Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

aanschaf nieuwe pc

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 27

Geregistreerd: 09 jun 2015 22:00

Bericht 11 jun 2015 19:41

aanschaf nieuwe pc

Hallo


Ik ben een nieuwe enthousiaste hauptwerk gebruiker. In ben begonnen met een simpele pc met 8GB geheugen. Ik wil nu wat grotere samplesets aanschaffen (Kampen, Utrecht). Ik zou graag wat advies willen hebben mbt aanschaf. Ik heb een budget tot 1100 á 1200 euro. Ik heb het volgende gezien binnen dat budget en vraag mij af of dat systeem geschikt is en of ik daar voorlopig mee verder kan.

Intel Core i7 4790K 4.00. Moederbord MSI B85M-E45. Intern geheugen 4x8GB 1600MHZ. DDR3.
Harde schijf 1.0 TB SATA3 6Gb/s. SSD240GB 6Gb/s. DVD-drive

Ik heb 4 actieve studiomonitoren en een actieve subwoofer. Ik heb nu een interne geluidskaart M-Audio Audiophile 192 24-bit/192KHz. Indien ik deze wil gebruiken zal ik een PCI-slot moeten hebben. Eventueel kan ik boven het genoemde budget nog een ander geluidskaart aanschaffen.

M.vr.gr.

Ronald

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 11 jun 2015 20:32

Re: aanschaf nieuwe pc

Dag Ronald,

welkom op het forum, veel leesplezier hier!

Dat moederbord heeft een PCI slot, dus fysiek gezien past de Audiophile er op. Verder een prima systeem, alleen snap ik de combinatie van een 4790K met een B85 moederbord niet helemaal. Een 4790K kun je overklokken, maar niet op een B85 moederbord. En de stroomvoorziening houdt ook niet over op dat bord. Al is dit bord wel 50 euro goedkoper dan een Z97 moederbord waarop je wel kunt overklokken.

Maar los van dat is een 4790K nog altijd zo'n 10% sneller dan de non-K versie.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 11 jun 2015 21:05

Re: aanschaf nieuwe pc

Even terzijde over sample sets: smaken verschillen, maar naar mijn idee is Kampen - inmiddels een wat ouder sample set - niet noodzakelijkerwijs de beste keuze. Het is niet in surround opgenomen (wat toch wel heel mooi zou zijn nu je 4 monitoren hebt) en praktisch geen gesamplede tremulanten. Ondertussen betaal je er wel de hoofdprijs voor.

Utrecht is wel een hele goede keus, vooral als je van de Hollands-romantische koraaltraditie houdt. Het is wel van "ver" opgenomen, soms mis je wat detail en contact met het orgel, anderzijds heb je een sterk kathedraalgevoel.

Ik lees vaak zeer positieve berichten over het sample set van het hoofdorgel van de Laurenskerk in Rotterdam, ik denk dat dat een uitstekend alternatief is voor Kampen, en het is honderden euro's goedkoper zodat je nog wat geld overhoudt voor iets anders (Tholen, Heusden?).

Begin gewoon met de aanschaf van 1 groot sample set dat zeer goed aangeschreven staat. Speel er enkele maanden op totdat je verzadigd begint te raken en ga dan na wat je mist. Wie weet, wil je dan wel een Frans- of Engels-romantisch orgel met allerlei strijkende klanken. Of juist iets heel baroks met volop karakter en helderheid. Ga daarbij opnieuw voor de beste kwaliteit.

Voor mij (en vele anderen) is het een valkuil geweest om te enthousiast sets aan te schaffen: zowat alles wat je voor het eerst speelt klinkt fantastisch, maar na verloop van tijd is er zeker onderscheid in kwaliteit en in mate van tevredenheid.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 11 jun 2015 21:51

Re: aanschaf nieuwe pc

Ik ben het helemaal met Jos eens, Kampen is een mooi set (met hoofdtelefoon), maar veel te duur voor wat je er voor krijgt. Ook de rest van zijn mail ("Rotterdam beter alternatief" en "begin met 1 set") deel ik volledig.
Ook ik ben in dezelfde valkuil getrapt, mijn eerste sets waren (in 2007) in 1 koop: Silbermann/Georgenkirche, Skinner en Schnitger/Cappel, na een maand gebruikte ik nog maar 1 set van deze: Georgenkriche. PS: Inmiddels zijn de sets volkomen achterhaald qua kwaliteit.

Berichten: 27

Geregistreerd: 09 jun 2015 22:00

Bericht 11 jun 2015 23:01

Re: aanschaf nieuwe pc

Hallo

Dank voor de reacties!
Ik heb weinig verstand van computers. Hoe je een pc moet overklokken zou ik bijvoorbeeld niet weten. Ik zoek een systeem waar ik als computer leek mee overweg kan en waarmee ik ook eerst even vooruit kan. Ik zal voorlopig nog niet aan de hele grote sets beginnen waar je meer dan 32GB voor nodig hebt. Kan ik dan met het door mij genoemde systeem uit de voeten of is het verstandig om bijv. toch een ander moederbord te nemen dan de B85M? Het bedrijf waar ik het systeem kan kopen biedt bijv. ook de H97M G-43 aan. Ik weet niet of deze een PCI slot heeft. Wat zou eventueel een ander goed alternatief moederbord zijn in combinatie met 4790k?

Is het verstandig om de genoemde geluidskaart over te zetten (wel het voordeligst) of kan ik beter een andere aanschaffen? Is er met alleen een betere geluidskaart verbetering van de geluidskwaliteit te behalen?

Ik heb me nog niet heel serieus verdiept in de grotere samplesets. Het orgel van Kampen ken ik vrij goed omdat ik daar regelmatig kom voor orgelconcerten. Vandaar dat ik die noemde. Utrecht heb ik al eens beluisterd en gespeeld. Deze vond ik erg mooi. Ik zal me hier echter nog verder in verdiepen voor ik iets aanschaf en zal inderdaad ook eerst met 1 beginnen. Dank voor de tips op dit gebied.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 12 jun 2015 09:46

Re: aanschaf nieuwe pc

Een H97-G43 heeft geen PCI slot, alleen PCI-E. PCI sloten zijn steeds minder te vinden, omdat het een vrij oude standaard is. Verder een prima moederbord. Voor 15 euro meer heb je een Gigabyte Z97-D3H http://nl.hardware.info/productinfo/218748/gigabyte-z97-d3h/fotos#open, daarop is ene overklok wel mogelijk, en heb je PCI sloten (en is goed getest). Kun je een evt. overstap naar een externe geluidskaart nog uitstellen naar later.

Wat betreft geluid, het onderdeel dat het digitaal > analoog omzetting regelt (en uiteraard je speakers/monitoren) bepalen de geluidskwaliteit. Met een andere geluidskaart zal zeker winst zijn te behalen in kwaliteit, maar hoe groot het verschil is tussen jouw insteekkaart en veelgebruikte Focusrite's saffire of scarletts zou ik niet weten. Misschien zijn er ervaringsdeskundigen?

Komt er trouwens een losse (aftermarket) CPU koeler op die processor? Het is namelijk nogal een heethoofd, zelfs zonder overclock. Daar zet je liever niet de boxed cooler van Intel op (ivm geluidsproductie).

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 12 jun 2015 10:12

Re: aanschaf nieuwe pc

[quote="RonnieM7S1"]Hallo



Is het verstandig om de genoemde geluidskaart over te zetten (wel het voordeligst) of kan ik beter een andere aanschaffen? Is er met alleen een betere geluidskaart verbetering van de geluidskwaliteit te behalen?


Hallo Ronnie,

Ik weet niet hoe "gehoor gevoelig" je bent, maar je kan echt verschil in geluidskwaliteit horen tussen een goede geluidskaart en een slechte of matige. Daarnaast heb je nog kwaliteitsverschil en nazorg en die is aanzienlijk beter bij de duurdere.
Anderzijds je hebt nu een geluidskaart die als je een geschikte aansluiting in je pc overhebt kan gebruiken. Je kan er ook voor kiezen om de geluidskaart later te vervangen. Ik verwacht niet zoveel verschil tussen een M-audio en Focusrite wat feitelijk beide hobby geluidskaarten zijn. Ik heb ze beide gehad in meerdere uitvoeringen. Er zijn zat andere die een betere geluidskwaliteit hebben en die weinig meer kosten.

mvg

André

Berichten: 27

Geregistreerd: 09 jun 2015 22:00

Bericht 12 jun 2015 11:11

Re: aanschaf nieuwe pc

Hallo Andre en Mr. Mhanduc

Ik zal nog even nadenken over het moederbord. Ik heb zelf geen verstand van overklokken. Ik moet me dus afvragen of
het zinvol is om een moederbord aan te schaffen die je kan overklokken. Of ik zou dat moeten laten doen. Indien ik besluit om toch ook een andere geluidskaart aan te schaffen heb ik geen pc nodig met pci slot. Ik overweeg dan om voor de H97-G43 te gaan of dan de Z97-D3H met een losse CPU koeler.

Misschien dat ik wel een andere geluidskaart aanschaf. Andre, je noemt dat er betere geluidskaarten zijn die weinig meer kosten. Wat zou een goed alternatief kunnen zijn in die prijsklasse? Is een externe geluidskaart beter dan een interne?
Mijn speakerssysteem is geheel actief. Ik mis nu wel dat ik het totaalvolume niet kan regelen. Als ik de volume aan wil passen moet ik dat per speaker doen. Die heb ik echter allemaal op elkaar afgestemd. Soms zou je willen dat je tijdens het spelen het volume aan kunt passen. Daar zijn vast oplossingen voor. Het lijkt mij dat één van die oplossingen een externe geluidskaart is?

Gr. Ronald

Berichten: 27

Geregistreerd: 09 jun 2015 22:00

Bericht 15 jun 2015 19:19

Re: aanschaf nieuwe pc

Graag nog wat advies mbt aanschaf pc. Ik kwam een server tegen die redelijk scherp geprijsd is:

P Z800 2x X5550 2,66GHz Quad Core ,24GB RAM, 1TB HDD, FX-1800

..........ook mogelijk met 16, 24, 32, 48, 64, 72, 96 tot 144 RAM op aanvraag..............
Specificaties
Models number. Z800
CPU: 2x Intel® Xeon® X5550 2.66GHz Quad Core (8 Core 16 Threads)
Geheugen: 24GB PC3-10600R (DDR3-1333) ECC Reg.
Videokaart:Nvidia Quadro FX-1800 1GB DDR3 2x DVI
Network: Dual Controller Broadcom 5764 PCI-E LAN Controller 2x Gigabit Adapters
Raid Controller: SATA-300 Raid 0,1,5,10
Harde Schijf: 1TB SATA HDD
Optical Driver: DVD-Brander
Power Supply: 850W Voeding
Aansluitingen: Voor: 3 USB 2.0, 1 Headphone Out, 1 Microphone In. 1 IEEE 1394a integrated with systems Achter: 6 USB 2.0 / 1x RJ-45 to integrated Gigabit LAN / 2x legacy PS/21x Audio Line In, 1 Audio Line Out, 1 Microphone In; audio ports can be retasked to function as line in, line out, microphone, or headphone Serial supported with optional rear bulkhead adapter

Is dit iets wat geschikt is en waar ik de komende jaren mee vooruit kan? Is een server uberhaupt aan te raden?

Gr. Ronald

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 jun 2015 23:23

Re: aanschaf nieuwe pc

Ronald

dit systeem is in iets andere samenstelling (zwaardere processoren) hier al "besproken": viewtopic.php?f=12&t=1924&p=22158&hilit=Z800#p22158
Stuur eventueel AlbertT een PM over zijn ervaringen.

Als je zoiets (of een ander) systeem aanschaft, moet je wel kijken welke samplesets je zou willen kopen, nu of in de toekomst. Dit ivm geheugengebruik. Vaak stopt men dit soort systemen vol met "kleine" RAM bankjes. Als je dan wilt uitbreiden, dan moet de oude RAM verwijderd worden (is dus een desinvestering).
En als je grote samplesets wil gaan gebruiken, zou ik bij jouw systeem een 2e HDD nemen en deze met de andere HDD in een RAID0 configuratie zetten, zodat het laden 2x sneller gaat dan bij een enkele HDD.
Een SSD heeft geen zin tenzij je een (afzonderlijke) SATAIII controller in het systeem laat plaatsen.

Met een server voor HW is niets mis.
Voordelen zijn de stabiliteit van het systeem, ECC geheugen en afhankelijk van het moederbord meer RAM dan 64 GB.
Er zijn 3 nadelen: grotere systeemkast, opstarten duurt langer vanwege BIOS en een hoger energieverbruik.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 16 jun 2015 15:40

Re: aanschaf nieuwe pc

Met SATA 300 ben je inderdaad wel beperkt ten aanzien van SSD's, en dat is in deze tijd toch eigenlijk zonde (of je moet een PCI-E SSD kunnen plaatsen, maar die zijn erg duur nog). Met deze setup zullen de laadtijden van grotere sets wel vrij lang zijn lijkt me.

Berichten: 27

Geregistreerd: 09 jun 2015 22:00

Bericht 16 jun 2015 19:02

Re: aanschaf nieuwe pc

Ik heb contact gehad met de leverancier. Ik heb ook nog de mogelijkheid om te kiezen voor een workstation 2x Sixcore 5560 2.66GHz met HT (24cores). 48GB RAM ECC Reg. Intern geheugen is uit te brieden tot 192GB.
Dit system moet aanzienlijk sneller zijn dat een Intel Core i7 Qoadcore. Hier kan (naast een 1TB SATA Harddisk) SSD in. SSD 240 of 480 GB Samsung Enterprise + Bracket.

Hier zou ik voorlopig toch mee uit de voeten moeten kunnen? Prijstechnisch is het zeker interessant.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 jun 2015 20:49

Re: aanschaf nieuwe pc

RonnieM7S1 schreef:Dit system moet aanzienlijk sneller zijn dat een Intel Core i7 Qoadcore. Hier kan (naast een 1TB SATA Harddisk) SSD in. SSD 240 of 480 GB Samsung Enterprise + Bracket.

Nu zijn er meerdere soorten i7 dus dat is te algemeen.
Op http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Xeon+X5560+%40+2.80GHz&id=1301 zie je de CPU benchmark van de X5560 @ 2.80GHz (5479 maal 2 dus)
Op http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-2600K+%40+3.40GHz&id=868 kun je zien wat de CPU benchmark is van een i7-2600k (een aantal jaren oud) en daarboven staan o.a. ook de i7-4770K @ 3.50GHz (10,197).
De CPU's ontlopen elkaar dus niet.
Wel is het zo dat de Xeon processor geheugen met max. 1333MHZ aan kan. Dit heeft kleine invloed op het laden sampleset (het is ietje langzamer).

Een SSD in dit systeem zetten heeft alleen zin als er ook een SATAIII controller in dat systeem zit of, als er alleen maar SATAII beschikbaar is, bijgeplaatst wordt.

En ik heb nog een nadeel hierboven genoteerd: het opstarten duurt langer omdat het systeem 0,5 tot 1 minuut in het BIOS "verblijft". Die tijd is nagenoeg niet in te korten.

Berichten: 27

Geregistreerd: 09 jun 2015 22:00

Bericht 16 jun 2015 21:47

Re: aanschaf nieuwe pc

Hallo Evert-Jan

Dank voor de reactie. Ik heb nagevraagd of er SSD in dit systeem geplaats kan worden. Ik heb ook genoemd wat jij zegt,
dat dit alleen zin heeft als er een SATAIII controller in het systeem zit. Volgens hun kan er gewoon SSD in geplaatst worden mbv een bracket. Wat zijn de gevolgen als je SSD plaatst en er geen SATAIII controller inzit?

Is een 2 HDD een goed alternatief?

Het gaat mij er niet om dat ik het snelste van het snelste systeem heb. Ik ben voorlopig ook niet van plan om de allergrootste samplesets aan te schaffen die meer dan 32GB nodig hebben. Het gaat mij er om dat ik een systeem heb dat redelijk snel draait en goed zijn werk doet. Tot 32GB zijn er nog genoeg mooie orgels die ik aan kan schaffen. Het systeem heeft wel 48GB RAM wat nog ruimschoots is uit te breiden en kunnen in de toekomst ook grotere orgels worden aangeschaft. Het genoemde systeem is goedkoper dan een Intel Core i7 4790. De meeste Intel Cores kunnen maar tot 32GB of de pc wordt nogal duurder.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 16 jun 2015 22:41

Re: aanschaf nieuwe pc

Evert-Jan schreef:
RonnieM7S1 schreef:Dit system moet aanzienlijk sneller zijn dat een Intel Core i7 Qoadcore. Hier kan (naast een 1TB SATA Harddisk) SSD in. SSD 240 of 480 GB Samsung Enterprise + Bracket.

Nu zijn er meerdere soorten i7 dus dat is te algemeen.
Op http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Xeon+X5560+%40+2.80GHz&id=1301 zie je de CPU benchmark van de X5560 @ 2.80GHz (5479 maal 2 dus)
Op http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-2600K+%40+3.40GHz&id=868 kun je zien wat de CPU benchmark is van een i7-2600k (een aantal jaren oud) en daarboven staan o.a. ook de i7-4770K @ 3.50GHz (10,197).
De CPU's ontlopen elkaar dus niet.
Wel is het zo dat de Xeon processor geheugen met max. 1333MHZ aan kan. Dit heeft kleine invloed op het laden sampleset (het is ietje langzamer).

Een SSD in dit systeem zetten heeft alleen zin als er ook een SATAIII controller in dat systeem zit of, als er alleen maar SATAII beschikbaar is, bijgeplaatst wordt.

En ik heb nog een nadeel hierboven genoteerd: het opstarten duurt langer omdat het systeem 0,5 tot 1 minuut in het BIOS "verblijft". Die tijd is nagenoeg niet in te korten.


Een halve minuut bios? Waar baseer je dat op? Ben wel benieuwd, het is idd. nogal lang. Systemen met een i7-5820K en een SSD blijven hier langer in de bios zitten dan het opstarten van Windows, maar een halve minuut halen ze nu ook weer niet gelukkig :) .

Wat ik me daarnaast afvraag wat de waarde van benchmarks is in relatie tot Hauptwerk. Inderdaad scoren 2 van die Xeons ongeveer gelijk aan een enkele 4790K, een 5820K zelfs duidelijk hoger (13k+). Maar twee xeons hebben wel meer cores en threads, en Hauptwerk zou daarvan moeten profiteren (volgens Milan).

Nog even een reactie op Ronnie, waar het vooral om te doen is of er voldoende bandbreedte beschikbaar is voor de SSD. Een moderne SSD zou op SATA300 (is SATAII) beperkt worden tot circa 300 Mb/s, terwijl die bij SATA600(SATAIII) maximaal kan presteren op 500-550 Mb/s. Als er alleen SATA300 beschikbaar is (wat ik vermoed) kun je net zo goed twee HDD's in RAID zetten in plaats van een SSD. Dat scheelt dan wel in de kosten.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 jun 2015 23:44

Re: aanschaf nieuwe pc

MrNhanduc schreef:Een halve minuut bios? Waar baseer je dat op?
Eigen ervaringen. Ik wil het nog wel een keer precies meten.
HW doet het meest met fysieke cores (audio verwerking). De threads worden gebruikt voor bijzaken.
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 17 jun 2015 04:56

Re: aanschaf nieuwe pc

Ik denk dat je ook moet navragen wat het geluidsniveau is van zo'n server. Ik lees toch wat negatieve ervaringen over deze P Z800 m.b.t. het geluidsniveau (aantal Db) van de ventilatoren. Afgezien daarvan lijkt het me een hele interessante machine voor niet teveel geld. Misschien de server inbouwen in een geluidsdichte kast net zoals de ventilator van een echt pijporgel.

Gr. Gerald

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 17 jun 2015 07:08

Re: aanschaf nieuwe pc

Evert-Jan schreef:
MrNhanduc schreef:Een halve minuut bios? Waar baseer je dat op?
Eigen ervaringen. Ik wil het nog wel een keer precies meten.
HW doet het meest met fysieke cores (audio verwerking). De threads worden gebruikt voor bijzaken.


Bedankt en je hoeft het niet op te meten op, was gewoon even benieuwd.

Als je kijkt naar de kosten (ook voor meeropties, en alles ex BTW), is het systeem uiteindelijk niet heel veel goedkoper dan een i7-4790(K) met 32 Gb geheugen.

Voordelen van een Z800 of vergelijkbaar systeem: geheugen uit te breiden, ECC geheugen (stabiel), veel cores.
Nadelen: gebruikt en beperkte garantie (1 jaar), start langzaam op, beperkingen qua SSD (en meeroptie erg duur relatief), luidruchtig, (en geen USB 3.0).

Succes met de keuze!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 jun 2015 11:22

Re: aanschaf nieuwe pc

MrNhanduc schreef:
Evert-Jan schreef:
MrNhanduc schreef:Een halve minuut bios? Waar baseer je dat op?
Eigen ervaringen. Ik wil het nog wel een keer precies meten.
HW doet het meest met fysieke cores (audio verwerking). De threads worden gebruikt voor bijzaken.


Bedankt en je hoeft het niet op te meten op, was gewoon even benieuwd.

Ik heb even gemeten: 43 seconden. Voordeel is dat de ventilatoren die tijd op volle snelheid draaien en het stof weggeblazen wordt :lol:

Berichten: 27

Geregistreerd: 09 jun 2015 22:00

Bericht 17 jun 2015 20:28

Re: aanschaf nieuwe pc

Bedankt allemaal voor de reacties en info. Ik kan daar zeker wat mee. Een nadeel is inderdaad dat het systeem luidruchtig is. Er kan een sata III controller worden ingebouwd voor 95 euro plus het vrij dure SSD geheugen. Het systeem komt dan prijstechnisch wel aardig in de buurt van een Intel Core i7 4790k. Nadeel is wel dat de meeste maat tot 32GB RAM kunnen.
Een pc die tot 64GB kan worden uitgebreid is toch weer vors duurder.

Een andere optie is om in de Z800 2 x HDD in raid te zetten. Zou dat naar tevredenheid werken? Ik laat het op mij inwerken, ben er nog niet helemaal uit. Neig toch een beetje naar een i7.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 17 jun 2015 20:56

Re: aanschaf nieuwe pc

Dat hangt er vanaf of je 2-3 minuten wachten (exclusief opstarten) okay vindt als je een orgel laad. Het is dus niet pc en orgel aan en spelen maar.. Ik zou dat persoonlijk na een tijd niet meer prettig vinden, telkens zo lang wachten.

Maar als je voor een tweedehands server gaat, zou ik verder niet allemaal kunstgrepen uithalen zoals zo'n SATAIII controller, dan zou ik 2 HDD in raid zetten en telkens bedenken dat ik daarmee wel wat heb uitgespaard.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 jun 2015 01:02

Re: aanschaf nieuwe pc

Hierboven wordt Kampen afgeraden ... ik weet het, het is een verouderd set maar het gaat hier ook om smaak en een stukje beleving.
Ik kan me er nog uitermate op uitleven.

Maar goed .. hier valt over te discussieren .. maar dan wordt Kampen vergeleken met Rotterdam waarbij de voorkeur voor de laatste wordt uitgesproken .. TOTAAL ONVERGELIJKBAAR ook al wint de laatste het op technisch gebied.
Rotterdam doet me niet veel .. dus zal ik nooit het set kopen, hoe goed ook technisch gezien ...

Mijn oren "staan gericht op de beleving" bij een set ... op het totale klankbeeld van een orgel en niet op de technisch volmaakte weergave ... op details etc.
Gr. Ron

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 18 jun 2015 15:56

Re: aanschaf nieuwe pc

RonD schreef:Hierboven wordt Kampen afgeraden ... ik weet het, het is een verouderd set maar het gaat hier ook om smaak en een stukje beleving.
Ik kan me er nog uitermate op uitleven.

Maar goed .. hier valt over te discussieren .. maar dan wordt Kampen vergeleken met Rotterdam waarbij de voorkeur voor de laatste wordt uitgesproken .. TOTAAL ONVERGELIJKBAAR ook al wint de laatste het op technisch gebied.
Rotterdam doet me niet veel .. dus zal ik nooit het set kopen, hoe goed ook technisch gezien ...

Mijn oren "staan gericht op de beleving" bij een set ... op het totale klankbeeld van een orgel en niet op de technisch volmaakte weergave ... op details etc.
Gr. Ron


Ik dacht het, jij schrijft het!
Overigens, ik ben het niet helemaal met je eenst: Rotterdam is een fantastisch orgel en sampleset. Zowel de kleine als de reus.

Berichten: 27

Geregistreerd: 09 jun 2015 22:00

Bericht 19 jun 2015 09:27

Re: aanschaf nieuwe pc

Welke eisen vereist Hauptwerk met betrekking tot een videokaart? Is een standaard ingebouwde videokaart voldoende?

Gr. Ronnie

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 19 jun 2015 10:10

Re: aanschaf nieuwe pc

Alles voldoet eigenlijk. Hauptwerk vraagt weinig grafische rekenkracht, want het zijn grotendeels statische beelden (geen bewegende 3D-beelden). Vrijwel alle processors hebben een ingebouwde grafische chip en die zijn meer dan voldoende.

Alleen Xeon's en Intel Extreme processors (i7-4820K en hoger, i7-5820K en hoger) hebben geen ingebouwde grafische chip, bij dat soort systemen volstaat een los kaartje van 25 euro al (Nvidia GT210 bijvoorbeeld, passief gekoeld dus geen extra ventilators).

Let wel op de minimale schermresoluties voor Hauptwerk, maar dat is bij het uitzoeken van een scherm. En als je twee VGA schermen wilt aansluiten heb je verloopstukjes nodig, want geen enkel moederbord of grafische kaart heeft twee VGA aansluitingen bij mijn weten (en veel touchscreens werken om de een of andere reden nog met het oude VGA).
Volgende

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com