Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Van HD naar SSD

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 27 apr 2016 18:52

Van HD naar SSD

Wie kan een leek vertellen hoe je een SSD kunt installeren.
Ik lees iets over klonen.
Is het mogelijk om, zonder alles opnieuw te installeren, alle gegevens (besturingssysteem en samples) naar een SSD over te zetten?
Waar moet ik op letten bij de aankoop van een SSD?

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 27 apr 2016 21:47

Re: Van HD naar SSD

Ik gebruik het programma Acronis True Image.

Maar allereerst, Tammo, moet je natuurlijk je huidige konfiguratie en indeling ven de harde schijf(ven) even op je laten inwerken.
Want: wil gewoon ALLES naar 1 stuks SSD overzetten, dan heb je wellicht wel een heel erg grote SSD nodig. Maar je kan natuurlijk ook naar 2 stuks gaan, of 1x SSD en nog een aanvullend HD in het systeem houden.

Voor het juiste type SSD en de algehele aanpak, zijn her hier wel echte deskundigen op het forum......

Dat jij met die grote samplesets nog geen SSD hebt, verbaast mij eerlijk gezegd....succes ermee!!

HG

Geert

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 27 apr 2016 21:54

Re: Van HD naar SSD

geert01 schreef:Ik gebruik het programma Acronis True Image.

Maar allereerst, Tammo, moet je natuurlijk je huidige konfiguratie en indeling ven de harde schijf(ven) even op je laten inwerken.
Want: wil gewoon ALLES naar 1 stuks SSD overzetten, dan heb je wellicht wel een heel erg grote SSD nodig. Maar je kan natuurlijk ook naar 2 stuks gaan, of 1x SSD en nog een aanvullend HD in het systeem houden.

Voor het juiste type SSD en de algehele aanpak, zijn her hier wel echte deskundigen op het forum......

Dat jij met die grote samplesets nog geen SSD hebt, verbaast mij eerlijk gezegd....succes ermee!!

HG

Geert


Bedankt Geert, ik ga het rustig bekijken.

HGr.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 apr 2016 23:39

Re: Van HD naar SSD

Op je Asrock model X 58 extreme 3 moederbord zitten 4 SATA 3 connectors (en 6 SATA 2). Dat is dus niet het probleem.

De vraag is wat je wilt.
De PC sneller op laten starten en de samplesets sneller laden? Dan heb je ca 70 GB voor Windows en minimaal de grootte van de c:\hauptwerk\Internal working data directory nodig. Hoe meer samplesets in de toekomst geïnstalleerd gaan worden, des te meer ruimte je nodig hebt. Dus de SSD niet te klein nemen.
Alle andere data kun je op de harddisk laten staan. Die wordt tijdens normaal gebruik van HW niet gebruikt; alleen bij installeren van een nieuwe set/orgel.
Nog een opmerking: getallen als door Gert Jan op het forum gepubliceerd (Utrecht in 28 sec.) zul jij niet halen vanwege de beperking in snelheid van jouw processor. Maar het gaat wel vele malen sneller als bij je harddisk.

Als je ook snel een HW cache file wilt laten aanmaken, dan moet je de harddisk 1 op 1 vervangen (dus vervangen door een 1 GB SSD).

Het programma Acronis True Image is niet gratis. Bij sommige SSD's wordt het als download met een serienummer meegeleverd.
Een gratis imaging programma is AOMEI Backupper Standard http://www.backup-utility.com/free-backup-software.html

Berichten: 15

Geregistreerd: 07 apr 2012 20:57

Bericht 01 mei 2016 08:24

Re: Van HD naar SSD

Ik heb in het verlengde van dit onderwerp ook een vraag.

Ik heb een 1TB Samsung 850 SSD gekocht en wil de bestaande 1TB harde schijf eigenlijk "spiegelen" aan de nieuwe SSD. Dit om te voorkomen dat ik alles kwijt ben, als de SSD defect zou raken.
Mocht deze oplossing negatieve invloed hebben op de laadtijden van de verschillende sample set's, dan moet ik toch iets anders bedenken..

Ik heb de tip van Evert Jan opgevolgd en het AOMEI backup programma gedownload.

Wat is nu , na installatie van de SSD, de beste volgorde van handelen?

Vast bedankt voor het meedenken!

MvG Dennis

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 01 mei 2016 22:31

Re: Van HD naar SSD

Dennis

als je alle data van de harddisk hebt veilig gesteld, dan die harddisk formatteren.
Nu kun je met AOMei backupper een diskbackup maken van de SSD naar die harddisk.
Dit is hier beschreven (met plaatjes erbij): http://www.backup-utility.com/features/disk-backup.html
Je SSD wordt nu in 1 groot bestand gecomprimeerd weggeschreven. Omdat de HW cache files al gecomprimeerd zijn, zullen die niet veel kleiner worden, maar de rest wel.
De tijd voor het backupppen is afhankelijk van hoeveel data op die SSD staat.
Na afloop kun je kijken hoe groot die backupfile op de harddisk is. Is deze kleiner dan ca 480 GB, dan kun je later een 2e backupfile ernaast zetten. Is er te weinig ruimte vrij, dan moet je de oude backup eerst weggooien voordat je een nieuwe backup maakt.

Daarnaast moet je regelmatig de HW backup (waarin o.a. alle persoonlijke instellingen e.d.) ook op die harddisk wegschrijven.

Om de backup terug te schrijven van HD naar SSD heb je een bootdisk (CD) nodig met dit programma. Hoe je die aanmaakt, dat staat hier: http://www.backup-utility.com/help/create-bootable-disk.html.
Je kunt gewoon kiezen om een linux disk aan te maken omdat zowel de HD als SSD in je PC zitten en je geen externe USB disk gebruikt.
Die disk moet je dus nu al aanmaken (als de SSD gecrashed is kan het niet meer), kijken of je PC daarmee wil opstarten en dan die disk opbergen.
I.p.v. een CD als bootdisk kun je de ISO file van die bootdisk ook op een USB stick plaatsen (niet kopiëren maar met een programma als bijv. Rufus https://rufus.akeo.ie/).

Berichten: 15

Geregistreerd: 07 apr 2012 20:57

Bericht 04 mei 2016 22:08

Re: Van HD naar SSD

Beste Evert Jan,

Bedankt voor je antwoord!

Ik ga het op deze wijze proberen.

Fijn dat je hebt mee willen denken!

hart groet
Dennis

Berichten: 15

Geregistreerd: 07 apr 2012 20:57

Bericht 08 mei 2016 21:56

Re: Van HD naar SSD

Het is gelukt en de SSD werkt inderdaad veel sneller.

Ik heb even geklokt en kwam, met een zeer recente I7, 64GB en de SSD (model 850) bij de Laurens (hoofdorgel) toch nog op een laadtijd van 2,15min (24 bit/ surround) . Erg snel maar misschien had ik toch nog iets hogere verwachtingen. De cache bestanden en windows staan beide op de SSD, de rest staat op een harde schijf.

Ik las nl op het forum dat Utrecht (24bit) in 55 sec kan opstarten.

Zou er verder nog winst te behalen zijn?

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 09 mei 2016 06:53

Re: Van HD naar SSD

Dag Dennis,

je processor overklokken (als dat kan), of een tweede SSD in RAID0. Als je de ruimte hebt, helpt het ook om uncompressed een cache file aan te maken.

Staar je niet per sé blind op resultaten van anderen, er kan immers ook een ander type SSD gebruikt zijn zoals een 950 PRO (ik weet even niet welk voorbeeld je bedoeld).

Groeten
Pim

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 mei 2016 21:02

Re: Van HD naar SSD

Nog aanvullend op Pims antwoord: sampleset ongecomprimeerd laden scheelt ook laadtijd

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 27 mei 2016 20:24

Re: Van HD naar SSD

Vandaag heeft iemand voor mij een 1TB ssd geplaatst. Ik had twee Hd 's. De C heeft hij gekloond.
De andere HD niet.
Bij 1 HW configuratie gaat alles nu aanzienlijk sneller. Maar bij en andere HW configuratie niet.
B.v., Utrecht bij HW 1 ruim binnen 2 minuten maar Utrecht op HW2 nog steeds heel langzaam.
Ik dacht dat bij het laden alles naar de C ging.
Daarnaast is nu sata 2 in gebruik omdat de pc met sata 3 niet opstartte.
3 Moet toch nog sneller gaan.?
Ik hoop dat mijn lekentaal duidelijk is. :)

Wat doen we fout?

vr.gr.
Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 27 mei 2016 22:09

Re: Van HD naar SSD

Tammo

1)
volgens wat er onder je bericht staat had je een "HD 1000GB western". Dan denk ik dat die onderverdeeld is in een C en D partitie. Dit op dezelfde harddisk dus.
Als de persoon alleen C gekloond heeft, dan heeft hij denk ik de helft gedaan tenzij je op D niets had staan. Is dat laatste het geval? Als er wel wat op stond, is denk ik de harddisk in de PC gebleven.

2)
Dan het probleem: "Bij 1 HW configuratie gaat alles nu aanzienlijk sneller. Maar bij en andere HW configuratie niet."
Er is in HW maar 1 configuratiebestand, waar in staat waar wat op welke harddisk/SSD staat. Deze is voor alle configuraties gelijk. Dus moet alles even snel geladen worden.
Tenzij iemand op jouw PC een truc heeft uitgehaald door HW config 2 bestanden via een hard link op de harddisk D te plaatsen. HW denkt in dat geval dat ze op C staan maar in werkelijkheid staan ze op D. Vandaar dat het laden dan trager gaat.

3)
Booten/aansluiten op SATA2 ipv 3:
De harddisk zat toch ook op SATA3? Als je de SSD op dezelfde kabel gedaan had, zou het moeten werken.
In geval van aansluiten op een andere kabel: is in het BIOS ook aangegeven dat opgestart moet worden vanaf de SSD?

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 29 mei 2016 12:06

Re: Van HD naar SSD

Evert-Jan schreef:Tammo

1)
volgens wat er onder je bericht staat had je een "HD 1000GB western". Dan denk ik dat die onderverdeeld is in een C en D partitie. Dit op dezelfde harddisk dus.
Als de persoon alleen C gekloond heeft, dan heeft hij denk ik de helft gedaan tenzij je op D niets had staan. Is dat laatste het geval? Als er wel wat op stond, is denk ik de harddisk in de PC gebleven.

2)
Dan het probleem: "Bij 1 HW configuratie gaat alles nu aanzienlijk sneller. Maar bij en andere HW configuratie niet."
Er is in HW maar 1 configuratiebestand, waar in staat waar wat op welke harddisk/SSD staat. Deze is voor alle configuraties gelijk. Dus moet alles even snel geladen worden.
Tenzij iemand op jouw PC een truc heeft uitgehaald door HW config 2 bestanden via een hard link op de harddisk D te plaatsen. HW denkt in dat geval dat ze op C staan maar in werkelijkheid staan ze op D. Vandaar dat het laden dan trager gaat.

3)
Booten/aansluiten op SATA2 ipv 3:
De harddisk zat toch ook op SATA3? Als je de SSD op dezelfde kabel gedaan had, zou het moeten werken.
In geval van aansluiten op een andere kabel: is in het BIOS ook aangegeven dat opgestart moet worden vanaf de SSD?



Evert =Jan,

Ik kom er morgen op terug.
Inmiddels laad ik Utrecht nu in 1min. en 20 sec. in. Wat een verbetering!

vr.gr.
Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 31 mei 2016 20:56

Re: Van HD naar SSD

Evert-Jan,

De HD zat op sata 2 en is zo gekloond. De ssd met nieuwe kabel aangesloten op sata 3 werkt niet.
Moet het klonen dan overnieuw? Mijn hulp is nu een paar dagen met vakantie , dus ik kan nu
geen aanpassingen doen. Sata 2 geeft al een enorme verbetering.

Vr.gr.
Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 31 mei 2016 21:09

Re: Van HD naar SSD

Tammo

het klonen is goed gegaan en hoeft niet over. Alleen het opstarten op sata3 wil niet maar wordt hier niet door veroorzaakt.

Sluit de SSD aan op één van de 2 SATA3 konnektors op het moederbord en geef in het BIOS aan dat de PC moet booten van die SSD op de SATA3 aansluiting.

Idd geeft een SSD een enorme verbetering vergeleken met een bijna volle harddisk, ook op SATA2. Maar op SATA3 gaat het nog iets sneller.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com