Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

digitale ruis of storing?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 3

Geregistreerd: 08 okt 2016 12:58

Bericht 30 maart 2017 13:08

digitale ruis of storing?

Dag allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuwe pc met een i7, 16 Gb ram en een Asus z170-P moederbord, met windows 10 en Hauptwerk. De monitor is een touchscreen. Ik heb een externe geluidskaart (Roland octacapture). Vanuit de geluidskaart gaat het signaal via een mengpaneel naar actieve speakers. Alles zit in geaarde stopcontacten. Ik speel op een Hammond xb5 met een miditech midistart als 3de klavier, die twee via een midikabel naar een CubeMi 5, die weer via usb de pc in gaat. Hauptwerk werkt op zich prima.
Het probleem is dat er tijdens het hauptwerken een storende, hoge ruis is, die varieert in volume, maar die soms zo doordringend aanwezig is dat spelen geen lol meer is. Ik snap niet hoe dat kan, alles is geaard, en bovendien is de geluidskaart extern. In mijn vorige set-up werkte alles wél normaal; toen had ik een laptop met Hauptwerk-free versie, alle andere componenten zijn hetzelfde gebleven.
Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? De computerboer heeft zelf geen idee, computer werkt in principe ook naar behoren, dus daar valt weinig te halen. Het storingsgeluid is soms zacht, soms hard, maar altijd dat diffuus hoog waar je gek van wordt. Het is geliëerd aan processor-activiteit, maar ja, het is een computer...
Zou het plaatsen van een videokaart iets kunnen oplossen?
Heeft iemand een vergelijkbare ervaring of gewoon een goed idee?

Er zijn erger dingen in de wereld, en het hauptwerken gaat vaak ook gewoon goed, maar het is raar dat er een geluidsverstoring is waar ik de oorzaak niet van begrijp.

Met dank voor de aandacht

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 maart 2017 14:47

Re: digitale ruis of storing?

Wat ik uit jouw verhaal begrijp is dat alles hetzelfde is gebleven en dat de laptop vervangen is door de nieuwe PC.
Dus vanaf de USB kabel is alles hetzelfde.

Als dat zo is, dan zit het probleem toch in de nieuwe PC.

Ik denk dat er nog andere geluidsbronnen aan staan.

HDMI geluid op videokaart uitzetten
Heeft de PC een videokaart met HDMI, dan kan het audio van deze kaart uitgezet worden. Dit moet uitgevoerd worden in Windows Apparaatbeheer; te vinden in het Configuratiescherm.
- Ga naar Start --> Configuratiescherm --> Apparaatbeheer.
- Ga naar 'Geluid, video en spelletjes'
- Klik op het driehoekje. Dit vouwt open. Daar staat High Definition Audio Device.
- Klik de HDMI kaart aan en klik dan rechtermuisknop --> uitschakelen

Zorg dat alle Windows geluiden uit staan. Ga naar Start --> Configuratiescherm --> Geluiden. Vervolgens op tabblad geluiden in het uitklapmenu 'Geluiden schema kiezen' voor 'Geen geluiden' kiezen.

Toch geen draadloos netwerk in die nieuwe PC?
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 30 maart 2017 17:01

Re: digitale ruis of storing?

Ik snap niet hoe dat kan, alles is geaard, en bovendien is de geluidskaart extern. In mijn vorige set-up werkte alles wél normaal; toen had ik een laptop met Hauptwerk-free versie

Het lijkt erop dat je een aardingslus hebt gemaakt. Je laptop heeft geen aarding, maar je PC waarschijnlijk wel.
Zorg er altijd voor dat er geen aardingslus bestaat, anders gaan via de afscherming van je audio bekabeling vereffenings stromen die storing veroorzaakt. Dus maar van 1 kant aan aarde leggen. Dat kun je oplossen door een kort verlengkabel zonder randaarde tussen je PC te zetten. Of aan de ander kant bij je orgel.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 30 maart 2017 20:20

Re: digitale ruis of storing?

idd ook eens naar dat aarde-gebeuren kijken......de netsnoeren daar knip ik bij problemen vaak de randaarde-steker gewoon af en monteer een 2-polige steker.

Die randaarde in woningen dient alleen maar voor protektie, voor zover de beveiliging niet door aardlekschakelaars is geregeld. Een "schone"aarde is iets heel anders; de aarde zoals die in woningen aanwezig is, is sterk vervuild door wat er onderweg allemaal wordt opgepikt. Dit nog afgezien van eventueel optredende aardlussen.

Idealiter dient aarding slechts op 1 punt plaats te vinden, daar waar het zwakste signaal in de keten aanwezig is ( bij een versterker zie je vaak een aard-aansluiting achterop vlakbij de ingangsbus voor platenspeler). En dan zou die aardaansluiting niet aan de aarde van het el bedrijf moeten, maar aan een losse "schone"aarde, dus een pijp of plaat in de grond.
Dat laatste is natuurlijk wat onpraktisch.

Het lijkt er ook op, dat deze PC-stoorsignalen via de USB-connectie in de audio device terechtkomen. USB-kabels gebuiken met een ferrietkern-ontkoppeling aan 1 of beide zijden. Soms helpt het ook om er een hub tussen te plaatsen; dan zou ik in elk geval een 3.0 hub nemen ook al is de rest 2.0.

HG

Geert

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 30 maart 2017 20:38

Re: digitale ruis of storing?

Zit het in de PC of de audio keten? In de PC kan het de voeding zijn, die hebben soms last van coil whine (ook maandagochtend exemplaren van goede merken en series).
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 30 maart 2017 21:19

Re: digitale ruis of storing?

Het zit vrijwel nooit in de PC, dan zou die altijd de ruis weergeven. Doe een CD in de cd speler en sluit op de PC slechts ALLEEN een paar speakers aan op de geluidskaart achter in de PC. Hoor je dan ook de ruis? Nee dus. Dan zit het niet in de PC.
Mijn Johannus orgel heeft ook een randaarde steker, maar heb daar dus een simpel kort verloopsnoer met contra contactstop zonder randaarde tussen geplugd, anders heb ik ook brom. Als mijn PC nog uit is en zet het orgel aan hoor ik ook een brom. Dan liggen in de geluidskaart de audio kanalen open, en voila.... een antenne.

Het probleem zit in de afscherming, deze vormt een condensator met de inwendige aders. En zoals je weet geeft een condensator een prima overdracht van signaal. Om een betere kanaalscheiding te krijgen heeft men in audio kabels elke ader inwendig ook afgeschermd. Een stereo microfoon kabel heeft in de regel wel een prima kanaalscheiding, maar bij de meeste audio kabels is dat flut. Je mag blij zijn als je 60 dB haalt.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 maart 2017 21:27

Re: digitale ruis of storing?

lang leve Toslink ;)
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 maart 2017 21:41

Re: digitale ruis of storing?

Aardlussen veroorzaken alleen brom.

Hier wordt door Bert alleen gesproken over "een storende, hoge ruis is, die varieert in volume".

Berichten: 3

Geregistreerd: 08 okt 2016 12:58

Bericht 31 maart 2017 14:09

Re: digitale ruis of storing?

Opgelost. Hoe simpel kan het zijn. Toch de aarde. Ik heb er een ongeaard verlengsnoer tussen gedaan en het gepiep en gesis (coil whine kennelijk; weer wat geleerd) is verdwenen.

Iedereen ontzettend bedankt voor het meedenken, en voor de oplossing... ik snap niet dat ik daar overheen heb gekeken. Het voelt een beetje als die zonnebril die je een halve dag loopt te zoeken tot je in de spiegel kijkt en hem op je hoofd ziet. Ik ga me dit weekend maar eens flink schamen.


Nogmaals veel dank aan een ieder, en een goed weekend.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 31 maart 2017 15:34

Re: digitale ruis of storing?

Bert890us schreef:Opgelost. Hoe simpel kan het zijn. Toch de aarde. Ik heb er een ongeaard verlengsnoer tussen gedaan en het gepiep en gesis (coil whine kennelijk; weer wat geleerd) is verdwenen.

Iedereen ontzettend bedankt voor het meedenken, en voor de oplossing... ik snap niet dat ik daar overheen heb gekeken. Het voelt een beetje als die zonnebril die je een halve dag loopt te zoeken tot je in de spiegel kijkt en hem op je hoofd ziet. Ik ga me dit weekend maar eens flink schamen.

Nogmaals veel dank aan een ieder, en een goed weekend.


Een waarschuwing is toch op z'n plaats. Een apparaat dat is voorzien van aarde heeft metalen aanraakbare delen die bij een fout in het apparaat onder spanning kunnen komen te staan. In dat geval wordt de spanning afgevoerd naar aarde en schakelt de aardlekschakelaar de spanning af. Op het moment dat je een ongeaard verlengsnoer toepast kan het apparaat dus onder spanning komen te staan zonder dat de aardlekschakelaar afschakelt. Bij aanraking krijg je dus een 'oplawaai' en hopelijk schakelt de spanning dan af.....
Nu de oorzaak min of meer gevonden is, zou je kunnen proberen of het probleem ook op een andere manier opgelost kan worden. Wat nogal eens voorkomt is dat de apparaten via verschillende wandcontactdozen (en dus verschillende aardaansluitingen) worden gevoed. Door alle apparaten in één wandcontactdoos aan te sluiten is de kans best groot dat het probleem is opgelost.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 31 maart 2017 17:47

Re: digitale ruis of storing?

even een misverstand uit de weg ruimen: de aardlekschakelaar heeft niets met het al of neit aanwezig zijn van randaarde te maken.

De aarlekschakelaar meet een eventueel verschil in stroom tussen de a en b draad. Als er een verschil is, schakelt hij af.

Natuurlijk is het wel zo, dat een metalen kast onder spanning kan komen te staan. Maar in veel woningen wordt in de huiskamer helemaal geen randaarde aangetroffen.

In professionele omgevingen wordt een randaarde uitsluitend gebruikt voor veiligheid, en een aparte "schone" aarde voor de electronica.

Dat afscherming brom zou kunnen induceren, is mij onbekend.
Behalve natuurlijk, als die afscherming niet aan aarde ligt! Aarding van afscherming is een hot-issue. Als er ook maar een geringe ohmse weerstand tussen de nullijn van het audio-signaal ( is meestal de afscherming) en de hoofd-aarding aanwezig is, komt deze weerstand in serie met het ingangscircuit te staan en genereert dan een stoorsignaal. Dit moet dan door de ingangstrap worden onderdrukt, hetgeen de bekende "common mode rejection" waarde is.

Beter presteert in dit geval een symmetrisch signaaltransport zoals bij de betere audio devices mogelijk is, mits je naturulijk aan de ontvangende zijde dit ook kunt verwerken ( aktieve monitorboxen).

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 31 maart 2017 20:18

Re: digitale ruis of storing?

Nu de oorzaak min of meer gevonden is, zou je kunnen proberen of het probleem ook op een andere manier opgelost kan worden. Wat nogal eens voorkomt is dat de apparaten via verschillende wandcontactdozen (en dus verschillende aardaansluitingen) worden gevoed. Door alle apparaten in één wandcontactdoos aan te sluiten is de kans best groot dat het probleem is opgelost.

Als alle apparaten op 1 dezelfde contactdoos met aarde is aangesloten, dan heb nog een aardlus, dat brom of ruis kan opleveren. Het aanleggen van aardepotentiaal aan een gesloten kring van 2 kanten gevoed (ook al komt het van 1 contactdoos) is altijd een aardlus. Dat moet je dus voorkomen.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 maart 2017 20:38

Re: digitale ruis of storing?

en waar blijft de fase zijde? tussen verschillende stekkers? ;)

ik geef Evert-Jan gelijk, een aardlus komt nooit in het HF gebied , of wordt de 50Hz wisselspanning van het lichtnet aangemerkt als oorzaak?
Als de brom wordt veroorzaakt door magnetische inductie is de frequentie maal 2, 100Hz, omdat het magneetveld 2maal per periode van de wisselspanning maximaal is. maar dat is in mijn beleving nog steeds brom en niet echt als ruis aan te merken
Ook slecht afgevlakte gelijkspanning vaak veroorzaakt door goedkope adapters geeft de beruchte 100Hz storing.
een te laag mA van de adapter kan ook roet in het eten gooien

het gevolg is schijnbaar wel verholpen, maar de oorzaak is volgens mij nog niet weg genomen, of getraceerd.



gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com