelijk Samsung 840 EVO serie. Deze blijkt een bug in de hardware te hebben, waardoor na enige tijd de leessnelheid van data die meer dan 30 dagen oud dramatisch minder wordt.

Samsung heeft een firmware update uitgebracht die dit probleem oplost. Mocht je zo'n schijf in je systeem hebben, zeker aan te bevelen om dit uit te voeren, al is men nog niet tot de bodem van het probleem gegaan, de meeste schijven worden wel een stuk sneller. Maak wel een backup voordat je begint.

Een link met ahtergrond:
http://www.pcworld.com/article/2887255/ ... -ssds.html

Mijn orgel is een Mixtuur Intrada III, Dom Utrecht is de grootste sample-set. Bij aanschaf van het orgel laadtijd van 1-2 minuten. Na een aantal maanden opgelopen tot 8 minuten. Mixtuur heeft op afstand de update uitgevoerd, in een uurtje voor elkaar. laadtijd nu terug naar 1 minuut.
Mixtuur Intrada III

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 13 apr 2015 08:10

Re: Fix voor trage Samsung SSD

Ik was al benieuwd of mensen hier problemen mee hadden! Wat ik heb begrepen van berichtgeving op nl.hardware.info is het probleem echter nog steeds niet definitief opgelost.

http://nl.hardware.info/nieuws/43478/fix-voor-prestatieprobleem-samsung-840-evo-uitgesteld-naar-april

Of is dat nu dus wel het geval?

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 13 apr 2015 08:22

Re: Fix voor trage Samsung SSD

hoi,

Ik heb daar problemen mee gehad, In eerste instantie dacht ik dat ik al weer was gewend aan de snelheid. Echter toen ik echt ging meten, dan was het bedroevend. Na het installeren van de patch van oktober vorig jaar is het opgelost, alhoewel ik nu moet zeggen dat ik soms weer begin te denken dat het toch weer iets trager aan het worden is. Dit trager worden is wel veel minder dan na de eerste patch.

Mvg,
Paul.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 apr 2015 10:16

Re: Fix voor trage Samsung SSD

Ik heb de samsung evo850'. En ik heb hier totaal geen last van.

Dit probleem zal zich dan alleen bij de 840 voordoen denk ik.

Gr

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 apr 2015 10:56

Re: Fix voor trage Samsung SSD

pahasoft schreef:alhoewel ik nu moet zeggen dat ik soms weer begin te denken dat het toch weer iets trager aan het worden is.

Het probleem trad na 6-8 weken op als een bestand niet is aangepast in die periode.

Je kunt dit oplossen door de cache file van zo'n orgel opnieuw aan te maken.
Ik zou dan eerst de oude tijd meten en wel als volgt:
- orgel A laden
- orgel B laden
- orgel A laden en tijd meten
Orgel B wordt geladen om alle cache buffers te overschrijven zodat je daarna de zuivere laadtijd (het lezen van de SSD) van orgel A krijgt.
Daarna cache file van orgel A opnieuw aanmaken en vervolgens het zelfde ritueel.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 apr 2015 10:57

Re: Fix voor trage Samsung SSD

Jan Wim schreef:Dit probleem zal zich dan alleen bij de 840 voordoen denk ik.

Klopt. Maar het probleem treedt pas na enige tijd op. Misschien tzt ook voor de 850 :lol: :lol:

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 13 apr 2015 16:30

Re: Fix voor trage Samsung SSD

Evert-Jan schreef:
Jan Wim schreef:Dit probleem zal zich dan alleen bij de 840 voordoen denk ik.

Klopt. Maar het probleem treedt pas na enige tijd op. Misschien tzt ook voor de 850 :lol: :lol:



Zal het nauwlettend in de gaten houden ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 13 apr 2015 20:35

Re: Fix voor trage Samsung SSD

pahasoft schreef:hoi,

Ik heb daar problemen mee gehad, In eerste instantie dacht ik dat ik al weer was gewend aan de snelheid. Echter toen ik echt ging meten, dan was het bedroevend. Na het installeren van de patch van oktober vorig jaar is het opgelost, alhoewel ik nu moet zeggen dat ik soms weer begin te denken dat het toch weer iets trager aan het worden is. Dit trager worden is wel veel minder dan na de eerste patch.

Mvg,
Paul.


Sinds een aantal maanden heb ik ook deze SSD. De laatste tijd duurt het laden langer dan in het begin.
Ik krijg de firmware niet geïnstalleerd. Dit heeft te maken met de AMD driver.
Hoe kan ik de AMD Sata driver verwijderen zodat windows de windows driver installeert?

Alvast bedankt voor jullie reactie,
Groet,

Jacob

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 apr 2015 21:21

Re: Fix voor trage Samsung SSD

SSD enkele maanden oud? Dan staat de nieuwe firmware (EXT0CB6Q) er waarschijnlijk al op. De patch is al sinds Q4 vorig jaar beschikbaar. En nieuwe SSD's krijgen natuurlijk de nieuwe versie in de fabriek.
Je kunt dit controleren via bijv. het prog. CrystalDiskInfo
Downloaden vanaf:
http://sourceforge.jp/frs/redir.php?m=jaist&f=%2Fcrystaldiskinfo%2F62506%2FCrystalDiskInfo6_3_2.zip
Daarna uitpakken en runnen.

Op het scherm staat dan o.a. de firmware versie.

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 13 apr 2015 21:33

Re: Fix voor trage Samsung SSD

Evert-Jan schreef:SSD enkele maanden oud? Dan staat de nieuwe firmware (EXT0CB6Q) er waarschijnlijk al op. De patch is al sinds Q4 vorig jaar beschikbaar. En nieuwe SSD's krijgen natuurlijk de nieuwe versie in de fabriek.
Je kunt dit controleren via bijv. het prog. CrystalDiskInfo
Downloaden vanaf:
http://sourceforge.jp/frs/redir.php?m=jaist&f=%2Fcrystaldiskinfo%2F62506%2FCrystalDiskInfo6_3_2.zip
Daarna uitpakken en runnen.

Op het scherm staat dan o.a. de firmware versie.



Evert-Jan,

Tijd vliegt....de schijf is van oktober 2014 :? .
De firmware die op de schijf staat is BB6Q.
Groet,

Jacob

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 apr 2015 22:01

Re: Fix voor trage Samsung SSD

Jacob

De patch is van 15 oktober; je was dus te vroeg met aanschaf ;)
http://tweakers.net/nieuws/99058/samsung-verhelpt-degradatieproblemen-840-evo-ssds.html

De AMD driver verwijderen doe je als volgt:
- ga naar apparatenbeheer in Control panel
- ga naar opslag controllers of zoiets (ik heb een Engelse Windows; daar is het Storage controller)
- 2x klikken en dat tabblad Driver
- kies de-installeren
- sluit alle windows en reset de PC

Als het goed is heb je nu de MS driver; even controleren via bovenstaand traject

Berichten: 148

Geregistreerd: 15 maart 2011 16:42

Woonplaats: Bruinisse

Bericht 14 apr 2015 23:08

Re: Fix voor trage Samsung SSD

Evert-Jan,

Bedankt voor je hulp.
Vanavond de firmware update uitgevoerd.
Groet,

Jacob

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 15 apr 2015 08:37

Re: Fix voor trage Samsung SSD

Wanneer PCI-E NVMe SSD's eindelijk gewoner worden, kan dat voor Hauptwerk zeer interessant worden.

http://www.guru3d.com/news-story/samsung-goes-to-volume-production-with-really-fast-sm951-nvme.html

De leessnelheden van dit soort SSD's is aanmerkelijk hoger en zou laadtijden van grote orgels weer verder kunnen verkorten. Voorlopig zullen ze nog wel duur zijn relatief gezien.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 15 apr 2015 09:34

Re: Fix voor trage Samsung SSD

Hallo,

Waar ik wel een beetje bang voor was lijkt nu weer te gaan gebeuren. Half februari heb ik de upgrade van de SSD uitgevoerd. Hierna liep alles weer fluitend. Echter sinds laatste dagen merk ik weer dat laadtijd traag aan het worden is. Even gekeken in de logfile van hauptwerk: laden van Arlesheim koste in maar 29 seconde en gisteravond was dat 102 seconde. Het lijkt erop dat de periode van 1 maand niet gemuteerd door de firmware upgrade is verlengd naar 2 maanden. Hopelijk zit ik er naast, maar ik vind het wel zeer vervelend.

Wordt dus weer even terug naar de leverancier.

Mvg,
Paul.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 apr 2015 20:40

Paul

Misschien niet gezien: ik had hierboven al aangegeven dat als je de cache file opnieuw aanmaakt, het probleem over is voor de komende 4-8 weken.
Er wel van uit gaande dat alleen de cache files op de SSD staan.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 apr 2015 20:44

Re: Fix voor trage Samsung 840 EVO

Samsung komt eind deze maand met nieuwe firmware voor 840 EVO-ssd's die prestatieproblemen met de ssd moet verhelpen.
Hier staat een beta test met deze nieuwe versie: http://www.pcper.com/reviews/Storage/Samsung-Magician-46-and-840-EVO-EXT0DB6Q-Firmware-Review-Finally-Fixed

De truc is dat de SSD "onder water" bestanden gaat refreshen .........
Dat is ook een manier van oplossen :o :o .

Zie ook http://tweakers.net/nieuws/102519/samsung-komt-eind-april-met-nieuwe-fix-voor-840-evo-ssds.html

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 15 apr 2015 21:40

Re: Fix voor trage Samsung 840 EVO

Inderdaad een vreemde manier van een fix. Gaat dus ten koste van de levensduur van je SSD (meer writes). Maar goed, Hauptwerk SSD's hebben zo weinig te doen dat je volgens mij in theorie nog 30 jaar er mee vooruit kan :( .

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 16 apr 2015 07:03

Re:

Evert-Jan schreef:Paul

Misschien niet gezien: ik had hierboven al aangegeven dat als je de cache file opnieuw aanmaakt, het probleem over is voor de komende 4-8 weken.
Er wel van uit gaande dat alleen de cache files op de SSD staan.

Hallo Evert-Jan,

Wel gelezen maar is gewoon een lapmiddel. Ik wil ook niet iedere keer al mijn orgels opnieuw cachen. Bedenk dat het laden van zo'n orgel dan ook langzamer gaat omdat de bijbehorende bestanden ook voor dezelfde periode niet zijn gewijzigd.
Voor de paar orgels die ik vaak gebruik ga ik het ook wel doen. Die oplossing had ik eerder ook al gebruikt toen ik de eerste patch nog niet had geinstalleerd.

Mvg,
Paul.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com