Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

aanschaf nieuwe pc

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 27

Geregistreerd: 09 jun 2015 22:00

Bericht 19 jun 2015 11:41

Re: aanschaf nieuwe pc

Ik heb een pc op het oog (Intel Core i7 4970) met Intel HD4600 grafische kaart. Dat zou dan voldoende moeten zijn.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 19 jun 2015 13:30

Re: aanschaf nieuwe pc

Dat voldoet inderdaad.

Berichten: 27

Geregistreerd: 09 jun 2015 22:00

Bericht 19 jun 2015 16:57

Re: aanschaf nieuwe pc

Weer bedankt voor de reactie.

Ik wil er een SSD schijf in plaatsen naast een HDD van 1TB. SSd kan dan worden gebruikt voor opstarten van windows en hauptwerk. Kan ik volstaan met een SSD van 120GB?

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 19 jun 2015 20:34

Re: aanschaf nieuwe pc

RonnieM7S1 schreef:Weer bedankt voor de reactie.

Ik wil er een SSD schijf in plaatsen naast een HDD van 1TB. SSd kan dan worden gebruikt voor opstarten van windows en hauptwerk. Kan ik volstaan met een SSD van 120GB?


120 zit best snel vol en de 120 Gb versies zijn vaak net wat langzamer dan de 250 Gb en meer. Ik zou jezelf een plezier doen en voor 250 gaan.

Berichten: 39

Geregistreerd: 15 jun 2015 21:20

Bericht 20 jun 2015 09:36

Re: aanschaf nieuwe pc

MrNhanduc schreef:
RonnieM7S1 schreef:Weer bedankt voor de reactie.

Ik wil er een SSD schijf in plaatsen naast een HDD van 1TB. SSd kan dan worden gebruikt voor opstarten van windows en hauptwerk. Kan ik volstaan met een SSD van 120GB?


120 zit best snel vol en de 120 Gb versies zijn vaak net wat langzamer dan de 250 Gb en meer. Ik zou jezelf een plezier doen en voor 250 gaan.


Daar ben ik het mee eens, 250 Gb is betere zeker omdat je zegt grotere samplesets te willen bespelen.
Zelf heb ik er 500 Gb in zitten en dat volstaat ruimschoots. En bij ssd schijven is het zo dat hoe groter de schijf hoe sneller hij is...

Berichten: 27

Geregistreerd: 09 jun 2015 22:00

Bericht 20 jun 2015 20:12

Dank voor alle info. Ik heb inmiddels de keuze gemaakt om toch een IntelCore i7 4790 aan te schaffen. 32GB RAM geheugen, HDD van 1TB en SSD van minimaal 240GB. Ik heb de keuze uit 2 moederborden: B85M-E45 of H97M-G43. Heeft iemand een idee wat het verschil is tussen deze 2?

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 20 jun 2015 20:40

Re: aanschaf nieuwe pc

De H97 is drie tientjes duurder, heeft meer SATAIII aansluitingen en ondersteunt de 4790 direct. Heeft bovendien een M.2 aansluiting voor M.2 SSD's.
De B85 heeft nog een ouderwets PCI slot (alleen nuttig als je oude interne geluidskaart hebt) en heeft waarschijnlijk een bios update nodig voor de 4790. Geen M.2 SSD's.

Ik zou persoonlijk voor de H97 gaan, een modernere chipset. Het nut van de B85 serie ontgaat me sowieso, de verschillen met H97 zijn vrij klein. Behalve dat B85 meestal meer budget georienteerd is. Aangezien je cpu niet budget is, zou ik zelf de H97 de voorkeur geven. Is overigens een van de goedkoopste H97 borden die weinig overbodige zaken aan boord heeft.

Berichten: 27

Geregistreerd: 09 jun 2015 22:00

Bericht 20 jun 2015 21:20

Re: aanschaf nieuwe pc

Ik wil in eerste instantie mijn oude interne geluidskaart weer gaan gebruiken. Volgens de informatie die ik heb gekregen zit er in beide een pci slot.Indien dat niet zo is zal ik toch de keuze moeten maken voor de B45M-E45. Of ik moet overwegen om ook een andere geluidskaart te nemen.

Berichten: 27

Geregistreerd: 09 jun 2015 22:00

Bericht 20 jun 2015 22:22

Re: aanschaf nieuwe pc

Ik kan eventueel een Steinberg CI2 geluidskaart met audio interface
overnemen voor een zacht prijsje. Iemand ervaring hiermee? Zou dit
een verbetering kunnen zijn met mijn interne M-audio kaart?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 jun 2015 23:50

Re: aanschaf nieuwe pc

En op de 2 genoemde MB's past alleen DDR3 en geen DDR4 geheugen, zoals je in je eerste lijstje noemde

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 21 jun 2015 21:38

Re: aanschaf nieuwe pc

RonnieM7S1 schreef:Ik wil in eerste instantie mijn oude interne geluidskaart weer gaan gebruiken. Volgens de informatie die ik heb gekregen zit er in beide een pci slot.Indien dat niet zo is zal ik toch de keuze moeten maken voor de B45M-E45. Of ik moet overwegen om ook een andere geluidskaart te nemen.


Er lopen nu twee vragen door elkaar geloof ik...Maar de H97-G43 heeft geen PCI slot (let op, een PCI-E slot is heel anders, een oude PCI kaart past niet op een PCI-E slot). Een oudere interne geluidskaart heeft hoogstwaarschijnlijk PCI.

Berichten: 27

Geregistreerd: 09 jun 2015 22:00

Bericht 23 jun 2015 20:31

Re: aanschaf nieuwe pc

Vandaag heb ik met iemand gesproken en die heeft me toch weer aan het twijfelen gebracht met betrekking tot het aanschaffen van een pc. Een Intel Core i7 4790 kan max. 32GB intern aan, en voor diverse nieuwe samplesets is dat al krap. Een i7 die tot 64GB kan is aanzienlijk duurder. Dan neig ik toch weer naar een workstation (HP Z600 of Z800 X5650 sixcore 5650 of een Dell Precision T5500 X5650 sixcore). Met betrekking tot het geluid schijnt het toch mee te vallen, anders is daar wel wat aan te doen. De prijs is goedkoper dan de i7.

In Benchmark scoren de genoemde workstations wel minder als de i7. In hoeverre merk ik daar wat van met Hauptwerk?
Ik wil best iets langer wachten met opstarten als het vervolgens maar goed draait. De workstations zijn wel enorm uit te breiden met RAM geheugen en daar zou ik dan toch de komende jaren mee verder moeten kunnen?

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 23 jun 2015 20:55

Re: aanschaf nieuwe pc

Mindere benchmarks zou in de praktijk moeten zorgen voor een minder hoge polyfonie, maar zie ook het aparte topic daarover want daar zijn meer factoren van belang. Als je heel erg gaat uitbreiden in geheugen ga je waarschijnlijk ook meer van de processors vragen en dan gaat dat nog zwaarder wegen. Het precieze effect is echter moeilijk te voorspellen.

Wel is er natuurlijk een andere reden dat die servers goedkoper zijn, ze zijn namelijk tweedehands en hebben dus waarschijnlijk al heel wat uurtjes non stop gedraaid. Nu is dat op zich niet erg, maar wel iets om rekening mee te houden. En meestal draaien servers op ECC geheugen wat toch duurder is dan non-ECC geheugen wat je normaal gebruikt in consumenten-pc's.

Geheugengebruik is trouwens altijd in te perken op verschillende manieren (door bijvoorbeeld in 20 bit te laden ipv 24-bit, of niet alle gesamplede tremulanten etc...).

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 jun 2015 23:18

Re: aanschaf nieuwe pc

De combinatie van een 4790 met een B85 moederbord kan inderdaad niet meer dan 32 GB RAM aan. Dit was wel het systeem dat jij in het eerste topic neerzette

Je moet bij 64 GB RAM een i7 socket 2011 processor hebben op een X79 chipset moederbord.
Moederbord bijv. MSI X79A-GD45(8D); kan max. 64 GB aan. Processor bijv. i7-4820K
Andere toe te passen processors, zie https://en.wikipedia.org/wiki/LGA_2011. Daar kijken bij de desktop processors.

Maar als je meer RAM gebruikt, moet je ook een SSD plaatsen voor de cache files van HW; grootte bijv 250 GB naast de harddisk voro de andere bestanden. Of 2 harddisken in RAID0 opstelling. Laden gaat dan wel iets langzamer dan bij een SSD, maar 2x zo snel als bij een enkele harddisk maar de opslag is dan al 2 of 4 TB en de prijs per GB is vele malen lager.

Dus als je naar een PC met 64 GB RAM kijkt, moet je enkele andere componenten in die PC ook aanpassen.

Het verschil in benchmarks is toch wel minder dan dat jij denkt. Zie het eerdere topic van 16 juni 2015 19:49.
Maar bij meer RAM is dus ook een SSD nodig en omdat de 2e hands servers waarschijnlijk geen SATAIII hebben, dan ook nog een SATAIII controller. 2 HD's in RAID0 is dan veel voordeliger.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 24 jun 2015 06:49

Re: aanschaf nieuwe pc

X79 moederborden zijn los bijna niet meer verkrijgbaar trouwens. Een paar maanden terug nog wel, maar nu moet je heel goed zoeken wil je een winkel vinden die nog voorraad heeft of een levertijd van 2 dagen, en een prijs onder de € 300 euro.
Maar dat geldt misschien niet voor complete systemen.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 jun 2015 11:21

Re: aanschaf nieuwe pc

Ik had de MSI X79 genoemd omdat ik in dat topic over de Saffire ook dat moederbord noemde als referentie. Vandaar. Maar X79 borden zijn er nog wel: https://azerty.nl/8-3200/socket-2011.html

Maar het is idd beter om een Socket 2011-3 bord te kopen. Is nog ca 140 euro goedkoper.
https://azerty.nl/8-6126/socket-2011-3.html
Maar daar moet dan wel DDR4 RAM op en Haswell-E processor (i7-5820K, de duurdere i7-5930K of de duurste nl. i7-5960X)
MSI X99S SLI PLUS heeft bij Azerty een combi aanbieding waardoor 55 euro retour als je een i7-5820K mee bestelt.

Het maakt de keuze wel steeds moeilijker: nieuwe desktop PC of 2e hands server.
Je moet voor beiden een lijstje maken wat een bepaalde samenstelling kost.
Bijv. beiden met 64 GB RAM (er van uitgaande dat je toch voor 64 GB RAM gaat), SSD (desktop PC) en in server nog SATAIII controller of daar voor een RAID0 HD opstelling kiezen.
Vervolgens ook voor beiden de benchmarks van de CPU's bekijken. Uitbreiding in beide systemen via PCIe slot (voor bijv. FireWire aangestuurde geluidskaart), of neem je een interne kaart?
Enz.

Dan pas kun je de voor en tegens van beide systemen tegen elkaar afwegen.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 24 jun 2015 11:47

Re: aanschaf nieuwe pc

Ik zou nu niet meer voor de oude X79 chipset gaan eerlijk gezegd, ook al is DDR3 geheugen nog goedkoper, een 5820K (sixcore) is weer aanmerkelijk goedkoper dan een sixcore 4930. En een 4820K is langzamer dan een 4790K...En de Asus Sabertooth is eigenlijk het enige nog goed verkrijgbare moederbord, en die is ruim 100 euro duurder dan de MSI X99S SLI plus, wat eigenlijk een prachtbord is voor X99 systemen.

DDR4 wordt trouwens snel goedkoper nu Skylake er aan zit te komen in augustus. Setje 32 Gb was eerst rond 300 euro, is nu al voor rond de 250 te krijgen. Als die naar 220 ofzo gaat zijn er alleen nog maar goede redenen eigenlijk om voor X99 te gaan (als je geen server wilt).

Berichten: 27

Geregistreerd: 09 jun 2015 22:00

Bericht 26 jun 2015 16:37

Re: aanschaf nieuwe pc

In hoe verre kun je nog vooruit met 32GB RAM geheugen. Kun je de meeste samplesets dan stereo en in 24bits versie
draaien, of loop je dan al vast. Denk aan samplesets als Utrecht, Kampen, Doesburg, Zwolle, Haarlem is er nu. Ik overweeg van deze samplesets 1 of meer aan te schaffen. Omdat de samplesets nogal prijzig zijn zal ik voorlopig daarna toch eerst
geen andere sets meer aanschaffen.

Indien ik met een i7 4790 met 32GB RAM eerst nog goed vooruit kan ga ik deze aanschaffen.

Hoe kan ik overigens een sampleset ik 16 of 24bits laden?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 jun 2015 16:53

Re: aanschaf nieuwe pc

utrecht verbruikt ongeveer 32,5Gb surround 24 bit compressed
doesburg ........... 38.9Gb ........ ..... ..............



als je uncompressed wilt laden dan kost het nog meer geheugen.

dus ik zelf zou voor 64 Gb gaan , maar kan niet in jouw portomonee kijken ;)


16 0f 24 bit selecteer je via Load organ.adjust ranking enz.....

in dat tabscherm kan je aangeven hoeveel bit het gehele orgel of sommige registers geladen moet worden.



gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 26 jun 2015 19:32

Re: aanschaf nieuwe pc

Ronnie,

Uit de cijfers die Jan Wim oplepelt kan je inderdaad afleiden dat 32 Gb RAM te weinig is voor deze grote samplesets. Aanbevolen wordt deze in minimaal 20 bits te laden om geen concessie te doen aan kwaliteit.
Met compressed heb je wat minder RAM nodig maar weer wat meer processorrekenkracht.
Omgekeerd, uncompressed neemt meer RAM in beslag en dat scheelt processorkracht.
Als je deze grote sets op het oog hebt zou ik zeker voor 64 GB gaan - als je nog moet beginnen met investeren.

Het gaat niet alleen om RAM. Het RAM moet in een goede verhouding staan tot de processorkracht.

Mijn ervaring is dat een set als Doesburg zeer veel processorkracht vergt in verband met de vele registers, de grote akoestiek, en de vele vele sub- en superkoppels. Afhankelijk van je orgelspel heb je dito processorkracht nodig. Dat wordt uitgedrukt in polyphonie. Er is (nog) geen objectieve maatstaf voor het bepalen van polyphonie.
De benodigde polyphonie hangt mijn in ziens af van het sampleset (waaronder aantal registers, akoustiek, koppels), laadinstellingen en type orgelspel. Een ware virtuoos en je wilt onbeperkt het orgel gebruiken (registers, koppels) dan heb je voor een set als Doesburg zeer veel polyphonie nodig, dus een buitengewoon sterke processor. Een plezierig amateur organist zal met aanzienlijk minder polyphonie toe kunnen. Speel je vadertje Jakob met 2 vingers dan heb ik ook nog een oude pc staan.

Omdat er volgens mij geen objectieve maatstaven voor handen zijn is mijn advies zijn: ga buurten bij Hauptwerkers die een redelijk systeem hebben en test zelf of de bespeelde configuratie voor jou toereikend is.

Nog een kleine aanvulling: als je gaat investeren zorg dan dat de basis goed staat. Eventueel je performance verhogen door bijv. een grotere SSD te plaatsen kan altijd nog - maar is niet nodig direct.

Berichten: 27

Geregistreerd: 09 jun 2015 22:00

Bericht 26 jun 2015 23:21

Re: aanschaf nieuwe pc

Bedankt voor de reacties. Heb nu heel wat bruikbare informatie. Ik zal toch maar voor een systeem gaan wat 64GB aankan. Ik zal binnenkort de knoop doorhakken (pc of workstation).

Berichten: 27

Geregistreerd: 09 jun 2015 22:00

Bericht 02 jul 2015 10:56

Re: aanschaf nieuwe pc

Ik heb de knoop doorgehakt. IK heb een HP Z600 2x5675 sicxore gekocht met 48GB RAM, 2 TB harde schijf en 240GB Samsung Enterprise SSD. Met dit systeem zal ik eerst wel vooruit kunnen. Ik kan het systeem later nog naar wens uitbreiden. Ook heb ik 2 jaar de mogelijkheid om onderdelen om te ruilen voor de dan geldende prijs. Mocht ik bijv. toch een grotere SSD willen kan ik omruilen met bijbetaling. We gaan zien hoe dit systeem bevalt.

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jun 2015 19:23

Bericht 17 sep 2015 07:58

Re: aanschaf nieuwe pc

Fokko schreef:Ronnie,

Uit de cijfers die Jan Wim oplepelt kan je inderdaad afleiden dat 32 Gb RAM te weinig is voor deze grote samplesets. Aanbevolen wordt deze in minimaal 20 bits te laden om geen concessie te doen aan kwaliteit.
Met compressed heb je wat minder RAM nodig maar weer wat meer processorrekenkracht.
Omgekeerd, uncompressed neemt meer RAM in beslag en dat scheelt processorkracht.
Als je deze grote sets op het oog hebt zou ik zeker voor 64 GB gaan - als je nog moet beginnen met investeren.

Het gaat niet alleen om RAM. Het RAM moet in een goede verhouding staan tot de processorkracht.

Mijn ervaring is dat een set als Doesburg zeer veel processorkracht vergt in verband met de vele registers, de grote akoestiek, en de vele vele sub- en superkoppels. Afhankelijk van je orgelspel heb je dito processorkracht nodig. Dat wordt uitgedrukt in polyphonie. Er is (nog) geen objectieve maatstaf voor het bepalen van polyphonie.
De benodigde polyphonie hangt mijn in ziens af van het sampleset (waaronder aantal registers, akoustiek, koppels), laadinstellingen en type orgelspel. Een ware virtuoos en je wilt onbeperkt het orgel gebruiken (registers, koppels) dan heb je voor een set als Doesburg zeer veel polyphonie nodig, dus een buitengewoon sterke processor. Een plezierig amateur organist zal met aanzienlijk minder polyphonie toe kunnen. Speel je vadertje Jakob met 2 vingers dan heb ik ook nog een oude pc staan.

Omdat er volgens mij geen objectieve maatstaven voor handen zijn is mijn advies zijn: ga buurten bij Hauptwerkers die een redelijk systeem hebben en test zelf of de bespeelde configuratie voor jou toereikend is.

Nog een kleine aanvulling: als je gaat investeren zorg dan dat de basis goed staat. Eventueel je performance verhogen door bijv. een grotere SSD te plaatsen kan altijd nog - maar is niet nodig direct.



Ik hoor jullie praten over 20 bit inladen.
Ik heb er nog niet zoveel verstand van, maar waar en hoe?
Moet ik dit instellen als ik een orgel op mijn computer instaleer?

Ik heb een krachtige computer, en wat ik ook doe ik zie nooit die cpu in de lucht gaan.
Heb de polyphony nie wel op 512 gezet.
Avatar gebruiker

Berichten: 205

Geregistreerd: 22 okt 2012 14:15

Woonplaats: Hardinxveld Giessendam

Bericht 17 sep 2015 08:49

Re: aanschaf nieuwe pc

Jan Wim schreef:utrecht verbruikt ongeveer 32,5Gb surround 24 bit compressed
doesburg ........... 38.9Gb ........ ..... ..............



als je uncompressed wilt laden dan kost het nog meer geheugen.

dus ik zelf zou voor 64 Gb gaan , maar kan niet in jouw portomonee kijken ;)
JW


MEt 64 Gb intern kun je Utrecht in 24 bit laden zonder compressie , dat gaat net.. :-) ( resteert ; 2 MB of zo '

groeten
Hans
Het belangrijkste in de muziek staat niet in de noten.
Gustav Mahler

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 sep 2015 18:24

Re: aanschaf nieuwe pc

Het is een beetje off topic dat je onder de titel "Aanschaf nieuwe PC" vragen stelt over installatie van samplesets. Graag dan een nieuw topic starten of even verder zoeken op het forum en daar je vraag stellen.


Als je na installatie een orgel laadt via Menu organ | Load organ, adjuist audio and preformance , dan zie je links alle registers staan. Als je die (allemaal) selecteert, kun je rechts achter "Memory sample resolution" het bitformaat instellen: 24, 20 of 16 bit.
Kijk eerst even op de website van de leverancier van de sampleset. Deze geeft daar aan hoeveel PC geheugen (RAM) nodig is bij 16, 20 en 24 bit. En of de set een dry, wet of surround set is en wat jij voor audio oplossing hebt (stereo of surround).
Als je weet hoeveel geheugen in je PC zit, kun je de waarde van de website overnemen en zorg ervoor dat het PC geheugen maximaal gebruikt wordt (de sampleset moet er wel inpassen).
Staat er geen waarde op de website, kies dan 24 bit. Er kan hier ook een andere bitrate gekozen worden (20 of nog minder 16 bit). Mocht de set niet in het PC geheugen passen, ga dan terug naar 20 bit of desnoods 16 bit. Zowel 24 als 20 bit hebben de voorkeur; deze hebben de hoogste audio kwaliteit.

En je hebt een krachtige PC; welke weet ik niet. Maar dan is 512 polyfonie een te lage waarde.
Kijk hier viewtopic.php?f=11&t=2065&p=23494 even en lees in het 2e bericht hoe je polyfonie afregelt.

Tevens zou ik de Hauptwerk handleiding gaan lezen Daar staat het op blz. 36 e.v.. Ben je het Engels niet machtig, vraag dan bij forumlid GerrGouw (viewtopic.php?f=7&t=274&p=2391) de Nederlandstalige versie aan.
VorigeVolgende

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com