Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

PC uit of in slaapstand?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 98

Geregistreerd: 24 jul 2015 15:12

Bericht 12 aug 2015 23:08

PC uit of in slaapstand?

1. Mij wordt gezegd dat de PC (net nieuw) het beste gewoon aan kan blijven en het scherm uit na afloop van spelen. dan start ie inderdaad snel op; scherm aan (10 sec); spelen. En het is zelfs beter dan steeds aan/uit - warm/koud en het opstarten na in slaap zou vaak problemen geven. De pc zou ook vrijwel geen stroom meer verbruiken bij permanent aan. Klinkt heel verleidelijk maar is dat echt zo?

2. Ik heb inmiddels ook geprobeerd windows 8.1. in slaap te krijgen maar alleen het scherm doet dat, de pc niet. de sluimerstand zou automatisch moeten gaan vlg windows, niet dus. Het is trouwens erg onduidelijk en lastig instellen in "energiebeheer", tamelijk tegenstrijdig allemaal. En ik lees op google allemaal ellende met deze optie in 8.1. dus weet nu niet meer of het mijn onkunde is of een bug. Maar ik wil nog niet naar W.10 voor ik zeker weet dat die goed werkt met HW.
Suggesties zijn welkom! bvd!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 aug 2015 23:37

Re: PC uit of in slaapstand?

Het in slaap laten vallen van een PC heeft ook consequenties. Het geheugen (RAM) moet naar de HD / SSD worden weggeschreven. Heb je 64 GB RAM aan boord, dan is dat max. 64 GB die weggeschreven wordt en die bij het ontwaken van de PC weer in van schijf/SSD gelezen en in RAM geladen moeten worden. 10 sec??
En je hebt dus op de SSD een hibernate bestand staan van 64 GB.

Op blz. 214 van de HW handleiding staat:
We also recommend disabling any power saving modes, such as hibernation / sleeping, screen savers or drive sleeping.
En even verder op dat in Energiebeheer e.e.a. op hoge prestaties moet staan.

Dus:
In Control paneel --> Energiebeheer
Nu staat deze op gebalanceerd. Klik op geavanceerde instellingen.
Display uitzetten staat denk ik op 20 minuten. Kan zo blijven of kun je ook naar eigen wensen aanpassen.
Computer in slaapstand: staat op ???. Deze moet op Nooit komen te staan.
Klik nu op geavanceerde energie instellingen.
In het dropdown menu staat nu 'gebalanceerd'
Deze moet op 'hoge prestaties' komen te staan
Klik OK. Sluit het window
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 13 aug 2015 08:13

Re: PC uit of in slaapstand?

Evert-Jan schreef:Het in slaap laten vallen van een PC heeft ook consequenties. Het geheugen (RAM) moet naar de HD / SSD worden weggeschreven.


Ik denk dat Evert-Jan de hybernate sleep modus bedoelt. Als je hybernate uit zet en de normale sleep modus gebruikt dan kan ik binnen enkele seconden spelen. Dit doe ik altijd al zo. Verder staat bij mij de sleepmodus op 'nooit', maar zet ik de PC handmatig in sleep modus met de powerswitch. Dit werkt in Windows 8.1 en 10 ook goed. Mocht je een Gigabyte moederbord hebben en een poweron tooljte hebben geinstalleerd, gooit deze wel eens roet in het eten en wil de PC niet automatisch in sleep modus gaan. Deze tool deinstalleren en dan werkt het weer. Maar zoals gezegd zou ik alleen de PC handmatig in slaap modus zetten in niet automatisch na x aantal minuten. En je moet geen geluidskaart met firewire gebruiken want dan werkt de slaapmodus sowieso niet.

Gert Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 aug 2015 10:35

Re: PC uit of in slaapstand?

Gert Jan

Inderdaad bedoelde ik die slaapstand.
De slaapstand die jij beschrijft laat alleen een lage spanning op het RAM staan.
Geluidskaarten e.d. worden ook uitgezet om zo energie te besparen.
En die willen niet allemaal even goed wakker worden met als gevolg dat je de PC toch opnieuw moet opstarten. Het is een beetje trail and error wat betreft merk en type.

Berichten: 98

Geregistreerd: 24 jul 2015 15:12

Bericht 13 aug 2015 11:35

Re: PC uit of in slaapstand?

Dank voor de snelle reacties alleen.... nu weet ik het niet meer want er is enige discussie geleverd. Voor kenners begrijpelijk, voor mij abacadabra... Ik heb overigens geen W8.1. maar 8, vergissing. Misschien belangrijk?
Het moederbord is Asrock / X99 EXTREME4 X99 EXTREME4 (van powerdingen en zo heb ik geen verstand. ik weet bv al 3 weken dat een geluidsKAART een kast is 3,5x20x15 cm.... m-Audio 610 -met een usb stekker in elk geval aan de pc kant. haha)

Tot nu toe zet ik alles met de windowsknop (in startmenu met link naar buroblad) helemaal uit maar als het sneller kan, zoals Gert-Jan zegt, graag! maar hoe dat moet daar snap ik dus helemaal niets van...
Ik ben Mac gewend dus windows is voor mij (nog) behoorlijk vreemd...
mvg

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 13 aug 2015 17:01

Re: PC uit of in slaapstand?

De 610 is een Firewire, geen USB!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 aug 2015 17:37

Re: PC uit of in slaapstand?

Als je discussie gelezen hebt dan blijken er 2 slaapstanden te zijn.
1.
Ik beschrijf de methode die altijd werkt maar als nadeel heeft dat je geheugen (RAM) naar de SSD wordt geschreven. Bij wakker worden moet dat weer teruggeplaatst worden in RAM. Beiden kosten tijd. Ander nadeel is dat je een bestand van 64 GB op je SSD hebt staan.
2.
Gert Jan beschrijft de methode dat er een kleine (rest)spanning op je RAM blijft staan. De rest wordt spanningsloos. Voordeel is dat het razend snel gaat omdat er niets bewaard hoeft te worden op een SSD. Nadelen zijn: als de spanning (220V) toch weg zou vallen is je geheugen leeg en ben je je werk kwijt. Het is dus zaak dat je vooraf dingen zoals je (gewijzigde) settings opslaat evenals bijv. opnames e.d. Ander nadeel is dat de spanning ook van je geluidskaart af gaat als deze geen eigen voeding heeft. En die wil dan niet goed wakker worden omdat de drivers crashen. Dat is een beetje uit proberen.

Hauptwerk schrijft zelf voor hoe energiebeheer moet staan wil je daardoor geen audio hikups krijgen. Zie mij eerste reactie hierboven.

In Windows kun je de PC uitzetten door op de Powerknop te drukken (dus zowel aan- als uitzetten gaat via dezelfde knop aan de voorzijde van je PC net zoals het licht in je kamer aan- en uitdoet met dezelfde knop). Echter die knop kun je in Windows ook programmeren als "ga in slaap".
Via Configuratie settings --> Energie beheer --> kies wat de power knop doet. Daar kun je uitzetten of slapen kiezen. Soms heeft een PC een 2e knop. Dat kun je die programmeren als slaapknop en de andere als uit knop.
Het plaatje is mijn Engelse W8.1
Als je kiest voor uitzetten via die knop, dan gaat de PC niet direct uit, maar sluit af zoals dat ook via de startknop gebeurt. Als je settings e.d. in HW hebt opgeslagen, dan kun je direct op die knop op je PC drukken. HW wordt netjes afgesloten (en ook andere programma's) en de PC sluit Windows af en gaat uit.

En jij hebt zeker W8.1, want je hebt een recente PC en Windows 8 wordt niet meer geleverd. Het logo geeft Windows 8 aan, maar zoals altijd moet je ook de kleine lettertjes lezen: Windows 8.1 :lol: :lol:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 13 aug 2015 21:59

Re: PC uit of in slaapstand?

Ik kan bevestigen dat hij wel degelijk Windows 8 heeft, want die heb ik zelf geinstalleerd ;) . Onder 8.1 werkte de ProFire niet.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 aug 2015 22:39

Re: PC uit of in slaapstand?

Pim

Ze eisen een 1394 OHCI Compliant Host Controller (Legacy) driver en die zit niet meer in Windows 8.x

Op https://support.microsoft.com/en-us/kb/2970191 kun je hem alsnog downloaden. Maar dan gezien de forum topics is het nog een probleem om de kaart aan de praat te krijgen.

Berichten: 98

Geregistreerd: 24 jul 2015 15:12

Bericht 14 aug 2015 00:10

Re: PC uit of in slaapstand?

jullie snappen dus wel dat ik het nu echt niet meer kan volgen he? En dus geen risico wil lopen dingen aan te vinken waardoor de boel straks ontploft...posting.php?mode=reply&f=12&t=2036#
nog maar even "standaard afsluiten" maar ik ben wel benieuwd hoe het met die 8 en 8.1 nu echt zit...

Berichten: 98

Geregistreerd: 24 jul 2015 15:12

Bericht 14 aug 2015 00:15

Re: PC uit of in slaapstand?

oeps, klik ik zo'n smilie komt er: posting.php?mode=reply&f=12&t=2036#. dat werkt dus anders dan ik dacht maar hoe dan wel mag Joost weten. Nou ja, ik ook eigenlijk... want de uitleg (?) eronder zegt me niets.

Berichten: 98

Geregistreerd: 24 jul 2015 15:12

Bericht 14 aug 2015 23:52

Re: PC uit of in slaapstand?

o.k., de deskundigen zwijgen... of denken nog na over dit probleem.
Dan terug naar de kern van mijn vraag; hoeveel verbruikt een pc -niet in slaap-, sluimer-, of bijna dood stand zijnde, ongeveer aan wattage per uur als er verder helemaal niets mee gedaan wordt. Zelfs geen internet.
bvd!

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 15 aug 2015 10:57

Re: PC uit of in slaapstand?

http://nl.hardware.info/reviews/5588/29/intel-core-i7-5960x--5930k--5820k-haswell-e-review-eindelijk-8-cores-stroomverbruik-hd-7970-idle

Het testsysteem in deze review gebruikt 52 Watt met een 5820K in Idle. Maar let op, hier zit een 7970 grafische kaart bij. Die gebruikt meer stroom dan de GT210 in jouw systeem. Plus een luxer moederbord (is meer stroomverbruik). Al met al kom jij waarschijnlijk uit rond de 35-40W. Ik weet alleen niet of hierbij voor of na de voeding wordt gemeten (want die heeft een bepaalde efficiëntie en dat kan ervoor zorgen dat 40W PC verbruik uiteindelijk 50W uit het stopcontact trekt).

Volgens mij wordt meestal gerekend dat 1W als de pc 24/7 aanstaat 1 euro per jaar kost. Dus dan kost het 35-50 euro om de pc altijd aan te laten staan.
Avatar gebruiker

Berichten: 23

Geregistreerd: 05 aug 2015 12:41

Woonplaats: Haren Gn.

Bericht 15 aug 2015 11:00

Re: PC uit of in slaapstand?

Dat hangt sterk van de gebruikte componenten af.
Maar hier wordt er wel iets over gezegd:

https://www.windows-helpdesk.nl/stroomv ... -computer/
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 15 aug 2015 12:16

Re: PC uit of in slaapstand?

Energiemeter ertussen zetten, dan weet je het exact. Meten is weten!
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 15 aug 2015 15:51

Re: PC uit of in slaapstand?

Ik heb mijn instellingen ook gewijzigd, en zet hem met de computerknop ook in slaapstand, als ik dan weer het systeem aanzet, doet inderdaad mijn Foccusrite USB 6 het niet.
De midi interface werkt wel, alleen de audio niet, ik moet dan mijn pc opnieuw opstarten.
Kan ik dit oplossen door een interne geluidskaart te nemen ? gaat het dan wel goed ?
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 15 aug 2015 16:53

Re: PC uit of in slaapstand?

En als je, nadat je het systeem uit slaapmodus hebt gehaald, de mixcontrol van je focusrite opnieuw laadt? Wat gebeurt er dan?

GJ

Berichten: 98

Geregistreerd: 24 jul 2015 15:12

Bericht 15 aug 2015 23:53

Re: PC uit of in slaapstand?

quote:
Volgens mij wordt meestal gerekend dat 1W als de pc 24/7 aanstaat 1 euro per jaar kost. Dus dan kost het 35-50 euro om de pc altijd aan te laten staan.[/quote]

helder en redelijk betaalbaar., valt te overwegen. nu alleen gevoelsmatig nog.
mvg,
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 17 aug 2015 16:56

Re: PC uit of in slaapstand?

ik kan door de emergency reset te gebruiken onder het menu Engine het orgel weer speelklaar krijgen dus de audio doet het dan weer, kan alleen nergens vinden waar ik dit kan koppelen aan een midi event, iemand een idee

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 17 aug 2015 17:12

Re: PC uit of in slaapstand?

General settings
Advanced Midi applications
Midi / Key Trigger ..........
3e van boven
rechts: Midi learn
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 17 aug 2015 19:36

Re: PC uit of in slaapstand?

Top Peter, daar had ik nog niet gekeken !!
Werkt nu perfect met het systeem in slaapstand zetten, kan je weer snel spelen, bedankt !

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com