Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Server gebruiken voor Hauptwerk; graag jullie advies!

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 9

Geregistreerd: 27 maart 2012 21:14

Bericht 22 sep 2015 13:44

Server gebruiken voor Hauptwerk; graag jullie advies!

Hallo,

Momenteel maak ik gebruik van een PC die ongeveer zes jaar geleden is aangeschaft bij Mixtuur. Deze PC functioneert al jaren naar tevredenheid maar helaas loop ik regelmatig aan tegen de grens van 16 Gb intern geheugen.

Bij mijn werkgever komen een tweetal (identieke) servers beschikbaar die ik waarschijnlijk tegen een kleine vergoeding kan overnemen. Samen met een Hauptwerk-vriend wil ik deze servers wellicht gaan gebruiken voor Hauptwerk.

Hieronder de specificaties van één server:
Dual E5540 Processor systeem
IBM x3650 M2 Nehalem CPU 5540 QC 2,53GHz
1066MHzFSB, 8Mb L3C, onboard RAID, DVD-RW, 2,5” SAS
+ E5540 QC 2,53GHz, 1066MHzFSB, 8Mb L3C XEON Processor

Dual port Gigabit daughter board
Qlogic 8Gb FC Single-port HBA for IBM System x
Redundant Power Supply
IBM UltraSlim Enhanced SATA Multi-Burmer

Intern geheugen 64Gb per server (16 x 4 Gb)
- 4Gb Dual Rank PC3-10600 CL9 ECC DDR3 1333MHz Chipkill LP RDIMM

Disken (slechts 2 x 146Gb)
- 2 x 146Gb SFF HDD, 10K rpm, SAS HotSwap Harddisk

In bovenstaande opsomming staan zaken die mij (als leek) niet veel zeggen; ik heb de gegevens één op één overgenomen uit de destijds door ons ontvangen offerte.
De servers hebben momenteel slechts twee disken per server omdat de servers momenteel zijn aangesloten op een SAN.

Ik heb echter geen idee of deze servers gebruikt kunnen worden in combinatie met Hauptwerk. Vandaar een aantal vragen:

1. Kan deze server worden gebruikt voor Hauptwerk?
2. Welke aanpassingen dienen er dan te worden uitgevoerd aan de hardware?
3. Zijn de processoren, geheugen en de disken snel genoeg?
4. In mijn huidige PC zit een ingebouwde geluidskaart (EMU). Kan ik deze hergebruiken?
5. Zijn er nadelen bij het gebruik van een/deze server?
6. Zijn er meer aandachtspunten?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Met vriendelijke groet,

Arno

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 22 sep 2015 18:52

Re: Server gebruiken voor Hauptwerk; graag jullie advies!

Arno

ik heb even wat nagekeken


De performance index van de CPU is 4,836 . Er zitten 2 CPU's in dus totaal 9,6
En dat getal zit tussen de Intel Core i7-3770K @ 3.50GHz en de Intel Core i7-4820K @ 3.70GHz in
http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html
http://ark.intel.com/products/37104/Intel-Xeon-Processor-E5540-8M-Cache-2_53-GHz-5_86-GTs-Intel-QPI
CPU power is dus voldoende aanwezig voor de grote samplesets
En geheugen ook: 64 GB ECC geheugen

De disken zijn magertjes qua opslag (290GB totaal). 2,5 inch hot swappeble maar Serial Attached SCSI (SAS) dus en geen SATA. Ze zijn wel snel (10,000 rpm), maar hebben de nodige uren op de teller staan.
http://www.amazon.com/gp/product/B000J3OQ12?*Version*=1&*entries*=0
Je kunt hier Windows opzetten en als ze in RAID0 staan wil dat nog wel snel zijn, zeker als het SAS-2 is: 6.0 Gbit/s per schijf. En dan kun je ook de HW cache files er op zetten.

Voor HW heb je dus nog 1 of 2 HD's nodig (bij 2 stuks deze in RAID zetten). Misschien je ergens grotere SAS schijven kopen tegen een kleine prijs.
Anders worden het SATAIII schrijven. De vraag is of er SATAII / III beschikbaar is op het moederbord. Gezien het bouwjaar van het systeem III niet.
Wat voor merk/type moederbord zit er in?
Er zal 1 monitoraansluiting op de server zitten. Dus Dual monitor werken in HW vereist een andere videokaart (hoeft niet duur te zijn maar hij moet wel op het moederbord passen --> PCIe)

Wat betreft de server in het algemeen.

Nadelen:
Energieverbruik is hoger
De kast is groter
Luidruchtig: geluidsniveau is hoger omdat er meestal meer ventilatoren in zitten
Het opstarten duurt langer omdat het systeem 0,5 tot 1 minuut in het BIOS "verblijft". Die tijd is nagenoeg niet in te korten.
Geen SATAIII beschikbaar, waarschijnlijk wel SATAII
Je moet nog een Windows 7, 8,1 of 10 kopen. HW draait niet op een Windows-serverversie


Voordelen:
Xeons 4 core/8threads. HW doet het meest met fysieke cores (audio verwerking) en daar heb je er totaal 8 van. De threads worden gebruikt voor bijzaken (16 st.).
ECC geheugen (stabiel)
Zeer vriendelijke prijs in jouw geval (voor de zaak is hij al afgeschreven, dus 1 euro zou genoeg moeten zijn ;) )

Berichten: 9

Geregistreerd: 27 maart 2012 21:14

Bericht 22 sep 2015 22:18

Re: Server gebruiken voor Hauptwerk; graag jullie advies!

Hoi Evert-Jan,

Allereerst bedankt voor je zeer uitgebreide reactie!
Ik ben overigens bang dat het me niet gaat lukken deze servers voor een euro over te nemen. :P

De disken zijn inderdaad mager qua opslagcapaciteit maar extra disken lijken nog te wel te koop voor een redelijke prijs.

Ik weet niet zo snel hoe ik het merk en het type van het moederbord kan achterhalen. Ik heb wel een uitgebreide beschrijving van de server kunnen vinden; wellicht dat een kenner hieruit het merk en type van het moederbord kan achterhalen.
http://www-07.ibm.com/systems/includes/content/x/pdf/prod_guide.pdf
In deze beschrijving wordt ook gesproken over SATA-schijven. Zijn deze schijven ook mogelijke in deze server?

In mijn huidige Hauptwerk-PC zit een EMU1616; kan ik deze in de server hergebruiken? Wanneer dit niet mogelijk is, waar moet ik dan op letten bij aanschaf van een nieuwe/andere geluidskaart i.c.m. deze server?

Alvast weer bedankt voor de reacties!

Hartelijke groet,

Arno
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 23 sep 2015 07:25

Re: Server gebruiken voor Hauptwerk; graag jullie advies!

Hallo Arno,

Heb je al eens in de buurt gestaan van de server als deze aan is? Met name het geluid dat zo'n server produceert (koeling, ventilatoren) kan erg veel zijn. En anders krijg je er ook nog een *gratis* windmotor geluid bij zoals bij een echt pijporgel ;-)

Groet,
Gerald

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 23 sep 2015 11:35

Re: Server gebruiken voor Hauptwerk; graag jullie advies!

Wat ik zo zie in het document moet je toch goed opletten op een paar dingen:

- PCI-E sloten zijn er wel, maar ik vraag me af of je daar consumentendingen in kunt stoppen. De openingen in de behuizing zijn namelijk 90 graden gedraaid (correct me if I'm wrong). PCI sloten zijn er niet.
- HDD's: je kunt geen gewone consumenten gebruiken volgens mij, en maximaal schijven van 300 Gb per stuk (zo lijkt het in ieder geval).
- Geheugen heb je genoeg :)
- weinig USB poorten, je zult hoogstwaarschijnlijk een nieuwe geluidskaart nodig hebben en dan zou ik voor een externe gaan met USB.
- 1 video aansluiting, VGA (ook lastig uit te breiden).
- 3 ventilatoren, ik denk heel veel herrie...

Kortom, als je niet te veel eisen stelt zou het kunnen, en check eerst maar eens de geluidsproductie. Wil je mogelijkheden hebben voor uitbreidingen later, dan kun je misschien beter naar een ander (tweedehands) systeem kijken op basis van consumentenspullen.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 sep 2015 17:49

Re: Server gebruiken voor Hauptwerk; graag jullie advies!

Ik heb het manual bekeken. In aanvulling op Pim zijn verhaal:

Er zitten sloten op het moederbord waar een zgn extenderbord (riser board) in moet. En op dat extenderbord moeten de PCIe kaarten komen (horizontaal dus); dat moeten dan PCIe x8 kaartjes zijn (2e generatie). Er kunne dan 2 kaarten van volle lengte in en 2 van halve lengte.
De vraag is of in de huidige server die extenderborden zitten. Ik denk het niet omdat je ze als standaard serveroplossing in een bedrijf niet direct nodig hebt.

Er zijn slechts 4 USB 2.0 aansluitingen: 2 voor en 2 achter. 1 is er nodig voor de HW dongle en 1 voor keyboard/muis.

Twee VGA aansluitingen met elk max. resolutie van 1024 * 768 (1 aan voorzijde en 1 aan achterzijde).

Volgens mij zijn er van de EMU1616 2 soorten: PCI en PCIe. Je moet even kijken wat jij hebt. PCI kan in deze server als er een ander type riser kaart in zit. PCI wordt ook al moeilijker met nieuwe moederborden (even zoeken en dan is nog de vraag naar een recente driver).

Ik schreef eerder dat je nog een Windows 7 Prof., 8.1 home of 10 home licentie moet kopen. De vraag is echter of er bijbehorende drivers beschikbaar zijn voor dit moederbord onder W8.1 en W10. Denk bijv aan de chipset en aan een SAS driver.
Even de chipset opgezocht: een Intel 5520.
Deze gaat tot Windows 7: https://downloadcenter.intel.com/downlo ... r-Windows-

3 zichtbare ventilatoren voor de harddisks + 2 op de CPU's + 2 in de beide voedingen. Ze kunnen stil zijn als ze langzaam draaien, maar de kast is 2U hoog, dus het zijn kleine types, die dan een hoog toerental hebben.

De huidige schijven zijn geen SATA schijven, maar SAS (serial SCSI). De hardware RAID controller is optioneel.
HDD's moeten van het SAS of SATA type zijn; max grootte 300 GB en transfer rate 3Gbps. SSD max. 50 GB
Ze draaien ook op een hoog toerental, maar het zijn 2,5 inch hd's. Herrie??


Kortom: dit systeem niet overnemen van je werkgever.

Berichten: 9

Geregistreerd: 27 maart 2012 21:14

Bericht 26 sep 2015 11:51

Re: Server gebruiken voor Hauptwerk; graag jullie advies!

Allereerst iedereen bedankt voor de zeer snelle en uitgebreide reacties!

Jammer dat het toch niet lijkt te lukken met deze servers.

Inmiddels had ik van mijn werkgever begrepen dat ik de servers voor € 100 per stuk kon overnemen. De benodigde SAS-disken blijken voor weinig geld nog te koop. Het geluidsprobleem (veroorzaakt door de diverse ventilatoren) was op te lossen door de server in een aparte ruimte te plaatsen. De extra opstarttijd en het beperkt aantal usb-poorten was niet zo'n probleem geweest. Ik had dus het idee voor niet veel geld een krachtige oplossing met veel geheugen te hebben geregeld. Anderzijds ben ik blij dat ik nu/vooraf weet dat e.e.a. niet realiseerbaar is; het is extra vervelend wanneer je daar pas later - in de praktijk en na veel inspanningen - achter moet komen!

Nogmaals dank voor jullie inspanningen!

Hartelijke groet,

Arno

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com