Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Gembird master/slave werkt niet

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 30 jan 2016 20:56

Gembird master/slave werkt niet

Hallo allemaal,

Vandaag in mijn orgel een gembird master/slave stekkerblok aangesloten, maar de slave-aansluitingen werken niet. 't Rare is dat als ik de Gembird op de USB poort van mijn laptop aansluit dat hij wél werkt... Zoektocht naar de oplossing, maar helaas nog zonder resultaat. Iemand een idee waarom mijn pc de slave-aansturing niet uitvoert?

Heb de Gembird in een stopcontact, de PC op de Master en de rest op een van de vier slave-poorten. USB in mijn pc resulteerde overigens ook een keer in deze melding: usb over device current status detected, maar die is inmiddels weer weg. USB2 of 3 maakt geen verschil, werken geen van allen... :?

Misschien handig om te weten wat voor moederbord ik heb: een Asus P8B75-M.

Grt,
Dirk-Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jan 2016 21:49

Re: Gembird master/slave werkt niet

Dirk-Jan

heb je in apparatenbeheer van Windows bij alle USB hubs het vinkje weggehaald?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 30 jan 2016 22:32

Re: Gembird master/slave werkt niet

Dat veld is bij alle USB hubs grijs, maar zie geen vinkje.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 jan 2016 23:02

Re: Gembird master/slave werkt niet

Het Powermanagement / Energiebeheer in je PC staat verkeerd. De USB poort staat dus uit qua spanning

IK heb ze allemaal maar even opgeschreven tbv een HW PC.

- ga naar Start --> Configuratiescherm --> Energiebeheer
- vaak staat Energiebeheerschema op gebalanceerd. Zet het op "Hoge Prestaties" (indien niet
beschikbaar, klik dan op "Aanvullende schema’s weergeven")
- klik vervolgens op "De schema-instellingen wijzigen"

Ga nu naar "Geavanceerde energie-instellingen wijzigen". Kies in het venster dat opent voor de
volgende instellingen:
– Harde schijf --> harde schijf uitzetten na --> instelling (minuten) = 0 (nooit)
– Slaapstand --> slaapstand na --> instelling (minuten) = 0 (nooit)
– USB-instellingen --> instelling voor selectieve USB-onderbreking --> instelling = uitgeschakeld
– Beeldscherm --> beeldscherm uitschakelen na --> instelling (minuten) = 0 (nooit)
– Energiebeheer voor processor --> minimale processor status --> instellen = 100%
– Energiebeheer voor processor --> maximale processor status --> instellen = 100%
(Bij laatste twee opties geldt indien van toepassing.)

Vooral die USB instelling, want dat is de veroorzaker

De NL teksten zijn min of meer gegokt want ik heb een Engelstalige Windows


En er mag dus geen vinkje staan in bovenstaand plaatje.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 01 feb 2016 20:15

Re: Gembird master/slave werkt niet

Ik heb de instellingen zoals je vermeld hebt, maar geen prik op de slavecontacten... :shock:
De USB kabel van de Gembird wordt ook erg warm als de pc aan staat... Lijkt me niet goed...

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 feb 2016 21:53

Re: Gembird master/slave werkt niet

Bij USB Root hub --> eigenschappen is ook een Power tab.
Als de kabel warm wordt loopt er dus stroom. Op die power tab kun je dan zien hoeveel. Trek je de kabel eruit, dan is het 0. Even alle hubs nalopen.
Als je dus op dat tabje stroom ziet en bij geen aangesloten kabel geen stroom, dan levert de USB poort wel spanning.
Volgens mij werkt de Gembird master/slave alleen op de spanning die de USB levert.
Waarom de Gembert het dan niet doet ....

Heb je ook een USB keyboard/muis? En werken die wel? En zie je die hub geen grijs veld voor enegergiebeheer?
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 01 feb 2016 22:14

Re: Gembird master/slave werkt niet

Raar!? ik heb een aantal hubs:

2x een Generic USB Hub
2x een USB hoofdhub

Als ik hem wel of niet aangesloten heb dan zie ik bij de ene Generic USB Hub geen verschil. Ik zie twee apparaten waarvan 1 98mA en de ander 100mA gebruikt. 4 poorten beschikbaar met 0mA gebruik.
De andere Generic USB Hub heeft 6 poorten beschikbaar met 0mA gebruik.

De USB hoofdhub ziet er zo uit:
Zonder aangesloten Gembird heeft de ene hub Generic USB Hub (6 poorten) met 0mA en 1 poort beschikbaar met 0mA.
De andere Generic Hub ziet er precies hetzelfde uit.

Met aangesloten Gembird zie ik geen enkel verschil. Het maakt ook niet uit welke USB poort ik kies (achterkant PC of bovenkant).

Heb de BIOS al terug gezet naar fabrieksinstellingen, de vernieuwde USB software van de fabrikant geinstalleerd maar geen effect... :-(

Ik snap er niks van....!?
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 01 feb 2016 22:21

Re: Gembird master/slave werkt niet

O ja, mijn USB DVD speler, USB draadloze muis en toetsenbord werken prima. Ook USB sticks en 2,5" schijven via een converter aan USB gekoppeld werken goed.

Ligt het wel aan de Windows configuratie of is er iets mis met het moederbord wellicht vraag ik me dan af...

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 feb 2016 23:25

Re: Gembird master/slave werkt niet

Een kabel die warm wordt en er loopt geen stroom .....
Begrijp ik dat er bij die Gembird master/slave software zit (de vernieuwde USB software van de fabrikant)?

Draait er dan op de laptop dezelfde Windows dan op de orgelPC?
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 02 feb 2016 08:47

Re: Gembird master/slave werkt niet

Tja, ik snap daar ook niet zoveel van...
Nee, bij die Gembird zat geen CD/DVD. Ik heb die van de site van Asus gehaald in de hoop dat dat misschien iets oplost.
Op mijn laptop draait Windows 8.1 en op de Hauptwerk PC Windows 7.

Ik twijfel of een herinstallatie van de PC het probleem oplost... Of kan het zijn dat ik teveel services uitgeschakeld heb (hoewel met dat heel niet logisch lijkt als oorzaak)?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 feb 2016 15:42

Re: Gembird master/slave werkt niet

Als er geen software bij de Gembird zit, dan werkt het zoals ik dacht: de 5volt van de USB zet de slaves van het stopcontact aan. Meer niet. ASUS levert geen andere drivers dan alleen voor haar moederbord. Je hebt denk ik dus de chipset (met USB2) of USB3.0 drivers geupdate. Dat kan geen kwaad.
Herinstallatie Windows zal m.i. niets opleveren.
In apparatenbeheer is toch geen geel uitroepteken te zien voor een apparaat dat niet goed zou werken?

En als je apparatenbeheer voor heb staan ment USB deel uitgeklapt, zie je dan ook niet wijzigen als je de USB kabel van de Gembird in de PC doet?

Je kunt het volgende even proberen. Pak een 220V USB lader (bijv. van smartphone of tablet) waar het snoer vanaf kan. Nu sluit je het USB snoer van je stopcontact daarop aan en dan in de 220 V. De slaves zouden dan spanning moeten hebben.
Als dit werkt, dan is "bewezen" dat de orgel PC geen 5 V levert op de USB uitgangen als er geen apparaat op aangesloten is (het stopcontact gebruikt nl. alleen de 5 V en doet geen terugkoppeling zoals een USB stick dat er een apparaat is aansloten).
Dan is de vraag of de PC een USB lader functie (USB charger function) ondersteunt. Soms staat er bij een USB uitgang een bliksemschicht dat die poort dat wel ondersteunt.
In het manual staat er ook nioets over (blz. 1-24). En in het BIOS is ook geen optie om uit/aan te zetten. Alleen dit misschien in menu AI Tweaker --> EPU power saving mode op disabled

En op de site van ASUS vond ik voor jouw moederbord: ASUS Ai Charger V1.03.00 for Windows XP 32bit & XP 64bit & Win7 32bit & Win7 64bit & Win8 32bit & Win8 64bit & Win8.1 32bit & Win8.1 64bit.
Download: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/u ... R10300.zip
Het is wel voor iPod, iPhone en iPad maar het proberen waard denk ik. Kwaad kan het niet.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 02 feb 2016 21:19

Re: Gembird master/slave werkt niet

Nou, geen gele uitroeptekens, geen verandering bij USB als ik hem aansluit. In de BIOS nog even gekeken naar de setting van de EPU mode, die had ik al op Disabled staan.
Dat tooltje van Asus maar geïnstalleerd en wat denk je? Hij doet het! :lol: :lol:
Hoe dat kan weet ik niet, maar blijkbaar was dat net ff dat zetje wat hij nodig had ;-)

Hartelijk dank voor je support, Evert-Jan!!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 feb 2016 23:06

Re: Gembird master/slave werkt niet

Conclusie is dat het tooltje van Asus dus gewoon de USB spanning aanzet zonder dat het weet wat er op aangesloten is.
En dat is dus ook het geval bij de Gembird.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 03 feb 2016 08:29

Re: Gembird master/slave werkt niet

Blijf het vreemd vinden, want hoe kan een gewone 2,5" HDD dan werken via zo'n usb-converter zonder spanning?
Maaar goed, als het werkt vind ik het al lang best :lol:

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 03 feb 2016 17:49

Re: Gembird master/slave werkt niet

Een USB 2.0 verbinding bestaat uit vier aders: +5 volt, de nul, en data (D- en D+). 4 adres dus.
Een harddisk, keyboard, muis e.d. hebben +5 en 0 volt en beide data aders.
De Gembird heeft alleen + 5 en 0 volt. En dat is het verschil.
In het eerste geval houdt de PC (de master) de USB verbinding vanwege die datalijnen in stand. Bij de Gembird kan dat dus niet en blijft er zonder die extra software geen spanning op de USB poort staan.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 08 feb 2016 12:08

Re: Gembird master/slave werkt niet

Nou, de Gembird heeft het gedaan tot gisteravond. Er is echt niets veranderd aan mijn pc sinds dat ik hem werkend heb gekregen. PC hangt niet aan internet dus geen windows updates, geen driver aanpassingen, geen wijzigingen in Hauptwerk.

Ik ben geneigd om te zeggen dat de Gembird zelf niet goed is. Temeer ook omdat ik hem met een telefoonoplader óók niet kan laten schakelen...
Kabel werd gisteravond behoorlijk warm terwijl dat niet het geval was op de dagen dat hij het wel deed.

Heb jij nog een idee, Evert-Jan?

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 feb 2016 18:09

Re: Gembird master/slave werkt niet

Een USB 2.0 port kan 500 mA leveren bij 5 V.
Een telefoonadapter nog minder. Een tablet adapter kan meer leveren.

Een kabel die warm wordt is niet goed. Ik denk dat de Gembird te veel stroom vraagt en dat dat niet geleverd kan worden.
Omdat de USB aansluiting van het stopcontact is om op een PC aan te sluiten zou ik ook verwachten dat er niet zoveel stroom gevraagd wordt. En dat zou ook niet hoeven als ik logisch nadenk over de werking van het geheel.

Contact opnemen met de leverancier en omruilen zou ik zeggen.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 08 feb 2016 21:55

Re: Gembird master/slave werkt niet

Tja, meteen maar even bij Conrad een melding aangemaakt. Benieuwd wat ze gaan doen. Vind deze oplossing wel ideaal, dus als een nieuwe dit op gaat lossen ben ik tevreden.

Bedankt iig, Evert-Jan.

Berichten: 143

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 02 aug 2022 12:28

Re: Gembird master/slave werkt niet

Ik heb deze stekkerdozen Gembird (PCWMS2G) veel gebruikt in mijn te bouwen orgels.
Echter is het geen betrouwbare stekkerdoos.
Allereerst zitten er veertjes onder de kinderbeveiliging die regelmatig voor kortsluiting zorgen.
Wat ik dan doe is de stekkerdoos openschroeven met een speciaal tri schroevendraaiertje want er zitten speciale schroeven in. Dan haal ik alle veertjes weg.
Vandaag blijft er weer bij de doos van mijn eigen orgel spanning staan op de slaves terwijl ik de usb eruit getrokken heb en er dus geen 5 volt op het relais staat en de slaves zouden moeten afvallen.
De 240 volt schakelaar was ook niet goed en kon niet meer naar de nul stand. Dus ook maar uit elkaar gehaald en gerepareerd.
Het relais maakte sluiting aan de 240 volt kant en dus maar vervangen door een equivalent die ik nog had liggen.
Nu werkt het weer tenminste... Je sluit de usb van de stekkerdoos aan op de PC en start het orgel. Hups de stop eruit. Naar de meterkast schakelaar weer om gezet en nu doet hij het weer wel.
Het is echt Chinese troep wat nog verbetering vraagt.

Ik snap niet dat zulke producten nog in de handel zijn.
Ga binnenkort mijn eigen master/slave systeem maar maken..

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 aug 2022 18:57

Re: Gembird master/slave werkt niet

Zoals je beschrijft is de belasting voor de slave contacten te zwaar.
Als je op de slave stopcontacten een zware schakelende voeding hebt hangen, gaat het op de duur mis. De relaiscontacten krijgen door het steeds inschakelen puntjes en en den duur zitten ze aan elkaar geplakt. De spanning gaat niet meer van de slave contacten af/blijft aanwezig.
Ook al omdat de schakelaar defect is, is mijn conclusie dat de (piek)belasting te zwaar is. Het aanzetten van een PC heeft ook een hoge piekstroom tot gevolg; en dat moet allemaal door die schakelaar. Volgens de specs mag de belastingstroom max 10 A zijn.

Een monitor met zijn eigen schakelende voeding tezamen met een geluidskaart gaat prima op dit soort stopcontacten.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com