Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Meerdere Hdd's

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 29 okt 2015 00:46

Meerdere Hdd's

Omdat mijn C schijf aardig vol begint te lopen heb ik er een tweede HDD bijgezet.
Ik heb nu twee schijven van ieder 500GB.
Schijf C: Gebruikt 385 Gb waarvan 316 Gb voor Hauptwerk en daarvan 100 Gb cache files.
Ik wil mijn C schijf wat ontlasten door HW bestanden te verplaatsen.
Moet ik nu de directory HauptwerkInternalWorkingFiles (cache files) op de C laten staan en de rest verplaatsen naar D:/ of precies andersom?

mvg
Bram

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 29 okt 2015 09:48

Re: Meerdere Hdd's

Dag Bram,

ik zou de cache files verplaatsen. Bovendien kun je dan later vrij eenvoudig een SSD plaatsen voor de cache mocht je dat willen.

Je kunt het overzetten alleen niet handmatig doen (nou ja, kan wel, maar dan weet Hauptwerk niet waar de orgels zijn gebleven). Volgens de user guide (pag. 26 > changing installation locations) moet je de installer opnieuw uitvoeren en dan de 'Custom' optie kiezen. Daarna kun je aangeven waar de hoofdinstallatie en cache files moeten staan. De cache files kun je dan aangeven dat ze naar D moeten worden verplaatst (of E: als D: je DVD station is).

Het is dan wel aan te bevelen eerst een back-up te maken van je settings. zodat je die weer terug kunt zetten. De user guide is niet heel duidelijk of je die settings er se kwijtraakt, maar je kunt maar beter zeker zijn.

Groeten
Pim

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 okt 2015 10:54

Re: Meerdere Hdd's

Ik zou het net andersom doen: alles verplaatsen behalve de cache files.
De cache files hebben minder opslag dan de overige zaken en het zijn er veel minder. Door die op C: te laten staan staat daar minder op en start de PC een fractie sneller op (hoe minder data op een HD, des te sneller het operatingsysteem in de lucht is). Na verplaatsing wel even C defragmenteren.

Er is wel een truc om e.e.a. handmatig te verplaatsen en daarna in HW aan te passen.

HW settings zullen ook verplaatst worden. Maar om nu alleen daar een backup van te maken? Beter is om van geheel c:\hauptwerk een (USB) backup te maken
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 29 okt 2015 12:45

Re: Meerdere Hdd's

Heren bedankt voor jullie reacties.
Ik voel meer voor de oplossing van Evert-Jan, ik krijg dan meer dan 200 GB ruimte op mijn C schijf vrij.

@ Evert-Jan,
Wil je het trucje verklappen om handmatig het e.e.a. aan te passen.

Mvg
Bram

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 29 okt 2015 15:07

Re: Meerdere Hdd's

Je kon in ieder geval kiezen uit twee ideeën :D

Staan er niet ook nog download (.rar) bestanden in je user/downloads map? Die bestanden zijn na het installeren van een orgel niet meer nodig (wel handig om te bewaren). die kun je gemakkelijk op een van beide hdd's zetten of op een externe schijf als backup (mocht je ooit een orgel opnieuw willen of moeten installeren).

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 29 okt 2015 16:53

Re: Meerdere Hdd's

Ik heb een enhancement request gedaan bij MDA voor het beheer van cache files. Nu de samplebibliotheek van een ieder steeds groter wordt ontstaan er ruimte en performance issues.
Vanuit hauptwerk zou je dat eenvoudig moeten kunnen beheren (lees informeren, verwijderen, verplaatsen) over alle configuraties heen.
We zullen wel zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 29 okt 2015 18:02

Re: Meerdere Hdd's

De rar bestanden had ik al op mijn tweede hdd gezet. Die nemen inderdaad flink wat ruimte in.

@Fokko,
Inderdaad een goed idee van je. Het gaat natuurlijk steeds meer voorkomen.

mvg
Bram

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 okt 2015 18:05

Re: Meerdere Hdd's

Maak op d: een directory Hauptwerk aan. Dus D:\Hauptwerk
Verplaats de directories SampleSetsAndComponents en HauptwerkUserData naar D:\Hauptwerk
Verder staan er nog 3 losse bestandjes van 0 bytes in D:\Hauptwerk. IntWork.Installation.... blijft op c staan; de beide anderen naar D:\Hauptwerk verplaatsen.
Met verplaatsen bedoel ik dus dat ze niet maar op C staan maar op D

In "C:\Program Files\Hauptwerk Virtual Pipe Organ\InternalResources" staat een bestandje dat
“FileLocations.FileLocations_Hauptwerk_xml” heet.
Kopieer dit bestand naar C:\ (in de Program Files directory kunnen bestanden nl. niet aangepast worden en daarom moet je het even verhuizen om aan te passen en daarna weer terug kopiëren)

Open notepad en sleep het bestand “FileLocations.FileLocations_Hauptwerk_xml” erin zodat je het kunt wijzigen/aanpassen.
<?xml version="1.0" encoding="Cp1252"?>
<Hauptwerk FileFormat="FileLocations" FileFormatVersion="4.11012">
<!-- DO NOT EDIT THIS FILE, otherwise you will break Hauptwerk's installer. -->
<ObjectList ObjectType="_General">
<_General>
<Sys_ObjectID>1</Sys_ObjectID>
<InstalledVersion_String>4.2.1.3</InstalledVersion_String>
<InstalledVersion_Int>004002001003</InstalledVersion_Int>
<RootFolder_HauptwerkApplication>C:\Program Files\Hauptwerk Virtual Pipe Organ</RootFolder_HauptwerkApplication>
<RootFolder_HauptwerkUserData>C:\Hauptwerk/HauptwerkUserData</RootFolder_HauptwerkUserData>
<RootFolder_HauptwerkSampleSetsAndComponents>C:\Hauptwerk/HauptwerkSampleSetsAndComponents</RootFolder_HauptwerkSampleSetsAndComponents>
<RootFolder_HauptwerkInternalWorkingFiles>C:\Hauptwerk/HauptwerkInternalWorkingFiles</RootFolder_HauptwerkInternalWorkingFiles>
<RootFolder_VSTPlugIns>C:\Program Files\Hauptwerk Virtual Pipe Organ VST Link Plug-In</RootFolder_VSTPlugIns>
</_General>
</ObjectList>
</Hauptwerk>

De regels met de volgende TAGS moeten aangepast worden:
<RootFolder_HauptwerkSampleSetsAndComponents> en <RootFolder_UserData>.

Op de Drive C staat Windows en blijven de Cache bestanden van Hauptwerk (de orgels dus) geplaatst. De andere Hauptwerkbestanden komen op drive D:.
Daarom moeten de locatie <RootFolder_HauptwerkSampleSetsAndComponents> en <RootFolder_UserData> worden aangepast.
Daar staat C:\Hauptwerk\................. Dat moet D:\Hauptwerk\.......... worden.
Dus 2x alleen C: wijzigen in D: (in hoofdletters).
De <RootFolder_HauptwerkInternalWorkingFiles> blijft gewoon op C; deze dus niet aanpassen.

Het bestand opslaan. Er op letten dat er geen extensie .txt achter komt maar dat de bestandsnaam FileLocations.FileLocations_Hauptwerk_xml blijft heten.
Kopieer dit bestand weer terug naar de "C:\Program Files\Hauptwerk Virtual Pipe Organ\InternalResources" directory waarbij het oude bestand wordt overschreven.

Nu kun je HW opstarten en kijken of het werkt.

Verder van C:\Hauptwerk en D:\Hauptwerk een backup maken op een externe harddisk. Ook zou ik de installatie bestanden extern zetten zoals Pim aangaf.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 okt 2015 18:07

Re: Meerdere Hdd's

Fokko schreef:Ik heb een enhancement request gedaan bij MDA voor het beheer van cache files. Nu de samplebibliotheek van een ieder steeds groter wordt ontstaan er ruimte en performance issues.
Vanuit hauptwerk zou je dat eenvoudig moeten kunnen beheren (lees informeren, verwijderen, verplaatsen) over alle configuraties heen.
We zullen wel zien.
Ik heb ze onlangs ook een idee aan de hand gedaan, want met meer beschikbaar RAM, grotere samplesets (lees cachebestanden), kleinere sets maar dan 6 kanaals sets geladen in optimaal formaat en met meerdere HW configuraties waarin zo'n zelfde orgel kan zitten moet het anders en beter. Hetzelfde geldt ook voor de lijst met favoriete orgels per config.
Verder is het verwijderen van een cache file door HW een ramp.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 29 okt 2015 19:01

Re: Meerdere Hdd's

Inderdaad!

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 29 okt 2015 19:03

Re: Meerdere Hdd's

Evert-Jan schreef:
Fokko schreef:Ik heb een enhancement request gedaan bij MDA voor het beheer van cache files. Nu de samplebibliotheek van een ieder steeds groter wordt ontstaan er ruimte en performance issues.
Vanuit hauptwerk zou je dat eenvoudig moeten kunnen beheren (lees informeren, verwijderen, verplaatsen) over alle configuraties heen.
We zullen wel zien.
Ik heb ze onlangs ook een idee aan de hand gedaan, want met meer beschikbaar RAM, grotere samplesets (lees cachebestanden), kleinere sets maar dan 6 kanaals sets geladen in optimaal formaat en met meerdere HW configuraties waarin zo'n zelfde orgel kan zitten moet het anders en beter. Hetzelfde geldt ook voor de lijst met favoriete orgels per config.
Verder is het verwijderen van een cache file door HW een ramp.


Wat is de ramp dan? (interesse)

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 okt 2015 19:41

Re: Meerdere Hdd's

Als je een orgel in 2 of meer HW config's geïnstalleerd heb en je wilt (bijv. om HD ruimte te krijgen) dit orgel in één van die HWconfigs verwijderen via de HW uninstal-organ functie, dan ben je dat orgel in alle HWconfigs kwijt. Allemaal verwijderd terwijl de bedoeling dat dat orgel alleen uit die ene HWconfig verwijderd moest worden.
Nu ben je gedwongen om van dat orgel weer een cache file in die andere HW config aan te maken. Bij grote orgels ben je dan wel weer even bezig.
Reactie Martin Dyde: as designed. Het staat nu op de wensenlijst.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 29 okt 2015 20:42

Re: Meerdere Hdd's

Evert-Jan schreef:Als je een orgel in 2 of meer HW config's geïnstalleerd heb en je wilt (bijv. om HD ruimte te krijgen) dit orgel in één van die HWconfigs verwijderen via de HW uninstal-organ functie, dan ben je dat orgel in alle HWconfigs kwijt. Allemaal verwijderd terwijl de bedoeling dat dat orgel alleen uit die ene HWconfig verwijderd moest worden.


DIt is een beetje te kort door de bocht geformuleerd.
Het is de meeste mensen niet duidelijk dat je te maken hebt met:
1. installatie bestand (meestal rar)
2. geinstalleerd sampleset van de bronsamples, is slechts een keer geinstalleerd via Install Organ. Na installatie is de set toegankelijk voor alle HW-configuraties
3. organsettings, gemaakt door de gebruiker, aan te maken per configuratie in te stellen maar ook uit te wisselen (dacht ik ). Hierin ligt de informatie opgeslagen van midiassignents, voicing, audiorouting, etc.
4. cachefile op basis van laadinstallingen, aan te maken per configuratie via de Load Organ, adjust….. De meeste mensen gebruiken slechts 1 configuratie.

Het gaat mij om het beheer van de onder 4 genoemde cachefiles. Dat is nu slechts mogelijk als je weet waar je via de verkenner zoeken moet, in welke folders, je de organID's weet, etc. Met een beetje pech beschadig je juist iets wat je niet wilde verwijderen.

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 29 okt 2015 22:47

Re: Meerdere Hdd's

Hallo allemaal,

Ik heb alle cache-bestanden op een 500Gb SSD, bij mij station F:\. Deze wordt voor niets anders gebruikt.
Onlangs ontdekte ik per ongeluk dat je met schijfbeheer in Windows, dat je met stationletter kunt switchen.
Een brutale USB stick had deze stationsletter aangenomen, rara hoe het kan.

Een ander (groter) station kun je dus (tijdelijk) her-noemen en indien nodig cache-data verplaatsen, dit schept ook mogelijkheden.

Wibo

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 okt 2015 23:02

Re: Meerdere Hdd's

Fokko schreef:Het gaat mij om het beheer van de onder 4 genoemde cachefiles. Dat is nu slechts mogelijk als je weet waar je via de verkenner zoeken moet, in welke folders, je de organID's weet, etc. Met een beetje pech beschadig je juist iets wat je niet wilde verwijderen.
Daar ging het bij mij ook over.
Via File --> Uninstall kun je samples/components, organs en temperaments verwijderen.
Verwijder je nu een organ, dan wordt dat orgel in alle HWConfigs verwijderd.
En dat zou niet mogen. Idd. zijn samples/components, ODF en instellingen gemeenschappelijk en die eerste en ODF blijven staan, maar de instellingen worden verwijderd. Maar ook die worden per HWconfig opgeslagen.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 okt 2015 23:11

Re: Meerdere Hdd's

WiBo schreef:Hallo allemaal,

Ik heb alle cache-bestanden op een 500Gb SSD, bij mij station F:\. Deze wordt voor niets anders gebruikt.
Onlangs ontdekte ik per ongeluk dat je met schijfbeheer in Windows, dat je met stationletter kunt switchen.
Een brutale USB stick had deze stationsletter aangenomen, rara hoe het kan.

Een ander (groter) station kun je dus (tijdelijk) her-noemen en indien nodig cache-data verplaatsen, dit schept ook mogelijkheden.

Wibo

Bram vroeg om de bestanden te verhuizen en niet de HD een andere letter te geven. Het aanpassen van het stationsletter lost dus voor hem niets op.
Ik zou altijd de HD's/SSD opeenvolgende letters te geven en dan event. een DVD speler en daarna een kaartlezer. In dat geval heb je geen problemen met inpikken van een driveletter.
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 29 okt 2015 23:52

Re: Meerdere Hdd's

Maak op d: een directory Hauptwerk aan. Dus D:\Hauptwerk....enz

Geweldig, het is gelukt. Nu nog "even" defragmenteren.
Evert-Jan bedankt voor het advies en de duidelijke uitleg.

Groet,
Bram

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com