Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Harde schijf loopt vol. Wat te doen?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 57

Geregistreerd: 04 dec 2015 00:31

Bericht 13 jan 2016 21:51

Harde schijf loopt vol. Wat te doen?

In mijn computer zit een SSD kaart van 930 gig. Een harddisk van 239 gig. De HD is de C: en de Ssd is de A: drive.
Op C: staan de mappen : Gebruikers, Hauptwerk, intel, progr. files en windows 7. Op deze schijf heb ik nog 4 gig. vrij.

Op de A: staan: hauptwerk samplesets en components, hauptwerk user data, opname audio en temp. Daar zit nog heel veel ruimte op vrij.

Ik heb een nieuwe HD gekocht van 1 t byte. Heb daar de oude C: naartoe gekloond, tot zover gaat alles goed. De oude HD losgekoppeld en de nieuwe HD geplaatst. Windows start perfect op maar Hauptwerk niet. Kan de benodigde bestanden niet vinden. Er moet dus een relatie zijn tussen de oude HD en de SSD. Heb de oude HD weer aangesloten en alles werkt weer normaal. Wat doe ik verkeerd?
Siem Baaij.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 13 jan 2016 22:28

Re: Harde schijf loopt vol. Wat te doen?

Vergis je je niet? Meestal is de SSD kleiner dan de HD. Bovendien zeg je zelf dat je C: bijna vol is en je A: nog ruimte heeft. Dus vermoed ik dat het zo zit:

SSD - C: - 239GB - Windows enz. - bijna vol
HD - A: - 930GB - Hauptwerk - nog genoeg ruimte

Als ik gelijk heb, kloon jij de inhoud van de SSD naar je nieuwe HD. Als je vervolgens je oude HD vervangt door de nieuwe, dan werkt inderdaad Windows wel, maar Hauptwerk niet...
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 13 jan 2016 22:33

Re: Harde schijf loopt vol. Wat te doen?

Dag Sam,

Tja, Hauptwerk is een ruimtevretende hobby, heb ik ook al eens gemerkt.

De SSD lijkt mij in jouw setup de meest snelle schijf, dus is ideaal om te gebruiken voor de OS en de Hauptwerk programma en cache bestanden.

De nieuwe 1 TB is een mooie locatie voor de Hauptwerk installatie bestanden en geinstalleerde sett

Dan houd je de huidige C schijf over voor je mappen, documenten, etc.

Voor het re-organiseren van je HW instellingen dien je de HW-installer opnieuw te draaien, en kies dan voor Advanced. Je kan dan in het vervolg mooi aangegeven waar je alle wilt plaatsen. Let op, dit kan behoorlijk wat tijd vergen (uren, uren) voordat alle data is overgezet.

Groet,
Fokko

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 13 jan 2016 22:34

Re: Harde schijf loopt vol. Wat te doen?

Gerrit schreef:Vergis je je niet? Meestal is de SSD kleiner dan de HD


Dat hoeft natuurlijk niet. Ik heb ook een forse SSD van 1 Tb

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 jan 2016 23:03

Re: Harde schijf loopt vol. Wat te doen?

Siem

als ik je verhaal lees, kom ik tot het volgende:
SSD - A: - 930GB - Hauptwerk data - genoeg vrij
HD - C: - 239GB - Hauptwerk/Windows7/Prog. files - 4 GB vrij
HD wordt vervangen na klonen. PC start gewoon op maar HW niet


Het lijkt mij raar dat de SSD als drive A in jouw systeem zat. Dit en drive B zijn in het BIOS gereserveerd voor floppy disk units.
Ik denk dat in de nieuwe situatie de SSD niet als drive A zichtbaar is in de verkenner maar als drive ???

Als dit zo is, dan betekent dit dat de HW configuratie file moet worden aangepast.
Wat is de drive letter van de SSD nu geworden?

Berichten: 57

Geregistreerd: 04 dec 2015 00:31

Bericht 13 jan 2016 23:12

Re: Harde schijf loopt vol. Wat te doen?

De bestaande C: is 250 gig. Is een HD.
SSD A: is 1 t.byte
De nieuwe HD is 1 t.byte.

Op de bestaande C: , de opstartschijf staan 135 Gig. aan cache bestanden van Hauptwerk. Als ik het goed begrijp, zou ik die het best naar de SSD kunnen verplaatsen via de install van Hauptwerk. Ik zou dan de nieuwe gekloonde HD als opstart kunnen gebruiken en de oude C: als algem. Opslag medium.

Er staan niet veel samples op mijn computer maar wel allemaal redelijk grote orgels zoals:
Zwolle surround
Utrecht Dom
Caen surround
St. Maximin extended surround
Kampen Bovenkerk volledig. Pas gekocht van Eelco Verhage.

Ik hoop dus dat er bij de migratie niets fout gaat want dan moet ik alles opnieuw installeren.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 jan 2016 23:30

Re: Harde schijf loopt vol. Wat te doen?

Siem schreef:Als ik het goed begrijp, zou ik die het best naar de SSD kunnen verplaatsen via de install van Hauptwerk. Ik zou dan de nieuwe gekloonde HD als opstart kunnen gebruiken en de oude C: als algem. Opslag medium.

Dat klopt. De oude C heb je toch niet meer nodig want dat kun je toch ook naar de nieuwe HD kopiëren?

Vraag: Is de SSD drive A gebleven?? En ik snap eigenlijk niet wat de functie van de SSD was. Alleen maar HW data zoals components and samples e.d. , maar geen HW cache bestanden?

De beste oplossing is
- HW cachebestanden en HW userdata + Windows incl. prog files directory op de SSD zetten
- alle andere HW bestanden zoals components and samples op de harddisk zetten

Je PC start snel op en de orgels laden snel (dit alles staat immers op de SSD)

Siem schreef:Ik hoop dus dat er bij de migratie niets fout gaat want dan moet ik alles opnieuw installeren.

De hele HW directory naar een externe drive kopiëren. Gaat er wat fout, dan die directory weer terugzetten en je kunt spelen (als Windows e.d. wel overeind blijven).

Berichten: 57

Geregistreerd: 04 dec 2015 00:31

Bericht 13 jan 2016 23:54

Re: Harde schijf loopt vol. Wat te doen?

De SSD staat momenteel op A: . Als dat dan mijn opstartschijf moet worden, hoe maak ik daar dan c: van? Kan dat gewoon in:
Configuratie scherm> systeembeheer> computerbeheer> schijfbeheer? Het is daar toch niet mogelijk om de bestaande C: te veranderen en vervolgens die C: toe te kennen aan de SSD?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 jan 2016 00:30

Re: Harde schijf loopt vol. Wat te doen?

Siem schreef:De SSD staat momenteel op A: . Als dat dan mijn opstartschijf moet worden, hoe maak ik daar dan c: van? Kan dat gewoon in:
Configuratie scherm> systeembeheer> computerbeheer> schijfbeheer? Het is daar toch niet mogelijk om de bestaande C: te veranderen en vervolgens die C: toe te kennen aan de SSD?

Nee, zo werkt het niet.

Als ik nu een overzicht maak heb je dit
SSD - A: - 930GB - Hauptwerk data - genoeg vrij
HD - C: nieuw (gekloond) - 1 TB - Hauptwerk/Windows7/Prog. files - genoeg vrij

Kopieer alles van de SSD naar de HD. Omdat het alleen hauptwerk is naar c:\hauptwerk kopiëren. Op de SSD staat nu data die weg kan.
Vervolgens de harddisk klonen naar de SSD. Deze is nu ook bootable geworden en nu kan er pas van gestart worden.
Harddisk uit de PC halen en PC starten. Dit gebeurt nu vanaf de SSD.
Als dit gebeurd is, kan de harddisk geformatteerd worden. Probleem hierbij is dat dit wel eens niet wil lukken in de PC. Omdat er 2 bootdisken zijn. Ook al start je op van de SSD, dan lockt hij toch bestanden van de harddisk omdat hij daar ook een Windows directory ziet. Je kunt het proberen. Anders moet dit externe schijf gebeuren via een speciale adapter bijv. als USB disk
Als het gelukt is kun je de HW installer draaien en de samples and components e.d. naar de HD overbrengen. Alleen de cache bestanden en user data moeten op de SSD blijven.

Er zit dus wel een risico an als je er niet veel kijk op hebt.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 jan 2016 12:25

Re: Harde schijf loopt vol. Wat te doen?

Siem

je kunt het na het klonen ook zonder harddisk doen. Op de SSD is vooralsnog voldoende ruimte.
Daarna moet nog wel de HW installer gedraaid worden omdat nu alles op drive A staat (of de configuratiefile even handmatig aanpassen; gaat sneller en is eenvoudiger)

Berichten: 57

Geregistreerd: 04 dec 2015 00:31

Bericht 14 jan 2016 19:21

Re: Harde schijf loopt vol. Wat te doen?

Ja Evert Jan daar had ik ook al over gedacht maar weet je, het is niet dat ik er geen zicht op heb, je hebt het me zeer duidelijk uitgelegd en erg bedankt daarvoor. Echter, ben ik een beetje geschrokken van dat klonen. Ik heb mijn oude HD gekloond naar mijn nieuwe HD, je denkt dan dat alles mee gaat en toch werkte het niet vandaar mijn aarzeling. Ik ga dus volgende week eerst van beide schijven uit de oude situatie een back up maken op een externe schijf. En daarna de procedure uitvoeren zoals jij voorstelt alles op SSD en daarna de configuratie file aanpassen.

Nogmaals hartelijk dank.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 jan 2016 19:30

Re: Harde schijf loopt vol. Wat te doen?

Bij klonen wordt echt alles meegenomen en moet de PC ook met de nieuwe disk opstarten. Welk tool heb je gebruikt?

Voor de backup van de System harddisk kun je het beste AOMEI Backupper Standard gebruiken; is gratis. Zie http://www.backup-utility.com/download.html. Kies voor local download op die site.

Hier kun je ook mee klonen
Als je hier kijkt: http://www.backup-utility.com/free-backup-software.html staat alles uitgelegd (maar wel in het Engels), Klik op het gewenste ikoontje en je die de uitleg

De HW cache directory kun je het beste gewoon kopiëren naar een USB disk.

Berichten: 57

Geregistreerd: 04 dec 2015 00:31

Bericht 14 jan 2016 21:31

Re: Harde schijf loopt vol. Wat te doen?

Hoi evert-Jan, laat ik nu ook de tool gebruikt hebben die jij aanbeveelt. Ik snap ook niet waarom het met de gekloonde HD niet lukte. Het programma heeft tijdens het proces geen enkele foutmelding of iets dergelijks gegeven. Zou het kunnen zijn dat ik de verkeerde stekkers op de verkeerde schijf heb geplaatst, ik bedoel de sata stekkers. Die heb ik los moeten maken om de nieuwe HD op zijn plaats te krijgen. Er hangen natuurlijk een hele batterij van die stekkers. Toch kan ik het me ook weer niet voorstellen. Elk setje van twee past op elke sata schijf of dat nu HD of SSD is. Ik ga volgende week gewoon het avontuur aan, ik hou je wel op de hoogte.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 jan 2016 21:40

Re: Harde schijf loopt vol. Wat te doen?

Je moet de hele disk klonen en niet een partitie
Misschien zit daar de fout

Berichten: 57

Geregistreerd: 04 dec 2015 00:31

Bericht 14 jan 2016 23:39

Re: Harde schijf loopt vol. Wat te doen?

Had ik gedaan, de schijf had maar 1 partitie.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 jan 2016 00:21

Re: Harde schijf loopt vol. Wat te doen?

Een schijf waar Windows op staat heeft 3 partities: 1 waar je data in staat (en die je normaal onder Windows kunt zien) en 2 hidden partities. Die zie je normaal niet maar wel in het kloonprogramma.
Kies dus gewoon voor het klonen van een disk ipv een partitie.
En in de backup moeten deze partities ook mee. Daarom kiezen voor diskbackup

Berichten: 57

Geregistreerd: 04 dec 2015 00:31

Bericht 16 jan 2016 00:57

Re: Harde schijf loopt vol. Wat te doen?

Had ik gedaan Evert-Jan. Ik heb bij het klonen niet gekozen voor een partitie maar voor disk. Er waren er twee zichtbaar in de oude situatie. Een grote en een heel kleine partitie, de laatste als gereserveerd voor ...... Na het klonen waren ook die beide partities op de nieuwe schijf zichtbaar. Na het klonen was ook de grote partitie wel in tweeen gedeeld. 1 even groot als de gekloonde schijf en de andere was het restant. Daar heb ik toen onder schijfbeheer weer 1 partitie van gemaakt. M.i. kan dat geen invloed gehad hebben op de werking van het geheel.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 16 jan 2016 12:30

Re: Harde schijf loopt vol. Wat te doen?

Siem

dan heb je misschien disc clone gebruikt ipv system clone. Ik wist niet dat de laatste optie ook bestond. Want met de eerste zou het gewoon moeten kunnen.

Disc clone: http://www.backup-utility.com/help/disk-clone.html
System clone: http://www.backup-utility.com/features/system-clone.html
Lees de HowToDo van de laatst even door en probeer het dan hier eens mee.

Berichten: 57

Geregistreerd: 04 dec 2015 00:31

Bericht 20 jan 2016 22:00

Re: Harde schijf loopt vol. Wat te doen?

Het is gelukt Evert-jan, ik heb gewerkt in de volgorde zoals jij dat had voorgesteld. De configuratie was echter iets anders dan dat ik dacht. Het was de SSD die vol was, dus niet de HD. De oude situatie was dus, C: HD met windows, D: was een kleine partitie op C: en A: was de SSD van 300 gig waar ik nog 4 gig op over had.
De nieuw situatie is nu C: HD 1 t byte daar draait nu alles op, windows en alles van Hauptwerk. De oude C: HD 1 t byte is nu D:, heb ik nu als backup disk en de SSD 300 gig. ik denk dat ik die ga formatteren en dan als Hauptwer work station ga inrichten.
Ik heb niet de installer van Hauptwerk gedraaid maar in de betr. File met notepad alle A:\ verandert in C:\ omdat nu alles vanaf de C: draait.
Het draait prima, het is best een snelle schijf een groot orgel zoals Zwolle laadt hij binnen een minuut, dus heb ik m.i. geen klagen. Ook Kampen, heb ik op 20 bit gezet, laadt in 30 seconden,
Nog heel, heel hartelijk dank voor het meedenken, dit geldt natuurlijk ook voor de andere broeders van het forum die wijsheid hebben ingebracht.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 20 jan 2016 23:08

Re: Harde schijf loopt vol. Wat te doen?

Siem

goed dat alles nu werkt.
Maar wat ik nu concludeer is dat alles op de nieuwe harddisk van 1 TB staat en dat je de SSD niet meer gebruikt. En toch snel laden?

Kampen in 30 seconde en Zwolle binnen 1 minuut? Staat het dan toch niet op de SSD? Want het is wel snel.
Eigenlijk zouden alleen HW cache files op de SSD moeten staan. Hoe groot zijn die 4 cache directories bij elkaar?

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 21 jan 2016 10:58

Re: Harde schijf loopt vol. Wat te doen?

Siem schreef:Het was de SSD die vol was, dus niet de HD.

Had ik dus toch gelijk? ;)
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 57

Geregistreerd: 04 dec 2015 00:31

Bericht 21 jan 2016 19:14

Re: Harde schijf loopt vol. Wat te doen?

Toch niet Gerrit, mijn SSD was A:/ was wel bootable maar werd niet gebruit als opstart, is 340 gig groot en had nog 4 gig over. De C: was mijn bootdisk en bleek acheraf 1 t byte groot te zijn. Hoe die SSD aan de drive letter A: is gekomen, is me ook een raadsel. Nu, na alle ingrepen heeft deze schijf de letter F: aangenomen. Dat de grotere orgels binnen 1 minuut geladen zijn, was acheraf toch wel wat opschepperig hoor, het zijn bijna 2 minuten maar daar ben ik nog wel tevreden mee.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com