Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Latency windows

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 01 jun 2016 00:20

Latency windows

Na veel wikken en wegen heb ik de knoop doorgehakt,en over te stappen via mijn dualboot (twee onafhankelijke schijven) om de ene windows 10 pro te vervangen door windows 7 ultimate.

Dit omdat ik onder windows 10 pro een te veel te hoge latency had 1060 tot uitschieters (pieken) tot 2500. dit was funest voor mijn audio, (knappen en tikken duidelijk hoorbaar).

ik dacht peace of cake, helaas door een domme fout verwijderde ik per abuis de dualboot waardoor mijn hoofdbesturing win 10 er ook aan ging, dus alles kwijt, incl programma's en licencies enz :evil:
Ik was ten einde raad, maar ik heb eerst dus windows 10 op de eene schijf opnieuw helemaal moeten installeren, en diverse programma's weten terug weten te halen via mijn concepten in mijn hotmailaccount (licensies ) dat was een halve dag werk.

Dualboot weer aangemaakt voor de andere schijf, En toen begon het. Ik kreeg met geen stokpaard de windows 7 geïnstalleerd op de schijf, mijn pc is gebaseerd op de nieuwe GPT modus UEFI, dus dat herkende windows 7 niet.

Na vele pogingen, weer een halve dag later kwam ik erachter dat ik in de bios de UEFI modus even tijdelijk uit moest schakelen op een versie (andere os besturing). En toen zag hij de schijf en kon ik eindelijk win 7 installeren. :lol:

Och de vreugde was van korte duur, want ik had Hauptwerk opnieuw geïnstalleerd plus mijn samples opnieuw geïnstalleerd helemaal vers, en niks natuurlijk, geen reactie van de klavieren of geluid. :cry:

Ook mijn saffiere focusrite (mixcontrol) niet aan de praat te krijgen net zoals mijn toucscreen baal baal.
Weer een halve dag verder met uitzoeken, ik kwam erachter dat windows 7 mijn USB 3 poorten niet ondersteunde, en wat ik ook probeerde, de stuurprogramma's kreeg ik er niet op. Bij de Asus fabrikant de nieuwste drivers bedoeld voor win 7 , och de eene foutmelding na de andere. Ik was het zat, dit was niet meer leuk. :(

Vervolgens weer aan het zoeken op het internet, en eindelijk gevonden de juiste Asmedia drivers voor de USB root en de rest van het hele sprookje.
Hoera mijn muis en mijn midiklavieren en touchscreen plus de saffiere mixcontrol werd herkend (beetje vreemd want de geluidskaart werk via de firewarekaart) Maar hij deed het.

Hop hauptwerk weer aangezet, wel geluid en rectie via de muis,maar niet met de klavieren, (backup van instellingen terug gezet geen resultaat). Wat nu dacht ik. onder windows 10 werkte alles in 1 keer, maar nu werkte het niet.

weer in apparaatbeheer aan het snuffelen, en ik zag dat hij wel mijn apparaten had geïnstalleerd.

weer een halve dag verder, ik kwam erachter dat mijn verleng-usbkabel naar de usb 3.0 hub van de klasse was 2.0.
Dus nieuwe kabels besteld de betere met de vermelding ss met de blauwe poortjes.

Zo weer alles opgestart, (ondertussen had win 7 het SP1 pack gedownload en geïnstalleerd), dus dat was ook weer opgelost, ondertussen in de service het 1 en ander uitgeschakeld, wat niet van toepassing voor Hauptwerk.

Nu alles opgestart, EINDELIJK, het werkte alles reageerde zoals het moet zijn geluid en registers tochscreen super. :P
Latency gecheckt, zo zo de hoogste meting was 119 us. super de super, ook met vol werk helemaal stabiel, geen enkele kraak meer hoorbaar of getik of geknap :D :D

En nu komt het leukste, voordien heb ik altijd gespeeld, wat ik dus niet wist, dat ik met mijn domme hoofd het rugwerk en hoofdwerk had omgedraaid, :mrgreen: haha

Ik heb even vlug het orgel van utrecht opgezocht, en alles ingesteld zodat nu het hoofdwerk en rugwerk exact moet zijn zoals het moet zijn. note ik zat de registers te gebruiken op het rugwerk die bedoeld zijn voor het hoofdwerk, dus er klopte niks van .

Het eindresultaat, een super orgel nu met een super geluid, en twee hele schone verse installaties win 10 pro, en win 7 ultimate :) (en 30 uur werk).
Nu ben ik pas tevreden,
Groetjes vanaf urk (Henk Pasterkamp) :P
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 07 jun 2016 21:58

Re: Latency windows

Hoi Henk

Windows 10 werkt soms heel vreemd. Na een tijdje zonder veel problemen met win10 gespeeld te hebben kreeg ik ook last van audio glitches. Nadat ik in de bios intel speedstep en mem. Xmp had uitgeschakeld, was ik af van de audio glitches. Je kan de latency checken met Dpc latency checker.
http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml
Ook het uitschakelen van onnodige achtergrond services kan het verschil maken. De website van Black viper is heel handig hiervoor.
http://www.blackviper.com/service-confi ... gurations/

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 561

Geregistreerd: 08 nov 2015 12:17

Woonplaats: urk

Bericht 08 jun 2016 18:33

Re: Latency windows

Hallo jan,

Inderdaad, dat software tooltje ken ik. Daar werk ik al een tijd mee.

Onder wind 10 pro had ik echt uitschieters naar 2500 en meer, zomaar plotseling, en ik had echt alle services uitgeschakeld die niet van toepassing waren van win 10 voor HW. Maar het mocht niet baten, zo deed hij het weer goed ,en dan begon het weer.

Dus daarom win 7 geïnstalleerd. Daarin ook de nodige service uitgeschakeld hoor, ook in de bios het een en ander aangepast.

testsoftware DPC opgestart. Nu heb ik een constante mooie groene balk van minimaal 0.32 tot maximaal 116. Nu dat is gewoon fantastisch toch, dat is gewoon te verwaarlozen. ik zit nu alleen nog even aan het stoeien met een stabiele usb voeding, Maar dat is een kleinigheidje. Een kwestie van een paar goede usb 3.0 kabels met een usb 3.0 hub met eigen voeding.

Want na het opstarten ,HW. blijft even het geluid hangen op mijn keyboards (dit ligt dus aan een voedingsprobleempje).

Maar als dat het ergste zou zijn, och.
Ik ben blij dat alles weer draait zoals het nu moet zijn , En zonder ticks op knappen of audio pops glitch. :P

Bedankt voor je steun.
Groetjes
Henk
Oost west kerkorgels klinken thuis op z'n best
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 12 jul 2016 21:59

Re: Latency windows

Hallo,

Even voorstellen. Ik ben Fred Mellink en brandnieuw op dit forum. En ook sinds enkele weken begonnen met Hauptwerk. Ik ben begonnen met upgraden van een oude Core 2 Duo PC met 4GB naar nieuw moederbord Core i7 processor en 16 GB DDR3 incl. twee SSD's van 250GB per stuk. Op de ene SSD heb ik Windows 10 draaien, met internet en andere applicaties voor printer en scanner. Op de andere SSD is geen internet, alle Windows sounds uit en alleen Hauptwerk geinstalleerd, ook Windows 10!!

Dat Hauptwerk het ook prima doet met W10 is te horen in het volgende filmpje, met foto's van mijn "Project"" https://youtu.be/-z4eysLh7Bc

Ik heb dongle besteld maar nog niet binnen. Aanvankelijk had ik een stroperig orgel en bleek de latency volgens het Audio performance scherm van Hauptwerk 48ms te zijn. Ik ben gaan snuffelen in User guide en op internet (via andere partitie (dual-boot) en heb de ASIO drivers voor Win10 geinstalleerd en heb nu de latency gereduceerd tot 10,8ms. Hopelijk kan met de officiele licentie die latency verder omlaag. Wie heeft er tips over?

Alvast bedankt voor jullie reacties, Fred Mellink
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 12 jul 2016 22:30

Re: Latency windows

Oh, Oh,

Op mijn PC heb ik nog beide partities op Windows 10. Ik ben nog in blijde verwachting vand eAdvanced dongle en wil dan met St.John's Cantius eens aan de gang gaan. Zou het verstandig zijn om nu op voorhand de Hauptwerk partitie op nieuw te installeren met Windows 5 professional? Of eerst maar eens aankijken?

Henk, waar heb je die latency van 2500 gezien/gemeten? Wel heeel veel. Ik vond mijn simpele St. Anne's Moseley orgel al stroperig maar dat kan ook aan Free Hauptwerk liggen. Ik heb latest ASIO drivers geinstalleerd en toe ging de sound delay waarde in de Hauptwerk window voor Audio en MIDI performance van typical 48, optimaal 26ms naar nu optimaal 11.8 ms. Eigenlijk vreemd dat Windows 10 perikelen geeft. Ik zou dat meer bij Win8 verwachten.

Groetjes, Fred
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 jul 2016 22:32

Re: Latency windows

Hallo Fred

Welkom op het forum en in de wereld van Hauptwerk

Wat betreft de latency. HW free, basic en advanced hebben allemaal dezelfde eigenschappen qua latency. Er zijn wel verschillen wat betreft oa. grootte sampleset die geladen kan worden, het aantal audio kanalen, aantal schermen, enz.

Ik denk dat je het geluid van het moederbord gebruikt. Omdat Windows dat regelt, zit in de Windows mixer de grote vertraging. Je kunt in dat geval ASIO4ALL gebruiken. Dit is een generieke ASIO driver, gratis te downloaden van http://www.asio4all.org. Hiermede is een korte latency haalbaar.
ASIO4All installeren. In HW moet je in menu general --> Audio output vervolgens de ASIO driver selecteren. Bij "Sound delay" kun je een korte tijd instellen. Maar als het audio gaat hikken, dan is die te kort. De CPU gaat in het rood. Dit kun je afregelen via de polyfonie instelling (Menu view --> Large panel --> Audio, performance panel).

Als je een professionele geluidskaart hebt (of in de toekomst gaat gebruiken), dan zit daar een eigen ASIO driver bij, speciaal gemaakt voor die geluidskaart. Dit driver moet je dan installeren (dus wel kijken of deze onder W10 werkt).
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 13 jul 2016 15:26

Re: Latency windows

Hallo Evert-Jan,

Bedankt voor je snelle reactie. Zeer gewaardeerd. In mijn berich heb je kunnen lezen dat ik de latency ongeveer gehalveerd heb door de ASIO4ALL driver te installeren. Eigenlijk heb ik uitgevoerd wat je beschreven hebt. Paar maanden geleden heb ik mijn PC geupgrade met nieuw moederbord, Core i7 processor, 16 GB DDR3 RAM. Dus hoop ik daarmee goed weg te komen. Als ook met de dongle de minimale latency op 10,8ms blijft, kan ik dat dan verbeteren door een Externe DAC? Welke geluidskaart zou je adviseren als beste waar voor je geld. Als scherm heb ik een Philips Brilliance 24" en ik overweeg om er een touch screen bij te kopen waarop het orgelfront primair bedoeld is.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 13 jul 2016 15:40

Re: Latency windows

Hallo Evert-Jan (en anderen)

Even ter aanvulling een lijstje van de componenten die ik gekocht heb waarmee ik mijn PC heb gerenoveerd:

be quiet Voeding Straight Power 10 400W
Crucial 2x8GB, DDR3, 1600MHz, CL9, Ballistix Sport
Intel Haswell Core i7 4790K 4.0GHz 8MB Box
MSI mATX Moederbord B85M-E45
Scythe Processor Koeler Big Shuriken 2 rev. B AMD & Intel
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 13 jul 2016 17:33

Re: Latency windows

Heb nu Windows 10 naar wens draaien met lage latency. Ik ben wel gaandeweg het upgrade proces weer eens terug gegaan naar windows 8 omdat er rare cracks storingen etc. In zaten maar na de 2e installatie en wat tweaken werkt alles nu toch lekker en heb ik geen spijt. Als het lukt dan zou ik toch altijd windows 10 nemen omdat het meer future proof is. Zeker als je nog eens een nieuwe geluids kaart gaat aanschaffen en er dan geen windowes 7of 8 drivers meer leverbaar zijn dan kan het zijn dat je beperkt wordt in je keuze.
Tevens zal windows 10 langer updates blijven ontvangen. Ik heb op mijn werk nog oude xp machines staan en daarop krijg ik soms al meldingen dat bijv. Internet explorer in die versie niet meer ondersteund wordt.

Groet Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 13 jul 2016 20:47

Re: Latency windows

Fred

dan heb ik dat verkeerd begrepen want je hebt het over Windows Asio drivers en niet ASIO4ALL (een generieke driver).
Als je een dongle hebt, dan kun je ook samplesets in 24bit laden, waardoor de latency ca. 1 msec minder wordt.
Een prof. geluidskaart kan nog iets lager, bijv. RME. Maar daar hangt ook een prijskaartje aan.
Er is echter een bodem: de tijd die nodig is om het geluidsbuffer te vullen.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 14 jul 2016 23:51

Re: Latency windows

Ik heb even gekeken naar RME geluidskaarten maar schrok van de prijs: je koopt er een behoorlijke PC voor. In mijn desktop PC heb ik nog wel een PCI slot over om i.p.v. onboard (Realtek High Definition) een goede interne geluiskaart te kopen. PCI is sneller dan USB of Firewire volgens mij. En dan is de audioprocessing hopelijk te verbeteren/versnellen. Maar eerst met de dongle de gewenste sampleset laden en dan kijken/tunen hoever ik de latency kan verkleinen zonder verstoring van het geluid.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 15 jul 2016 23:25

Re: Latency windows

Hoera,

Vandaag heb ik de dongle binnen en natuurlijk meteen getest. Ik heb de sampleset van St. John Cantius uit Cracow. Ik hoop snel een filmpje te maken als demo. Ook met volwerk spelen blijft CPU load lekker laag en samplebuffer van 256 geeft latency van ca. 8-10ms en dat speelt prima. Nu mooie registraties uitzoeken :)
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com