Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Probleem met windows 10 / nvidia / updates / toetsenbord

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 26 okt 2015 21:53

Probleem met windows 10 / nvidia / updates / toetsenbord

Dit probleem is niet hauptwerk-gerelateerd. Ik ben toch zo vrijmoedig een beroep te doen op windows experts.

Het betreft een laptop Acer Aspiro timeline U M3 MA50, oorspronkelijk met Windows 7.
Geupgrade naar Windows 10 en dat leek aanvankelijk goed te werken.

Nu blijkt dat tal van windows updates, maar ook updates van AVG, Apple (itunes ), en NVIDIA al geruime tijd niet geinstalleerd te worden. Alles mislukt. Ook blijkt het keyboard wisselend storingen te vertonen, met name op het rechter/numerieke gedeelte.

Ik ben wat gaan googlen en stuit op ernstige problemen tussen windows10 en NVIDIA. Een probleembeschrijving is al geruime tijd bekend (al tijdens beta fase windows) maar ik kan geen oplossing vinden. Zie bijvoorbeeld:
http://betanews.com/2015/07/26/windows- ... -computer/

Handmatig installeren van windows updates lukt niet. Eveneens installeren van de nieuwste NVIDIA driver mislukt.

Ik overweeg om terug te gaan naar de fabrieksinstellingen in de hoop dat daarmee het euvel verholpen is.

Toch eerst een vraag aan jullie om advies.

Fokko

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 okt 2015 22:32

Re: Probleem met windows 10 / nvidia / updates / toetsenbord

Fokko

er is heel weinig tot niets te vinden. Kijk ik hier (http://us.acer.com/ac/en/US/content/windows10-eligible-models, dan staat deze niet in de lijst. M5 laptops wel.

Maar zelfs bij drivers (http://us.acer.com/ac/en/US/content/drivers) staat hij niet.

Type nummer wel correct?
Het is in iedergeval een Aspire en geen Aspiro
De MA50 kan ik niet vinden op de Acer site, geen manual, drivers, enz..
Wel een review op Youtube https://www.youtube.com/watch?v=Vf-wYF2fFdc

NVIDIA drivers zijn hier te vinden: http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us; maar ik weet niet welk type videokaart er in die laptop zit.

Maar waarom zou je over willen op Windows10?

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 26 okt 2015 22:48

Re: Probleem met windows 10 / nvidia / updates / toetsenbord

Ha Evert-Jan

Aspire inderdaad. Typenummer lees ik van de sticker op de onderkant. M3 series model MA50.
Heel mooi apparaatje, snel met SSD schijf. Mn vrouw gebruikt deze laptop.
(ik heb de Mac).

Win10, tja, het leek allemaal zo mooi en de reviews waren positief dus tja, toen dacht ik: upgraden dan ben je voorlopig weer bij de tijd.

Er zit een GeForce GT640mM 1Gb videokaart in.

Heb je nog een idee? Of gewoon veilig terug naar de fabrieksinstelling?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 26 okt 2015 23:16

Re: Probleem met windows 10 / nvidia / updates / toetsenbord

Voor die videokaart is een 64 bits drivers: http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/92220/en-us
De 32 bits versie: http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/92219/en-us
Je moet wel eerst de oude de-installeren en dan reset PC. Geldt ook voor andere hieronder genoemde software

Wel even kijken welke W10 versie erop staat
AVG: AVG 2013, AVG 2014 and AVG 2015 zijn Windows 10 compatibel. Ook hier geldt: 32 of 64 bits
https://support.avg.com/SupportArticleView?l=en_US&urlName=AVG-compatibility-with-Windows-10
Er staan wel wat oplossingen van problemen op die webpagina

iTunes heeft ook een 32 of 64 bit versie. Beiden zouden moeten werken onder W10. ALs W10 64 bits is, zou ik ook voor iTunes 64 bits nemen.

Ik kan ja talrijke verhalen over de privacy issues van W10 geven en ook software om die zaak te minimaliseren.
Zoek maar een op W10 en privacy. MS hoeft toch niet te weten wat je vrouw allemaal op die laptop uitspookt?
En om toch nog een HW tintje aan dit topic te geven: zet de diagtrack services maar uit (zit ook in W7 en W8 door een aantal updates van MS). Dat is al vast 1 ding om het te onderdrukken.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 27 okt 2015 09:16

Re: Probleem met windows 10 / nvidia / updates / toetsenbord

Bij de toetsenbord problemen zou ik toch eerder aan een fysiek probleem denken, ik heb zelf in ieder geval nog nooit een driver probleem gehad met een toetsenbord. Maar het zou best kunnen.

Verder heb ik weinig ervaring met Windows 10, onze laptop is toentertijd succesvol naar W10 overgegaan maar die is nu stuk door een typisch gevalletje waterschade :(

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 27 okt 2015 15:33

Re: Probleem met windows 10 / nvidia / updates / toetsenbord

Evert-Jan schreef:Je moet wel eerst de oude de-installeren en dan reset PC. Geldt ook voor andere hieronder genoemde software


Gisteravond laat na backups de NVIDIA driver met angst en beven gedeinstalleerd en de nieuwste driver handmatig geinstalleerd. Dat ging goed. Herhaalde afsluiten en weer opnieuw opstarten. AVG 2015 gedeinstalleerd.
WIndows update en apple update pakken de draad gelukkig weer op.
Alleen Elan driver update voor het toetsenbord lukt nog niet.
Hopelijk vanavond gelegenheid om dit op te lossen.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 okt 2015 21:04

Re: Probleem met windows 10 / nvidia / updates / toetsenbord

Fokko

goed om te horen.
Voor de Elan driver geldt ook: 32 of 64 bits afh. van de Windows versie. Ik kon niet zo gauw 1 vinden bij Acer.

Voor de video driver geldt: als deze goed werkt en blijft werken, nooit meer updaten. De driver is 1 grote exe file, waarin voor alle soorten kaarten een driver zit. Nieuwe versies van die exe file van bevat soms een update van een bestaande driver (meestal een versnelling tbv spelletjes) en de nieuwe kaarten. Vooral direct na het uitkomen van een nieuwe kaart zijn het bugs en versnellingen. Maar voor oude kaarten doet men niets meer dan alleen een update nav een nieuwe Windows versie.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 27 okt 2015 22:06

Re: Probleem met windows 10 / nvidia / updates / toetsenbord

Het probleem blijkt niet de Elan driver te zijn maar het feit dat windows 10 de regie over drivers (automatisch) overneemt. Dat is niet altijd een succes. Inmiddels is dat onderkend en stelt microsoft een tool beschikbaar om het automatisch bijwerken van drivers te staken. Zie https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930
Vervolgens moest ik de huidige driver van het touchpad verwijderen (via apparaatbeheer).
Het lijkt nu goed te werken…pffff

Evert-Jan, nog bedankt voor je hulp. In mijn probleemmelding gaf ik aan dat installeren van de nieuwste NVIDIA driver mislukte. Waarschijnlijk het gevolg dat ik voor installatie niet eerst de oude driver had gedeinstalleerd. Thanks.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 okt 2015 22:19

Re: Probleem met windows 10 / nvidia / updates / toetsenbord

Zoiets (uninstall driver e.d.) heb ik ook al een keer gedaan bij iemand. Toen betrof het een audio driver.

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 28 okt 2015 07:47

Re: Probleem met windows 10 / nvidia / updates / toetsenbord

Goed om te horen dat het opgelost is. Jammer dat Microsoft steeds meer dingen voor ons wil bepalen, in plaats van ons zelf de controle geven over dingen (of pas na heel veel moeite).

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 28 okt 2015 23:34

Re: Probleem met windows 10 / nvidia / updates / toetsenbord

Hoi Fokko,

Ik herken het Itunes probleem (de rest niet gelukkig ;) )......
Een update installeren naar de laatstje itunes versie wilde op mijn windows 10 laptop (voorheen 7) ook niet.
De gevonden oplossing was Itunes eerst de-installeren en de laatste versie daarna 'schoon' installeren.

Wellicht kun je hier iets mee,

Grt
WiBo

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 28 okt 2015 23:51

Re: Probleem met windows 10 / nvidia / updates / toetsenbord

Ha Willem,

De update van Itunes bleef hangen omdat de installatie van windowsupdates bleven hangen en voor een blokkade zorgden. Nu dat is opgelost. Ook Itunes is weer bij.
Overigens iets te vroeg gejuicht: het keyboard vertoont toch weer storingen, mogelijk dat er toch een windowsdriver de ELAN driver opnieuw overruled.
Eerst maar weer ns wat zin en tijd vinden om er nog eens in te duiken om vast te stellen welke windows update dit dan doet.
Leuk vind ik dit gehannes allerminst.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 okt 2015 00:38

Re: Probleem met windows 10 / nvidia / updates / toetsenbord

Fokko

Plug and Play zorgt ervoor dat de driver weer terug is; het is niet een speciale update.
Heb de windows driver ook verwijderd? Daarna PC herstarten en kijken of de Elan driver er nu wel staat.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 30 okt 2015 09:52

Re: Probleem met windows 10 / nvidia / updates / toetsenbord

Evert-Jan schreef:Fokko

Plug and Play zorgt ervoor dat de driver weer terug is; het is niet een speciale update.
Heb de windows driver ook verwijderd? Daarna PC herstarten en kijken of de Elan driver er nu wel staat.


Gisteravond heb ik geconstateerd via "gebeurtenissen" dat de ELAN driver voor de mouse/touchpad is gemigreerd op 13 aug. Dat was het moment dat Windows 10 werd geinstalleerd.
Weet jij waar de nieuwe windows10 driver zit (om te verwijderen) en hoe ik kan zorgen dat deze specifieke driver niet opnieuw wordt gedownload/geinstalleerd?
Ik was nl. in de vooronderstelling dat deze driver onderdeel was van een latere (na windows10 installatie) KB.. update, maar dat is dus niet het geval - de windows-driver is kennelijk meegenomen met de WIndows10 installatie bestanden.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 okt 2015 11:43

Re: Probleem met windows 10 / nvidia / updates / toetsenbord

in Configuratie --> Apparatenbeheer. En dan kijken onder HID (Human Interface Devices)
Deze verwijderen en PC resetten. En je had al kb3073930 geïnstalleerd. Dus dan moet hij wegblijven.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 08 nov 2015 00:36

Re: Probleem met windows 10 / nvidia / updates / toetsenbord

Een korte update:
Na het verwijderen van de driver leek het toetsenbord goed te werken en was ik in de veronderstelling dat het probleem is opgelost. Nu blijkt dat tijdens het gebruik de storing soms wel en soms niet optreedt binnen een en dezelfde gebruikersesse. Ongeacht de applicatie.
Veel voorkomende storingen zijn dat de cijfers 6 7 en 8 (onder de functietoetsen) niet werken en de linker SHIFT toets werkt niet.
Ik ben het spoor bijster. Zou het dan toch een hardware kwestie zijn?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 nov 2015 12:16

Re: Probleem met windows 10 / nvidia / updates / toetsenbord

Het kan een hardwareprobleem zijn of de Elan driver werkt toch niet goed onder W10.
Ik zou als het een keer voorkomt en het is nog steeds hardnekkig aanwezig, Windows opnieuw starten en direct weer testen.
Komt het dan direct weer voor, dan lijkt het hardware (meerdere keren zo testen en je weet het zeker); zo niet dan is het de Elan driver (terug naar W7 dus)

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com