Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Raid0 configuratie

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 27 jun 2015 21:28

Raid0 configuratie

Hoe krijg ik een raid0 configuratie voor elkaar onder Windows 8.1?
Mijn pc ondersteunt geen hardware raid dus ik moet het softwarematig doen.
Ik heb twee HDD's van 500 gb. Op één staat Windows 8.1, de andere is leeg.
Beide schijven heb ik dynamisch gemaakt via schijfbeheer maar de optie nieuw striped volume blijft grijs.
Ik lees op internet iets over opslagbeheer, maar is dat hetzelfde als een raid0 oplossing?
Wie kan me even hierbij helpen?

Mvg
Bram

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 jun 2015 21:44

Re: Raid0 configuratie

Bram,

Als het goed is moet je raid0 instellen in bios, je beiden schijven worden wel geformateerd.


Gr
Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 27 jun 2015 21:54

Re: Raid0 configuratie

Jan Wim schreef:Bram,

Als het goed is moet je raid0 instellen in bios, je beiden schijven worden wel geformateerd.


Gr
Jw


Lukt niet Jan Wim. Mijn bios ondersteunt geen raid. Ik moet het dus via Windows doen.

Gr. Bram

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 jun 2015 22:15

Re: Raid0 configuratie

Bram

je moet wel een Intel processor in je PC hebben om van Windows RAID0 gebruik te maken.
Je stelt dit in in het BIOS.
Eerst het volgende controleren:
BIOS van het moederbord --> de SATA sectie moet worden ingesteld om RAID te gebruiken. In het geval van Intel moet "SATA RAID/AHCI" worden ingesteld op "RAID".

Na reset van je PC op <CTRL> toets en I toets drukken om in het RAID BIOS te komen.

Kies hier "Create RAID volume". Kies in het volgend scherm "RAID 0", selecteer de schijven welke je voor de RAID wil gebruiken en zet de "stripe size" op 128K. Dit is verreweg de beste setting voor een RAID 0 opstelling. Wanneer alle instellingen goed staan, selecteer "Create Volume" en druk op Enter.
DAARMEE WORDEN JE SCHIJVEN GEWIST!!. Dus als je iets wilt bewaren, dan eerst backuppen voordat je hieraan begint.

Het RAID volume zal nu door applicaties worden gezien als één schijf. Je kunt nu Windows 8.1 installeren enz.
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 27 jun 2015 22:25

Re: Raid0 configuratie

Evert-Jan,

Ik heb een HP Compaq 6200 Pro SFF. Ik heb op de HP site gelezen dat de BIOS geen Raid ondersteunt.
In de BOIS kan ik alleen maar kiezen tussen AHCI of IDE mode.
Dus ik dacht ik doe het via een software oplossing maar dat lukte dus niet.
Er moet een mogelijkheid zijn binnen Windows 8, maar ik weet de juiste stappen niet.

Groet,
Bram

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 27 jun 2015 22:29

Re: Raid0 configuratie

Hoi,

Probeer het eens onder "schijfbeheer", rechtse muisknop op "Start-knop", of via zoeken,
Ik zie daar i.i.g. iets van Raid-5 bij staan,

Succes,

Wibo
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 27 jun 2015 22:34

Re: Raid0 configuratie

WiBo schreef:Hoi,

Probeer het eens onder "schijfbeheer", rechtse muisknop op "Start-knop", of via zoeken,
Ik zie daar i.i.g. iets van Raid-5 bij staan,

Succes,

Wibo


Ja, maar deze opties blijven grijs, ondanks dat ik twee dynamische schijven heb.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 jun 2015 22:35

Re: Raid0 configuratie

Bram schreef:Ik heb een HP Compaq 6200 Pro SFF. Ik heb op de HP site gelezen dat de BIOS geen Raid ondersteunt.
In de BOIS kan ik alleen maar kiezen tussen AHCI of IDE mode.

Dan houdt dat op.

Hier een YT filmpje hoe het zou moeten werken: https://www.youtube.com/watch?v=59AqqsrfviI
Ik heb daar geen ervaring mee maar het lijkt mij dat W8.1 op een schijf moet staan en dat je dan 2 andere HD's in Raid0 kunt zetten. Windows moet nl. eerst gestart zijn om onder Windows 8.1 van RAID0 gebruikt te kunnen maken....
Daarom is de BIOS oplossing beter; dan heb je maar 2 harde schijven nodig.
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 27 jun 2015 22:49

Re: Raid0 configuratie

Evert-Jan schreef:
Bram schreef:Ik heb een HP Compaq 6200 Pro SFF. Ik heb op de HP site gelezen dat de BIOS geen Raid ondersteunt.
In de BOIS kan ik alleen maar kiezen tussen AHCI of IDE mode.

Dan houdt dat op.

Hier een YT filmpje hoe het zou moeten werken: https://www.youtube.com/watch?v=59AqqsrfviI
Ik heb daar geen ervaring mee maar het lijkt mij dat W8.1 op een schijf moet staan en dat je dan 2 andere HD's in Raid0 kunt zetten. Windows moet nl. eerst gestart zijn om onder Windows 8.1 van RAID0 gebruikt te kunnen maken....
Daarom is de BIOS oplossing beter; dan heb je maar 2 harde schijven nodig.


Filmpje had ik al bekeken. Wordt niets over de Bios gezegd maar ik zie daar wel meerdere schijven.
Kan het nog eens proberen via Diskpart of derde HD of anders een pci controller.

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Mvg
Bram

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 jun 2015 23:03

Re: Raid0 configuratie

Dit is de Windows 8.1 oplossing
Bij de BIOS oplossing kun je gewoon de RAID0 als formatteren.
Je hebt zowiezo een 3e HD nodig, omdat Windows eerst moet zijn opgestart vanaf die HD.
De beide andere HD's kun je dan in RAID0 zetten

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com