Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Windows 10

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 31 jul 2015 21:45

Windows 10

Fijn dat iemand het al getest heeft! Het is goed te begrijpen dat Windows 10 minder CPU load veroorzaakt en er dus een hogere polyfonie behaald kan worden, het zal verder geoptimaliseerd zijn. Omdat het ook op tablets en telefoons moet kunnen draaien, is het dus logisch dat het eerder lichter dan zwaarder wordt. Hoe groot was het verschil, enkele procenten?

Verder verwacht ik dat vooral USB-MIDI converters en geluidskaarten problemen kunnen geven. Zeker voor de goedkopere devices die niet meer verkocht worden lijkt mede kans aanwezig dat de drivers er niet meer komen.

Groeten
Pim

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 jul 2015 22:52

Re: Windows 10

Bedankt voor de info, Jan Wim.

Wat betreft prestaties, er zijn 2 reviews.
1)
http://tweakers.net/reviews/4118/de-prestaties-van-windows-10-snelheid-accuduur-en-dx12.html

Ons snelle desktopsysteem presteert onder Windows 8.1 en 10 identiek.
....
We hadden op voorhand geen schokkende prestatieverbeteringen verwacht van Windows 10 en die zijn er dan ook niet.
....
De resultaten laten in ieder geval zien dat Windows 10 geen zwaarder besturingssysteem is dan Windows 8.1 en dat is goed nieuws voor wie wil upgraden.
....
De nieuwe browser Edge is op een aantal punten wel sneller, maar kan geen add-ons aan (en daardoor sneller).
....
DirecX12 (vnl tbv spelletjes) kan nog niet getest worden omdat video drivers nog niet geupdate zijn.
2)
Op http://nl.hardware.info/reviews/6204/windows-10-review-een-nieuwe-windows-van-een-nieuw-microsoft staat ook een review. Daar concluderen ze een kleine prestatieverbetering (1,2%), maar is vnl. gebaseerd op video gerelateerde benchmarks.


Jan Wim schreef:windows 10 start wat sneller op
Dat deed Windows 7 en 8 ook toen er nog geen updates geïnstalleerd waren. In de praktijk wordt Windows trager door o.a. die updates


MrNhanduc schreef:Omdat het ook op tablets en telefoons moet kunnen draaien, is het dus logisch dat het eerder lichter dan zwaarder wordt.
Wat op je PC staat, is een "normale" desktopomgeving en een APPS omgeving.
Op tablets (niet X86 CPU georienteerd) en telefoons draait een andere Windows 10 dan op je PC. Er zijn daar ook veel dingen uitgesloopt kan daarom op een lichtere processor draaien. En daar draaien dus APPS en bijv. geen Acrobat reader, je Office suite, e.d.
Kortom: wat betreft er onder de motorkap zit is dit dus niet te vergelijken. De buitenkant ziet er wel gelijk uit als je de desktop PC met APPS gebruikt.


Er zijn wel wat extra issues tov W8.1 wat betreft privacy. Zit je PC aan internet, dan weet MS o.a. dat je Hauptwerk draait en welke problemen daar bij voor komen. Jouw Wifi wachtwoorden worden gedeeld met je vrienden op Facebook, Skype, enz.
Nog een ander voorbeeld: bij Windows update worden de updates die jij al gedownload hebt, beschikbaar gesteld aan andere die ze ook aan het downloaden zijn. Heb je een 4G verbinding op je Windows Phone, dan gaat dat gewoon van je bundel af als verbruik (als je het niet uitzet; default staat het aan).

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 01 aug 2015 09:01

Re: Windows 10

Bedankt voor de toelichting Evert-Jan. Goed om te weten van die privacy dingen, ga er op letten bij het upgraden van mijn pc's. Ik ben helaas nog aan het wachten totdat mijn downloads er zijn van Windows 10, maar ik krijg geen prioriteit geloof ik. Was bij de installatie van Windows 8 ook al gewend om heel veel instellingen die standaard aan staan uit te zetten.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 01 aug 2015 09:17

Re: Windows 10

Iets wat een voordeel kan zijn voor mensen die hun systeem naast voor Hauptwerk ook voor huis/tuin/keukengebruik hebben, je kunt nu meerdere desktops aanmaken. Ideaal dus, als je Hauptwerk op de achtegrond wil laten draaien terwijl het scherm van Hauptwerk even verstopt is.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 aug 2015 18:47

Re: Windows 10

Nu, voor meerdere bureaubladen hoef je Windows 10 echt niet te installeren. Dat is ook al voor W7 en W8.1 beschikbaar

Er is een gratis klein programmaatje, nota bene van Microsoft zelf: "Desktops".
Download: https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/cc817881.aspx.
Zip bestand uitpakken en programma direct runnen.
Geef in welke functietoetsen je wilt gebruiken om te switchen (bijv. ALT F1, Alt F2, Alt F3 en Alt F4).
Vervolgens de ikonen verdelen over de 4 desktops.
Ik heb even een Ned. handleiding gezocht en die staat hier: http://www.clickx.nl/workshops/118487-2/meerdere-windows-bureaubladen-tegelijk/

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 aug 2015 18:53

Re: Windows 10

MrNhanduc schreef:Goed om te weten van die privacy dingen.
Wat betreft Windows 10 & privacy, de Consumentenbond wijdt er zelfs een webpagina aan: http://www.consumentenbond.nl/internet-privacy/extra/windows-10-privacy/
Het is niet volledig maar je moet alle items in Windows, die in het privacy window links genoemd worden, maar even doorlopen.
Het enige wat je niet uit kan zetten is dat MS toch activiteiten & gegevens van jouw PC naar zich toe haalt. Dat kan alleen in de registry worden uitgezet. En dan blijft de vraag of ze dan niet via een andere manier dit toch doen.

Bij het installeren van Windows op een nieuwe PC mag er geen internetverbinding zijn. Dan voorkom je ook al veel (oa. een MS account voor inloggen en Onedrive integratie ed.). Maar dit gold ook al voor W8.1, alleen is de Onedrive integratie verder volmaakt gemaakt in W10.
Activeren kan altijd later nog (als het maar binnen 30 dagen is).
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 07 aug 2015 08:14

Re: Windows 10

Gisteren heb ik ook geprobeerd te upgraden van Windows 7 naar Windows 10.
Ik kreeg een foutmelding (i/o fout 0xc00000e9).
Naar ik begreep heeft dit te maken met het ontbreken van stuurprogramma's/drivers voor de 'randapparatuur'.
Alle USB-apparatuur verwijderd, toen kreeg ik nog steeds de foutmelding.
Daaruit leid ik af dat mijn geluidskaart (EMU 1820m, die dus direct op het moederbord zit) niet wordt ondersteund door Windows 10.
Of daar ooit drivers voor gaan komen weet ik niet.
Omdat ik mijn Hauptwerk-pc ook voor andere zaken gebruik (o.a. tekstverwerking) heeft een upgrade wel mijn voorkeur.
Maar goed, het is niet anders.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 07 aug 2015 09:03

Re: Windows 10

De kans dat er nog nieuwe drivers komen voor oude PCI-gebaseerde geluidskaarten die niet meer verkocht worden is denk ik idd. nihil helaas.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 07 aug 2015 09:57

Re: Windows 10

Dat denk ik ook.
Tot en met Windows 7 ging het nog goed met de oude XP-drivers.
Dus andere EMU 1820-bezitters: upgraden naar Windows 10? Toch maar even niet doen...

Berichten: 70

Geregistreerd: 13 feb 2011 20:22

Bericht 07 aug 2015 11:10

Re: Windows 10

Ik heb onder windows 8.1 geen problemen met de beta drivers van E-mu.
Onder de motorkap is niet zo heel veel veranderd in windows 10 tov windows 8.1

Misschien lukt het wel met de beta drivers om deze aan de praat te krijgen.

mvg
Jeroen

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 07 aug 2015 11:53

Re: Windows 10

Jeroen schreef:Ik heb onder windows 8.1 geen problemen met de beta drivers van E-mu.
Onder de motorkap is niet zo heel veel veranderd in windows 10 tov windows 8.1

Misschien lukt het wel met de beta drivers om deze aan de praat te krijgen.

mvg
Jeroen


Lijkt me een heel zinvol advies. Ik heb recent de update van 8.1 naar 10 gedraaid op een laptop en heb totaal geen driverproblemen gehad.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 07 aug 2015 13:17

Re: Windows 10

Dank voor het advies.
Ik heb de (blijkbaar nieuwere) drivers gedownload en zal in de loop van het weekend nog eens proberen te upgraden naar Windows 10.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 08 aug 2015 15:46

Re: Windows 10

....en zal in de loop van het weekend nog eens proberen te upgraden naar Windows 10


Inmiddels is het gelukt.
Ik heb de indruk dat Hauptwerk onder Windows 10 nog een fractie sneller inlaadt dat onder Windows 7.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 aug 2015 18:04

Re: Windows 10

jaco schreef:Ik heb de indruk dat Hauptwerk onder Windows 10 nog een fractie sneller inlaadt dat onder Windows 7.
Als je dat precies wilt weten moet je in de activity logfile kijken. Zelfde sampleset kiezen en dan voor en na de W10 update kijken
Avatar gebruiker

Berichten: 42

Geregistreerd: 11 apr 2013 16:10

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 19 aug 2015 16:06

Re: Windows 10

Met succes Windows 10 geïnstalleerd.
Ik verwachte eigenlijk problemen met de firewire via 1994 OHCI Compliant Host Controller, maar als een trein, het werkt perfect!! Inderdaad lijkt alles in win 10 sneller te gaan. Op de site van Saffire (focus pro 24) wordt nu nog gewaarschuwd dat de firewirekaart het mogelijk nog niet doet, maar daar heb ik dus niets van gemerkt.
Hopelijk werkt dit ook bij andere ook zo goed.......!
Belangrijk is natuurlijk dat je alle voorkeur instellingen van de Saffire geluidskaart BUITEN document en settings in een aparte map opslaat anders moet je alle voorkeurinstellingen weer opnieuw instellen en dat kan een behoorlijk groot werk zijn...!
Voorlopig dus weer genieten.

Berichten: 183

Geregistreerd: 14 maart 2012 15:39

Bericht 19 aug 2015 19:13

Re: Windows 10

Hallo allemaal,

Heeft er al iemand ervaring met windows 10 en de emu 1616m geluidskaart? Draait deze goed onder 10?

Vr. groet,

Gert W.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 25 feb 2016 16:12

Re: Windows 10

Volgens mij moet het mogelijk zijn om windows 10 te draaien vanaf een USB stick en dan te booten vanaf die stick.
Is het dan niet mogelijk om windows 10 op eenvoudige wijze uit te proberen voordat je definitief overstapt.
http://www.davebennett.tech/run-windows-10-from-usb/
Of is dit te simpel?
Ben zelf op Windows 10 overgestapt en alles draait goed al moest ik reaper wel even opnieuw installeren voordat die goed liep.
Misschien iemand al ervaringen met windows 10 tweaks?

groet Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 feb 2016 17:00

Re: Windows 10

Jan Wim schreef:je kan ook windows 10 installeren, en als het niet bevalt kan je binnen een maand gewoon terug naar je vorige setup.

Wat je beschrijft kan inderdaad, maar teruggaan naar de oude situatie wil niet altijd lukken. Gemakkelijker is om een image van de harddisk te maken voordat je de upgrade doet. Bevalt het niet, dan de image terugzetten.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 25 feb 2016 17:07

Re: Windows 10

Gratis updaten naar W10, ja dat wel: naast het krijgen van spionage software op je PC is dit dus ook hun verdienmodel.

Microsoft 'verrast' Windows 10-gebruikers sinds kort met advertenties
http://www.automatiseringgids.nl/nieuws/2016/08/microsoft-verrast-windows-10-gebruikers-met-advertenties

Windows 10-update past instellingen ongevraagd aan
http://www.automatiseringgids.nl/nieuws/2016/07/windows-10-update-past-instellingen-ongevraagd-aan
Je PDF-jes en je foto's daarna alleen maar met de nieuwe MS webbrowser (Edge) kunnen bekijken ......
Is ook niet aan te passen tenzij je de update weer verwijderd.

En zo zijn en nog wel meer ...... De forums staan er vol mee.

Kijk even in taskscheduler, dan weet je wat MS verzamelt.
(Mijn computer --> beheren --> Taskscheduler --> Microsoft --> Windows
En dan in Application Experience, Customer Experience, diskdiagnostic, Pi, enz. Zo zijn er nog een paar.)
Ik heb een Engelse Windows dus je moet zelf even kijken of e.e.a. goed vertaald is.
Dit verzamelen gebeurt in iets mindere mate via een aantal updates nu ook op W8.1 en W7.

En als je W10 wil proberen vanaf een USB stick, hier staat een betere handleiding:
http://www.tenforums.com/tutorials/3373-windows-10-setup-run-usb-flash-drive.html
En hier is een gratis tooltje om dat voor je te doen: http://www.easyuefi.com/wintousb/
Ik heb het niet getest!

Je hebt wel een snelle USB 3.0 disk nodig. Een stick is te langzaam, een enkele uitgezonderd zoals de SanDisk Extreme CZ80 64GB USB 3.0 Flash Drive (Leessnelheid tot 245MB/s; schrijfsnelheid tot 190MB/s).
Maar of Hauptwerk hier vanaf gaat lopen ......



Wat dat betreft is Grand Orgue makkelijker.
Daar is een LiveCD incl. orgel beschikbaar. CD in speler en PC daarvan starten. Wachten en je kunt spelen.
https://sourceforge.net/projects/ourorgan/files/GOLive/
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 26 feb 2016 09:59

Re: Windows 10

Op het Engesltalige Hauptwerk forum werd deze app. genoemd om spionage /verbindings functies uit te zetten.
https://www.oo-software.com/en/us/shutup10
Heb ik ook gedraaid werkt volgens mij goed.

Groet Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 feb 2016 19:12

Re: Windows 10

Ja. met dit tool heb je alle privacy items, die W10 op verschillende schermen heeft staan, op 1 scherm beschikbaar.
Maar onderwater wordt er toch nog wel info verzameld

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com