Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Vraag: verticale touchscreens

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 22 maart 2017 23:07

Vraag: verticale touchscreens

Misschien is het al aan de orde geweest, maar ik kan het op het forum in ieder geval niet terugvinden:

Ik ben een orgel aan het bouwen met beiderzijds verticale touchscreens. Niet elke sampleset heeft daarin voorzien (bv. Metz).

Mijn (pc-)schermen zijn van formaat i-pad. Welke oplossingen zijn er mogelijk om voor de registerknoppen toch het hele scherm te kunnen benutten?

Dirk

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 maart 2017 18:43

Re: Vraag: verticale touchscreens

Er zijn 3 methodes voor vertikale bedieningsschermen in Hauptwerk.
1)
de sample set maker levert deze kant en klaar in zijn sample set
2)
een hobbyist voegt deze later toe. Voorwaarde is dat de ODF (organ definition file) niet encrypt is. Bij Metz is dat het geval, vandaar dat dat op een dood spoor terecht gekomen is. Chris Schmitz doet dit o.a. bij vnl. Sonus Paradisi sets omdat deze ODF's niet encrypt zijn. Aan de oorspronkelijke set wordt niets gewijzigd dan alleen deze toevoeging. Voorbeelden http://hauptwerk-organ.com/st-maximin en http://hauptwerk-organ.com/krzeszow.
3)
via een 'tussenlaag' worden MIDI codes gestuurd naar de bestaande registerknoppen op horizontaal georiënteerde schermen. De oorsponkelijke schermen zijn dan niet meer zichtbaar.
Die tussenlaag is bijv. een registerpaneel op een iPad i.c.m. TouchOSC of Lemur (deze werkt ook met Android). Er is ook een dedicated software oplossing: DoMidi. Voordeel van de laatste is dat het programma op de HW PC draait en alleen touchscreens nodig zijn ipv een iPad of tablet.

Over TouchOSC, Lemur en DoMidi staan wel dingen op het forum.

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 23 maart 2017 21:14

Re: Vraag: verticale touchscreens

Bedankt Evert-Jan. Een duidelijk antwoord. Hier kan ik wat mee.

Dirk

Keer terug naar Computers voor Hauptwerk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com