Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Advies upgraden

Toon actieve onderwerpen


Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 19 okt 2015 17:52

Advies upgraden

Beste forumleden,

Bij het starten van een sampleset waarvoor nog geen cache was opgebouwd krijg ik de waarschuwing dat de harddisk vol raakt en dat de set mogelijk niet geladen kan worden (of woorden van dezelfde strekking).
Omdat het starten en laden ook steeds langer lijkt te duren zit ik er aan te denken om de PC een beetje te upgraden. Het is een Asus PC met daarin een P8H67-M PRO moederbord en 16 GB intern geheugen (4x4). De harde schijf is dacht ik 500 GB en voor de video gebruik ik de DVI op het moederbord. Voor de audio gebruik ik een Focusrite Saffire en in de PC zit dus een Firewirekaart (Zonder TI chipset overigens).
Nu lees ik regelmatig dat een SSD hierin de oplossing zou kunnen zijn. Ik heb feitelijk de volgende vragen:
- Is het vervangen of bijplaatsen van een SSD de oplossing?
- Kan ik dat eenvoudig zelf doen?
- Is mijn PC daar geschikt voor?
- Zijn er nog meer mogelijkheden?

Een korte uitleg zou ik op prijs stellen.

Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 okt 2015 18:53

Re: Advies upgraden

Jan

Een SSD bijplaatsen is de goedkoopste oplossing als je tevreden bent met de huidige PC en beschikbaar geheugen (kun je eventueel ook nog uitbreiden naar 32 GB maar er zitten niet juiste bankjes in (4x 4GB) en dat is dan jammer. Je moet dan 32 GB kopen.
De SSD kun je tzt eventueel meenemen naar een nieuwe PC en is geen desinvestering.
Op de SSD zet je alle HW cache bestanden van HW; die ruimte komt weer vrij op de harddisk (die gebruik je dan voor de overige HW zaken).
Eventueel kun je ook Windows op de SSD zetten, zodat starten sneller gaat.

De MX200 is een goede keuze; zie ook http://tweakers.net/productreview/117676/crucial-mx200-2-komma-5-inch-500gb.html. Er wordt Acronis® True Image software meegeleverd om je HD naar de SSD te kopiëren.
Een 500GB MX200 kost ca € 175 (http://tweakers.net/pricewatch/430407/crucial-mx200-2-komma-5-inch-500gb.html) + nog een SATA kabel nodig. En moet wel een SATA voedingsaansluiting beschikbaar zijn. Hij kan geplaatst worden in het frame van de floppydisk (2,5 inch).

Je moederbord heeft 2 SATA6 aansluitingen, dus dat past goed.

Kun je het zelf? Heb je al eens een PC open gehad en gesleuteld? Dan moet het m.i. wel lukken.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 20 okt 2015 08:44

Re: Advies upgraden

Ten tijde van aanschaf waren 8 Gb bankjes niet verkrijgbaar of alleen tegen schrikbarende prijzen.
Als OS zit er W7home edition op geïnstalleerd en volgens mij heeft deze een max. van 16 Gb. Dus als ik zou uitbreiden moet ik ook nieuwe Windows aanschaffen toch?
Met die image software, wordt dan ook de Windows naar de SSD verplaatst? Dus zou ik de harde schijf ook kunnen verwijderen? (theoretisch dan, want ik heb em wel nodig voor opslag).

Ik heb ook nog een gebruikte harde schijf op de plank liggen. Zou het een goede optie zijn om die ook in de PC te plaatsen en dan in RAID aan te sluiten/configureren? (naast de SSD dan).
Ik heb echter geen idee of mijn PC daar geschikt voor is en hoe dat hardwarematig en softwarematig in z'n werk gaat.

Ik heb de PC wel eens open gemaakt. Ik het op de voeding mijn 'aan / uit' drukknop aangesloten en de firewire ingebouwd, dus het inbouwen zal wel lukken.

Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 okt 2015 10:20

Re: Advies upgraden

Idd is Windows7Home een bottleneck voor geheugenuitbreiding. Maar je kunt deze nu gratis updaten naar W10. Daarna wel alle privacy gerelateerde zaken uitzetten. Zie https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa366778%28v=vs.85%29.aspx#physical_memory_limits_windows_8 voor geheugenbereik.
Maar als je dit traject in gaat zou eerst de W10 upgrade doen, je W10 serienr. veiligstellen via Produkey (http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html) en daarna een schone installatie op de SSD met dit serie nr. Er staan diverse verhalen/instructie op internet hoe dit te doen.

De image software zet alles over van de HD naar de SSD en het systeem is direct bootable. Daarna moet je nog een paar zaken aanpassen en het werkt. Vervolgens kun je op de SSD alle HW stuff verwijderen behalve de Cache bestanden. En op de HD kun je Windows en de HW cachebestanden verwijderen.

Raid0 zit in bijna elke moderne BIOS en is de bereiken via <CTRL> + de I toets bij opstarten systeem. Maar dan moet alles van je huidige HD eraf. Het is dus een softwarematig RAID. Hardwarematig is alleen in prof. systemen.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 10 nov 2015 10:44

Re: Advies upgraden

Ik heb de geadviseerde SSD aangeschaft en in de PC geplaatst. Omdat de PC niet aan internet is gekoppeld vond MS het nodig om eerst 188 update's te downloaden en installeren, configureren, opstarten en ik weet niet wat nog meer voor tijdrovende 'bezigheden'. Enfin, rond 01.00 was ik zover dat de clonesoftware de harde schijf kopieert naar de SSD; het resultaat heb ik toen niet meer afgewacht, de wekker gaat vanochtend weer om 07.00.
Vanochtend de voedingsstekker van de harde schijf losgenomen en opgestart. Het werkt ook nog.
Nu moet ik dus nog mijn harde schijf opruimen. Maar wat gebeurt er als ik de harde schijf weer aansluit en de PC ziet dus 2 x een Windows versie? En daarnaast geeft een collega van mij aan dat je Windows waarschijnlijk niet zo van de harde schijf kunt verwijderen omdat die bewerking niet wordt toegestaan.
Graag nog advies in deze.

Jan

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 10 nov 2015 12:46

Re: Advies upgraden

Als je hem weer aansluit zal die als het goed is hem gewoon als een tweede schijf zien. Er wordt dan niet vanaf gestart. Je kunt Windows inderdaad niet verwijderen van de schijf waarvan die hem leest.

Wordt er gestart vanaf de SSD, dan kun je de HDD formatteren en is die daarna weer leeg en klaar voor nieuwe dingen.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 nov 2015 13:33

Re: Advies upgraden

In het BIOS moet je aangeven dat de PC vanaf de SSD moet starten.

Daarna nog een aantal controles doen en settings aanpassen

Energiebeheer wijzigen
Ga naar het configuratiescherm > energiebeheer > kies schema “Hoge prestaties” > kies “schema-instellingen wijzigen” > Geavanceerde instellingen wijzigen. Stel het schema naar wens in, maar zorg ervoor dat de SSD schijf nooit automatisch wordt uitgeschakeld en dat de computer nooit automatisch in slaapstand wordt gezet. Wel scherm na x minuten uit.

Controleer of het TRIM-commando naar behoren werkt
1. Menu Start > Type “CMD” > rechtermuisknop op de link en voer uit als administrator
2. Tik in: fsutil behavior query disabledeletenotify
Bij waarde “0″ is TRIM ingeschakeld en werkt alles naar behoren. Bij waarde “1″ is TRIM niet ingeschakeld en moet dit worden ingesteld. Type daarvoor in hetzelfde commandoscherm: fsutil behavior disabledeletenotify 0

Automatisch defragmenteren uitschakelen
Defragmentatie is niet nodig bij een SSD en kan zelfs de levensduur verkorten. Daarom uitschakelen.
1. Ga naar Menu Start > Alle Programma’s > Bureau-accessoires > Systeemwerkset > schijfdefragmentatie
2. Kies voor “Schema inschakelen” en zorg dat er géén vinkje staat bij “gepland uitvoeren” voor de SSD en klik op ok.

Schijfindexatie uitschakelen
Windows Verkenner > Rechtermuisklik C: schijf > Instellingen > schijf indexatie uitschakelen > Toepassen

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 10 nov 2015 15:25

Re: Advies upgraden

MrNhanduc schreef:Als je hem weer aansluit zal die als het goed is hem gewoon als een tweede schijf zien. Er wordt dan niet vanaf gestart. Je kunt Windows inderdaad niet verwijderen van de schijf waarvan die hem leest.

Wordt er gestart vanaf de SSD, dan kun je de HDD formatteren en is die daarna weer leeg en klaar voor nieuwe dingen.


Zeg je daarmee dat ik de harde schijf onder spanning moet aansluiten??
De harde schijf moet niet geformatteerd. Ik heb een SSD geplaatst omdat de bestaande schijf -met identieke grootte- vol begint te raken. Ik heb dus nu twee schijven met identieke inhoud en van identieke grootte in de PC. De bedoeling is dat WIndows en de cachefiles (heb ik gelezen) op de SSD staan en dat de rest op de harde schijf (blijft)staan.

Jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 10 nov 2015 15:27

Re: Advies upgraden

Evert-Jan schreef:In het BIOS moet je aangeven dat de PC vanaf de SSD moet starten.

Daarna nog een aantal controles doen en settings aanpassen


Zal ik vanavond eens even naar kijken.
Ik kom niet in de BIOS, mijn toetsenbord werkt niet zolang Windows niet opgestart is, kan dus niet op 'DEL' drukkken.

Jan

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 10 nov 2015 15:43

Re: Advies upgraden

Jan schreef:
MrNhanduc schreef:Als je hem weer aansluit zal die als het goed is hem gewoon als een tweede schijf zien. Er wordt dan niet vanaf gestart. Je kunt Windows inderdaad niet verwijderen van de schijf waarvan die hem leest.

Wordt er gestart vanaf de SSD, dan kun je de HDD formatteren en is die daarna weer leeg en klaar voor nieuwe dingen.


Zeg je daarmee dat ik de harde schijf onder spanning moet aansluiten??
De harde schijf moet niet geformatteerd. Ik heb een SSD geplaatst omdat de bestaande schijf -met identieke grootte- vol begint te raken. Ik heb dus nu twee schijven met identieke inhoud en van identieke grootte in de PC. De bedoeling is dat WIndows en de cachefiles (heb ik gelezen) op de SSD staan en dat de rest op de harde schijf (blijft)staan.

Jan


Sorry als ik niet duidelijk was, maar voor alles in de PC geldt: NOOIT onder spanning aansluiten. Eerst pc uit, knopje voeding uit en als je 100% zeker wil zijn netsnoer loskoppelen. Daarna openschroeven, kabel(s) aansluiten, dicht en alles weer aan.

Via Windows Verkenner kun je mappen van je HDD handmatig verwijderen (de map selecteren en SHIFT+DEL betekent dat je het definitief verwijderd en dat het niet in de prullenbak terechtkomt, de ruimte komt dan ook echt vrij op de schijf)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 nov 2015 18:54

Re: Advies upgraden

Jan schreef:
Evert-Jan schreef:In het BIOS moet je aangeven dat de PC vanaf de SSD moet starten.

Daarna nog een aantal controles doen en settings aanpassen


Zal ik vanavond eens even naar kijken.
Ik kom niet in de BIOS, mijn toetsenbord werkt niet zolang Windows niet opgestart is, kan dus niet op 'DEL' drukkken.

Jan
Het manual staat op: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1155/P8H67-M_PRO/E6149_P8H67_M_PRO.zip
Op blz. 2-7 staat dat <Delete> gedurende de POST (power on - self test) nodig is om in het BIOS te komen.
Dus alleen na aanzetten van de PC werkt dit (is trouwens bij alle PC's). Dan direct een aantal keren indrukken.

Ik zou niet weten waarom het toetsenbord niet zou werken bij het aanzetten van de PC.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 10 nov 2015 18:58

Re: Advies upgraden

Evert-Jan schreef:
Ik zou niet weten waarom het toetsenbord niet zou werken bij het aanzetten van de PC.


Misschien omdat het een draadloze USB Logitech is met een touchpad en de driver pas wordt geladen in Windows?
Ik doe ook maar een gok.

Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 nov 2015 19:36

Re: Advies upgraden

Ja, dat is wel een goede gok.

Maar in dat geval moet je altijd een standaard keyboard bij de hand hebben. Bij de kringloop liggen er genoeg

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 10 nov 2015 22:29

Re: Advies upgraden

MrNhanduc schreef:Via Windows Verkenner kun je mappen van je HDD handmatig verwijderen (de map selecteren en SHIFT+DEL betekent dat je het definitief verwijderd en dat het niet in de prullenbak terechtkomt, de ruimte komt dan ook echt vrij op de schijf)


Dat lukt dus niet. Windows zegt dat ik niet gemachtigd ben, iets met trusted installer

Wie weet raad?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 nov 2015 23:52

Re: Advies upgraden

Jan

Heb je het BIOS kunnen aanpassen zodat het systeem opstart van de SSD?
Anders lijkt het mij dat hij toch vanaf je harddisk opstart en kun de de eigen directory dus niet verwijderen.

Andere mogelijkheid: heb je ook een virusscanner geïnstalleerd? Ook daarvan zijn onderdelen in de Windows directory geplaatst. Deze dus installeren, directory verwijderen en dan de virusscanner opnieuw installeren.
Geeft die trusted installer ook een naam van een programma aan?


Heb je de PC opgestart van de SSD, dan moet je eigenaar van de Windows map worden, die op de harddisk staat. Dit doe je als volgt:
- Klik met de rechtermuisknop op de Windows map waarvan je eigenaar wilt worden en klik op Eigenschappen.
- Open het tabblad Beveiliging, klik op de knop Geavanceerd en open het tabblad Eigenaar.
- Klik op Bewerken. Beheerdersmachtiging vereist Typ het wachtwoord of een bevestiging als je wordt gevraagd om het Administrator-wachtwoord of een bevestiging.
- Klik op de naam van de persoon die je eigenaar wilt maken (dit is dus je eigen account)
- je moet ook eigenaar van bestanden en submappen in die map worden, dus schakelt het selectievakje Eigenaar van onderliggende containers en objecten vervangen in.
- Klik op OK.

Daarna zou je de map kunnen verwijderen.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 11 nov 2015 00:46

Re: Advies upgraden

Evert-Jan schreef:Jan

Heb je het BIOS kunnen aanpassen zodat het systeem opstart van de SSD?
Ja, dat lukt


Andere mogelijkheid: heb je ook een virusscanner geïnstalleerd?
Nee

Geeft die trusted installer ook een naam van een programma aan?
Ik heb getracht om de map Windows met shift delete te verwijderen. Vrij kort nadat hiermee gestart wordt krijg ik dus die melding. Het gaat om diverse bestanden niet zozeer een programma



Heb je de PC opgestart van de SSD, dan moet je eigenaar van de Windows map worden, die op de harddisk staat. Dit doe je als volgt:
- Klik met de rechtermuisknop op de Windows map waarvan je eigenaar wilt worden en klik op Eigenschappen.
- Open het tabblad Beveiliging, klik op de knop Geavanceerd en open het tabblad Eigenaar.
- Klik op Bewerken. Beheerdersmachtiging vereist Typ het wachtwoord of een bevestiging als je wordt gevraagd om het Administrator-wachtwoord of een bevestiging.
- Klik op de naam van de persoon die je eigenaar wilt maken (dit is dus je eigen account)
- je moet ook eigenaar van bestanden en submappen in die map worden, dus schakelt het selectievakje Eigenaar van onderliggende containers en objecten vervangen in.
- Klik op OK.

Daarna zou je de map kunnen verwijderen.


Ik heb het geprobeerd, (ook Googlen leverde een dergelijke werkwijze op) eigenaar wijzigen is wel gelukt. Maar nu krijg ik in plaats van de trusted installer dat ik toestemming moet hebben van Jan..... En dat ben ik dus zelf.

Ik weet zeker dat ik van SSD opstart, enerzijds omdat het sneller gaat anderszijds omdat ik het karakteristieke geratel van de HDD niet meer hoor.

Ik weet het niet meer.....

Jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 11 nov 2015 10:02

Re: Advies upgraden

Ik heb het nu anders opgelost. Met behulp van Ubuntu op een USB stick. Daarvandaan opstarten en uitvoeren zonder te installeren. Vervolgens de Windowsmap verwijderen. De boel is nu weg.

Jan

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 11 nov 2015 10:51

Re: Advies upgraden

Mooi dat het gelukt is. Ik bewonder de gave van Evert-Jan om alle stappen op afstand te kunnen beschrijven. Als ik de spullen op mijn bureau heb kom ik er meestal wel uit, maar uit het niets meedenken is toch wat anders.

Overigens is het niet bij alle draadloze toetsenborden zo dat de driver pas in Windows geladen wordt (eigen ervaring).

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 nov 2015 11:53

Re: Advies upgraden

Jan

zo zou ik het ook gedaan hebben. Maar kom bij iemand maar eens aan om een bootable Linux USB stick te maken en dan als Live systeem op te starten.

Het alternatief was booten vanaf de Windows DVD en de via de recovery console een del *.* /s doen en dat zou ik dan beschreven hebben.

Heb je de 4 andere door mij genoemde zaken ook nog gecontroleerd/aangepast?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 nov 2015 11:55

Re: Advies upgraden

MrNhanduc schreef:Overigens is het niet bij alle draadloze toetsenborden zo dat de driver pas in Windows geladen wordt (eigen ervaring).

Normale draadloze keyboards worden door het BIOS herkent en werken dan ook om in het BIOS te komen via de DEL toets.
Wat ik begrijp is dat Jan zijn keyboard ook een ingebouwd touchpad heeft, en dan laat het BIOS het afweten.
Ik zou toch een keer bij de kringloop langs gaan voor een standaard keyboard voor noodgevallen.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 11 nov 2015 17:09

Re: Advies upgraden

Evert-Jan schreef:Jan

zo zou ik het ook gedaan hebben. Maar kom bij iemand maar eens aan om een bootable Linux USB stick te maken en dan als Live systeem op te starten.

Het alternatief was booten vanaf de Windows DVD en de via de recovery console een del *.* /s doen en dat zou ik dan beschreven hebben.

Heb je de 4 andere door mij genoemde zaken ook nog gecontroleerd/aangepast?


Ja, de genoemde zaken heb ik gecontroleerd. Niet alles was uitvoerbaar omdat die optie niet 'aan te vinken' is of niet genoemd wordt. Ook uitschakelen harde schijven kan ik niet op "nooit" zetten, kan alleen minuten ingeven met een max van 350. De prestaties had ik al op maximaal staan, ook met de HDD.

Overigens had ik die USB stick van een collega geleend. Die stick blijkt ook voor andere toepassingen handig te zijn.

Als dat niet zou zijn gelukt zou ik de HD toch geformatteerd hebben met Acronics. Die softwarelicentie is bijgeleverd bij de SSD om de HDD te klonen. Daarin zit ook een formatteer programma.

Bedankt voor alle moeite en tips.
Volgende keer laat ik dat lekker bij een PC winkel doen. Twee avonden prutsen -en dus niet spelen- en hoge mate van irritatie...
Jan

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 11 nov 2015 17:11

Re: Advies upgraden

Evert-Jan schreef:
MrNhanduc schreef:Overigens is het niet bij alle draadloze toetsenborden zo dat de driver pas in Windows geladen wordt (eigen ervaring).

Normale draadloze keyboards worden door het BIOS herkent en werken dan ook om in het BIOS te komen via de DEL toets.
Wat ik begrijp is dat Jan zijn keyboard ook een ingebouwd touchpad heeft, en dan laat het BIOS het afweten.
Ik zou toch een keer bij de kringloop langs gaan voor een standaard keyboard voor noodgevallen.


Het is inderdaad een vrij compact draadloos toetsenbord met touchpad daar ingebouwd van Logitech. Is gewoon handiger dan separaat.
Wel heb ik ook nog wel een USB en PS/2 toetsenbord, dus op zich niet zo'n groot probleem.

Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 11 nov 2015 17:44

Re: Advies upgraden

Jan schreef:Ook uitschakelen harde schijven kan ik niet op "nooit" zetten, kan alleen minuten ingeven met een max van 350. De prestaties had ik al op maximaal staan, ook met de HDD.

Die waarde moet je dan op 0 zetten. Heeft hetzelfde effect

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 11 nov 2015 18:29

Re: Advies upgraden

Evert-Jan schreef:
Jan schreef:Ook uitschakelen harde schijven kan ik niet op "nooit" zetten, kan alleen minuten ingeven met een max van 350. De prestaties had ik al op maximaal staan, ook met de HDD.

Die waarde moet je dan op 0 zetten. Heeft hetzelfde effect


Uitgevoerd en correct. Staat nu ook 'nooit'.

Jan

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: zandhoop en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com