Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Hauptwerkcomputer

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 42

Geregistreerd: 13 feb 2016 13:16

Bericht 03 apr 2016 11:16

Hauptwerkcomputer

Hallo,
Wie heeft of weet er een computer te koop die geschikt is voor HAUPTWERK Advanced?
Ik krijg zoveel info hierover ,dat ik het ongeveer niet meer weet wat nu echt geschikt is.
Ik heb nu een Dell 9020 i7 met SSD. 256 GB. En een werkgeheugen Ram 8 GB uit te breiden met 8Gb=totaal 16Gb
Dat is denk ik niet genoeg.
Is een SSD noodzakelijk?

Hoop een antwoord te krijgen.
Groeten
Teus (vanderes25@gmail.com)

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 03 apr 2016 13:34

Re: Hauptwerkcomputer

Als je persee een nieuwe PC wilt aanschaffen, tsjaa.....

Maar de Dell 9020 Optiplex serie is in feite ruim voedoende voor HW. En dat je slechts naar 16 gig kunt upgraden, dat moet je dan toch even in de specs nakijken; je geeft geen verdere details van exact welke uitvoering je hebt.
Maar er zullen toch wel 4 RAM-slots anawezig zijn?/ En dan zou je toch tenminste verwachten dat het gebruikte moederbord tot 32 gig gaat. En ook natuurlijk nog even belangrijk, welke versie van Windows erop zit ivm het maximale geheugenbereik.

Ja, die SSD is wat klein voor als je meerdere grote samplesets wilt laden. Maar daar kan je dus gewoon een 2e SSD van 500 Gig bij zetten. Dus eerst maar eens kijken hoeveel RAM je kunt installeren.

HG

Geert

Berichten: 19

Geregistreerd: 13 maart 2016 14:04

Bericht 03 apr 2016 19:27

Re: Hauptwerkcomputer

Ik heb een Intel NUC 65i.... Skylake (zuinig dus) met 2x250 GB SSD in Raid 0 met lees/schrijfsnelheid van tegen de 1GB/sec en 2x16GB dual channel DDR4 intern geheugen . Zit in een kastje van 10x10x5cm... De moderne techniek staat voor niets. De CCC sampleset in surround kan probleemloos geladen worden in 24bits uncompressed met alle effecten maximaal.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 apr 2016 12:01

Re: Hauptwerkcomputer

Teus

Je geeft niet aan of je wet of surround gebruikt. Dat bepaalt mede de benodigde hoeveelheid RAM.
Op basis van je eerdere wens (zie viewtopic.php?f=12&t=2315) zijn dit de getallen voor beide sample sets
Tholen: 20bit multi loops compressed: 22.6 Gb RAM. Tholen kent 4 kanaals surround. Dus per kanaal 11,3 GB.
Heusden: 1 kanaal, 20 bit, multi release, loseless compressie: 5,6 GB
Heusden: 2 kanalen, 20 bit, multi release, loseless compressie: 11,4 GB
Heusden: 3 kanalen, 20 bit, multi release, loseless compressie: 17,2 GB

Verder heeft Windows ca 1 GB nodig.

Kortom: Heusden kan in 4 kanaals surround draaien als je 16 GB RAM beschikbaar hebt, Tholen niet. Wel als je Tholen in 16 bits laadt, maar dat wordt over het algemeen niet aanbevolen bij kwaliteitssamplesets.

Als je een PC wilt hebben met meer RAM, dan moet je er 1 laten samenstellen en nooit een merkPC kopen. Deze gaan over het algemeen tot 16 GB want dat is meer dan zat voor huis, tuin, keuken en kantoorgebruik.

Een SSD versnelt het inlezen van cache bestanden (het laden van een orgel) behoorlijk vergeleken met een harddisk.
En als je 32 GB of meer RAM gaat gebruiken, dan is de huidige SSD ook te klein. Dan is 500 GB nodig voor de HW-cache files en Windows terwijl de rest op een 1 TB harddisk geplaatst kan worden.
Als processor is een recente i7 nodig.

Het is dus wat je zelf wilt: wet of surround. Als je de PC net gekocht hebt en je wilt alleen wet spelen, dan is het een desinvestering de Dell te vervangen. Als je de PC niet elders kan gebruiken of voor een goede prijs kan verkopen, zou ik hem houden en naar 16 GB uitbreiden. En kijk over 3/4 jaar naar een nieuwe PC. Processoren zijn dan weer krachtiger geworden.
Bij surround is het een heel ander verhaal. Dan zit je met 16 GB al vaak tegen de limit

Berichten: 26

Geregistreerd: 08 okt 2015 10:05

Bericht 05 apr 2016 15:54

Re: Hauptwerkcomputer

Voor aanschaf van een PC moet je je een paar dingen afvragen; hoeveel orgels wil ik op mijn PC hebben die werken in 20 of 24 bits en wat wil of kun je kwijt. Want ja een goede server computer gebouwd door Harrie Sieders is natuurlijk wel iets anders dan bv een goede Dell of Asus computer
Voor Hauptwerk is een zeer goede PC essentieel. Wij werken al jaren met een server PC van Harrie Sieders uit Vollenhove.
hebben hier 5 jaar heel veel plezier van gehad. Hebben deze PC die verder nog uitstekend functioneerde geruilt voor een nieuw exemplaar d.i verband met het 24 bits inladen van Gorlitz en de overige orgels. Er zit nu ruim 100 gig intern geheugen op en 2 x 1 terra SSD kaarten. Gevolg:Alle orgels kunnen nu in 24 bits worden ingeladenen de inlaad tijd per orgel is fenomenaal snel van bv Utrecht 45 seconden Marcussen Rotterdam 1.15 Transept Rotterdam 25 seconden, Arlsheim 20 seconden Gorlitz Sonnenorgel 1.53 Je kunt / mag deze PC gerust eens bij ons uitproberen.Wel ff bellen voor een afspraak 0619432897. Of.....neem contact op met Harrie Sieders ( HE muziek en Computers in Vollenhove,die geeft in ieder geval goede voorlichting en is iemand die er echt verstand van PC's heeft. Succes

Berichten: 19

Geregistreerd: 13 maart 2016 14:04

Bericht 05 apr 2016 16:38

Re: Hauptwerkcomputer

Altijd baas boven baas...

Berichten: 42

Geregistreerd: 13 feb 2016 13:16

Bericht 04 mei 2016 23:19

Re: Hauptwerkcomputer

Iedereen bedankt voor de info

Groeten
Teus

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com